Tesla Y från S baksäte

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

fbodin

Tesla Y från S baksäte

Inlägg av fbodin »

Jag har tre barn och en model S från 2020 och funderar på att köpa en Y.

Hur upplever ni baksätet på Y jmfrt med S? Har ofta tre barn bak men mer ofta en vuxen plus två barn.

Någon som hunnit jämföra?
Berguv

Re: Tesla Y från S baksäte

Inlägg av Berguv »

Hade inte varit nöjd med vår Y om vi var fem… Riktigt smal, i princip omöjligt att ha två vuxna och bälteskudde bak.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Har haft vår Model Y i exakt 8 månader nu, och körde innan dess Model S i 7 år.
Har 3 fullvuxna tonårsdöttrar som bara älskar baksätet på Model Y. Mycket bättre än S enligt deras eniga utsago.
Körde drygt 90 mil (Malmö - Vemdalen) i söndags utan ett enda klagomål från de tre i baksätet. Så var det inte när vi körde Model S.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Mina barn 10, 13 och 16 år tycker att Model Y baksätet är mycket bättre än den tidigare Model S. Mycket bättre utrymme för huvud och fötter och de får lätt plats på bredden. Dock ingen barnstol eller bälteskudde så klart.

Skulle jag sitta i baksätet så är det inget snack då väljer jag Model Y.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Slutsats: Den som har en S tycker Y är för trång, de som har Y tycker den är rymlig.

Man sitter klart bättre i Y med högre sitthöjd men jag tror det är lite smalare. Vi är fem i familjen och det går bra, två framåtvända barnstolar bak men de är av slimmad modell (Mifold Hifold).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

jonasl skrev: 22 feb 2023 08:09
Slutsats: Den som har en S tycker Y är för trång, de som har Y tycker den är rymlig.

Man sitter klart bättre i Y med högre sitthöjd men jag tror det är lite smalare. Vi är fem i familjen och det går bra, två framåtvända barnstolar bak men de är av slimmad modell (Mifold Hifold).
Nja om man läser ovan så är det väl ingen som haft en S som säger att Y är för trång.

Troligen ör väl S något bredare men mycket hänger på hur det ser ut i ryggstödet mot dörren, om det svänger av mycket. Y har väl högre säte som ger en bättre sittvinkel.

Min sammanfattning av ovan är att alla som gått från S till Y är mer nöjda med Ys baksäte.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Berguv har en S och säger att en Y är omöjlig.

De andra, som har bytt, säger att det går bra och att Y är bättre.

I övrigt skrev jag ju exakt som du, att sitthöjden är bättre i Y.

Personligen har jag inte suttit i baksätet på en Model S, har bara haft en 3:a före Y. Det enda som var bättre på trean är att det inte är någon tvärbalk ovanför huvudena bak. Men jag sitter ändå bättre i baksätet på Y.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare

Inlägg av samuelsu »

Hade en S med limpan/bänken i baksätet och var ut och testade en Y när den kom. Det blev en e-tron istället, pga orsaker (nu håller vi oss till ämnet här), men baksätet i Y var iaf ett rejält lyft från den gamla S, så mycket kan jag säga. S har ju för låg sitthöjd i förhållande till golvet och även om man har ordentligt med plats att liksom veckla ihop benen under sig, så att man liksom sitter på hela låren, så är det ju inte värdigt för vuxna. Åtminstone inte med den dynan som limpan/bänken erbjöd. Senare S har ju mer definierade platser och bättre känsla i dynan, men förutsättningarna är ju desamma vg höjden. Att det är bredare än Y hjälper liksom inte.
Y är smalare, men betydligt rimligare höjd- och lutningsmässigt.
Om vi nu ska sväva ut lite, så var bagaget den stora förlusten, vid bytet från S (både Y och e-tron har betydligt mindre bagage).
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

fbodin skrev: 21 feb 2023 21:48
Jag har tre barn och en model S från 2020 och funderar på att köpa en Y.

Hur upplever ni baksätet på Y jmfrt med S? Har ofta tre barn bak men mer ofta en vuxen plus två barn.

Någon som hunnit jämföra?
Det bästa kanske vore ifall du fick möjlighet att testa baksätet i en Y... ;)

Om du bor långt ifrån en av Teslas lokaler så kanske det finns någon forummedlem som skulle kunna ställa upp och visa sin bil... Det är min bild att folk brukar vara hjälpsamma. Tror alla som frågat hittills har fått jakande svar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

jonasl skrev: 22 feb 2023 08:55
Berguv har en S och säger att en Y är omöjlig.

De andra, som har bytt, säger att det går bra och att Y är bättre.

I övrigt skrev jag ju exakt som du, att sitthöjden är bättre i Y.

Personligen har jag inte suttit i baksätet på en Model S, har bara haft en 3:a före Y. Det enda som var bättre på trean är att det inte är någon tvärbalk ovanför huvudena bak. Men jag sitter ändå bättre i baksätet på Y.
Aha, framgick inte att berguv har en s, tolkade det som att han har en y och att den inte funkar med 2 vuxna och barnstol. Tolkar det även som om dom bara är 4, om han nu har en S.

Värst vad jag tolkar, bäst att pröva. Jag prövad baksätet i taycan cross turismo igår och insåg hur grymt baksätet är i vår E-tron. :D
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
stefanskarp
elbilist

Inlägg av stefanskarp »

Barn kan ju vara lite olika stora, precis som vuxna. Ingen som kan relatera baksätesplatsen med personers längd/storlek?
Jag har en KIA e-niro och går snart in i en ny leasingperiod. Tycker ni man kan sitta två vuxna på 190 cm i baksätet på en Model Y?
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare

Inlägg av ergo »

Mittplatsen bak på Y är ingen höjdare jämfört med S som har ett "riktigt" säte i mitten. Tre mindre personer sitter säkert bra bak i Y men vuxen+barnstol så är nyare S betydligt bredare. Tänkte också byta till Y men behåller min S2020 någon säsong till till dess barnstolar bak inte behövs.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

stefanskarp skrev: 16 apr 2023 21:40
Barn kan ju vara lite olika stora, precis som vuxna. Ingen som kan relatera baksätesplatsen med personers längd/storlek?
Jag har en KIA e-niro och går snart in i en ny leasingperiod. Tycker ni man kan sitta två vuxna på 190 cm i baksätet på en Model Y?
Thumnailen till videon visar hans dotter, men i den här videon finns en snubbe som säger att han är 195,5 cm lång (6 foot 5). Och han går in med god marginal 'bakom sig själv' i en MY. Så ja. Det tycker jag nog... ;)

Anger längd vid 0:32.

Får med god marginal plats i en MY 'bakom sig själv' vid 2:00.

Han verkar för övrigt även få plats i baksätet i en Model 3...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2023 22:22
stefanskarp skrev: 16 apr 2023 21:40
Thumnailen till videon visar hans dotter, men i den här videon finns en snubbe som säger att han är 195,5 cm lång (6 foot 5). Och han går in med god marginal 'bakom sig själv' i en MY. Så ja. Det tycker jag nog... ;)

Anger längd vid 0:32.

Får med god marginal plats i en MY 'bakom sig själv' vid 2:00.

Han verkar för övrigt även få plats i baksätet i en Model 3...

Tittade på filmen och han måste nog gilla tesla, inget fel i det men hela hans huvud är ju över nackstöden i samtliga bilar och i y tyckte han det var bra att kunna luta huvudet mot balken ovanför nackstödet, såg inte så bekvämt ut om du frågar mig. Jag skulle ta med en av dessa 1.90 personer och provsitta en, kan vara värre att vara 190 än 195 och sedan så beror det ju även på om man har lång överkropp eller långa ben eller både och.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

I den här videon ser man ju tydligt att nackstödet bak är för barn i MY. En vuxen kommer slå i balken vid krock bakifrån. AJ!
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

@Dafro: Ska du ta med en annan person som är 1,90 för att kolla? Jag köper bil efter hur lång jag är (och ev familj), inte efter en random kille på 1,90 :D
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

kenjon skrev: 17 apr 2023 07:48
@Dafro: Ska du ta med en annan person som är 1,90 för att kolla? Jag köper bil efter hur lång jag är (och ev familj), inte efter en random kille på 1,90 :D
Läs en gång till, och svaret var till stefanskarp som ställde frågan och tycker att han ska ta med en av de som ska åka med i bilen, var det så otydligt?

Vadå random kille, var ju just det jag skrev att man inte skulle lita på.

Men visst jag kunde ju skrivit svaret direkt till Stefan så även du hade förstått, men tror Stefan fattar iallafall.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
kaffekoko

Inlägg av kaffekoko »

Väldigt höga kanter till fönstret. Barn ser knappt ut. Storleksmässigt är det bra.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Oscar11 skrev: 17 apr 2023 07:41
I den här videon ser man ju tydligt att nackstödet bak är för barn i MY. En vuxen kommer slå i balken vid krock bakifrån. AJ!
Du vet att de kan justeras i höjdled och att det han visar är lägst? Jag justerade alltid upp mina nackstöd om jag satt i baksätet på vår Y.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
stefanskarp
elbilist

Inlägg av stefanskarp »

Tack för videotips och svar. Har @Jaegaern kanske en bild på höjda nackstöd?
Håller med om att det inte verkade optimalt för vuxna i baksäte. Vi är ju vana vid SAAB 9-5, Subaru Outback och liknande. Huvudskälet till att vi valde KIAn för tre år sedan var att vi till slut hittade en elbil för vettig peng som man kunde sitta i även bak.

När jag tittade på filmen kom jag även att tänka på isoleringen mot kyla. Jag bor ju 80 mil norr om Sthm och vi har snö. Blir ofta snö liggandes på taket på bilen. Rutorna är ju ofta de delar som är kalla i kupen vintertid. Blir det inte kallt om huvudet och typ kallras om man har ett glastak? Eller är det bättre isolerat än rutorna?

15 mil till närmsta prov och försäljningsställe. Måste väl ta mig dit till slut :)
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

stefanskarp skrev: 18 apr 2023 07:24
Håller med om att det inte verkade optimalt för vuxna i baksäte. Vi är ju vana vid SAAB 9-5, Subaru Outback och liknande. Huvudskälet till att vi valde KIAn för tre år sedan var att vi till slut hittade en elbil för vettig peng som man kunde sitta i även bak.

När jag tittade på filmen kom jag även att tänka på isoleringen mot kyla. Jag bor ju 80 mil norr om Sthm och vi har snö. Blir ofta snö liggandes på taket på bilen. Rutorna är ju ofta de delar som är kalla i kupen vintertid. Blir det inte kallt om huvudet och typ kallras om man har ett glastak? Eller är det bättre isolerat än rutorna?

15 mil till närmsta prov och försäljningsställe. Måste väl ta mig dit till slut :)
Glastak ger kallras, jag har det på min nya fast jag egentligen inte vill ha det men köpte beg bil. Främst för att inte få in ljusen men denna går att få mjölkfärgad så blir ok. Jag bor i södra Sverige så inte lika kallt och jag har lite längre avstånd med mitt halvkala huvud.

Ryggstödet i baksätet går att luta om jag förstått rätt och i det mest upprätta läget så hamnar huvudet framför balken men kan inte svara på hur bekvämt det är. Kian kan nog även ha högre höjd på sätet så det påverkar även sittkomforten. Det är nog bara att åka 15 mil om inte någon på forumet har en och bor närmare, inte ovanligt med tanke på hur vanlig y är.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

Bor också 80 mil norr om huvudstaden. Har på 3 vintrar inte upplevt något kallras från glastaket på min gamla eller nya S. Snön brukar jag borsta av men de gånger jag glömt så har den blåst bort väldigt snabbt! Ta dig till Ersboda och kolla 😉
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

LarsaR skrev: 18 apr 2023 07:54

Bor också 80 mil norr om huvudstaden. Har på 3 vintrar inte upplevt något kallras från glastaket på min gamla eller nya S. Snön brukar jag borsta av men de gånger jag glömt så har den blåst bort väldigt snabbt! Ta dig till Ersboda och kolla 😉
Var nog en Y han övervägde, och ang taket så låter det för mig lovande, slipper jag ha mössa.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Nog kan det dra lite kallt om hjässan men det beror nog mest på peruken. Jag har någon mm hår kvar på vissa ställen och kan ibland känna väldigt kall vinterkyla genom glaset på model S (bor 50 mil norr om Stockholm) även med värmen fullt påslagen. Frun däremot som har allt tjockt hår kvar på huvudet märker inget. Men då snackar vi kanske 20 minus och över.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
stefanskarp
elbilist

Inlägg av stefanskarp »

Kort återrapport. Jag tog mig till Ume och provkörde. Mycket att köra med och många smarta finesser MEN det fungerar inte att sitta i baksätet. Knän just OK bakom en normal förare, men jag hade en centimeter till taket med huvudet. Nackstödet gick inte dra upp mer en väldigt lite och framför allt så slår huvudet i balken bakom istället för nackstödet. Det går inte luta baksätet bakåt för då hamnar huvudet på balken och man får sitta böjd. Jag upplever också att man sitter instängd bak då balken på sidan hamnar just bredvid.

Alltså: Långa familjer är inte Teslas målgrupp. Rimligen inte heller applikation som Taxi eller större företagsbil där man skulle vilja sitta två vuxna personer i baksätet.

Jag blev lite förvånad.
Skriv svar