1 månad och 500 mil
Postat: 23 jan 2023 08:11
Kort review efter en månad och 500 mil.
Hämtade ut min Model Y LR, Svart/Svart på eftermiddagen den 21/12 på Trosta Park och körde raka spåret hem till Dalarna. In i garaget och på med laddning... (BRF med laddmöjlighet på alla garageplatser)
Dagen efter börjar första långturen, målet var Luleå 85 mil bort. Körde längs E4'an och små-laddade lite här å där då jag hade noll koll på hur batteriet skulle bete sig.
Inga problem alls att ta sig fram, supersmidiga laddstopp utan kö någonstans.
Väl i Luleå var det lite småturer runt om och bilen laddades på ett vanligt 220-uttag... jisses vilken tid det tar.
Därefter hemresa med lite färre laddstopp, tror att totala restiden vart ungefär det samma som med kortare stop ofta.
Har sedan hunnit med ett gäng halv-långa resor och trodde jag började få kläm på hur man vågar köra på olika laddningar, det mesta går ju reglera med högerfoten tänkte jag...
Förvånad över att temperaturen ute gör så stor skillnad, igår körde vi in på SuC i Sveg med 4% kvar... lite för lite när det är -25 ute och man inte vet om man blir stående i en kö någonstans.
Har nu passerat 500 mil efter en månad. Mina tankar om bilen då? Lite plus och minus:
- Upphämtning. "Hej skriv på här, bilen står där ute någonstans... lycka till." Visst är det smidigt, men att hämta en så pass dyr bil utomhus när det är runt nollan och regn/snö i luften är inte snyggt.
+ Clean! Riktigt snygg inredning, inte en enda onödig pryl någonstans..
+ Komfort, sitter bra... men inte bästa stolen jag haft.
+ Tystnaden, ska bli riktigt intressant att höra hur den är på sommaren. På en bra vinterväg är den knäpptyst.
+ Infotainment, lättnavigerat & rappt... precis som det ska vara.
- Appar, skulle gärna se ett större och öppnare utbud av appar... saknar ex en vettig pod-spelare,
- Premium Connectivity, men lägg ner... det bör ingå i minst 3 år.
+ Packning, grymt med plats. Sista resan var 4 pers på fjäll-tur utan problem.
+ Uppvärmning, på tidigare bilar har jag ofta haft diselvärmare eller motsvarande och då tar det 20 min att få en varm bil... det går ju galet fort med avfrostaren
+ Laddnätverket, supersmidigt... så länge man håller sig till de stora vägarna. Synd att det finns lite för många vita fläckar (ex runt Funäsdalen) på kartan.
- Laddkostnad, blir dessvärre fosilbilskostnad per mil om man laddar i SuC.
- Frost på rutor, märks att den är designad med varma länder i fokus. Den orkar inte hålla frosten borta från rutorna när temperaturen sjunker ordentligt.
- Profilhatnteringen, synd att man inte riktigt tänkte klart... om jag exempelvis slår på sentry innan jag stiger ur så kan i/ur-stigningsprofilen ha en annan inställning.
+ TeslaMate, statistiknerden i mig gillar den verkligen
Hämtade ut min Model Y LR, Svart/Svart på eftermiddagen den 21/12 på Trosta Park och körde raka spåret hem till Dalarna. In i garaget och på med laddning... (BRF med laddmöjlighet på alla garageplatser)
Dagen efter börjar första långturen, målet var Luleå 85 mil bort. Körde längs E4'an och små-laddade lite här å där då jag hade noll koll på hur batteriet skulle bete sig.
Inga problem alls att ta sig fram, supersmidiga laddstopp utan kö någonstans.
Väl i Luleå var det lite småturer runt om och bilen laddades på ett vanligt 220-uttag... jisses vilken tid det tar.
Därefter hemresa med lite färre laddstopp, tror att totala restiden vart ungefär det samma som med kortare stop ofta.
Har sedan hunnit med ett gäng halv-långa resor och trodde jag började få kläm på hur man vågar köra på olika laddningar, det mesta går ju reglera med högerfoten tänkte jag...
Förvånad över att temperaturen ute gör så stor skillnad, igår körde vi in på SuC i Sveg med 4% kvar... lite för lite när det är -25 ute och man inte vet om man blir stående i en kö någonstans.
Har nu passerat 500 mil efter en månad. Mina tankar om bilen då? Lite plus och minus:
- Upphämtning. "Hej skriv på här, bilen står där ute någonstans... lycka till." Visst är det smidigt, men att hämta en så pass dyr bil utomhus när det är runt nollan och regn/snö i luften är inte snyggt.
+ Clean! Riktigt snygg inredning, inte en enda onödig pryl någonstans..
+ Komfort, sitter bra... men inte bästa stolen jag haft.
+ Tystnaden, ska bli riktigt intressant att höra hur den är på sommaren. På en bra vinterväg är den knäpptyst.
+ Infotainment, lättnavigerat & rappt... precis som det ska vara.
- Appar, skulle gärna se ett större och öppnare utbud av appar... saknar ex en vettig pod-spelare,
- Premium Connectivity, men lägg ner... det bör ingå i minst 3 år.
+ Packning, grymt med plats. Sista resan var 4 pers på fjäll-tur utan problem.
+ Uppvärmning, på tidigare bilar har jag ofta haft diselvärmare eller motsvarande och då tar det 20 min att få en varm bil... det går ju galet fort med avfrostaren
+ Laddnätverket, supersmidigt... så länge man håller sig till de stora vägarna. Synd att det finns lite för många vita fläckar (ex runt Funäsdalen) på kartan.
- Laddkostnad, blir dessvärre fosilbilskostnad per mil om man laddar i SuC.
- Frost på rutor, märks att den är designad med varma länder i fokus. Den orkar inte hålla frosten borta från rutorna när temperaturen sjunker ordentligt.
- Profilhatnteringen, synd att man inte riktigt tänkte klart... om jag exempelvis slår på sentry innan jag stiger ur så kan i/ur-stigningsprofilen ha en annan inställning.
+ TeslaMate, statistiknerden i mig gillar den verkligen