Degradering av Batteriet utav ny MYP
Moderator: Redaktion
Degradering av Batteriet utav ny MYP
Hej,
Haft min MYP i två veckor och laddade ner appen tessie, som är väldig bra! Mycket information o analys..
Dock ser jag, redan nu har batteriet fått en degradering på 1,7%.. Är det normalt? Eller borde jag kolla upp med service?
Någon som kan upplysa mig mer?
Har även bifogat bild.
Haft min MYP i två veckor och laddade ner appen tessie, som är väldig bra! Mycket information o analys..
Dock ser jag, redan nu har batteriet fått en degradering på 1,7%.. Är det normalt? Eller borde jag kolla upp med service?
Någon som kan upplysa mig mer?
Har även bifogat bild.
Re: Degradering av Batteriet utav ny MYP
vad jag förstått och läst mig till så sker degraderingen som mest i början för att sedan avta efter hand. så min gissning är att det är helt normalt.
Min tolkning är att två veckor är på tok för kort tid att mäta på.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
1,7% +/- 2% i felmarginal. 

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Två veckor har noll betydelse för degradering.
Min nya MYP hade 78,8kWh NFP som ny maj 2022, när jag sålde den i januari 2023 med 23000km hade den 78,7kWh. Under ägotiden pendlade NFP mellan 77-79kWh.
Tessie använder väl inte ens BMS data för att beräkna degradering?
Min nya MYP hade 78,8kWh NFP som ny maj 2022, när jag sålde den i januari 2023 med 23000km hade den 78,7kWh. Under ägotiden pendlade NFP mellan 77-79kWh.
Tessie använder väl inte ens BMS data för att beräkna degradering?
Ja, katastrof. Du bör kontakta service och omgående kräva en ny bil.
Sen när du inte får det bör du kontakta ARN och skriva en massa bittra inlägg överallt.
(sarkasm)
Sen när du inte får det bör du kontakta ARN och skriva en massa bittra inlägg överallt.
(sarkasm)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Det vad jag ville veta, felmarginal, normal eller inte!
2v är för tok för lite tid, drf blev man orolig och frågar er kunniga
Sarkastiska svar är roliga o läsa haha
2v är för tok för lite tid, drf blev man orolig och frågar er kunniga
Sarkastiska svar är roliga o läsa haha
Du kan vara helt lugn!
Såhär fungerar det:
LG-batterierna (som du har) börjar nästan alltid med ett lägre kapacitetsvärde. Troligen är det samspelet mellan bilens batteridator och batteriets beteende som gör det.
Det brukar ta en eller ett par månader innan batteriet visar sin ”största” kapacitet.
Du kan räkna med att den beräknade kapaciteten sakta stiger ovh visar 79-79.1 kWh efter 1 till 3 månader. Hur länge det tar kan tex bero på dina laddningsvanor.
Batteriets specificerade kapacitet är 78.8kWh (inte 79 som det står) men de här batterierna brukar ”toppa” 79-79.1kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Bygger på med lite bakgrundsteori också:
Batterierna degraderas mycket mer av tiden än av cyklerna i början. Calendar aging kallar man det och den är som någon skrev mycket större i början.
Första året lär hamna på 3-6% för de flesta i Sverige och sedan minskar taken efterhand.
Har man 4% första året kommer ca 2.8% ske det första halvåret.
Hade man tex 4% första året kommer det ta tre år till innan man nått 8%. Från 8 till 16% tar det 12 år till, dvs totalt 16 år.
Batterierna degraderas mycket mer av tiden än av cyklerna i början. Calendar aging kallar man det och den är som någon skrev mycket större i början.
Första året lär hamna på 3-6% för de flesta i Sverige och sedan minskar taken efterhand.
Har man 4% första året kommer ca 2.8% ske det första halvåret.
Hade man tex 4% första året kommer det ta tre år till innan man nått 8%. Från 8 till 16% tar det 12 år till, dvs totalt 16 år.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Min MYP hade 72kWh ny, efter några månader 78,8kWh
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh