Tänkte skapa en ny tråd att diskutera Volkswagen ID. 2all . Ser riktigt trevlig ut och bra pris om den hamnar på 25000EUR (billiga elfordon med bra prestanda (0-100 under 7sek och räckvidd WLTP på 450km) behövs).
Mer info i länk nedan:
Gillar storlek som Polo på utsidan men som Golf på insidan.
Tror det kommer bli en storsäljare samt MVH
Re: Volkswagen ID. 2all
Postat: 15 mar 2023 21:22
av Walker
Historien upprepar sig. VW lovade precis samma sak 2018(?) - då hette bilen Neo och gick i produktion som ID3…
Jag har sedan länge slutat tro på VW’s löften.
Re: Volkswagen ID. 2all
Postat: 15 mar 2023 21:36
av SwedishAdvocate
Ska bli intressant att se ifall Tesla hinner före med ngn bil som är mindre än Model 3...
Re: Volkswagen ID. 2all
Postat: 15 mar 2023 21:43
av Lerumsexpressen
Får dom till den för det priset så blir jag imponerad!
Har en Seat Mii som kostade 260 kkr och om det skulle komma en till samma pris fast som är snabbare, går längre, snabbare laddning, större invändigt, bättre app och bättre mjukvara och UX så kommer jag köpa den.
Men ser inte just nu hur de kan få till så lågt pris och även vara lönsamma.
Har haft en massa VW, Skodas och Audis som varit trevliga bilar men jag saknar dom inte ett dugg.
Re: Volkswagen ID. 2all
Postat: 16 mar 2023 02:12
av taliz
Från 329900kr gissar jag.
Re: Volkswagen ID. 2all
Postat: 16 mar 2023 05:32
av Lerumsexpressen
Autogeful går igenom den på YT.
Absolut en succé om de klarar att gå hela vägen.
Riktiga knappar och bra inredning.
Historien upprepar sig. VW lovade precis samma sak 2018(?) - då hette bilen Neo och gick i produktion som ID3…
Jag har sedan länge slutat tro på VW’s löften.
Precis. Jag tror också att det är bullshit. Min gissning är nånstans mellan 400 och 450-tusen här i Sverige. Dessutom pratar vi tidigast 2025. Om två år alltså. Vid den tidpunkten får man nog lägga 550-600k för en basutrustad ID3 om inflationen fortsätter.
Sen vet vi inte hur kronan utvecklas heller. Kanske är växelkursen uppe i 1:15 gentemot Euron om två år. Och det är väl ingen som på allvar tror att VW verkligen kommer sälja den för 25k Euro I Tyskland? Norr om 30k som basmodell gissar jag.
Ska bli intressant att se ifall Tesla hinner före med ngn bil som är mindre än Model 3...
Ska aldrig säga aldrig med med Teslas historik av förseningar på modell 3, cybertruck, Semi, roadster 2 så känns de inte troligt tesla släpper något helt nytt så snabbt till försäljning.
Re: Volkswagen ID. 2all
Postat: 16 mar 2023 07:37
av Piggelin
Den modellen som kommer kosta under 25k euro kommer givetvis inte ha 40 mils räckvidd utan typ 20 mil. Folk verkar inte förstå att det är olika batteristorlekar.
25000€ i Tyskland dvs. 21000€ innan moms (som är 19% i Tyskland)
Med svensk moms och växelkurs 11,3 så blir det
296625kr och så tillkommer vagnskadegaranti ca 20000. Så din gissning är nog rätt. Vet inte vad som är så roligt dock?
Re: Volkswagen ID. 2all
Postat: 16 mar 2023 11:59
av Mickep
Spec är imponerande om de kan hålla priset.
den kommer att slå id3 på nästan samtliga punkter, även om den bara har 2 dörrar så har den högre lastvolym, kan ladda betydligt snabbare är kvickare. nästan så man hoppas att den får dra med dragkrok. (id3 har endast cyklelställ). motor är ju starkare (dock fwd).
den kommer att slå id3 på nästan samtliga punkter, även om den bara har 2 dörrar så har den högre lastvolym, kan ladda betydligt snabbare är kvickare. nästan så man hoppas att den får dra med dragkrok. (id3 har endast cyklelställ). motor är ju starkare (dock fwd).
Det är fyra dörrar på ID.2 också...
Runt 2:15
Re: Volkswagen ID. 2all
Postat: 16 mar 2023 13:17
av GustavE
Om även dragvikten ska följa Polo får den 1100 kg i dragvikt. Bättre än en 2 hjulsdriven ID4 alltså.
Måste väl vara dags nu att elbilarna slutar fjanta med låg dragvikt och högt pris. Elbilar borde vara billigare då man slipper bygga en avancerad motor. Sätt i billigare stort batteri av billigare kemi och sluta va så oroliga för bilens vikt.
Re: Volkswagen ID. 2all
Postat: 16 mar 2023 14:21
av chaffis75
Med tanke på alla saker som är bättre än id3, bygger denna på MEB? Kanake den uppdaterade MEB som väl ska komma snart sägs de.. Ja de är ju en bit till leverans för denna bilen så de är kanske viktigt de tar några steg fram.
Re: Volkswagen ID. 2all
Postat: 16 mar 2023 14:24
av Mickep
Men övriga flottan börde de förbättra också. Känns konstigt om de har en billigare bil som är bättre på nästan samtliga punkter.
Jag är övertygad om att de kommer förbättringar på övriga innan 2025. Fast de vill de inte säga för då kommer folk vänta med beställning.
Ska bli intressant att se ifall Tesla hinner före med ngn bil som är mindre än Model 3...
Ska aldrig säga aldrig med med Teslas historik av förseningar på modell 3, cybertruck, Semi, roadster 2 så känns de inte troligt tesla släpper något helt nytt så snabbt till försäljning.
Det beror väl på hur långt Tesla kommit med utvecklingen av den så kallade 'Model 2'. Som jag förstått det så höll Tesla tidsplanen för Model 3 fram till produktionsstart. Det som tog tid var produktionsrampen. Och anledningen till det var ju att de hade tänkt sig mycket mer automation i den produktionslinan jämfört med tills dess befintlig bilproduktion. Och det fungerade ju inte. Höll ju på att konka hela företaget. Så man kan ju tycka att de borde ha lärt sig den läxan...
Roadster 2 har de väl prioriterat ner. Ett rimligt beslut IMO.
Cybertruck verkar ju svårare att bygga än de tänkt sig pga av den lätt skottsäkra rostfria karossplåten. Men 'Model 2' lär väl knappast bli skottsäker.
Varför Semi dragit ut på tiden har jag inte koll på.
Så sammanfattningsvis:
Tesla kan hålla tidsplaner. De visade de med Model 3. De kan också bygga fabriker på angiven tid (Berlin undantaget, men det var ju inte Teslas fel). Det brukar ta typ ett år att bygga en fabrik. Att utveckla en bil brukar ju ta ca 4 år. Säg att de behöver 1 år och 9 månaders ytterligare utveckling för Model 2. Och att de sätter igång med att bygga en fabrik runt årskiftet. Då skulle de kunna dra igång produktion av Model 2 i början av 2025 och därmed hinna före VW...
Re: Volkswagen ID. 2all
Postat: 16 mar 2023 18:27
av SwedishAdvocate
forts.
Det som kan dra ut på tiden är ju ifall Elon envisas att den ska vara självkörande utan ratt mm. Det lär de väl knappast lyckas med till början av 2025...
Ska bli intressant att se ifall Tesla hinner före med ngn bil som är mindre än Model 3...
Ska aldrig säga aldrig med med Teslas historik av förseningar på modell 3, cybertruck, Semi, roadster 2 så känns de inte troligt tesla släpper något helt nytt så snabbt till försäljning.
Det beror väl på hur långt Tesla kommit med utvecklingen av den så kallade 'Model 2'. Som jag förstått det så höll Tesla tidsplanen för Model 3 fram till produktionsstart. Det som tog tid var produktionsrampen. Och anledningen till det var ju att de hade tänkt sig mycket mer automation i den produktionslinan jämfört med tills dess befintlig bilproduktion. Och det fungerade ju inte. Höll ju på att konka hela företaget. Så man kan ju tycka att de borde ha lärt sig den läxan...
Roadster 2 har de väl prioriterat ner. Ett rimligt beslut IMO.
Cybertruck verkar ju svårare att bygga än de tänkt sig pga av den lätt skottsäkra rostfria karossplåten. Men 'Model 2' lär väl knappast bli skottsäker.
Varför Semi dragit ut på tiden har jag inte koll på.
Så sammanfattningsvis:
Tesla kan hålla tidsplaner. De visade de med Model 3. De kan också bygga fabriker på angiven tid (Berlin undantaget, men det var ju inte Teslas fel). Det brukar ta typ ett år att bygga en fabrik. Att utveckla en bil brukar ju ta ca 4 år. Säg att de behöver 1 år och 9 månaders ytterligare utveckling för Model 2. Och att de sätter igång med att bygga en fabrik runt årskiftet. Då skulle de kunna dra igång produktion av Model 2 i början av 2025 och därmed hinna före VW...
Hoppas du skojar att du tycker de håller tidplaner.. Finns t.o.m ett uttryck "Elon tid" som syftar just på alla förseningar på sådant de lovat.
Men ja Tesla community är i allmänhet extremt tåliga för dessa förseningar.
Obs detta betyder inte jag ogillar allt medan tesla utan de finns bra och dåliga saker med tesla precis som de är med varje alla andra märken.
Det beror väl på hur långt Tesla kommit med utvecklingen av den så kallade 'Model 2'. Som jag förstått det så höll Tesla tidsplanen för Model 3 fram till produktionsstart. Det som tog tid var produktionsrampen. Och anledningen till det var ju att de hade tänkt sig mycket mer automation i den produktionslinan jämfört med tills dess befintlig bilproduktion. Och det fungerade ju inte. Höll ju på att konka hela företaget. Så man kan ju tycka att de borde ha lärt sig den läxan...
Roadster 2 har de väl prioriterat ner. Ett rimligt beslut IMO.
Cybertruck verkar ju svårare att bygga än de tänkt sig pga av den lätt skottsäkra rostfria karossplåten. Men 'Model 2' lär väl knappast bli skottsäker.
Varför Semi dragit ut på tiden har jag inte koll på.
Så sammanfattningsvis:
Tesla kan hålla tidsplaner. De visade de med Model 3. De kan också bygga fabriker på angiven tid (Berlin undantaget, men det var ju inte Teslas fel). Det brukar ta typ ett år att bygga en fabrik. Att utveckla en bil brukar ju ta ca 4 år. Säg att de behöver 1 år och 9 månaders ytterligare utveckling för Model 2. Och att de sätter igång med att bygga en fabrik runt årskiftet. Då skulle de kunna dra igång produktion av Model 2 i början av 2025 och därmed hinna före VW... Det som kan dra ut på tiden är ju ifall Elon envisas att den ska vara självkörande utan ratt mm. Det lär de väl knappast lyckas med till början av 2025...
Hoppas du skojar att du tycker de håller tidplaner.. Finns t.o.m ett uttryck "Elon tid" som syftar just på alla förseningar på sådant de lovat.
Men ja Tesla community är i allmänhet extremt tåliga för dessa förseningar.
Obs detta betyder inte jag ogillar allt medan tesla utan de finns bra och dåliga saker med tesla precis som de är med varje alla andra märken.
Igen: De höll tidplanen för produktionsstart av Model 3. Och de har väl hållit tidsplaner för byggnationerna av 3 av 4 fabriker. Undantaget var som sagt Berlin. Mer än så behövs väl inte för den så kallade Model 2. Eller? Men som sagt: Det kommer ju sannolikt bli problem om Elon envisas med att den ska vara självkörande utan ratt mm. Det lär de väl knappast lyckas med till början av 2025...
Re: Volkswagen ID. 2all
Postat: 16 mar 2023 20:08
av Maw
Ang Model 2
På investor day för drygt ett år sedan gjorde Elon klart att det inte var aktuellt med en Model 2 och att någon utveckling av en sådan bil inte existerade vill jag minnas. Istället skulle Model 3 som robotaxi användas för billigare transporter.
Så om det tar 4 år att utveckla Model 2 bör minst 3 år återstå.
På investor day för drygt ett år sedan gjorde Elon klart att det inte var aktuellt med en Model 2 och att någon utveckling av en sådan bil inte existerade vill jag minnas. Istället skulle Model 3 som robotaxi användas för billigare transporter.
Så om det tar 4 år att utveckla Model 2 bör minst 3 år återstå.
Är han skyldig att redogöra för exakt hur långt de skulle ha kommit med en Model 2 med tanke på Osborne-effekten?...
Re: Volkswagen ID. 2all
Postat: 16 mar 2023 20:21
av Fredrik j
Alla dessa ointegrerade skärmar som sticker upp känns ju lite 2017....
Det beror väl på hur långt Tesla kommit med utvecklingen av den så kallade 'Model 2'. Som jag förstått det så höll Tesla tidsplanen för Model 3 fram till produktionsstart. Det som tog tid var produktionsrampen. Och anledningen till det var ju att de hade tänkt sig mycket mer automation i den produktionslinan jämfört med tills dess befintlig bilproduktion. Och det fungerade ju inte. Höll ju på att konka hela företaget. Så man kan ju tycka att de borde ha lärt sig den läxan...
Roadster 2 har de väl prioriterat ner. Ett rimligt beslut IMO.
Cybertruck verkar ju svårare att bygga än de tänkt sig pga av den lätt skottsäkra rostfria karossplåten. Men 'Model 2' lär väl knappast bli skottsäker.
Varför Semi dragit ut på tiden har jag inte koll på.
Så sammanfattningsvis:
Tesla kan hålla tidsplaner. De visade de med Model 3. De kan också bygga fabriker på angiven tid (Berlin undantaget, men det var ju inte Teslas fel). Det brukar ta typ ett år att bygga en fabrik. Att utveckla en bil brukar ju ta ca 4 år. Säg att de behöver 1 år och 9 månaders ytterligare utveckling för Model 2. Och att de sätter igång med att bygga en fabrik runt årskiftet. Då skulle de kunna dra igång produktion av Model 2 i början av 2025 och därmed hinna före VW... Det som kan dra ut på tiden är ju ifall Elon envisas att den ska vara självkörande utan ratt mm. Det lär de väl knappast lyckas med till början av 2025...
Hoppas du skojar att du tycker de håller tidplaner.. Finns t.o.m ett uttryck "Elon tid" som syftar just på alla förseningar på sådant de lovat.
Men ja Tesla community är i allmänhet extremt tåliga för dessa förseningar.
Obs detta betyder inte jag ogillar allt medan tesla utan de finns bra och dåliga saker med tesla precis som de är med varje alla andra märken.
Igen: De höll tidplanen för produktionsstart av Model 3. Och de har väl hållit tidsplaner för byggnationerna av 3 av 4 fabriker. Undantaget var som sagt Berlin. Mer än så behövs väl inte för den så kallade Model 2. Eller? Men som sagt: Det kommer ju sannolikt bli problem om Elon envisas med att den ska vara självkörande utan ratt mm. Det lär de väl knappast lyckas med till början av 2025...
Beror på hur du tolkar de.. Ja de fick ut ett fåtal bilar till några anställda sen inget och sen inget och tillslut fick de igång produktionen.. Men visst tycker du de så får du tycka de och bortse från roadster, cybertruck, Semi, fsd och nya batteri cellerna, jag har säkert glömt några fler saker..