Sida 1 av 1

Lämplig effekt laddstolpar bilpoolsparkering?

Postat: 29 jan 2023 16:13
av Off Grid Byggaren
Håller på med ett projekt i Hökarängen strax söder on Stockholm.

Det ska bli fyra p-platser vid ett bostadshus avsedda för bilpool.

Undrar vad det bör vara för effekt, och vem ansvarar egentligen för att ladda upp bilpools elbilar?

Det kan väl antagligen bli rätt hårt utnyttjade vissa dagar, så att de skulle stå oanvända många timmar i sträck kanske inte är så vanligt?

Re: Lämplig effekt laddstolpar bilpoolsparkering?

Postat: 29 jan 2023 16:15
av Niklas Z
Är det fyra laddplatser för fyra bilar, eller eller är det fler bilar som ska dela på dessa fyra laddplatser? Hur tror ni användarnas körmönster ser ut?

Re: Lämplig effekt laddstolpar bilpoolsparkering?

Postat: 29 jan 2023 16:26
av Trevlig
Beror mycket på vad det är för bilar. Men kör ni på bilar som klarar 22kw ac hade det nog varit bäst annars 11kw.

Obs var noga så ni inte råkar skaffa bilar med 1-fas bara det skulle vara katastrof.

Re: Lämplig effekt laddstolpar bilpoolsparkering?

Postat: 30 jan 2023 09:34
av Off Grid Byggaren
Vet inte ännu vad det blir för elbilar i bilpoolen.

Vi har krav på att ordna p-platser med laddmöjligheter.

Såg nu ett helt nytt krav som ställs på fastighetsägaren:

-Hållbarhetscoaching ska tillhandahållas i form av råd och information om hur de boende kan resa hållbart.

Re: Lämplig effekt laddstolpar bilpoolsparkering?

Postat: 30 jan 2023 12:38
av frippe
Beror väl lite på antal bilar och hur många som behöver laddas samtidigt samt hur snabbt de behöver ladda.

Jag hade nog valt att satsa på en dynamisk laddmöjlighet, där laddarna delar på en viss effekt, som portioneras ut efter vilket behov bilarna kan ha. Då kan du ha en lägre maxeffekt för chansen att alla platser är upptagna med bilar som behöver maxladdning samtidigt är kanske låg.

Re: Lämplig effekt laddstolpar bilpoolsparkering?

Postat: 30 jan 2023 13:08
av Niklas Z
Är det meningen att bilpoolen ska vara bemannad, i bemärkelsen att någon ser till att flytta bilarna när de laddat klart?
Jag tänker att poängen med hög laddeffekt går förlorad om bilarna inte flyttas från laddplatsen i tid.
Hur mycket skiljer prislappen mellan t ex 25 kW DC och 50 kW DC?

Re: Lämplig effekt laddstolpar bilpoolsparkering?

Postat: 30 jan 2023 13:10
av larkar
Jag har just beställt ett liknande system till jobbet.

Det blir 5 st Charge Amps Aura (5x2x22kW) och en enegic lastbalanserare som begränsar maximalt strömuttag totalt för alla laddpunkter tillsammans beroende på fastighetens totala förbrukning. Elbilsladdarna får vad som blir över upp till den effektgräns vi väljer, initialt 100kW.
DC var en orimlig prislapp.

Re: Lämplig effekt laddstolpar bilpoolsparkering?

Postat: 30 jan 2023 23:40
av jonasl
Kan Charge Amps fasbalansera? Det är rätt prydligt med den Easee Charge-lösning vi har i BRF som flyttar runt boxar till olika faser. Vi har ett gäng hybrider och utan fasbalansering hade vi nog inte kunnat köra så låg gemensam maxeffekt som vi kör nu.

Ska man maximera utnyttjandet av tillgänglig effekt tror jag dock att en Chargenode-lösning är ännu mer effektiv men då måste man knappa in vilken bil som laddas (Batteristorlek), SoC för aktuell bil och hur mycket man vill ladda. Sen optimerar den själv.

Re: Lämplig effekt laddstolpar bilpoolsparkering?

Postat: 30 jan 2023 23:56
av Lerumsexpressen
Off Grid Byggaren skrev: 29 jan 2023 16:13
Håller på med ett projekt i Hökarängen strax söder on Stockholm.

Det ska bli fyra p-platser vid ett bostadshus avsedda för bilpool.

Undrar vad det bör vara för effekt, och vem ansvarar egentligen för att ladda upp bilpools elbilar?

Det kan väl antagligen bli rätt hårt utnyttjade vissa dagar, så att de skulle stå oanvända många timmar i sträck kanske inte är så vanligt?
Du måste ha mer information för att kunna lösa uppgiften.
1: Kostnader / budget
2: Nyttjandegrad och laddtider
3: Anläggningens och fordonens begränsningar
4: Andra förbehåll och avgränsningar?
5: Framtidsscenarion och lönsamhetsanalys
6: Vad förväntar sig din beställare?

Re: Lämplig effekt laddstolpar bilpoolsparkering?

Postat: 31 jan 2023 08:20
av Off Grid Byggaren
Lerumsexpressen skrev: 30 jan 2023 23:56
Off Grid Byggaren skrev: 29 jan 2023 16:13
Håller på med ett projekt i Hökarängen strax söder on Stockholm.

Det ska bli fyra p-platser vid ett bostadshus avsedda för bilpool.

Undrar vad det bör vara för effekt, och vem ansvarar egentligen för att ladda upp bilpools elbilar?

Det kan väl antagligen bli rätt hårt utnyttjade vissa dagar, så att de skulle stå oanvända många timmar i sträck kanske inte är så vanligt?
Du måste ha mer information för att kunna lösa uppgiften.
1: Kostnader / budget
2: Nyttjandegrad och laddtider
3: Anläggningens och fordonens begränsningar
4: Andra förbehåll och avgränsningar?
5: Framtidsscenarion och lönsamhetsanalys
6: Vad förväntar sig din beställare?
Detta är i princip okända faktorer i nuläget.

Behöver göra kvalificerade gissningar, då det bara är en skogsglänta där i dagsläget.

240 hyreslägenheter ska byggas, P-talet är låga 0,2 så det blir endast 60 P-platser.

Gångavstånd till Tunnelbanan i Hökarängen.

Krav i exploateringsavtalet för att få bygglov:

-Medlemskap för bilpool under 5+5 år. Efter de första fem åren görs en utvärdering för att undersöka gällande marknadsförhållanden.

Det vettigaste får nog bli 11 kW AC laddare med prioritering, så de alltid kan få full effekt.

Går att lösa till en rimlig kostnad.

Re: Lämplig effekt laddstolpar bilpoolsparkering?

Postat: 31 jan 2023 08:56
av Off Grid Byggaren
Kollade lite vad som erbjuds på marknaden, och de flesta verkar ha max 11 kW laddare.

https://www.elbilio.se/brf?gclid=EAIaIQ ... gLsQ_D_BwE
Elbilio.PNG