Vad jag sett har få varit ut med dessa bilar ännu och bilen jag körde var inte riktigt den som kommer levereras till kunder eller ens de man får börja provköra när de öppnar för detta i Maj.
Så borde vara en av de första i sverige som får klämma på den ute på vägarna.
Så vad är första intrycket?
Generellt en bra premiumkänsla och bilen checkar verkligen alla boxar på vad jag letar efter för att eventuellt ersätta ID4an inform av storlek på bil då vi växt ur den lite.
Inredningen kännes gedigen och nappalädret premium (gillar verkligen inte plast utan tar då hellre tyg)
Men knappar mm når såklart inte upp till den yppersta klassen av känsla likt EQS mfl, där ligger tyskarna före.
Provkörningen var ganska kort och jag lekte inte runt särskiljt mycket i inställningarna men rakt av är den rejält tyst och komfortabel med sin väldämpade kaross och luftfjädring.
Detta var en fullutrustad AWD modellen med 550hk och +700nm i vrid så den var ordentligt rapp för sin storlek men en sak jag skulle vilja ha är mer svar från ”gaspedalen” som kändes lite i lättaste laget och framförallt när man körde med IPD så vill iaf jag ha lite motstånd/känsla i pedalen.
Även styrningen var ganska lätt men det skulle finnas inställningar för justeringar för detta när man justerade drivemode.
Både fram och bak är stolarna bekväma och med justerbar längd på förarstolen så satt iaf jag riktigt bra.
Men sitter högt, även med stolen i botten, men kan tänka mig detta är en grym långfärdsvagn med både kyla och värme i stolarna på alla 4 platser.
Dessutom ställbara ryggstöd bak.
Mycket skärmyta i bilen med 10” kluster med allt det viktiga inkl en karta för navigering och sen en 15” där man gör inställningarna.
Kanske lite plottrigt till en början man man lär sig nog detta ganska snabbt precis som med alla andra bilar.
Appar som Spotify och Youtube mfl kommer finnas tillgängliga.
Dessutom en extra 15” skärm framför passageraren för egen underhållning…tror nog att de flesta väljer att muta denna skärmen när man är ute och åker.
Allt är verkligen elektriskt i dessa bilar och både ratt och backspeglar justeras via vreden på ratten, och när de väl är inställda så ändrar man ju sällan på de ändå.
Precis som på alla andra asiatiska bilar plingar det typ precis hela tiden när man gör något i bilen, inkl kör över hastighetsbegränsningen.
Svårt att välja sig vid och man hoppas ju verkligen en del av det går att stänga av i produktionsbilen.
Utrymmesmässigt är den stoooor.
660l bagage + 70 frunk känns fullt tillräcklig för oss och sen kanske 15-20l till under golvet där man typ kanske förvarar 3-fas laddare mm.
Skulle vara kul att testa att ladda den men det får man nog lämna över till TeslaBjörn och Co.
Men det pratas om +300kW på tex ionity.
Räckvidden i bilen nu var 467km med 90% batteri.
Och jag kollade faktiskt inte ens förbrukning på turen jag körde.
Så över lag väldigt positivt intryck och en riktigt gedigen bil.
Sen att tillverkaren är från Kina är självklart en vattendelare och något man helt enkelt bara får välja sida inför.
Kul oavsett att få klämma på en av de mer intressanta nya elbilarna där ute.