Jag har börjat spåna lite på att eventuellt skaffa en Model Y och börjat kika runt lite på vad försäkringen skulle kosta för bilen. Och där har jag sett priser mellan 700-1000 kr i månaden för halvförsäkring och 1600-2200 i helförsäkring (Första 3 åren blir det förmodligen halvförsäkring givetvis då jag har för avsikt att köpa en helt ny).
När jag kikar på andra bilar, såsom exempelvis XC60 eller liknande så ligger helförsäkringen runt 850 i månaden och halvförsäkringen på 550.
Det är ändå en ganska markant skillnad enligt mig. Hur ser det ut för er och vilka försäkringskostnader har ni på er bil samt vilket försäkringsbolag? Mina väldigt ytliga spaningar pekade på att Trygg Hansa verkade ha bäst priser. Tips och era erfarenheter mottaget
Men jag har tecknat nästa år med Gjensidige via Motormännen för någon tia lägre per månad. Tror inte det är exceptionellt lågt på något vis, är 40+ och bor i ytterkanten av Stockholmsområdet.
Men jag har tecknat nästa år med Gjensidige via Motormännen för någon tia lägre per månad. Tror inte det är exceptionellt lågt på något vis, är 40+ och bor i ytterkanten av Stockholmsområdet.
Tack för svaret, är strax över 30 och bor också i ytterkanten av Stockholmsområdet. Åldersskillnaden kanske gör att det diffar ungefär 400 kr på halvförsäkringen i så fall, men känns spontant relativt dyrt med 850 kr i månaden för halvförsäkring. Behöver fundera på det en del känner jag. Det är också en MYLR jag främst är intresserad av, ska försöka pallra mig till MoS eller någon försäljare för att få en bättre bild av bagageutrymmet. Tycker specsen för bagageutrymmet ser bra ut men när man kollar videos på folk som lägger in större barnvagnar och liknande i det så tycker jag det ser rätt litet ut.
Men jag har tecknat nästa år med Gjensidige via Motormännen för någon tia lägre per månad. Tror inte det är exceptionellt lågt på något vis, är 40+ och bor i ytterkanten av Stockholmsområdet.
Är också runt 40 och bor i Bromma. Får betala 800 kr i månaden hos trygg Hansa. Bor du i hus eller lägenhet?
Är det någon som har Paydrive som försäkring på sin Model Y (eller annan Tesla för den delen) och vill dela med sig av vad det kostar per månad? Jag gillar upplägget som Paydrive har där man bara betalar för de mil man faktiskt kör samt att man betalar lägre premie om man kör lugnt. Finns det andra försäkringar som liknar Paydrive som är värda att kika på?
Är det någon som har Paydrive som försäkring på sin Model Y (eller annan Tesla för den delen) och vill dela med sig av vad det kostar per månad? Jag gillar upplägget som Paydrive har där man bara betalar för de mil man faktiskt kör samt att man betalar lägre premie om man kör lugnt. Finns det andra försäkringar som liknar Paydrive som är värda att kika på?
Har provat paydrive och kundtjänst och kontakt var under all kritik, mer eller mindre omöjligt att komma i kontakt med.
måste vara rena mardrömmen om det skulle inträffa en skada.
Har även hört flera andra med liknande upplevelser
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Har provat paydrive och kundtjänst och kontakt var under all kritik, mer eller mindre omöjligt att komma i kontakt med.
måste vara rena mardrömmen om det skulle inträffa en skada.
Har även hört flera andra med liknande upplevelser
Ajdå, det låter ju inget vidare. Synd eftersom jag som sagt gillar deras upplägg.
Har provat paydrive och kundtjänst och kontakt var under all kritik, mer eller mindre omöjligt att komma i kontakt med.
måste vara rena mardrömmen om det skulle inträffa en skada.
Har även hört flera andra med liknande upplevelser
Ajdå, det låter ju inget vidare. Synd eftersom jag som sagt gillar deras upplägg.
En förutsättning för att gilla upplägget är ju att man delar deras uppfattning vad lugn körning är.
Man tycker t.ex. inte om kraftiga inbromsningar.
Bytte nyligen bort trygg hansa mot Tre Kronor(Folksam)
Tog deras stora halv försäkring vilket kostade mig ca 200 kr per månad men själv risken är 3000 kr oavsett vad. Det känns tryggare än TH 8-10 tkr för minsta lackskada!
Bytte nyligen bort trygg hansa mot Tre Kronor(Folksam)
Tog deras stora halv försäkring vilket kostade mig ca 200 kr per månad men själv risken är 3000 kr oavsett vad. Det känns tryggare än TH 8-10 tkr för minsta lackskada!
Vagnsskadedelen är fortfarande hos TH så länge bilen har vagnsskadegaranti så du får ändå dras med den självrisken vid sådana skador - om inte din nya försäkring har en självriskreducering som täcker det. Men det har även TH:s försäkring.
Och en liten fallgrop är att om skadan du får kostar mindre än självrisk på VSG så brukar inte självriskrediceringen kicka in eftersom skadan inte betalas av försäkringen. Klassiker med glastaken på Model 3 som kostar en femhundralapp mindre än självrisken!
Det var det min nya hade oavsett vad min vagnskade självrisk är så betalar jag endast 3000 kr.. tycker de bland de bättre försäkringar som finns om man nu vill minimera självrisken
M Sverige/Gjensidige, vars säljare faktiskt flaggade för att det kunde bli markant dyrare år två, kostar 530 kr / mån (2000 mil / år, plusförsäkring med hyrbil etc).
Trygg Hansa, 750 kr, märkesförsäkringen
Sensor Försäkring (kunde inte erbjuda online men ringde upp), drygt 600 kr / mån för plusförsäkring.
WaterCircles visar inget online och jag har inte orkat ringa dem. Alla andra jag kollade var löjligt dyra, 1500 kr / mån och uppåt.
M Sverige/Gjensidige, vars säljare faktiskt flaggade för att det kunde bli markant dyrare år två, kostar 530 kr / mån (2000 mil / år, plusförsäkring med hyrbil etc).
Trygg Hansa, 750 kr, märkesförsäkringen
Sensor Försäkring (kunde inte erbjuda online men ringde upp), drygt 600 kr / mån för plusförsäkring.
WaterCircles visar inget online och jag har inte orkat ringa dem. Alla andra jag kollade var löjligt dyra, 1500 kr / mån och uppåt.
Vilka mer än TH har självriskreducering på vagnskadegarantin?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
M Sverige/Gjensidige, vars säljare faktiskt flaggade för att det kunde bli markant dyrare år två, kostar 530 kr / mån (2000 mil / år, plusförsäkring med hyrbil etc).
Trygg Hansa, 750 kr, märkesförsäkringen
Sensor Försäkring (kunde inte erbjuda online men ringde upp), drygt 600 kr / mån för plusförsäkring.
WaterCircles visar inget online och jag har inte orkat ringa dem. Alla andra jag kollade var löjligt dyra, 1500 kr / mån och uppåt.
Vilka mer än TH har självriskreducering på vagnskadegarantin?
Finns massor med självriskförsäkringar som nog är bättre än att betala dyrt för TH.
De flesta kostar runt en hundring/månad.
Har själv pyntat några hundringar för OKQ8s men fått tillbaka åtskilliga tusenlappar.
M Sverige/Gjensidige, vars säljare faktiskt flaggade för att det kunde bli markant dyrare år två, kostar 530 kr / mån (2000 mil / år, plusförsäkring med hyrbil etc).
Trygg Hansa, 750 kr, märkesförsäkringen
Sensor Försäkring (kunde inte erbjuda online men ringde upp), drygt 600 kr / mån för plusförsäkring.
WaterCircles visar inget online och jag har inte orkat ringa dem. Alla andra jag kollade var löjligt dyra, 1500 kr / mån och uppåt.
Vilka mer än TH har självriskreducering på vagnskadegarantin?
Finns massor med självriskförsäkringar som nog är bättre än att betala dyrt för TH.
De flesta kostar runt en hundring/månad.
Har själv pyntat några hundringar för OKQ8s men fått tillbaka åtskilliga tusenlappar.
Jag tänkte inte på fristående försäkringar utan halvförsäkringar med självriskreducering på vagnskadegarantin.
De fristående jag hittat har bara gett några 1000 i självriskreduktion. Vad ger OKQ8?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Är det inte dags att Tesla Club Sweden tillsammans med andra elbilsförsäljare startar ett uppror mot försäkringsbolagens ockerpriser? De bör i alla fall avkrävas att uppvisa beräkningar och fakta på varför elbilar är så mycket dyrare att försäkra än en fosilbil. När min Model Y gick över 8 000 mil måste jag helförsäkra bilen vilket innebär en höjning från ca 6 000 kr till ca 21 000 kr (Trygg-Hansa), TROTS att jag har garanti kvar på drivenhet och batteri kvar från Tesla. Det här är rena svindleriet!
Är det inte dags att Tesla Club Sweden tillsammans med andra elbilsförsäljare startar ett uppror mot försäkringsbolagens ockerpriser? De bör i alla fall avkrävas att uppvisa beräkningar och fakta på varför elbilar är så mycket dyrare att försäkra än en fosilbil. När min Model Y gick över 8 000 mil måste jag helförsäkra bilen vilket innebär en höjning från ca 6 000 kr till ca 21 000 kr (Trygg-Hansa), TROTS att jag har garanti kvar på drivenhet och batteri kvar från Tesla. Det här är rena svindleriet!
Det är inget svindleri utan resultatet av en effektiv marknad. Du är ju fri att välja en annan aktör eller helt enkelt välja bort Tesla.
Dyrt är det och försäkringsbolagen har olika skäl till det, men att tjafsa eller kalla det ocker och svindleri leder ingen vart.
Är det inte dags att Tesla Club Sweden tillsammans med andra elbilsförsäljare startar ett uppror mot försäkringsbolagens ockerpriser? De bör i alla fall avkrävas att uppvisa beräkningar och fakta på varför elbilar är så mycket dyrare att försäkra än en fosilbil. När min Model Y gick över 8 000 mil måste jag helförsäkra bilen vilket innebär en höjning från ca 6 000 kr till ca 21 000 kr (Trygg-Hansa), TROTS att jag har garanti kvar på drivenhet och batteri kvar från Tesla. Det här är rena svindleriet!
Helförsäkring behövs när vagnskadegarantin går ut efter tre år, den har ingen milbegränsning.
Kampanja för att skadekostnaden ska gå ner, billigare reparationer. Försäkringsbolagen ser på sina skadekostnader.
Det jag hört om över prissatta elbils försäkringar angående just Tesla, är att det är större delar och att detta bar dyrare i början och byta en stor del på en gång, men att det inte alls är så stora delar som måste bytas utan det är andra saker som att så länge det går sälja dyra försäkringar, så låtsas man som det regnar..
Den sista 'förklaringen' är den som jag väljer att tro på. Då den är mest trolig.