Håller helt med, jag hade inte kört elbil om jag inte hade kunnat ladda hemma och är imponerad av de som gör det. Här borde absolut staten satsa pengar för att skapa förutsättningar att alla som vill ska kunna köra elbil.SwedishAdvocate skrev: ↑22 mar 2023 23:17Det är även typ total öken när det gäller garanterad laddmöjlighet över natten för ALLA i det här landet som bor i flerbostadshus och som behöver garanterad laddmöjlighet över natten. Som t.ex. folk som bor i Sthlm, Gbg och Malmö osv...NiklasTesla skrev: ↑22 mar 2023 22:47Håller inte med helt även om många laddare såklart är bra. Finns massa laddare som står tomma i stort hela tiden (pga fel kwh pris som Teslas SuC-nätverk tex). Det som det är brist på är laddare där man kan ladda billigt (typ spotpris inkl avgifter/skatter + max 15% påslag).
[...]
MVH
Jag menar inte att alla som bor i flerbostadshus behöver det här. Men för vissa skulle alternativet vara att behöva ladda typ hela batteriet på snabbladdare varje dag de ska till arbetet. Vem går frivilligt med på det? Det är väl fullkomligt självklart att alla de här människorna kommer fortsätta köra fossilbil (eller alt. gasbil) ifall de inte får möjlighet till garanterad laddmöjlighet över natten.
Vad har 'marknaden' gjort för att lösa det? Inte ett skit.
Ett rätt Gigantiskt problem...
viewtopic.php?f=28&t=27406
https://teslaclubsweden.se/hyresgaster- ... laddplats/
Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Moderator: Redaktion
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
27,8 kWp solceller
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Eller att det inte finns några parkeringsplatser knutna till fastigheten. Vi har 3 parkeringsplatser till 25 lägenheter, och de är dessutom relativt nyanlagda. Vid mina tidigare boenden (och tidigare vid detta) har det inte funnits några platser alls.Henrik Gbg skrev: ↑23 mar 2023 04:47När det gäller laddning för de som bor i flerbostadshus är det flera olika aspekter som ställer till det.
Ett riktigt stort problem är att det ofta saknas kapacitet i elnätet i stadsmiljö, för en mellanstor svensk stad handlar detta ofta om miljardbelopp.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Jag håller med. Även med klimatbonus har ju elbilar knappast varit billiga, även om en del här på forumet gärna vill låta som att det var mer eller mindre gratis att skaffa elbil. Bara för att några få har haft tur och lyckats sälja sina gamla Teslor till fantasipriser. Det är verkligen inte nånting som går att applicera på gemene man. Jag har förlorat en förmögenhet på mina elbilar. Trots bonus.BigEasy skrev: ↑22 mar 2023 08:58Det är en missuppfattning att bonusen var till för att delfinansiera bilen åt de som annars inte skulle ha råd. Det handlar om att ge folk en anledning att göra rätt val. Dvs att styra folk i rätt riktning. En s.k. nudge.
De flesta som köper en ny lite dyrare elbil har råd ändå och de har även råd med en ny fossilbil. Bonusen är tänkt att vara tungan på vågen så att säga.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nudge_theory
Om det hade varit så billigt eller rentav gratis som en del säger så hade ju alla och vem som helst kunnat byta till elbil, vilket inte har skett.
Tack vare bonusen har det däremot varit lite mindre svindyrt att skaffa elbil, på senare år kanske rentav på samma nivå som att skaffa en fossilbil. Och alla visste ju att bonusen inte varar för evigt. Den som ändå hade tänkt att byta bil kanske passade på så länge bonusen fanns. Tack vare bonus och privatleasing blev det ändå hyfsat rimliga månadskostnader.
Nu är elbilar återigen mycket dyrare att köpa än fossilbilar, samtidigt som elen har blivit mycket dyrare också. Det blir intressant att se vad som händer när alla privatleasingavtal går ut om ett par år eller så. Vad händer med bilarna? Blir det kaos på begagnatmarknaden? Köper folk ut sina leasingbilar eller byter de rentav tillbaka till lite äldre fossilbilar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 03 maj 2022 04:21
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Synnerligen relevant synpunkt men även med den nuvarande situationen kommer det att kosta multum att uppgradera elnätet till tillräcklig kapacitet.
Vet att Alingsås Energi (i min hemkommun) gjorde en undersökning på kostnaden att bygga ut elnätet så att 50% av de befintliga boendeparkeringarna i tätorten skulle kunna koppla in laddboxar. Denna kostnad landade 2019 på drygt 400 miljoner.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Elnätet har nyligen uppgraderats, både i huset och i området.Henrik Gbg skrev: ↑23 mar 2023 08:27Synnerligen relevant synpunkt men även med den nuvarande situationen kommer det att kosta multum att uppgradera elnätet till tillräcklig kapacitet.
Vet att Alingsås Energi (i min hemkommun) gjorde en undersökning på kostnaden att bygga ut elnätet så att 50% av de befintliga boendeparkeringarna i tätorten skulle kunna koppla in laddboxar. Denna kostnad landade 2019 på drygt 400 miljoner.
Jag frågade både kommunen och fastighetsägaren om det var för att möjliggöra laddning av elbilar.
Negativt i båda fallen.
Det behövs ju inte extremt mycket mer kraft för att sätta upp några laddstolpar. Vi pratar procent.
Jag har t.ex. totalt laddat 2100 kWh AC det senaste året och vår lägenhet har förbrukat 2580 kWh.
I området finns tusentals lägenheter, tiotusentals kvm kommersiella lokaler. Och 6 allmänna laddplatser....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Tack. Jag är en av dom som bor i hyresrätt utan möjlighet att ladda hemma.Dafro skrev: ↑23 mar 2023 05:09Håller helt med, jag hade inte kört elbil om jag inte hade kunnat ladda hemma och är imponerad av de som gör det. Här borde absolut staten satsa pengar för att skapa förutsättningar att alla som vill ska kunna köra elbil.SwedishAdvocate skrev: ↑22 mar 2023 23:17Det är även typ total öken när det gäller garanterad laddmöjlighet över natten för ALLA i det här landet som bor i flerbostadshus och som behöver garanterad laddmöjlighet över natten. Som t.ex. folk som bor i Sthlm, Gbg och Malmö osv...NiklasTesla skrev: ↑22 mar 2023 22:47Håller inte med helt även om många laddare såklart är bra. Finns massa laddare som står tomma i stort hela tiden (pga fel kwh pris som Teslas SuC-nätverk tex). Det som det är brist på är laddare där man kan ladda billigt (typ spotpris inkl avgifter/skatter + max 15% påslag).
[...]
MVH
Jag menar inte att alla som bor i flerbostadshus behöver det här. Men för vissa skulle alternativet vara att behöva ladda typ hela batteriet på snabbladdare varje dag de ska till arbetet. Vem går frivilligt med på det? Det är väl fullkomligt självklart att alla de här människorna kommer fortsätta köra fossilbil (eller alt. gasbil) ifall de inte får möjlighet till garanterad laddmöjlighet över natten.
Vad har 'marknaden' gjort för att lösa det? Inte ett skit.
Ett rätt Gigantiskt problem...
viewtopic.php?f=28&t=27406
https://teslaclubsweden.se/hyresgaster- ... laddplats/
Kört denna rutin i tre år nu och ca 15000mil med Teslan, en tur i veckan och laddar upp bilen gratis i samband med storinköp brukar vara rutinen.
Brukar även ladda ofta med max 2kw på landet (nattetid) och det räcker. Tänker att el finns ju redan dragen i många fall till gatubelysning mm (om man skulle gå över till mer LED och ladda med max 2kw behövs inte allt för stora investeringar för att säkra upp mm).
Kajsa Varg samt MVH
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Om du kör 100mil i veckan så kan det väl inte räcka att ladda fullt en gång i veckan?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Nej det stämmer. Över 250ggr SuC/Ionity i laddmixen över dom 4åren vi haft bilen samt laddning på landet och diverse annan gratisladdning också (några få gånger övrig betald laddning). Rutinen med gratisladdning en gång i veckan i samband med storinköp är mest för dagliga körningen till och från jobb mm.
MVH
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Helt bizarrt att köra 5000 mil om året. Vilken miljöförstöring. Här borde politiker jobba hårt med att få till en kilometerskatt. Ingen ska köra sådär mycket. Då ska det i alla fall kosta rejält.NiklasTesla skrev: ↑24 mar 2023 22:23Nej det stämmer. Över 250ggr SuC/Ionity i laddmixen över dom 4åren vi haft bilen samt laddning på landet och diverse annan gratisladdning också (några få gånger övrig betald laddning). Rutinen med gratisladdning en gång i veckan i samband med storinköp är mest för dagliga körningen till och från jobb mm.
MVH
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Ingen? Vilka otroliga dumheter. Sanningen är såklart den exakt motsatta. Det är miljöförstöring att äga en bil som inte brukas. Framförallt gäller detta elbilar där det stora miljöavtrycket sker när de tillverkas.Piggelin skrev: ↑24 mar 2023 23:31Helt bizarrt att köra 5000 mil om året. Vilken miljöförstöring. Här borde politiker jobba hårt med att få till en kilometerskatt. Ingen ska köra sådär mycket. Då ska det i alla fall kosta rejält.NiklasTesla skrev: ↑24 mar 2023 22:23Nej det stämmer. Över 250ggr SuC/Ionity i laddmixen över dom 4åren vi haft bilen samt laddning på landet och diverse annan gratisladdning också (några få gånger övrig betald laddning). Rutinen med gratisladdning en gång i veckan i samband med storinköp är mest för dagliga körningen till och från jobb mm.
MVH
En eltaxi som skrotas efter 100.000 mil är många gånger mer miljövänlig än den privatelbil som skrotas efter 20.000 mil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
????? Jag ser inget bizarrt i det. Det låter på dig som om det handlade om nöjesresor. Det är väl ganska uppenbart att så inte är fallet, och den som av olika anledningar måste avverka så många mil gör naturligtvis rätt i att välja en elbil.Piggelin skrev: ↑24 mar 2023 23:31Helt bizarrt att köra 5000 mil om året. Vilken miljöförstöring. Här borde politiker jobba hårt med att få till en kilometerskatt. Ingen ska köra sådär mycket. Då ska det i alla fall kosta rejält.NiklasTesla skrev: ↑24 mar 2023 22:23Nej det stämmer. Över 250ggr SuC/Ionity i laddmixen över dom 4åren vi haft bilen samt laddning på landet och diverse annan gratisladdning också (några få gånger övrig betald laddning). Rutinen med gratisladdning en gång i veckan i samband med storinköp är mest för dagliga körningen till och från jobb mm.
MVH
Vi avverkar i runda slängar lite drygt 4000 mil om året, och det använder vi dessutom två bilar till, vilket är ännu värre ur miljösynpunkt än om man bara har en bil.
Ett pendelavstånd på 3-4 mil enkel väg, vilket inte är mycket egentligen, tuggar mil. Så är det bara. Alla kan inte ta tunnelbanan till jobbet eller jobba hemifrån.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Bor i sthlm kör en model y laddar en två ggr i veckan inga som helst problem finns allt från 11kW, 50kW och +150kW laddare att tillgåDafro skrev: ↑23 mar 2023 05:09Håller helt med, jag hade inte kört elbil om jag inte hade kunnat ladda hemma och är imponerad av de som gör det. Här borde absolut staten satsa pengar för att skapa förutsättningar att alla som vill ska kunna köra elbil.SwedishAdvocate skrev: ↑22 mar 2023 23:17Det är även typ total öken när det gäller garanterad laddmöjlighet över natten för ALLA i det här landet som bor i flerbostadshus och som behöver garanterad laddmöjlighet över natten. Som t.ex. folk som bor i Sthlm, Gbg och Malmö osv...NiklasTesla skrev: ↑22 mar 2023 22:47Håller inte med helt även om många laddare såklart är bra. Finns massa laddare som står tomma i stort hela tiden (pga fel kwh pris som Teslas SuC-nätverk tex). Det som det är brist på är laddare där man kan ladda billigt (typ spotpris inkl avgifter/skatter + max 15% påslag).
[...]
MVH
Jag menar inte att alla som bor i flerbostadshus behöver det här. Men för vissa skulle alternativet vara att behöva ladda typ hela batteriet på snabbladdare varje dag de ska till arbetet. Vem går frivilligt med på det? Det är väl fullkomligt självklart att alla de här människorna kommer fortsätta köra fossilbil (eller alt. gasbil) ifall de inte får möjlighet till garanterad laddmöjlighet över natten.
Vad har 'marknaden' gjort för att lösa det? Inte ett skit.
Ett rätt Gigantiskt problem...
viewtopic.php?f=28&t=27406
https://teslaclubsweden.se/hyresgaster- ... laddplats/
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Ja det finns ju som du säger laddare overallt i Stockholm. om man vill…
Det många i tråden verkar vara ute efter är laddare överallt med lågt pris (som hemmaladdning) som ”någon annan” ska betala. Att betala vad det kostar själv är man inte intresserad av. Skulle kanske gå att lösa med en hög skatt på just elbilar?
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Hur tänker du nu? En hög skatt skulle väl ha motsatt effekt?LarsOJ skrev: ↑25 mar 2023 10:12Ja det finns ju som du säger laddare overallt i Stockholm. om man vill…
Det många i tråden verkar vara ute efter är laddare överallt med lågt pris (som hemmaladdning) som ”någon annan” ska betala. Att betala vad det kostar själv är man inte intresserad av. Skulle kanske gå att lösa med en hög skatt på just elbilar?
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Jag försökte vara ironisk skulle ha kopplat på en smiley…Skatt är ju något som ingen elbilsägare ska behöva betala naturligtvis Finansiera laddare kan ju ”någon annan” göra.Fredrik j skrev: ↑25 mar 2023 10:49Hur tänker du nu? En hög skatt skulle väl ha motsatt effekt?LarsOJ skrev: ↑25 mar 2023 10:12Ja det finns ju som du säger laddare overallt i Stockholm. om man vill…
Det många i tråden verkar vara ute efter är laddare överallt med lågt pris (som hemmaladdning) som ”någon annan” ska betala. Att betala vad det kostar själv är man inte intresserad av. Skulle kanske gå att lösa med en hög skatt på just elbilar?
Men gratis laddare är ju en mänsklig rättighet bara ”någon annan” betalar. Ja och sen borde man få 70.000kr för besväret också
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Personligen tycker jag det är helt rätt att skattemässigt gynna alternativ som är mindre miljöskadliga än andra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Mycket vill ha mer
Så länge ”någon annan” betalat såklart!
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Vad är det för fel med att de som köper ICE-bilar får betala till de som köper bilar med lägre miljöavtryck?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Nej. Bilen är redan tillverkad. Helt sinnesjukt att köra Så mycket. Borde införas en skatt i trappor. För varje 100 mil över 1000 mil man kör så läggs det på en kilometerskatt. Ska man köra 4-5k mil om året ska det kosta, minst 20-30k extra.Legato skrev: ↑25 mar 2023 07:28Ingen? Vilka otroliga dumheter. Sanningen är såklart den exakt motsatta. Det är miljöförstöring att äga en bil som inte brukas. Framförallt gäller detta elbilar där det stora miljöavtrycket sker när de tillverkas.Piggelin skrev: ↑24 mar 2023 23:31Helt bizarrt att köra 5000 mil om året. Vilken miljöförstöring. Här borde politiker jobba hårt med att få till en kilometerskatt. Ingen ska köra sådär mycket. Då ska det i alla fall kosta rejält.NiklasTesla skrev: ↑24 mar 2023 22:23Nej det stämmer. Över 250ggr SuC/Ionity i laddmixen över dom 4åren vi haft bilen samt laddning på landet och diverse annan gratisladdning också (några få gånger övrig betald laddning). Rutinen med gratisladdning en gång i veckan i samband med storinköp är mest för dagliga körningen till och från jobb mm.
MVH
En eltaxi som skrotas efter 100.000 mil är många gånger mer miljövänlig än den privatelbil som skrotas efter 20.000 mil.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 753
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Är det inte bättre att man betalar skatt på bränsle och betalar vägtullar? Då betalar man för det man använder och slipper massa kontrollfunktioner inom en statlig myndighet.Piggelin skrev: ↑25 mar 2023 12:24Nej. Bilen är redan tillverkad. Helt sinnesjukt att köra Så mycket. Borde införas en skatt i trappor. För varje 100 mil över 1000 mil man kör så läggs det på en kilometerskatt. Ska man köra 4-5k mil om året ska det kosta, minst 20-30k extra.Legato skrev: ↑25 mar 2023 07:28Ingen? Vilka otroliga dumheter. Sanningen är såklart den exakt motsatta. Det är miljöförstöring att äga en bil som inte brukas. Framförallt gäller detta elbilar där det stora miljöavtrycket sker när de tillverkas.Piggelin skrev: ↑24 mar 2023 23:31Helt bizarrt att köra 5000 mil om året. Vilken miljöförstöring. Här borde politiker jobba hårt med att få till en kilometerskatt. Ingen ska köra sådär mycket. Då ska det i alla fall kosta rejält.NiklasTesla skrev: ↑24 mar 2023 22:23Nej det stämmer. Över 250ggr SuC/Ionity i laddmixen över dom 4åren vi haft bilen samt laddning på landet och diverse annan gratisladdning också (några få gånger övrig betald laddning). Rutinen med gratisladdning en gång i veckan i samband med storinköp är mest för dagliga körningen till och från jobb mm.
MVH
En eltaxi som skrotas efter 100.000 mil är många gånger mer miljövänlig än den privatelbil som skrotas efter 20.000 mil.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Jag tror inte ni förstår hur mycket vi måste förändra vår vardag om världen ska klara sig. Det är inte rimligt att tro att ni ska kunna köra så mycket ensam i en bil och äga fler bilar. Det måste göras mycket mycket dyrare. Ni får åka buss eller flytta närmare jobbet.Lerumsexpressen skrev: ↑25 mar 2023 13:00Är det inte bättre att man betalar skatt på bränsle och betalar vägtullar? Då betalar man för det man använder och slipper massa kontrollfunktioner inom en statlig myndighet.Piggelin skrev: ↑25 mar 2023 12:24Nej. Bilen är redan tillverkad. Helt sinnesjukt att köra Så mycket. Borde införas en skatt i trappor. För varje 100 mil över 1000 mil man kör så läggs det på en kilometerskatt. Ska man köra 4-5k mil om året ska det kosta, minst 20-30k extra.Legato skrev: ↑25 mar 2023 07:28Ingen? Vilka otroliga dumheter. Sanningen är såklart den exakt motsatta. Det är miljöförstöring att äga en bil som inte brukas. Framförallt gäller detta elbilar där det stora miljöavtrycket sker när de tillverkas.Piggelin skrev: ↑24 mar 2023 23:31Helt bizarrt att köra 5000 mil om året. Vilken miljöförstöring. Här borde politiker jobba hårt med att få till en kilometerskatt. Ingen ska köra sådär mycket. Då ska det i alla fall kosta rejält.NiklasTesla skrev: ↑24 mar 2023 22:23
Nej det stämmer. Över 250ggr SuC/Ionity i laddmixen över dom 4åren vi haft bilen samt laddning på landet och diverse annan gratisladdning också (några få gånger övrig betald laddning). Rutinen med gratisladdning en gång i veckan i samband med storinköp är mest för dagliga körningen till och från jobb mm.
MVH
En eltaxi som skrotas efter 100.000 mil är många gånger mer miljövänlig än den privatelbil som skrotas efter 20.000 mil.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 753
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Du har din syn på vad som måste göras eller bör göras. Är det avståndet eller att det är en elbil som gör att världen går åt helvete?Piggelin skrev: ↑25 mar 2023 13:14Jag tror inte ni förstår hur mycket vi måste förändra vår vardag om världen ska klara sig. Det är inte rimligt att tro att ni ska kunna köra så mycket ensam i en bil och äga fler bilar. Det måste göras mycket mycket dyrare. Ni får åka buss eller flytta närmare jobbet.Lerumsexpressen skrev: ↑25 mar 2023 13:00Är det inte bättre att man betalar skatt på bränsle och betalar vägtullar? Då betalar man för det man använder och slipper massa kontrollfunktioner inom en statlig myndighet.Piggelin skrev: ↑25 mar 2023 12:24Nej. Bilen är redan tillverkad. Helt sinnesjukt att köra Så mycket. Borde införas en skatt i trappor. För varje 100 mil över 1000 mil man kör så läggs det på en kilometerskatt. Ska man köra 4-5k mil om året ska det kosta, minst 20-30k extra.Legato skrev: ↑25 mar 2023 07:28Ingen? Vilka otroliga dumheter. Sanningen är såklart den exakt motsatta. Det är miljöförstöring att äga en bil som inte brukas. Framförallt gäller detta elbilar där det stora miljöavtrycket sker när de tillverkas.
En eltaxi som skrotas efter 100.000 mil är många gånger mer miljövänlig än den privatelbil som skrotas efter 20.000 mil.
Du har snöat in dig på bilar men vi andra ser andra saker man kan göra för att minska klimatpåverkan.
Man borde inte äga en bil överhuvudtaget, man borde vara vegetarian, man borde bo i hydda där det är varmt osv. Men det låter som en dystopisk framtid…
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Alltid 10 år kvar till katastrofen...Piggelin skrev: ↑25 mar 2023 13:14Jag tror inte ni förstår hur mycket vi måste förändra vår vardag om världen ska klara sig. Det är inte rimligt att tro att ni ska kunna köra så mycket ensam i en bil och äga fler bilar. Det måste göras mycket mycket dyrare. Ni får åka buss eller flytta närmare jobbet.Lerumsexpressen skrev: ↑25 mar 2023 13:00Är det inte bättre att man betalar skatt på bränsle och betalar vägtullar? Då betalar man för det man använder och slipper massa kontrollfunktioner inom en statlig myndighet.Piggelin skrev: ↑25 mar 2023 12:24Nej. Bilen är redan tillverkad. Helt sinnesjukt att köra Så mycket. Borde införas en skatt i trappor. För varje 100 mil över 1000 mil man kör så läggs det på en kilometerskatt. Ska man köra 4-5k mil om året ska det kosta, minst 20-30k extra.Legato skrev: ↑25 mar 2023 07:28Ingen? Vilka otroliga dumheter. Sanningen är såklart den exakt motsatta. Det är miljöförstöring att äga en bil som inte brukas. Framförallt gäller detta elbilar där det stora miljöavtrycket sker när de tillverkas.
En eltaxi som skrotas efter 100.000 mil är många gånger mer miljövänlig än den privatelbil som skrotas efter 20.000 mil.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Nej 5årBigEasy skrev: ↑25 mar 2023 13:26Alltid 10 år kvar till katastrofen...Piggelin skrev: ↑25 mar 2023 13:14Jag tror inte ni förstår hur mycket vi måste förändra vår vardag om världen ska klara sig. Det är inte rimligt att tro att ni ska kunna köra så mycket ensam i en bil och äga fler bilar. Det måste göras mycket mycket dyrare. Ni får åka buss eller flytta närmare jobbet.Lerumsexpressen skrev: ↑25 mar 2023 13:00Är det inte bättre att man betalar skatt på bränsle och betalar vägtullar? Då betalar man för det man använder och slipper massa kontrollfunktioner inom en statlig myndighet.Piggelin skrev: ↑25 mar 2023 12:24Nej. Bilen är redan tillverkad. Helt sinnesjukt att köra Så mycket. Borde införas en skatt i trappor. För varje 100 mil över 1000 mil man kör så läggs det på en kilometerskatt. Ska man köra 4-5k mil om året ska det kosta, minst 20-30k extra.Legato skrev: ↑25 mar 2023 07:28
Ingen? Vilka otroliga dumheter. Sanningen är såklart den exakt motsatta. Det är miljöförstöring att äga en bil som inte brukas. Framförallt gäller detta elbilar där det stora miljöavtrycket sker när de tillverkas.
En eltaxi som skrotas efter 100.000 mil är många gånger mer miljövänlig än den privatelbil som skrotas efter 20.000 mil.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Vad tycker du om att de som köper bilar betalar till de som inte köper någon bil alls? Om det nu var miljöavtryck som var viktigt för dig?