Sida 1 av 1

Degradering av Batteriet utav ny MYP

Postat: 26 mar 2023 12:38
av azmir
Hej,

Haft min MYP i två veckor och laddade ner appen tessie, som är väldig bra! Mycket information o analys..

Dock ser jag, redan nu har batteriet fått en degradering på 1,7%.. Är det normalt? Eller borde jag kolla upp med service?

Någon som kan upplysa mig mer?

Har även bifogat bild.

Re: Degradering av Batteriet utav ny MYP

Postat: 26 mar 2023 12:42
av jalfa
vad jag förstått och läst mig till så sker degraderingen som mest i början för att sedan avta efter hand. så min gissning är att det är helt normalt.

Re: Degradering av Batteriet utav ny MYP

Postat: 26 mar 2023 12:46
av Mitso
Min tolkning är att två veckor är på tok för kort tid att mäta på.

Re: Degradering av Batteriet utav ny MYP

Postat: 26 mar 2023 13:51
av mikebike
1,7% +/- 2% i felmarginal. ;)

Re: Degradering av Batteriet utav ny MYP

Postat: 26 mar 2023 14:01
av NEO
Två veckor har noll betydelse för degradering.

Min nya MYP hade 78,8kWh NFP som ny maj 2022, när jag sålde den i januari 2023 med 23000km hade den 78,7kWh. Under ägotiden pendlade NFP mellan 77-79kWh.

Tessie använder väl inte ens BMS data för att beräkna degradering?

Re: Degradering av Batteriet utav ny MYP

Postat: 26 mar 2023 14:04
av taliz
Ja, katastrof. Du bör kontakta service och omgående kräva en ny bil.
Sen när du inte får det bör du kontakta ARN och skriva en massa bittra inlägg överallt.

(sarkasm)

Re: Degradering av Batteriet utav ny MYP

Postat: 26 mar 2023 14:41
av azmir
Det vad jag ville veta, felmarginal, normal eller inte!

2v är för tok för lite tid, drf blev man orolig och frågar er kunniga 😊

Sarkastiska svar är roliga o läsa haha

Re: Degradering av Batteriet utav ny MYP

Postat: 26 mar 2023 17:08
av AAKEE
azmir skrev: 26 mar 2023 14:41
Det vad jag ville veta, felmarginal, normal eller inte!

2v är för tok för lite tid, drf blev man orolig och frågar er kunniga 😊

Sarkastiska svar är roliga o läsa haha
Du kan vara helt lugn!

Såhär fungerar det:

LG-batterierna (som du har) börjar nästan alltid med ett lägre kapacitetsvärde. Troligen är det samspelet mellan bilens batteridator och batteriets beteende som gör det.
Det brukar ta en eller ett par månader innan batteriet visar sin ”största” kapacitet.

Du kan räkna med att den beräknade kapaciteten sakta stiger ovh visar 79-79.1 kWh efter 1 till 3 månader. Hur länge det tar kan tex bero på dina laddningsvanor.

Batteriets specificerade kapacitet är 78.8kWh (inte 79 som det står) men de här batterierna brukar ”toppa” 79-79.1kWh.

Re: Degradering av Batteriet utav ny MYP

Postat: 26 mar 2023 17:50
av AAKEE
Bygger på med lite bakgrundsteori också:

Batterierna degraderas mycket mer av tiden än av cyklerna i början. Calendar aging kallar man det och den är som någon skrev mycket större i början.

Första året lär hamna på 3-6% för de flesta i Sverige och sedan minskar taken efterhand.
Har man 4% första året kommer ca 2.8% ske det första halvåret.

Hade man tex 4% första året kommer det ta tre år till innan man nått 8%. Från 8 till 16% tar det 12 år till, dvs totalt 16 år.

Re: Degradering av Batteriet utav ny MYP

Postat: 26 mar 2023 18:14
av Tellus
Min MYP hade 72kWh ny, efter några månader 78,8kWh