Sida 1 av 2

Köpråd första teslan

Postat: 10 mar 2023 19:12
av o0kungen0o
Hej alla.

Då vi går i tankarna på en elbil så har vi kollat på en s och en 3 men s känns mycket mer premium och är ju snyggare både ut och invändigt.
Vi har kollat på denna: https://www.bilformedlingen.com/sok/per ... odel/65572
Vi skulle vilja höra vad ni som kör med en har att säga.
Några valiga fel för utom ljuset fram som var trasigt redan men skulle fixas?
Hur är kvaliten på komponenterna?
Efter provrundan så blev vi helt sålda på bilen.
Tack

Re: Köpråd första teslan

Postat: 10 mar 2023 19:21
av enoch85
Äger en model 3 från 2022. Skulle säga att kvaliteten är sådär, men allt är ju relativt. Kom från Mercedes E300de 2021, och det är väl svårt att jämföra.

Generellt sett är det mycket småsaker jag stör mig på.

Re: Köpråd första teslan

Postat: 10 mar 2023 19:59
av o0kungen0o
enoch85 skrev: 10 mar 2023 19:21
Äger en model 3 från 2022. Skulle säga att kvaliteten är sådär, men allt är ju relativt. Kom från Mercedes E300de 2021, och det är väl svårt att jämföra.

Generellt sett är det mycket småsaker jag stör mig på.
Jag har en Mercedes c300 de 2021 nu men är sugen på att gå över till bara el.

Re: Köpråd första teslan

Postat: 10 mar 2023 20:22
av Dafro
o0kungen0o skrev: 10 mar 2023 19:59
enoch85 skrev: 10 mar 2023 19:21
Äger en model 3 från 2022. Skulle säga att kvaliteten är sådär, men allt är ju relativt. Kom från Mercedes E300de 2021, och det är väl svårt att jämföra.

Generellt sett är det mycket småsaker jag stör mig på.
Jag har en Mercedes c300 de 2021 nu men är sugen på att gå över till bara el.
Viss skillnad mellan Mercedes och tesla skulle jag säga. Provkör. Jag har gjort det och köpte en e-tron.

Re: Köpråd första teslan

Postat: 10 mar 2023 20:43
av o0kungen0o
Dafro skrev: 10 mar 2023 20:22
o0kungen0o skrev: 10 mar 2023 19:59
enoch85 skrev: 10 mar 2023 19:21
Äger en model 3 från 2022. Skulle säga att kvaliteten är sådär, men allt är ju relativt. Kom från Mercedes E300de 2021, och det är väl svårt att jämföra.

Generellt sett är det mycket småsaker jag stör mig på.
Jag har en Mercedes c300 de 2021 nu men är sugen på att gå över till bara el.
Viss skillnad mellan Mercedes och tesla skulle jag säga. Provkör. Jag har gjort det och köpte en e-tron.
Ok. Den har jag alldrig testat men har testat Mercedes EQA 250+ och den gillade vi. Man vill ju inte stå med bilen på verkstad med dyra kostnader.

Re: Köpråd första teslan

Postat: 10 mar 2023 21:22
av enoch85
o0kungen0o skrev: 10 mar 2023 19:59
enoch85 skrev: 10 mar 2023 19:21
Äger en model 3 från 2022. Skulle säga att kvaliteten är sådär, men allt är ju relativt. Kom från Mercedes E300de 2021, och det är väl svårt att jämföra.

Generellt sett är det mycket småsaker jag stör mig på.
Jag har en Mercedes c300 de 2021 nu men är sugen på att gå över till bara el.
Har du råd, ta en typ EQE. Det är vad jag hade gjort. Kvalitetskänslan i en Mercedes är svårslagen!

Re: Köpråd första teslan

Postat: 10 mar 2023 22:05
av SwedishAdvocate
o0kungen0o skrev: 10 mar 2023 20:43
Dafro skrev: 10 mar 2023 20:22
o0kungen0o skrev: 10 mar 2023 19:59
enoch85 skrev: 10 mar 2023 19:21
Äger en model 3 från 2022. Skulle säga att kvaliteten är sådär, men allt är ju relativt. Kom från Mercedes E300de 2021, och det är väl svårt att jämföra.

Generellt sett är det mycket småsaker jag stör mig på.
Jag har en Mercedes c300 de 2021 nu men är sugen på att gå över till bara el.
Viss skillnad mellan Mercedes och tesla skulle jag säga. Provkör. Jag har gjort det och köpte en e-tron.
Ok. Den har jag alldrig testat men har testat Mercedes EQA 250+ och den gillade vi. Man vill ju inte stå med bilen på verkstad med dyra kostnader.
BMW i4 finns ju också. Då får du halvkombilucka precis som på Model S. Tror även att du kan eftermontera drag ifall den inte skulle ha det – men det får du dubbelkolla. Det enda med beg i4 (så vitt jag vet) är att du måste dubbelkolla så att det finns möjlighet att förvärma batteriet på väg till en snabbladdare. Kommer du dit med kallt batteri kommer det ta tid att ladda. Som jag förstår det så har t.ex. alla Tesla automatisk förvärmning av batteriet om man knappar in en snabbladdare som destination.

Ang. din fråga om Model S och kvalité så tror jag att det finns en hel del skrivet i existerande trådar här på forumet. Om jag vore dig skulle jag nog testa att söka lite (om du inte redan gjort det dvs...).

Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.

Och vill man t.ex. söka efter "Model S" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model 3, Y och X. Men det kände du säkert till... :)

Kanske har forumets egen sökfunktion blivit bättre i och med serverflytten (eller vad det nu var för ngt) för ca tre månader sen, men det har jag inte testat...

Och om du är bra på engelska så finns det även ett amerikanskt forum. Det är rätt mycket större än det här svenska. Det heter Tesla Motors Club (TMC). Tror även det finns fler engelskspråkiga forum. Jag har dock i princip bara läst på TMC utöver det här svenska...

Och för säkerhets skull:
Avsikten med mitt 'söktips'-inlägg här ovan är inte att komma med någon slags pik om 'forumetikett'... :) Istället är avsikten att du ska få tillgång till info så snabbt som möjligt. Det är väl alltid en avvägning... Ibland fullkomligt flödar det in inlägg med tillräcklig info i sådana här trådar (såvitt jag kan bedöma dvs). Men vid andra tillfällen gör det inte det... I det här fallet rör det ju sig vidare om ett specifikt objekt, så det känns som att du skulle kunna ha nytta av att snabbt känna att du fått 'koll på läget'...

Här är en tidigare tråd på samma ämne om Model 3 som jag känner till på rak arm, så tänker att jag kan slänga in den också...

viewtopic.php?t=32241

Re: Köpråd första teslan

Postat: 10 mar 2023 22:10
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev: 10 mar 2023 22:05
BMW i4 finns ju också. Då får du halvkombilucka precis som på Model S. Tror även att du kan eftermontera drag ifall den inte skulle ha det – men det får du dubbelkolla. Det enda med beg i4 är att du måste dubbelkolla så att det finns möjlighet att förvärma batteriet på väg till en snabbladdare. Kommer du dit med kallt batteri kommer det ta tid att ladda. Som jag förstår det så har t.ex. alla Tesla automatisk förvärmning av batteriet om man knappar in en snabbladdare som destination. [...
Missade att lägga till det här:

Kan inte själv det här exakt, men har läst på ngt annat ställe på forumet om det här. Enligt vad som skrevs där så har den här funktionen med automatisk förvärmning införts någon gång under produktionen av i4. Jag vet dock inte exakt när. Och de medlemmar som skrivit om det här uttryckte tveksamhet inför att den här funktionaliteten skulle tillföras till de bilar som inte redan hade den...

Re: Köpråd första teslan

Postat: 10 mar 2023 22:22
av Berguv
Tesla är bäst på elbil. Tesla är inte bäst på najshet. Hade gärna haft en eqe men för liten, får se om det blir eqe suv men tror jag skulle bli irriterad på avsaknaden av teslas enormt kompetenta elinfrastruktur (navigatorn i kombination med prediktion av range i kombination med supercharger).

Kom till Linköping idag med 4%. Helt odramatiskt, den indikerade det sista 10-15 milen. Polaren med EV6 undrade om jag var dum i huvudet, det hade han aldrig vågat. Själv övervägde jag att sänka hastigheten och köra hela vägen till Norrköping…

Re: Köpråd första teslan

Postat: 10 mar 2023 22:36
av SwedishAdvocate
Dafro skrev: 10 mar 2023 20:22
o0kungen0o skrev: 10 mar 2023 19:59
enoch85 skrev: 10 mar 2023 19:21
Äger en model 3 från 2022. Skulle säga att kvaliteten är sådär, men allt är ju relativt. Kom från Mercedes E300de 2021, och det är väl svårt att jämföra.

Generellt sett är det mycket småsaker jag stör mig på.
Jag har en Mercedes c300 de 2021 nu men är sugen på att gå över till bara el.
Viss skillnad mellan Mercedes och tesla skulle jag säga. Provkör. Jag har gjort det och köpte en e-tron.
@o0kungen0o:

Om du inte har koll på det sen tidigare så påverkar luftmotståndet bilens räckvidd rätt mycket mer när det gäller elbilar. Således påverkas SUVar och Crossovers rätt mkt i högre hastigheter kring 100-120 km/h eftersom de har rätt mycket sämre (högre) luftmotstånd än vanliga jämförbara bilar som Model 3, Merca EQE, BMW i4 eller Model S. Väder och temperatur påverkar också utöver det. Låga temperaturer och nederbörd som regn och snö påverkar negativt.

Se t.ex. det här kalkylarket från Björn Nyland (som har en Y-tubekanal). Han har testat rätt många elbilar i både 90 och 120 km/h. Samt även i både vinter- och sommarväglag.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

Ett annat sätt att få bra uppskattning kring räckvidd, antalet laddstopp och total tidstillgång för specifika sträckor kan man tydlige på via A Better Routeplanner (ABRP).

Re: Köpråd första teslan

Postat: 10 mar 2023 22:40
av SwedishAdvocate
forts.

Missade den här grejen:...

Det är vanligare än man tror att folk går efter de uppgifter kring räckvidd som anges enligt WLTP. Men genomsnittshastigheten i WLTP är bara ca 46,5 km/h... Och luftmotståndet är ju ngt helt annat i hastigheter runt 100-120 km/h...

Re: Köpråd första teslan

Postat: 11 mar 2023 08:44
av taliz
För det där priset får du en fin 100D.
75D går för runt 350k på kvd.

Re: Köpråd första teslan

Postat: 11 mar 2023 10:00
av enoch85
Berguv skrev: 10 mar 2023 22:22
Tesla är bäst på elbil. Tesla är inte bäst på najshet. Hade gärna haft en eqe men för liten, får se om det blir eqe suv men tror jag skulle bli irriterad på avsaknaden av teslas enormt kompetenta elinfrastruktur (navigatorn i kombination med prediktion av range i kombination med supercharger).

Kom till Linköping idag med 4%. Helt odramatiskt, den indikerade det sista 10-15 milen. Polaren med EV6 undrade om jag var dum i huvudet, det hade han aldrig vågat. Själv övervägde jag att sänka hastigheten och köra hela vägen till Norrköping…
Håller med 100% om detta. Det är det som gör att jag har kvar den. Man behöver inte tänka, bara slå in adressen och kör!

Sen är den snål också. Min drar ca 1.6 kW per mil. Körde en Skoda Enyaq som hyrbil för ett tag sedan och den drog typ 2.4 kW per mil, stor skillnad!

Tycka vad man vill om avsaknad av knappar, men det är inget jag saknar faktiskt.

Re: Köpråd första teslan

Postat: 11 mar 2023 11:39
av pejvic
Håller med Taliz ovan. Köp på KVD eller privat så blir du inte uppskörtad på priset.
Först väljer du modell, S är ett landsvägslok, 3&Y bättre i staden.

Sen väljer du någon gärna med lite garanti kvar.
Men det finns ingen anledning att betala extra hos en icke-Tesla-firma, då skulle jag hellre köpa begagnad av Tesla och därmed få deras extra garantier mm. Var inte rädd för de smårepor de visar hos KVD. De kostar lite att åtgärda.

Och som Berguv säger, det blir odramatiskt med Tesla. Man kommer alltid fram. Jag brukar ofta stryka föreslagna laddstopp dit jag skall eftersom de inte behövs. Bilen vill ha massa energi kvar när den kommer fram, men bara jag vet ju om det räcker med 0 eller inte. 0 räcker definitivt i navigatorn om man har laddning på målet. Man sänker bara hastigheten om det krisar. Och blir det köbildning så drar den mindre till målet och inte mer.

Re: Köpråd första teslan

Postat: 11 mar 2023 13:03
av Dafro
pejvic skrev: 11 mar 2023 11:39
Håller med Taliz ovan. Köp på KVD eller privat så blir du inte uppskörtad på priset.
Först väljer du modell, S är ett landsvägslok, 3&Y bättre i staden.

Sen väljer du någon gärna med lite garanti kvar.
Men det finns ingen anledning att betala extra hos en icke-Tesla-firma, då skulle jag hellre köpa begagnad av Tesla och därmed få deras extra garantier mm. Var inte rädd för de smårepor de visar hos KVD. De kostar lite att åtgärda.

Och som Berguv säger, det blir odramatiskt med Tesla. Man kommer alltid fram. Jag brukar ofta stryka föreslagna laddstopp dit jag skall eftersom de inte behövs. Bilen vill ha massa energi kvar när den kommer fram, men bara jag vet ju om det räcker med 0 eller inte. 0 räcker definitivt i navigatorn om man har laddning på målet. Man sänker bara hastigheten om det krisar. Och blir det köbildning så drar den mindre till målet och inte mer.
Fast om det blir längre stopp tex pga av olycka och det ör kallt ute så drar det mer, men man planerar ju som man vill.

Re: Köpråd första teslan

Postat: 11 mar 2023 13:29
av pejvic
Dafro skrev: 11 mar 2023 13:03
pejvic skrev: 11 mar 2023 11:39
Håller med Taliz ovan. Köp på KVD eller privat så blir du inte uppskörtad på priset.
Först väljer du modell, S är ett landsvägslok, 3&Y bättre i staden.

Sen väljer du någon gärna med lite garanti kvar.
Men det finns ingen anledning att betala extra hos en icke-Tesla-firma, då skulle jag hellre köpa begagnad av Tesla och därmed få deras extra garantier mm. Var inte rädd för de smårepor de visar hos KVD. De kostar lite att åtgärda.

Och som Berguv säger, det blir odramatiskt med Tesla. Man kommer alltid fram. Jag brukar ofta stryka föreslagna laddstopp dit jag skall eftersom de inte behövs. Bilen vill ha massa energi kvar när den kommer fram, men bara jag vet ju om det räcker med 0 eller inte. 0 räcker definitivt i navigatorn om man har laddning på målet. Man sänker bara hastigheten om det krisar. Och blir det köbildning så drar den mindre till målet och inte mer.
Fast om det blir längre stopp tex pga av olycka och det ör kallt ute så drar det mer, men man planerar ju som man vill.
ja exakt, en gång när jag körde göteborg/sthlm i minus 15 med SR+en som för övrigt var värdelös på vintern så såg jag till att ha massa extra.
Är det nollgradigt eller plus så finns det problemet i princip inte. Möjligen med LFP, men det är utanför min kunskapsnivå.

Re: Köpråd första teslan

Postat: 11 mar 2023 13:50
av taliz
Dafro skrev: 11 mar 2023 13:03
pejvic skrev: 11 mar 2023 11:39
Håller med Taliz ovan. Köp på KVD eller privat så blir du inte uppskörtad på priset.
Först väljer du modell, S är ett landsvägslok, 3&Y bättre i staden.

Sen väljer du någon gärna med lite garanti kvar.
Men det finns ingen anledning att betala extra hos en icke-Tesla-firma, då skulle jag hellre köpa begagnad av Tesla och därmed få deras extra garantier mm. Var inte rädd för de smårepor de visar hos KVD. De kostar lite att åtgärda.

Och som Berguv säger, det blir odramatiskt med Tesla. Man kommer alltid fram. Jag brukar ofta stryka föreslagna laddstopp dit jag skall eftersom de inte behövs. Bilen vill ha massa energi kvar när den kommer fram, men bara jag vet ju om det räcker med 0 eller inte. 0 räcker definitivt i navigatorn om man har laddning på målet. Man sänker bara hastigheten om det krisar. Och blir det köbildning så drar den mindre till målet och inte mer.
Fast om det blir längre stopp tex pga av olycka och det ör kallt ute så drar det mer, men man planerar ju som man vill.
Värmen drar ju knappt 1kwh i timmen i typ -20. Så får vara ett väääldigt långt stopp om det skall ha någon noterbar påverkan.

Re: Köpråd första teslan

Postat: 11 mar 2023 16:50
av mikebike
taliz skrev: 11 mar 2023 13:50
Dafro skrev: 11 mar 2023 13:03
pejvic skrev: 11 mar 2023 11:39
Håller med Taliz ovan. Köp på KVD eller privat så blir du inte uppskörtad på priset.
Först väljer du modell, S är ett landsvägslok, 3&Y bättre i staden.

Sen väljer du någon gärna med lite garanti kvar.
Men det finns ingen anledning att betala extra hos en icke-Tesla-firma, då skulle jag hellre köpa begagnad av Tesla och därmed få deras extra garantier mm. Var inte rädd för de smårepor de visar hos KVD. De kostar lite att åtgärda.

Och som Berguv säger, det blir odramatiskt med Tesla. Man kommer alltid fram. Jag brukar ofta stryka föreslagna laddstopp dit jag skall eftersom de inte behövs. Bilen vill ha massa energi kvar när den kommer fram, men bara jag vet ju om det räcker med 0 eller inte. 0 räcker definitivt i navigatorn om man har laddning på målet. Man sänker bara hastigheten om det krisar. Och blir det köbildning så drar den mindre till målet och inte mer.
Fast om det blir längre stopp tex pga av olycka och det ör kallt ute så drar det mer, men man planerar ju som man vill.
Värmen drar ju knappt 1kwh i timmen i typ -20. Så får vara ett väääldigt långt stopp om det skall ha någon noterbar påverkan.
Ja, tvärtom sjunker förbrukningen radikalt vid kö. Jag var nere på 110 Wh/km i snitt på väg till skjutbanan en gång i höstas, mestadels på E4.

Re: Köpråd första teslan

Postat: 11 mar 2023 17:35
av o0kungen0o
Tack för alla svar. Hur fungerar det på kvd för där har jag inte köpt nån gång.
Vi kanske ska satsa på en M3 awd ?

Re: Köpråd första teslan

Postat: 11 mar 2023 19:44
av SwedishAdvocate
o0kungen0o skrev: 10 mar 2023 20:43
...] Man vill ju inte stå med bilen på verkstad med dyra kostnader.
o0kungen0o skrev: 11 mar 2023 17:35
...] Vi kanske ska satsa på en M3 awd ?
Är inte expert på det här. Så med det sagt...

Min bild är att risken för reparationer är större med Model S...

Några exempel:

– Den Model S du länkat till i första inlägget är angiven som en 2018. Som jag förstått det bör den då ha uppdaterade komponenter i hjulupphängningen. Men om jag var inne på att köpa en beg. Model S hade jag ändå dubbelkollat det för säkerhets skull. Det här kan du läsa mer om t.ex. här:

viewtopic.php?f=8&t=22894
viewtopic.php?t=30101

– Bilen i annonsen verkar ha fast glastak. Det hade jag nog räknat som ett plus jämfört med det öppningsbara som Tesla erbjöd tidigare. Min bild är att det är många (eller alla) bilmärken som kan få problem med öppningsbara soltak när bilarna blir några år gamla. När det gäller Model S så är jag rätt säker på att det finns en del skrivet om öppningsbara glastak som inte riktigt fungerat helt optimalt – både på det här forumet och det amerikanska.

– De flesta Model S verkar ha luftfjädring. Om du inte kände till det sen tidigare så är luftfjädring tydligen något som kan 'konstra' på alla bilar oavsett märke när de blir ca tre år eller äldre. På Model S är det tydligen Mercakomponenter i luftfjädringen, så det kan kanske ge en indikation på vad det kan kosta ifall ngt behöver åtgärdas.

– Det har varit en del reparationer på handtagen till Model S. Sen en tid tillbaka kanske Tesla har itererat fram en version som kommer hålla, men det här är jag dåligt insatt i.

Ang. Model 3:
Om du gillar dragkrok på bilar så är det bra att känna till att det inte går att eftermontera drag på Model 3 som du får dra släp med. Vill du ha en 3a med drag som du kan dra med så måste det draget ha monterats av Tesla i fabriken vid bilens produktion.

Re: Köpråd första teslan

Postat: 11 mar 2023 19:52
av SwedishAdvocate
Forts.

En Model 3 snabbladdar väl sannolikt lite kvickare än t.ex. S75D'n i annonsen. Och nyare ex. av Model 3 kan ju även så klart ha mer garanti kvar...

Och min bild är väl att den tråd om kvalité på Model 3 som jag postade tidigare i den här tråden verkar täcka in det mesta. Som jag minns det iallafall...

Re: Köpråd första teslan

Postat: 11 mar 2023 21:11
av Dafro
mikebike skrev: 11 mar 2023 16:50
taliz skrev: 11 mar 2023 13:50
Dafro skrev: 11 mar 2023 13:03
pejvic skrev: 11 mar 2023 11:39
Håller med Taliz ovan. Köp på KVD eller privat så blir du inte uppskörtad på priset.
Först väljer du modell, S är ett landsvägslok, 3&Y bättre i staden.

Sen väljer du någon gärna med lite garanti kvar.
Men det finns ingen anledning att betala extra hos en icke-Tesla-firma, då skulle jag hellre köpa begagnad av Tesla och därmed få deras extra garantier mm. Var inte rädd för de smårepor de visar hos KVD. De kostar lite att åtgärda.

Och som Berguv säger, det blir odramatiskt med Tesla. Man kommer alltid fram. Jag brukar ofta stryka föreslagna laddstopp dit jag skall eftersom de inte behövs. Bilen vill ha massa energi kvar när den kommer fram, men bara jag vet ju om det räcker med 0 eller inte. 0 räcker definitivt i navigatorn om man har laddning på målet. Man sänker bara hastigheten om det krisar. Och blir det köbildning så drar den mindre till målet och inte mer.
Fast om det blir längre stopp tex pga av olycka och det ör kallt ute så drar det mer, men man planerar ju som man vill.
Värmen drar ju knappt 1kwh i timmen i typ -20. Så får vara ett väääldigt långt stopp om det skall ha någon noterbar påverkan.
Ja, tvärtom sjunker förbrukningen radikalt vid kö. Jag var nere på 110 Wh/km i snitt på väg till skjutbanan en gång i höstas, mestadels på E4.
Det var snålt, m3? Min drog 7% för att värma upp kupén i veckan nör det var -14, typ 5 kWh men visst vidmakthålla är ju bättre. Det jag mena är att siktar man på noll så kan ju någo kWh göra att det skiter sig.

Re: Köpråd första teslan

Postat: 11 mar 2023 21:13
av Dafro
mikebike skrev: 11 mar 2023 16:50
taliz skrev: 11 mar 2023 13:50
Dafro skrev: 11 mar 2023 13:03
pejvic skrev: 11 mar 2023 11:39
Håller med Taliz ovan. Köp på KVD eller privat så blir du inte uppskörtad på priset.
Först väljer du modell, S är ett landsvägslok, 3&Y bättre i staden.

Sen väljer du någon gärna med lite garanti kvar.
Men det finns ingen anledning att betala extra hos en icke-Tesla-firma, då skulle jag hellre köpa begagnad av Tesla och därmed få deras extra garantier mm. Var inte rädd för de smårepor de visar hos KVD. De kostar lite att åtgärda.

Och som Berguv säger, det blir odramatiskt med Tesla. Man kommer alltid fram. Jag brukar ofta stryka föreslagna laddstopp dit jag skall eftersom de inte behövs. Bilen vill ha massa energi kvar när den kommer fram, men bara jag vet ju om det räcker med 0 eller inte. 0 räcker definitivt i navigatorn om man har laddning på målet. Man sänker bara hastigheten om det krisar. Och blir det köbildning så drar den mindre till målet och inte mer.
Fast om det blir längre stopp tex pga av olycka och det ör kallt ute så drar det mer, men man planerar ju som man vill.
Värmen drar ju knappt 1kwh i timmen i typ -20. Så får vara ett väääldigt långt stopp om det skall ha någon noterbar påverkan.
Ja, tvärtom sjunker förbrukningen radikalt vid kö. Jag var nere på 110 Wh/km i snitt på väg till skjutbanan en gång i höstas, mestadels på E4.
Jo så länge det rör på sig så är det nog lugnt.

Re: Köpråd första teslan

Postat: 12 mar 2023 17:41
av Bjelke
SwedishAdvocate skrev: 11 mar 2023 19:52
Forts.

En Model 3 snabbladdar väl sannolikt lite kvickare än t.ex. S75D'n i annonsen. Och nyare ex. av Model 3 kan ju även så klart ha mer garanti kvar...

Och min bild är väl att den tråd om kvalité på Model 3 som jag postade tidigare i den här tråden verkar täcka in det mesta. Som jag minns det iallafall...
Ja S75D laddar ganska sakta jämfört model 3 och Y, typ max 120kW och bara en stund (typ 5-10
minuter som mest)… S100D kommer åtminstone upp i typ 145kW (på dom flesta stationer men inte alla
men är det en station med Max 135kW så blir det ju max även på model 3 och Y såklart).

Re: Köpråd första teslan

Postat: 14 mar 2023 16:09
av Marauder
Borde finns en viss prutmån på den bilen ENS601, har varit ute på annons sedan årsskiftet. Dragkrok, har bilen jobbat tungt och dragit släp eller kanske en av dom få som faktiskt använt kroken för cykel transport bara?