Nycklar som slutar funka efter batteribyte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Kriper

Nycklar som slutar funka efter batteribyte

Inlägg av Kriper »

Lämnade in bilen på SC Segeltorp nu i morse för byte av bromsbelägg bak. Bad dem byta batteri i fjärrkontrollen då bilen varnat för detta. Efter det var gjort, med nya Maxwell-batterier från Teslas hylla, så funkade inte nyckeln. Det gick inte ens att låsa upp bilen, än mindre köra den. Nu ska dom felsöka felet till en kostnad av 930 pix. Har någon på forumet erfarenhet av något liknande? Jag beställde nya Panasonic-batterier via nätet förra veckan med samma resultat, död bil. Vad kan det bero på att en nyss fungerande nyckel plötsligt slutar funka med nya batterier?
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Nycklar som slutar funka efter batteribyte

Inlägg av Remuz »

Du måste byta batteriet väldigt fort annars ”glömmer” nyckeln hur den ska kunna låsa upp bilen. Erfarenheten kommer dock från en X men jag antar att det är samma
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Kriper

Inlägg av Kriper »

Remuz skrev: 12 jan 2023 09:15
Du måste byta batteriet väldigt fort annars ”glömmer” nyckeln hur den ska kunna låsa upp bilen. Erfarenheten kommer dock från en X men jag antar att det är samma
Detta borde Tesla känna till. Funkar ju inte för dom heller. Jag tror mer på att det är något fel på bilen.

BMW i4 IDrive40
Kriper

Inlägg av Kriper »

Äh, det var fobben som lämnat in. Felmeddelandet står kvar oavsett vilken nyckel man använder. Nu lagt ett ärende om ny fob som ranger kommer med vart det lider.

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Alltså flera nycklar/fob:ar som inte funkar? Ja då borde det väl vara bilen som krånglar…
Jag hade problem med batterier från Biltema och Kjelles, dom vägrade att funka med helt nya
batterier och hoppade igång direkt med märkes-batterier iaf :) den ena hade dessutom legat
med batteriet urplockat i typ ett år (så det verkar ju inte vara direkt bråttom med byte iaf,
jag gjorde så för att minska risken för ”stulen signal”).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare

Inlägg av roder99 »

Det är Varta som gäller i keyfob. Byt båda samtidigt och gör det i bilen så bilen känner igen båda nycklarna. Uppdatera nycklarna med ny mjukvara i MCU-menyn.

De gamla nycklarna tappar "range" allt eftersom åren går. Mina till den grad att nytt batteri bara fungerade i ett par veckor och endast om keyfob låg i mittkonsolen. Jag fick till slut nya nycklar av senaste modell på min förlängda garanti (CPO).
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Robert Farr

Inlägg av Robert Farr »

It's possible that there might be an issue with the key fob's internal components. This can be caused by a number of factors, such as water damage, physical damage, or simply wear and tear over time. It's also possible that the issue could be related to the car's central locking system, which would require further diagnosis by a qualified technician.

If you have recently replaced the batteries in the key fob and the issue persists, it's important to have the car and key fob inspected by a professional to determine the root cause of the problem. This is because simply changing the batteries may not be enough to resolve the issue.

In some cases, a software update may be necessary to resolve the issue with the key fob.
Skriv svar