Legato skrev: ↑30 jan 2023 10:13
Har köpt bil på KVD nyligen samt provkört några bilar där. Samtliga har varit inställda på laddning till 100% och sen lämnats stående med hög SOC.
100% SOC är inte i närheten så dåligt som forummyten säger.
Tesla har historiskt kört med NCA-kemi.
Alla S/X har panasonic NCA, precis som den vänstra grafen visar, Panasonic 18650 NCA:
Det är ungefär lika dåligt med 80% som 100%.
Enda undantaget är vid väldigt höga temperaturer då det far iväg vid hög SOC.
100% vid 25C är inte värre än 50% vid 40C.
Forummyten är att man måste köra asap när man laddat fullt, men det är just en forummyt.
Att Tesla rekommenderar max 90% för dagligt bruk är för att man ungefär fördubblar cycle life genom att inte fylla på de sista 10% över 90%. Givetvis sparas lite calendar aging också, de varmaste sommardagarna.
Hade det vart viktigt att inte lämna bilen med 100% hade Tesla skrivit det i manualen.
Legato skrev: ↑30 jan 2023 10:13Ännu värre är det när man ser sånt här... Någon som blir köpsugen när de ser en sån här bild i annonsen?
ModelXForSale.jpg
Det är samma här. Forummyt.
Titta på grafen i bilden ovan vid vilken SOC batteriet mår bäst och får minst calendar aging, det är 0%.
0% är INTE ett helt tomt batteri utan är per definition vid den cellspänning man ska sluta urladda batteriet. För Panasonic NCA är det 2,5V/cell enligt tillverkaren.
Tesla kör med 4.5% buffer under 0% på skärmen så det är 4.5% SOC kvar när bilen visar 0%. Det är väldigt safe.
Om du tänker på ”inte under 20%” så är även det en grav myt. Nästan tidernas blåsning faktiskt.
Lithiumbatterier mår som allra bästvid riktigt låg SOC och cyklar man dem i 0-10% eller 10-20% så håller de överlägset längst.
Bilden visar Panasonic 18650 NCA cyklade mellan 100-0%, ca 90-0% och ca 80-0%.
(4.2V =100%, 4.1V = ca 90% och 4.0V ca 80%).
0.5/0.7A motsvarar runt 0.17-0.23C på dessa celler dvs ungefär samma last som vid landsvägskörning. Titta på de grå/blå linjerna.
100-0% klarade cellerna ca 625 FCE-cykler (testat till 80% kvarvarande capacitet.
90-0% klarade de ca 800 FCE-cykler.
80-0% klarade de ca 1000 FCE-cykler.
FCE (Full Cycle Equivalent) är omräknade testcykler, som motsvarar hela kapaciteten.
100-0% då är en testcykel 1 FCE.
50-0% så behövs två testcykler för att nå en FCE osv. Kör man små 10% cykler krävs 10 testcykler för att nå en FCE.
625 FCE är alltså sträckan som motsvarar 625 ladda till 100% och köra tills bilen stannar.
Det blir runt 25000 mil.
1000 FCE blir runt 40000 mil, och då är bilen körd långt under 0% på skärmen varje gång.
0% är inte alls farligt för lithiumbatteriet. Om det blir för låg spänning stängs det dock ned och slutar ladda 12V blybatteriet…som i sig mår dåligt av att urladdas.