Väsande ljud vid laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

vasarely

Väsande ljud vid laddning

Inlägg av vasarely »

Elanalfabet så ursäkta en troligtvis väldig dum frågan!

Har precis fått min RWD (första elbilen). Har easee laddbox, och Tibber med pulse, som ju skall agera som lastbalansering.

Har ett gammalt hus från sextiotalet så elen är väl inte tipptopp. Bollar mellan tre appar. Teslas, Tibber och Easee.

Skall man höra ett väsande ljud när man laddar? Igår när jag laddade hörde jag inte det. Stängde av laddningen nu för säkerhets skull.

Det verkar vara nära gränsen och ibland över. Se bild. Skall jag sänka amperen som den laddar eller annat?
76BF2DE1-B2E4-47C6-AB19-2E00047C6A20.png
8149A5DB-713E-496E-B178-FCFBE4F50799.jpeg
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Re: Väsande ljud vid laddning

Inlägg av Lerumsexpressen »

Var väser det?
Bilen? Elcentral? Handsken?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
vasarely

Inlägg av vasarely »

Från laddluckan. Så det kom väl antingen från bilen eller handsken. Vet inte om väsande är rätt ord. Som ett bi ungefär.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

vasarely skrev: 25 feb 2023 22:08
Från laddluckan. Så det kom väl antingen från bilen eller handsken. Vet inte om väsande är rätt ord. Som ett bi ungefär.
Du får kolla på YT eller beskriva bättre om vilket ljud du hör.
Men det låter om bilen när man laddar den och framförallt när den värmer batteriet.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
vasarely

Inlägg av vasarely »

Tack! Jag hade precis börjat ladda. Så kan ha haft ngt med uppvärmningen eller konditioneringen att göra. Men det lät högre än vad det borde göra tror jag. Skall belastningen verkligen vara så där hög sent på kvällen när man inte har annat på? Igår när jag laddade stängde laddningen av några gånger.
joby

Inlägg av joby »

vasarely skrev: 25 feb 2023 22:31
Tack! Jag hade precis börjat ladda. Så kan ha haft ngt med uppvärmningen eller konditioneringen att göra. Men det lät högre än vad det borde göra tror jag. Skall belastningen verkligen vara så där hög sent på kvällen när man inte har annat på? Igår när jag laddade stängde laddningen av några gånger.
Om den slutade ladda så låter det som lastbalanseraren fungerar som den ska :)
Slutade den ladda för du kanske körde igång en diskmaskin/tvättmaskin eller att du har en luftvärmepump som avfrostade sig just då?
Tesla Model Y LR Vit med svart inredning - Beställd slutet på Nov 2022
Skriv svar