Sida 1 av 1

Experten som fryser ner elbilar

Postat: 07 jan 2023 12:05
av martinot
Experten som fryser ner elbilar: ”Elbilen överlägsen som vinterbil”

https://alltomelbil.se/experten-som-fry ... vinterbil/
– Elbilar funkar alldeles utmärkt att köra vintertid i norrländska inlandet, avslutar Robert Granström som själv berättade att han blev väldigt förvånad när han första gången kallstartade en elbil i extremkyla. Den startade alltid och rullade bekymmersfritt iväg, även vid 35 minus. I de temperaturerna blir bilar med förbränningsmotorer svårstartade.

Re: Experten som fryser ner elbilar

Postat: 07 jan 2023 18:53
av Bjelke
Lite kul när folk kommer fram och undrar hur det funkar med elbil på vintern och
man svarar att det är då som fördelarna är som störst jämfört med fossilare :mrgreen:

Re: Experten som fryser ner elbilar

Postat: 08 jan 2023 00:12
av Hmpftfhdns
Håller med om att det är mycket som är bra med elbilar på vintern. Men det blev lite väl mycket tid vid laddstolpen när det var -32 på väg upp till fjällen och bilen drog 32 kWh/100km :roll:

Re: Experten som fryser ner elbilar

Postat: 17 jan 2023 10:37
av Arctic Drifter
Hmpftfhdns skrev: 08 jan 2023 00:12
Håller med om att det är mycket som är bra med elbilar på vintern. Men det blev lite väl mycket tid vid laddstolpen när det var -32 på väg upp till fjällen och bilen drog 32 kWh/100km :roll:
Jo, speciellt när passagerarna inte förstår poängen med att 15,5 C är fullt tillräckligt om man har stolsvärme, jacka och handskar på!

Körde i söndags till fjälls, -29 ute och +22 i kupén (hade passagerare som ej tillhörde familjen), snitt på 250 Wh/km.

Re: Experten som fryser ner elbilar

Postat: 17 jan 2023 11:10
av themax
Arctic Drifter skrev:
Hmpftfhdns skrev: 08 jan 2023 00:12
Håller med om att det är mycket som är bra med elbilar på vintern. Men det blev lite väl mycket tid vid laddstolpen när det var -32 på väg upp till fjällen och bilen drog 32 kWh/100km :roll:
Jo, speciellt när passagerarna inte förstår poängen med att 15,5 C är fullt tillräckligt om man har stolsvärme, jacka och handskar på!

Körde i söndags till fjälls, -29 ute och +22 i kupén (hade passagerare som ej tillhörde familjen), snitt på 250 Wh/km.
Jag jagade wH i början av mitt elbilsliv och satt också med handskar och jacka. Men eftersom mitt liv är för kort för att behöva späka mig när jag reser så föredrar jag ett par minuter extra vid laddstolpen numera.

Ligger i genomsnitt på ungefär 5000 mil per år och en avsevärd del av det i norr. December låg genomsnittet på 236 wH/km (inklusive laddförluster). Att jämföra med juni på 172. En del är naturligtvis vinterväglagets fel, men det gör inget eftersom jag har varmt och gott i kupén! Bild