Någon som har en RWD/LR tillverkad i Shanghai 2023? Tydligen är fjädringen uppgraderad
Moderator: Redaktion
- jimhalpert
- Teslaägare
Någon som har en RWD/LR tillverkad i Shanghai 2023? Tydligen är fjädringen uppgraderad
Nyfiken på hur effektiv den har blivit. Tyvärr är min från december 2022, så jag missade det med en hårfin gräns.
Senast redigerad av jimhalpert, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Någon som har RWD tillverkad 2023? Tydligen är fjädringen uppgraderad
Vet man hur det är med bilar tillverkade i Berlin?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
"after january" betyder väl fr.o.m. februari antar jag?
Sedan är frågan om de från Tyskland (redan) har samma fjädring?
Sedan är frågan om de från Tyskland (redan) har samma fjädring?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ja det är inte självklart. Tesla har ju tidigare gjort andra bedömningar för vad som är nödvändigt i Kina och EU, t ex recalls.
- jimhalpert
- Teslaägare
Jag såg en annan länk att det skulle handla om bilar tillverkade efter 1/1-23
Det lär ju inte vara så många på vägarna ännu, min är tillverkad 7/1 och jag ska hämta den på måndag. Har dock inget att jämföra med!
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...
Snarare enbart Shanghai bekräftat. Hur det är med Berlin och Fremont och Texas är okänt.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
- jimhalpert
- Teslaägare
Det är en bra poäng. Antar att vi får se ikväll.malmer skrev: ↑01 mar 2023 11:41Snarare enbart Shanghai bekräftat. Hur det är med Berlin och Fremont och Texas är okänt.
Om det är bilar från årsskiftet så lär det vara ett gäng i trafik. Gissar på att det inte är någon superstor skillnad eftersom ingen verkar ha märkt något

Senast redigerad av jimhalpert, redigerad totalt 2 gång.
Var hämtar du någonstans? Jag har också en tillverkad 7/1-23 men har fortfarande inte fått sms och fick framskjuten EDD förra veckan...
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Malmö Hamnen, Fick SMS i Torsdags kväll och hade jag bokat snabbare fanns det några tider redan på fredag
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Någon som har en RWD/LR tillverkad i Shanghai 2023? Tydligen är fjädringen uppgraderad
Undrar vad det kostar att köpa nya stötdämpare enbart. OEM-stötdämpare brukar inte vara så dyra. Och hur man säkerställer att det är senaste modellen man får.
Brukar ju vara ganska trivialt att byta men jag har inte hört om några sådana tankegångar hos någon.
Brukar ju vara ganska trivialt att byta men jag har inte hört om några sådana tankegångar hos någon.
Model Y LR AWD 2022
Re: Någon som har en RWD/LR tillverkad i Shanghai 2023? Tydligen är fjädringen uppgraderad
Hmm. Betyder det att Model Y har fått ytterligare en fjädringsförbättring? För Model Y fick ju redan i slutet av förra året "comfort suspension" både i Shanghai och Berlin.
Elons tweet:
Mer info:
https://www.notebookcheck.net/Comfort-T ... 970.0.html
Elons tweet:
Mer info:
- jimhalpert
- Teslaägare
Ja, så tolkar jag det som.Tymrev skrev: ↑01 mar 2023 13:43Hmm. Betyder det att Model Y har fått ytterligare en fjädringsförbättring? För Model Y fick ju redan i slutet av förra året "comfort suspension" både i Shanghai och Berlin.
Elons tweet:
Mer info:
- anarkisten
- Teslaägare
Jag mailade SC och skrev att jag vill byta till en 2023 byggd istället för min som är tillverkad den 16de december 2022. Jag fick följande svar:
Har någon här sett/läst nåt konkret skillnad mellan 2022 och 2023 tillverkade RWD bilar?
Jag vill verkligen förstå om jag behöver trycka hårdare på bytet eller inte för jag kommer snart få upphämtnings smset eftersom tesla ringde mig förra veckan för att stämma av och jag har VIN och regnummer. Det märkliga är att redan då sa dem att bilen är i Stockholm men ännu har jag inte fått smset.Vad det gäller den uppdaterad fjädringen som du nämner så är det ingenting som har bekräftats komma till den svenska marknaden. Vi kollade detta med vår pressansvarig och detta verkar endast gälla bilarna som produceras för den kinesiska marknaden än så länge. Om eller när det kommer till Sverige är inte än bestämt.
Har någon här sett/läst nåt konkret skillnad mellan 2022 och 2023 tillverkade RWD bilar?
Senast redigerad av anarkisten, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla MY RWD 2023-?
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Låter som BS. Finner det märkligt om de skulle tillverka två olika modeller av samma bil i Shanghai.anarkisten skrev: ↑02 mar 2023 22:50Jag mailade SC och skrev att jag vill byta till en 2023 byggd istället för min som är tillverkad den 16de december 2022. Jag fick följande svar:Jag vill verkligen förstå om jag behöver trycka hårdare på bytet eller inte för jag kommer snart få upphämtnings smset eftersom tesla ringde mig förra veckan för att stämma av och jag har VIN och regnummer. Det märkliga är att redan då sa dem att bilen är i Stockholm men ännu har jag inte fått smset.Vad det gäller den uppdaterad fjädringen som du nämner så är det ingenting som har bekräftats komma till den svenska marknaden. Vi kollade detta med vår pressansvarig och detta verkar endast gälla bilarna som produceras för den kinesiska marknaden än så länge. Om eller när det kommer till Sverige är inte än bestämt.
Har någon någon här sett/läst nåt konkret skillnad mellan 2022 och 2023 tillverkade RWD bilar?
De vill nog bara bli av med alla gamla bilar med den sämre fjädringen. Sen om du kan byta eller inte får vi se. Mycket möjligt att du får ta en 22:a eller avboka helt
Det gör dom ju, den kinesiska har andra delar än de europeiska. Så har det alltid varit. Olika krav på olika marknader.Piggelin skrev: ↑03 mar 2023 06:13Låter som BS. Finner det märkligt om de skulle tillverka två olika modeller av samma bil i Shanghai.anarkisten skrev: ↑02 mar 2023 22:50Jag mailade SC och skrev att jag vill byta till en 2023 byggd istället för min som är tillverkad den 16de december 2022. Jag fick följande svar:Jag vill verkligen förstå om jag behöver trycka hårdare på bytet eller inte för jag kommer snart få upphämtnings smset eftersom tesla ringde mig förra veckan för att stämma av och jag har VIN och regnummer. Det märkliga är att redan då sa dem att bilen är i Stockholm men ännu har jag inte fått smset.Vad det gäller den uppdaterad fjädringen som du nämner så är det ingenting som har bekräftats komma till den svenska marknaden. Vi kollade detta med vår pressansvarig och detta verkar endast gälla bilarna som produceras för den kinesiska marknaden än så länge. Om eller när det kommer till Sverige är inte än bestämt.
Har någon någon här sett/läst nåt konkret skillnad mellan 2022 och 2023 tillverkade RWD bilar?
De vill nog bara bli av med alla gamla bilar med den sämre fjädringen. Sen om du kan byta eller inte får vi se. Mycket möjligt att du får ta en 22:a eller avboka helt
Med det sagt tror jag inte det någon större skillnad. De har ju redan gjort en uppdatering av fjädringen. Det är som snacket om att "nu är Model 3 mkt tystare", de gjorde flera uppdateringar men skillnaden för varje liten uppdatering var inte noterbar - och det är fortfarande ingen "tyst" bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Olika krav ja, men bra stötdämpning är inte en del av det. Står ju också att ALL Model y´s från Shanghai nu har den bättre fjädringen.taliz skrev: ↑03 mar 2023 06:27Det gör dom ju, den kinesiska har andra delar än de europeiska. Så har det alltid varit. Olika krav på olika marknader.
Med det sagt tror jag inte det någon större skillnad. De har ju redan gjort en uppdatering av fjädringen. Det är som snacket om att "nu är Model 3 mkt tystare", de gjorde flera uppdateringar men skillnaden för varje liten uppdatering var inte noterbar - och det är fortfarande ingen "tyst" bil.
Jag tror som sagt att det är BS från Tesla Sverige för att "bli av" med alla bilar med den gamla fjädringen.
- mikebike
- Teslaägare
Det räcker nog inte med att byta dämpare, det står ju att de bytt till mjukare fjädrar.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det vore intressant att se vilka förändringar som skett över tid egentligen, och vilken version som sitter å vår Q2-2022-bil.
Så länge det inte är tvättbräde-grusväg tycker jag det är helt ok, men jag har absolut haft bättre (och sämre) bilar ur det hänseendet.
Så länge det inte är tvättbräde-grusväg tycker jag det är helt ok, men jag har absolut haft bättre (och sämre) bilar ur det hänseendet.
Model Y LR AWD 2022
Finns det någon tekniskt ”bilkunnig” här som kan ge ett objektivt svar på vad denna uppdatering av fjädring faktiskt innebär i praktiken? Känns som att det är många killgissningar (no offense) kring detta och att olika personer provkör kommer inte ge något objektivt svar på frågan då preferenser och smak är individuellt. Att den blivit mjukare vet vi men min fråga är egentligen om den teoretiska skillnaden är stor eller inte, om det är sannolikt att man som ”Svensson” skulle uppleva någon skillnad?
skillnaden på komponenterna är; hårdheten på de övre stötdämparna har förbättrats med 50%, fjädringen har justerats med 2-5 N/mm.. grekiska för mig
Äger ingen tesla sedan tidigare men har en beställd MY. när Tesla och Musk gör ett uttalande om att den nya fjädringen minskar risken för åksjuka då man justerat fjädringens vibrationsfrekvens så funderar jag som har åksjuka barn (som sitter i baksätet) om det är värt att göra allt jag kan för att lägga vantarna på en kinesbyggd MY?
Eller är det sannolikt bara inlindade fint förpackade förbättringar som i praktiken inte gör så stor skillnad som de vill påtala att det är (har läst att det är vanligt förekommande från Musk & co.)?
Detta gör mig kluven för jag har precis blivit tilldelad en berlinbyggd från slutet av feb och hade som sagt önskat att minska risken för åksjuka hos barnen. Men i och för sig så får man väl inte direkt välja var nästa tilldelade bil är tillverkad om jag avstår denna?
I-lands problem jag vet… Fasen att de ska komma med löpande uppdateringar hela tiden, bilen hinner ju bli smått ”omodern” innan den har hunnit levereras
skillnaden på komponenterna är; hårdheten på de övre stötdämparna har förbättrats med 50%, fjädringen har justerats med 2-5 N/mm.. grekiska för mig
Äger ingen tesla sedan tidigare men har en beställd MY. när Tesla och Musk gör ett uttalande om att den nya fjädringen minskar risken för åksjuka då man justerat fjädringens vibrationsfrekvens så funderar jag som har åksjuka barn (som sitter i baksätet) om det är värt att göra allt jag kan för att lägga vantarna på en kinesbyggd MY?
Eller är det sannolikt bara inlindade fint förpackade förbättringar som i praktiken inte gör så stor skillnad som de vill påtala att det är (har läst att det är vanligt förekommande från Musk & co.)?
Detta gör mig kluven för jag har precis blivit tilldelad en berlinbyggd från slutet av feb och hade som sagt önskat att minska risken för åksjuka hos barnen. Men i och för sig så får man väl inte direkt välja var nästa tilldelade bil är tillverkad om jag avstår denna?
I-lands problem jag vet… Fasen att de ska komma med löpande uppdateringar hela tiden, bilen hinner ju bli smått ”omodern” innan den har hunnit levereras
Någon skillnad kommer det bli, för den är idag stötig och oskön.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
- mikebike
- Teslaägare
Vad menar du med "idag"?
Min LR som är drygt ett år gammal är stötig, men jag har fått för mig att de blivit bättre sedan dess, och det var främsta skälet till att jag beställde en ny (som f.n. är pausad).
Du kan ju också se det omvänt: den hinner bli "modern" innan nästa årsmodell hunnit komma ut.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Hej,
Har nu läst på ett par ställen på nätet att den nya fjädringen, comfort suspension, som sätts in i Shanghaibilar från 1 jan 2023, är samma som sattes in i USA/Tyskland hösten 2022. Det som kommit fram nu och fått publicitet är mer tekniska uppgifter om vad den faktiskt innebär.
Någon mer som hört detta?
Har nu läst på ett par ställen på nätet att den nya fjädringen, comfort suspension, som sätts in i Shanghaibilar från 1 jan 2023, är samma som sattes in i USA/Tyskland hösten 2022. Det som kommit fram nu och fått publicitet är mer tekniska uppgifter om vad den faktiskt innebär.
Någon mer som hört detta?
Eftersom su är tilldelad en Berlinbil så betyder det att du beställt en Long Range. Som det ser ut nu kommer nog alla framtida europeiska MYLR komma därifrån. Så vet inte riktigt vad att tacka nej skulle hjälpa dig.Lenne skrev: ↑04 mar 2023 00:07Finns det någon tekniskt ”bilkunnig” här som kan ge ett objektivt svar på vad denna uppdatering av fjädring faktiskt innebär i praktiken? Känns som att det är många killgissningar (no offense) kring detta och att olika personer provkör kommer inte ge något objektivt svar på frågan då preferenser och smak är individuellt. Att den blivit mjukare vet vi men min fråga är egentligen om den teoretiska skillnaden är stor eller inte, om det är sannolikt att man som ”Svensson” skulle uppleva någon skillnad?
I-lands problem jag vet… Fasen att de ska komma med löpande uppdateringar hela tiden, bilen hinner ju bli smått ”omodern” innan den har hunnit levereras![]()
Model 3 SR+ 2019