Sida 1 av 6

Uppdaterade C40/XC40

Postat: 16 mar 2023 13:42
av Maw
Nu har de officiella räxkviddssifrorna kommit för uppdaterade C40 och XC40

Börjar ändå se skapligt ut, synd att de inte lanserades så här från början.. ;)

https://alltomelbil.se/rackvidden-pa-ny ... r-bestamd/

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 16 mar 2023 14:09
av Trevlig
Håller helt med, dock känns det ändå som att Tesla ligger före mycket pga navigatorn och laddningen.

Skulle aldrig köpa något annat och bråka med appar.

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 16 mar 2023 14:22
av Mickep
Skall bli intressant att se de verkliga siffrorna undee realistiska förhållanden.
50 mil var en gräns för en del att gå över till eldrift. (nästa mål är att få ned priset ordentligt)

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 16 mar 2023 14:37
av mikebike
Mickep skrev: 16 mar 2023 14:22
Skall bli intressant att se de verkliga siffrorna undee realistiska förhållanden.
50 mil var en gräns för en del att gå över till eldrift. (nästa mål är att få ned priset ordentligt)
Ja, de ser ju fortfarande ut som tegelstenar framifrån så förbrukningen på motorväg lär springa iväg...

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 16 mar 2023 14:40
av Maw
mikebike skrev: 16 mar 2023 14:37
Mickep skrev: 16 mar 2023 14:22
Skall bli intressant att se de verkliga siffrorna undee realistiska förhållanden.
50 mil var en gräns för en del att gå över till eldrift. (nästa mål är att få ned priset ordentligt)
Ja, de ser ju fortfarande ut som tegelstenar framifrån så förbrukningen på motorväg lär springa iväg...
Det är väk dock mer bakänden än framänden som avgör luftmotståndet? ;)

WLTP görs ju i upp till 131 km/h..

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 16 mar 2023 15:30
av StefL
Vad kostar de då? Fortfarande fantasipris jämfört med Tesla som är rymligare och väl rejält billigare?

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 16 mar 2023 16:27
av mikebike
Maw skrev: 16 mar 2023 14:40
mikebike skrev: 16 mar 2023 14:37
Mickep skrev: 16 mar 2023 14:22
Skall bli intressant att se de verkliga siffrorna undee realistiska förhållanden.
50 mil var en gräns för en del att gå över till eldrift. (nästa mål är att få ned priset ordentligt)
Ja, de ser ju fortfarande ut som tegelstenar framifrån så förbrukningen på motorväg lär springa iväg...
Det är väk dock mer bakänden än framänden som avgör luftmotståndet? ;)

WLTP görs ju i upp till 131 km/h..
Då skulle skillnaden nog vara större mellan C40 och XC40.

"upp till" -Snittfarten är 46,5 km/tim.

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 16 mar 2023 16:53
av Maw
mikebike skrev: 16 mar 2023 16:27
Maw skrev: 16 mar 2023 14:40
mikebike skrev: 16 mar 2023 14:37
Mickep skrev: 16 mar 2023 14:22
Skall bli intressant att se de verkliga siffrorna undee realistiska förhållanden.
50 mil var en gräns för en del att gå över till eldrift. (nästa mål är att få ned priset ordentligt)
Ja, de ser ju fortfarande ut som tegelstenar framifrån så förbrukningen på motorväg lär springa iväg...
Det är väk dock mer bakänden än framänden som avgör luftmotståndet? ;)

WLTP görs ju i upp till 131 km/h..
Då skulle skillnaden nog vara större mellan C40 och XC40.

"upp till" -Snittfarten är 46,5 km/tim.
Snittfarten i rörelse är drygt 58 km/h. Den del av testet som bilen står stilla är inte meningsfull att räkna in i snittfarten. Det är betydligt mer relevant att beakta att en del av testet sker i 131 km/h ;)

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 16 mar 2023 19:50
av mikebike
Maw skrev: 16 mar 2023 16:53
mikebike skrev: 16 mar 2023 16:27
Maw skrev: 16 mar 2023 14:40
mikebike skrev: 16 mar 2023 14:37
Mickep skrev: 16 mar 2023 14:22
Skall bli intressant att se de verkliga siffrorna undee realistiska förhållanden.
50 mil var en gräns för en del att gå över till eldrift. (nästa mål är att få ned priset ordentligt)
Ja, de ser ju fortfarande ut som tegelstenar framifrån så förbrukningen på motorväg lär springa iväg...
Det är väk dock mer bakänden än framänden som avgör luftmotståndet? ;)

WLTP görs ju i upp till 131 km/h..
Då skulle skillnaden nog vara större mellan C40 och XC40.

"upp till" -Snittfarten är 46,5 km/tim.
Snittfarten i rörelse är drygt 58 km/h. Den del av testet som bilen står stilla är inte meningsfull att räkna in i snittfarten. Det är betydligt mer relevant att beakta att en del av testet sker i 131 km/h ;)
Ändå hälften av motorvägsfart, och det är vid motorvägsfart räckvidden är intressant. Inte vid stadstrafik.

Förresten. Vad har ändrats, förbrukningen eller batteristorleken?

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 17 mar 2023 03:33
av taliz
Nya, större, batterier och nya, snålare, motorer.

Men tror inte det är så stor skillnad i praktiken vs nya och gamla som WLTP indikerar.
Rätt säker på att Volvo också blivit betydligt duktigare på att optimera just för bra WLTP-resultat...

Hursomhelst förstår jag inte varför folk betalar dubbla priset för en XC40 som går på el vs en som går på bensin. Det är fortfarande samma lilla bil…

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 17 mar 2023 09:24
av Mickep
Klimatskam?

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 25 apr 2023 19:16
av toppo
Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 26 apr 2023 07:58
av Oscar11
toppo skrev: 25 apr 2023 19:16
Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.
Den blir ju bra mkt dyrare om den ska upp i samma utrustningsnivå som Tesla. Å andra sidan så får du fungerande parkeringssensorer…

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 26 apr 2023 08:45
av mikebike
Oscar11 skrev: 26 apr 2023 07:58
toppo skrev: 25 apr 2023 19:16
Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.
Den blir ju bra mkt dyrare om den ska upp i samma utrustningsnivå som Tesla. Å andra sidan så får du fungerande parkeringssensorer…
Och farthållare, regnsensor....

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 26 apr 2023 09:55
av Flagada
Ja, de ser ju fortfarande ut som tegelstenar framifrån så förbrukningen på motorväg lär springa iväg...
Snabb googling o amerikanska siffror - Tesla utklassar Volvon, men jag har aldrig förstått varför XC/C40 säljer så bra som de trots allt gör, man vill köra "svenskt" pga. Volvos grundmurade rykte och det är den billigaste volvosuven/enda elbilen de har?
Stämmer det att Y och 3 har samma cw värde?

Masiv marknadföring har fått svenskar att köra SUV istället för kombi och förmodligen en biltyp enklare att elektrifiera då en våning batterier är lätta att pilla in, men hög vikt o klossig form straffar sig, drivlinan har väl inte imponerat över att varit speciellt energieffektiv heller hittills?
Screenshot_56.jpg

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 26 apr 2023 10:06
av Maw
Oscar11 skrev: 26 apr 2023 07:58
toppo skrev: 25 apr 2023 19:16
Nu har Volvo sänkt priset på C40 och XC40. XC40 Long range Special edition kostar 559 900kr, då ingår förarstödspaketen och klimatpaket. Verkar inte gå att få rabatt på detta pris dock, men ganska bra pris för räckvidd på 57 mil och 200kW snabbladdning om man inte behöver större bil.
Den blir ju bra mkt dyrare om den ska upp i samma utrustningsnivå som Tesla. Å andra sidan så får du fungerande parkeringssensorer…
Tesla kan väl tyvärr nte komma upp i samma utrustningsnivå som ens en basutrustad C40/XC40?

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 26 apr 2023 10:19
av Fredrik j
Flagada skrev: 26 apr 2023 09:55
Snabb googling o amerikanska siffror - Tesla utklassar Volvon, men jag har aldrig förstått varför XC/C40 säljer så bra som de trots allt gör, man vill köra "svenskt" pga. Volvos grundmurade rykte och det är den billigaste volvosuven/enda elbilen de har?
Stämmer det att Y och 3 har samma cw värde?
Ja, det är imponerande att Volvo, på den svenska marknaden, kan matcha Model Y med en konverterad fossilbil som ju XC40/C40 är.

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 26 apr 2023 10:40
av Maw
Fredrik j skrev: 26 apr 2023 10:19
Flagada skrev: 26 apr 2023 09:55
Snabb googling o amerikanska siffror - Tesla utklassar Volvon, men jag har aldrig förstått varför XC/C40 säljer så bra som de trots allt gör, man vill köra "svenskt" pga. Volvos grundmurade rykte och det är den billigaste volvosuven/enda elbilen de har?
Stämmer det att Y och 3 har samma cw värde?
Ja, det är imponerande att Volvo, på den svenska marknaden, kan matcha Model Y med en konverterad fossilbil som ju XC40/C40 är.
Nej, den är faktiskt inte en konverterad fossilbil. Däremot är den från grunden konstruerad att klara både fossil och eldrift precis som många andra elbilar, t ex Ionic, eniro, e-tron osv.

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 26 apr 2023 10:51
av Elof
Flagada skrev: 26 apr 2023 09:55
Stämmer det att Y och 3 har samma cw värde?

Det är möjligt, men Y har betydligt större frontarea och därmed motsvarande högre luftmotstånd.
cW x frontarea = luftmotståndsvärdet

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 26 apr 2023 11:00
av Fredrik j
Maw skrev: 26 apr 2023 10:40
Fredrik j skrev: 26 apr 2023 10:19
Flagada skrev: 26 apr 2023 09:55
Snabb googling o amerikanska siffror - Tesla utklassar Volvon, men jag har aldrig förstått varför XC/C40 säljer så bra som de trots allt gör, man vill köra "svenskt" pga. Volvos grundmurade rykte och det är den billigaste volvosuven/enda elbilen de har?
Stämmer det att Y och 3 har samma cw värde?
Ja, det är imponerande att Volvo, på den svenska marknaden, kan matcha Model Y med en konverterad fossilbil som ju XC40/C40 är.
Nej, den är faktiskt inte en konverterad fossilbil. Däremot är den från grunden konstruerad att klara både fossil och eldrift precis som många andra elbilar, t ex Ionic, eniro, e-tron osv.
Volvo xc40?

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 26 apr 2023 11:35
av AAKEE
Maw skrev: 16 mar 2023 16:53

Snittfarten i rörelse är drygt 58 km/h. Den del av testet som bilen står stilla är inte meningsfull att räkna in i snittfarten. Det är betydligt mer relevant att beakta att en del av testet sker i 131 km/h ;)
Snittfarten utan stoppen medräknade är 53.2 km/h.

Teststräcka: 23266m
Total tid: 1801s
Stillastående: 227s

23266/(1801-227)= 14.78m/s -> 53.2 km/h
2E20C500-1F99-4927-88D8-A45C7303027D.jpeg
6CA25A33-D9F6-401B-B904-320E2F5DD68E.jpeg
( www.transportpolicy.net/standard/intern ... dure-wltp/ )


Det är ju en rätt kort del av testet som är högfartsdel, därav att WLTP-räckvidden är ett fantasivärde (tar dessutom med all energi man kan få ut ur batteriet, dvs även 4.5% buffer i teslas fall).
Bilen håller inte konstant hög fart utan når 131 i ett ögonblick.

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 26 apr 2023 11:49
av Trevlig
Tesla Björn är ju enda vettiga källan till räckvidd.
Han mäter i90 och 120 skriver temp och väder.

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 26 apr 2023 11:55
av Honkan
Känns som nästa generation model 3 kommer ha riktigt bra räckvidd också… jag skulle gärna ha en elbil som går 60 mil oavsett väder i räckvidd

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 26 apr 2023 11:56
av Maw
Fredrik j skrev: 26 apr 2023 11:00
Maw skrev: 26 apr 2023 10:40
Fredrik j skrev: 26 apr 2023 10:19
Flagada skrev: 26 apr 2023 09:55
Snabb googling o amerikanska siffror - Tesla utklassar Volvon, men jag har aldrig förstått varför XC/C40 säljer så bra som de trots allt gör, man vill köra "svenskt" pga. Volvos grundmurade rykte och det är den billigaste volvosuven/enda elbilen de har?
Stämmer det att Y och 3 har samma cw värde?
Ja, det är imponerande att Volvo, på den svenska marknaden, kan matcha Model Y med en konverterad fossilbil som ju XC40/C40 är.
Nej, den är faktiskt inte en konverterad fossilbil. Däremot är den från grunden konstruerad att klara både fossil och eldrift precis som många andra elbilar, t ex Ionic, eniro, e-tron osv.
Volvo xc40?
Ja, så har jag uppfattat det åtminstone :)

Re: Uppdaterade C40/XC40

Postat: 26 apr 2023 12:21
av Niklas Z
AAKEE skrev: 26 apr 2023 11:35
Det är ju en rätt kort del av testet som är högfartsdel, därav att WLTP-räckvidden är ett fantasivärde (tar dessutom med all energi man kan få ut ur batteriet, dvs även 4.5% buffer i teslas fall).
Bilen håller inte konstant hög fart utan når 131 i ett ögonblick.
Uppskattat ur diagrammet så körs bilen med cirka 120 km/h i 350 s. Det blir en sträcka på ungefär 11 kilometer, eller ungefär halva testcykeln. Det var mer än jag trott.