Volkswagen ID. 2all

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Volkswagen ID. 2all

Inlägg av NiklasTesla »

Tänkte skapa en ny tråd att diskutera Volkswagen ID. 2all . Ser riktigt trevlig ut och bra pris om den hamnar på 25000EUR (billiga elfordon med bra prestanda (0-100 under 7sek och räckvidd WLTP på 450km) behövs).
Mer info i länk nedan:

https://alltomelbil.se/officiell-elbile ... -000-euro/

Gillar storlek som Polo på utsidan men som Golf på insidan.

Tror det kommer bli en storsäljare samt MVH
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2951
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av Walker »

Historien upprepar sig. VW lovade precis samma sak 2018(?) - då hette bilen Neo och gick i produktion som ID3…
Jag har sedan länge slutat tro på VW’s löften.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
SwedishAdvocate
Inlägg: 5768
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ska bli intressant att se ifall Tesla hinner före med ngn bil som är mindre än Model 3...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 882
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av Lerumsexpressen »

Får dom till den för det priset så blir jag imponerad!
Har en Seat Mii som kostade 260 kkr och om det skulle komma en till samma pris fast som är snabbare, går längre, snabbare laddning, större invändigt, bättre app och bättre mjukvara och UX så kommer jag köpa den.
Men ser inte just nu hur de kan få till så lågt pris och även vara lönsamma.
Har haft en massa VW, Skodas och Audis som varit trevliga bilar men jag saknar dom inte ett dugg.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14654
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av taliz »

Från 329900kr gissar jag. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 882
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av Lerumsexpressen »

Autogeful går igenom den på YT.
Absolut en succé om de klarar att gå hela vägen.
Riktiga knappar och bra inredning.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av mati »

Walker skrev: 15 mar 2023 21:22
Historien upprepar sig. VW lovade precis samma sak 2018(?) - då hette bilen Neo och gick i produktion som ID3…
Jag har sedan länge slutat tro på VW’s löften.
Precis. Jag tror också att det är bullshit. Min gissning är nånstans mellan 400 och 450-tusen här i Sverige. Dessutom pratar vi tidigast 2025. Om två år alltså. Vid den tidpunkten får man nog lägga 550-600k för en basutrustad ID3 om inflationen fortsätter.
Sen vet vi inte hur kronan utvecklas heller. Kanske är växelkursen uppe i 1:15 gentemot Euron om två år. Och det är väl ingen som på allvar tror att VW verkligen kommer sälja den för 25k Euro I Tyskland? Norr om 30k som basmodell gissar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4999
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av chaffis75 »

SwedishAdvocate skrev: 15 mar 2023 21:36
Ska bli intressant att se ifall Tesla hinner före med ngn bil som är mindre än Model 3...
Ska aldrig säga aldrig med med Teslas historik av förseningar på modell 3, cybertruck, Semi, roadster 2 så känns de inte troligt tesla släpper något helt nytt så snabbt till försäljning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Piggelin
Inlägg: 690
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av Piggelin »

Den modellen som kommer kosta under 25k euro kommer givetvis inte ha 40 mils räckvidd utan typ 20 mil. Folk verkar inte förstå att det är olika batteristorlekar.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av LarsOJ »

taliz skrev: 16 mar 2023 02:12
Från 329900kr gissar jag. :lol:
25000€ i Tyskland dvs. 21000€ innan moms (som är 19% i Tyskland)

Med svensk moms och växelkurs 11,3 så blir det
296625kr och så tillkommer vagnskadegaranti ca 20000. Så din gissning är nog rätt. Vet inte vad som är så roligt dock?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av Mickep »

Spec är imponerande om de kan hålla priset.

den kommer att slå id3 på nästan samtliga punkter, även om den bara har 2 dörrar så har den högre lastvolym, kan ladda betydligt snabbare är kvickare. nästan så man hoppas att den får dra med dragkrok. (id3 har endast cyklelställ). motor är ju starkare (dock fwd).
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1121
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av DanneLKPG »

Mickep skrev: 16 mar 2023 11:59
Spec är imponerande om de kan hålla priset.

den kommer att slå id3 på nästan samtliga punkter, även om den bara har 2 dörrar så har den högre lastvolym, kan ladda betydligt snabbare är kvickare. nästan så man hoppas att den får dra med dragkrok. (id3 har endast cyklelställ). motor är ju starkare (dock fwd).
Det är fyra dörrar på ID.2 också...

Runt 2:15
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av GustavE »

Om även dragvikten ska följa Polo får den 1100 kg i dragvikt. Bättre än en 2 hjulsdriven ID4 alltså.

Måste väl vara dags nu att elbilarna slutar fjanta med låg dragvikt och högt pris. Elbilar borde vara billigare då man slipper bygga en avancerad motor. Sätt i billigare stort batteri av billigare kemi och sluta va så oroliga för bilens vikt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4999
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av chaffis75 »

Med tanke på alla saker som är bättre än id3, bygger denna på MEB? Kanake den uppdaterade MEB som väl ska komma snart sägs de.. Ja de är ju en bit till leverans för denna bilen så de är kanske viktigt de tar några steg fram.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av Mickep »

Men övriga flottan börde de förbättra också. Känns konstigt om de har en billigare bil som är bättre på nästan samtliga punkter.
Jag är övertygad om att de kommer förbättringar på övriga innan 2025. Fast de vill de inte säga för då kommer folk vänta med beställning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5768
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av SwedishAdvocate »

chaffis75 skrev: 16 mar 2023 06:58
SwedishAdvocate skrev: 15 mar 2023 21:36
Ska bli intressant att se ifall Tesla hinner före med ngn bil som är mindre än Model 3...
Ska aldrig säga aldrig med med Teslas historik av förseningar på modell 3, cybertruck, Semi, roadster 2 så känns de inte troligt tesla släpper något helt nytt så snabbt till försäljning.
Det beror väl på hur långt Tesla kommit med utvecklingen av den så kallade 'Model 2'. Som jag förstått det så höll Tesla tidsplanen för Model 3 fram till produktionsstart. Det som tog tid var produktionsrampen. Och anledningen till det var ju att de hade tänkt sig mycket mer automation i den produktionslinan jämfört med tills dess befintlig bilproduktion. Och det fungerade ju inte. Höll ju på att konka hela företaget. Så man kan ju tycka att de borde ha lärt sig den läxan...

Roadster 2 har de väl prioriterat ner. Ett rimligt beslut IMO.

Cybertruck verkar ju svårare att bygga än de tänkt sig pga av den lätt skottsäkra rostfria karossplåten. Men 'Model 2' lär väl knappast bli skottsäker.

Varför Semi dragit ut på tiden har jag inte koll på.

Så sammanfattningsvis:
Tesla kan hålla tidsplaner. De visade de med Model 3. De kan också bygga fabriker på angiven tid (Berlin undantaget, men det var ju inte Teslas fel). Det brukar ta typ ett år att bygga en fabrik. Att utveckla en bil brukar ju ta ca 4 år. Säg att de behöver 1 år och 9 månaders ytterligare utveckling för Model 2. Och att de sätter igång med att bygga en fabrik runt årskiftet. Då skulle de kunna dra igång produktion av Model 2 i början av 2025 och därmed hinna före VW...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5768
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av SwedishAdvocate »

forts.

Det som kan dra ut på tiden är ju ifall Elon envisas att den ska vara självkörande utan ratt mm. Det lär de väl knappast lyckas med till början av 2025...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4999
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av chaffis75 »

SwedishAdvocate skrev: 16 mar 2023 18:26
chaffis75 skrev: 16 mar 2023 06:58
SwedishAdvocate skrev: 15 mar 2023 21:36
Ska bli intressant att se ifall Tesla hinner före med ngn bil som är mindre än Model 3...
Ska aldrig säga aldrig med med Teslas historik av förseningar på modell 3, cybertruck, Semi, roadster 2 så känns de inte troligt tesla släpper något helt nytt så snabbt till försäljning.
Det beror väl på hur långt Tesla kommit med utvecklingen av den så kallade 'Model 2'. Som jag förstått det så höll Tesla tidsplanen för Model 3 fram till produktionsstart. Det som tog tid var produktionsrampen. Och anledningen till det var ju att de hade tänkt sig mycket mer automation i den produktionslinan jämfört med tills dess befintlig bilproduktion. Och det fungerade ju inte. Höll ju på att konka hela företaget. Så man kan ju tycka att de borde ha lärt sig den läxan...

Roadster 2 har de väl prioriterat ner. Ett rimligt beslut IMO.

Cybertruck verkar ju svårare att bygga än de tänkt sig pga av den lätt skottsäkra rostfria karossplåten. Men 'Model 2' lär väl knappast bli skottsäker.

Varför Semi dragit ut på tiden har jag inte koll på.

Så sammanfattningsvis:
Tesla kan hålla tidsplaner. De visade de med Model 3. De kan också bygga fabriker på angiven tid (Berlin undantaget, men det var ju inte Teslas fel). Det brukar ta typ ett år att bygga en fabrik. Att utveckla en bil brukar ju ta ca 4 år. Säg att de behöver 1 år och 9 månaders ytterligare utveckling för Model 2. Och att de sätter igång med att bygga en fabrik runt årskiftet. Då skulle de kunna dra igång produktion av Model 2 i början av 2025 och därmed hinna före VW...
Hoppas du skojar att du tycker de håller tidplaner.. Finns t.o.m ett uttryck "Elon tid" som syftar just på alla förseningar på sådant de lovat.
Men ja Tesla community är i allmänhet extremt tåliga för dessa förseningar.
Obs detta betyder inte jag ogillar allt medan tesla utan de finns bra och dåliga saker med tesla precis som de är med varje alla andra märken.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5768
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av SwedishAdvocate »

chaffis75 skrev: 16 mar 2023 19:48
SwedishAdvocate skrev: 16 mar 2023 18:26
Det beror väl på hur långt Tesla kommit med utvecklingen av den så kallade 'Model 2'. Som jag förstått det så höll Tesla tidsplanen för Model 3 fram till produktionsstart. Det som tog tid var produktionsrampen. Och anledningen till det var ju att de hade tänkt sig mycket mer automation i den produktionslinan jämfört med tills dess befintlig bilproduktion. Och det fungerade ju inte. Höll ju på att konka hela företaget. Så man kan ju tycka att de borde ha lärt sig den läxan...

Roadster 2 har de väl prioriterat ner. Ett rimligt beslut IMO.

Cybertruck verkar ju svårare att bygga än de tänkt sig pga av den lätt skottsäkra rostfria karossplåten. Men 'Model 2' lär väl knappast bli skottsäker.

Varför Semi dragit ut på tiden har jag inte koll på.

Så sammanfattningsvis:
Tesla kan hålla tidsplaner. De visade de med Model 3. De kan också bygga fabriker på angiven tid (Berlin undantaget, men det var ju inte Teslas fel). Det brukar ta typ ett år att bygga en fabrik. Att utveckla en bil brukar ju ta ca 4 år. Säg att de behöver 1 år och 9 månaders ytterligare utveckling för Model 2. Och att de sätter igång med att bygga en fabrik runt årskiftet. Då skulle de kunna dra igång produktion av Model 2 i början av 2025 och därmed hinna före VW... Det som kan dra ut på tiden är ju ifall Elon envisas att den ska vara självkörande utan ratt mm. Det lär de väl knappast lyckas med till början av 2025...
Hoppas du skojar att du tycker de håller tidplaner.. Finns t.o.m ett uttryck "Elon tid" som syftar just på alla förseningar på sådant de lovat.
Men ja Tesla community är i allmänhet extremt tåliga för dessa förseningar.
Obs detta betyder inte jag ogillar allt medan tesla utan de finns bra och dåliga saker med tesla precis som de är med varje alla andra märken.
Igen: De höll tidplanen för produktionsstart av Model 3. Och de har väl hållit tidsplaner för byggnationerna av 3 av 4 fabriker. Undantaget var som sagt Berlin. Mer än så behövs väl inte för den så kallade Model 2. Eller? Men som sagt: Det kommer ju sannolikt bli problem om Elon envisas med att den ska vara självkörande utan ratt mm. Det lär de väl knappast lyckas med till början av 2025...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3397
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av Maw »

Ang Model 2

På investor day för drygt ett år sedan gjorde Elon klart att det inte var aktuellt med en Model 2 och att någon utveckling av en sådan bil inte existerade vill jag minnas. Istället skulle Model 3 som robotaxi användas för billigare transporter.

Så om det tar 4 år att utveckla Model 2 bör minst 3 år återstå.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5768
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 16 mar 2023 20:08
Ang Model 2

På investor day för drygt ett år sedan gjorde Elon klart att det inte var aktuellt med en Model 2 och att någon utveckling av en sådan bil inte existerade vill jag minnas. Istället skulle Model 3 som robotaxi användas för billigare transporter.

Så om det tar 4 år att utveckla Model 2 bör minst 3 år återstå.
Är han skyldig att redogöra för exakt hur långt de skulle ha kommit med en Model 2 med tanke på Osborne-effekten?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av Fredrik j »

Alla dessa ointegrerade skärmar som sticker upp känns ju lite 2017....
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev: 16 mar 2023 20:21
Alla dessa ointegrerade skärmar som sticker upp känns ju lite 2017....
Jag drar det lite längre och säger att det känns som prototyper, ser mest billigt och simpelt ut.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev: 16 mar 2023 20:44
Fredrik j skrev: 16 mar 2023 20:21
Alla dessa ointegrerade skärmar som sticker upp känns ju lite 2017....
Jag drar det lite längre och säger att det känns som prototyper, ser mest billigt och simpelt ut.
Same thing…
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4999
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volkswagen ID. 2all

Inlägg av chaffis75 »

SwedishAdvocate skrev: 16 mar 2023 19:53
chaffis75 skrev: 16 mar 2023 19:48
SwedishAdvocate skrev: 16 mar 2023 18:26
Det beror väl på hur långt Tesla kommit med utvecklingen av den så kallade 'Model 2'. Som jag förstått det så höll Tesla tidsplanen för Model 3 fram till produktionsstart. Det som tog tid var produktionsrampen. Och anledningen till det var ju att de hade tänkt sig mycket mer automation i den produktionslinan jämfört med tills dess befintlig bilproduktion. Och det fungerade ju inte. Höll ju på att konka hela företaget. Så man kan ju tycka att de borde ha lärt sig den läxan...

Roadster 2 har de väl prioriterat ner. Ett rimligt beslut IMO.

Cybertruck verkar ju svårare att bygga än de tänkt sig pga av den lätt skottsäkra rostfria karossplåten. Men 'Model 2' lär väl knappast bli skottsäker.

Varför Semi dragit ut på tiden har jag inte koll på.

Så sammanfattningsvis:
Tesla kan hålla tidsplaner. De visade de med Model 3. De kan också bygga fabriker på angiven tid (Berlin undantaget, men det var ju inte Teslas fel). Det brukar ta typ ett år att bygga en fabrik. Att utveckla en bil brukar ju ta ca 4 år. Säg att de behöver 1 år och 9 månaders ytterligare utveckling för Model 2. Och att de sätter igång med att bygga en fabrik runt årskiftet. Då skulle de kunna dra igång produktion av Model 2 i början av 2025 och därmed hinna före VW... Det som kan dra ut på tiden är ju ifall Elon envisas att den ska vara självkörande utan ratt mm. Det lär de väl knappast lyckas med till början av 2025...
Hoppas du skojar att du tycker de håller tidplaner.. Finns t.o.m ett uttryck "Elon tid" som syftar just på alla förseningar på sådant de lovat.
Men ja Tesla community är i allmänhet extremt tåliga för dessa förseningar.
Obs detta betyder inte jag ogillar allt medan tesla utan de finns bra och dåliga saker med tesla precis som de är med varje alla andra märken.
Igen: De höll tidplanen för produktionsstart av Model 3. Och de har väl hållit tidsplaner för byggnationerna av 3 av 4 fabriker. Undantaget var som sagt Berlin. Mer än så behövs väl inte för den så kallade Model 2. Eller? Men som sagt: Det kommer ju sannolikt bli problem om Elon envisas med att den ska vara självkörande utan ratt mm. Det lär de väl knappast lyckas med till början av 2025...
Beror på hur du tolkar de.. Ja de fick ut ett fåtal bilar till några anställda sen inget och sen inget och tillslut fick de igång produktionen.. Men visst tycker du de så får du tycka de och bortse från roadster, cybertruck, Semi, fsd och nya batteri cellerna, jag har säkert glömt några fler saker..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar