Sida 1 av 10
Scan my plaid
Postat: 22 apr 2023 15:16
av Tellus
Ny upptäckt idag i SMT
Start SOC 36% och batteritemp 16 grader. Kört lungt.
Vid SOC 25% råkade jag upptäcka att bilen håller på att värma upp batteriet trots ingen navigation till laddare. Batteri temp nu 36 grader och inlet 43 grader, sport läge hela dagen. Testade chill men fortsätter ändå värma batteriet.
Undra om ca 30% SOC är gränsen där den börjar värma. Orsaken är väl att man ska kunna få reltivit hög effektuttag även vid låg SOC. Då batteritemp har större påverkan vs SOC. Dvs utan ökad batteritemp skulle den bli relativt slö vid låg SOC.
Nu 820hk vid 25% SOC och cell volt ~ 3,5
Vid upptäckten så värmde den med värmepumpen, ej med motorerna.
(Evap demand stämmer ej med energiförbrukningen, möjligtvis om man räknar COP 1:1)
Vid högre SOC har den ej värmt upp i chill eller sport, men i plaid mode har den värmt upp, med överskottsvärme och ev. hjälp av värmepumpen
Re: Scan my plaid
Postat: 22 apr 2023 20:07
av Tellus
"I'm blown away at the performance of Plaid at super low SOC!"
"They installed flux capacitors"
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... oc.239380/
Re: Scan my plaid
Postat: 22 apr 2023 20:15
av Tellus
Re: Scan my plaid
Postat: 22 apr 2023 22:41
av AAKEE
Tellus skrev: ↑22 apr 2023 15:16
Ny upptäckt idag i SMT
Undra om ca 30% SOC är gränsen där den börjar värma. Orsaken är väl att man ska kunna få reltivit hög effektuttag även vid låg SOC. Då batteritemp har större påverkan vs SOC. Dvs utan ökad batteritemp skulle den bli relativt slö vid låg SOC.
Nu 820hk vid 25% SOC och cell volt ~ 3,5
Japp, det låter sannolikt. Inre resistansen blir mycket lägre med varmt batteri så det minskar effekttappet vid låg SOC.
Re: Scan my plaid
Postat: 23 apr 2023 14:04
av Bjelke
Men lite onödigt att värma utan navigering till SuC kan man tycka…
Re: Scan my plaid
Postat: 23 apr 2023 17:50
av sven-labil
Man borde ju (som med en massa andra finesser) få välja; av/auto/på.
Re: Scan my plaid
Postat: 24 apr 2023 10:40
av Bjelke
sven-labil skrev: ↑23 apr 2023 17:50
Man borde ju (som med en massa andra finesser) få välja; av/auto/på.
Håller verkligen med men det verkar inte riktigt vara Teslas paradgren tyvärr…
Re: Scan my plaid
Postat: 24 apr 2023 11:17
av Tellus
Jo det vore bra. Men nu är den alltid beredd om någon kommer och mopsar upp sig
Man behöver ej heller tänka så mycket på att ha hög SOC för att få effekt.
Re: Scan my plaid
Postat: 24 apr 2023 12:00
av NEO
Tellus skrev: ↑24 apr 2023 11:17
Jo det vore bra. Men nu är den alltid beredd om någon kommer och mopsar upp sig
Man behöver ej heller tänka så mycket på att ha hög SOC för att få effekt.
+1
Räcker gott och väl med 50% för att smasha det mesta. Går som en raven performance mellan 20-30%.
Re: Scan my plaid
Postat: 24 apr 2023 20:40
av Tellus
Kollade effekten i olika körlägen idag.
66% SOC, temp 33 grader
Chill 200kW (272hk)
Sport 520kW (707hk)
Plaid 770kW (1047hk)
Re: Scan my plaid
Postat: 24 apr 2023 20:57
av NEO
Tellus skrev: ↑24 apr 2023 20:40
Kollade effekten i olika körlägen idag.
66% SOC, temp 33 grader
Chill 200kW (272hk)
Sport 520kW (707hk)
Plaid 770kW (1047hk)
Mitt rekord:
82% SOC
809kW (1100hk)
Re: Scan my plaid
Postat: 24 apr 2023 21:21
av Tellus
NEO skrev: ↑24 apr 2023 20:57
Tellus skrev: ↑24 apr 2023 20:40
Kollade effekten i olika körlägen idag.
66% SOC, temp 33 grader
Chill 200kW (272hk)
Sport 520kW (707hk)
Plaid 770kW (1047hk)
Mitt rekord:
82% SOC
809kW (1100hk)
793CB730-3806-4592-B6BB-66F2C7BEBDE9.jpeg
Jag kollade på battery power, den gick lite högre än max discharge som visade 727 när battery power gick upp i 770
Re: Scan my plaid
Postat: 01 jul 2023 22:09
av Tellus
AAKEE, nu är det dax
Vad visar bilen?
Nominal full pack och cell imbalance extra intressant.
96,2kWh NFP på min, 800 mil 6 månader old.
Var en av 96? moduler som hade lägre spänning i början. Nu är det oftast 4-8mV obalans.
Re: Scan my plaid
Postat: 09 jul 2023 12:07
av AAKEE
Tellus skrev: ↑01 jul 2023 22:09
AAKEE, nu är det dax
Vad visar bilen?
Nominal full pack och cell imbalance extra intressant.
96,2kWh NFP på min, 800 mil 6 månader old.
Var en av 96? moduler som hade lägre spänning i början. Nu är det oftast 4-8mV obalans.
Kom just hem från en solresa.
Bilen vilat en vecka med 22-23% sen hemkörning. Laddade till 50%
95.3kWh, och 8mV.
Fick bilen med 40%ish och har bara kört 3 korta SuC för hemresan. Får se om NFP går upp av lite användning
Re: Scan my plaid
Postat: 09 jul 2023 12:10
av AAKEE
Tellus skrev: ↑01 jul 2023 22:09
Var en av 96? moduler som hade lägre spänning i början. Nu är det oftast 4-8mV obalans.
110 i serie i Plaid.
Max spänning bör vara 462V (Max pack voltage 461V enligt BMS)
Each module has 22 rows (series) of cells and each row has 72 cells in parallel. So the total number of cells in each module is 1,584 (22 x 72). Since there are 5 modules in a Tesla Model S Plaid battery pack and all of them are of the same length and width, the total number of cells in it is 7,920 (5 x 1,584).
Re: Scan my plaid
Postat: 09 jul 2023 12:29
av AAKEE
Fick förresten välja model3/y istället för S/X för att alls få ut nå vettiga data. Bägge sliders med firmware åt höger.
Testade alla combos med S/X utan framgång.
Gissar att Palladium ärvt en del från 3/Y och att det är därför.
Re: Scan my plaid
Postat: 09 jul 2023 19:56
av NEO
AAKEE skrev: ↑09 jul 2023 12:07
Tellus skrev: ↑01 jul 2023 22:09
AAKEE, nu är det dax
Vad visar bilen?
Nominal full pack och cell imbalance extra intressant.
96,2kWh NFP på min, 800 mil 6 månader old.
Var en av 96? moduler som hade lägre spänning i början. Nu är det oftast 4-8mV obalans.
Kom just hem från en solresa.
Bilen vilat en vecka med 22-23% sen hemkörning. Laddade till 50%
95.3kWh, och 8mV.
Fick bilen med 40%ish och har bara kört 3 korta SuC för hemresan. Får se om NFP går upp av lite användning
452F9159-DD31-4473-BE9D-291616FD2CC8.png
Hur långt har din plaid gått?
Min har 97kWh NFP med 1200mil.
Re: Scan my plaid
Postat: 09 jul 2023 20:33
av AAKEE
NEO skrev: ↑09 jul 2023 19:56
AAKEE skrev: ↑09 jul 2023 12:07
Tellus skrev: ↑01 jul 2023 22:09
AAKEE, nu är det dax
Vad visar bilen?
Nominal full pack och cell imbalance extra intressant.
96,2kWh NFP på min, 800 mil 6 månader old.
Var en av 96? moduler som hade lägre spänning i början. Nu är det oftast 4-8mV obalans.
Kom just hem från en solresa.
Bilen vilat en vecka med 22-23% sen hemkörning. Laddade till 50%
95.3kWh, och 8mV.
Fick bilen med 40%ish och har bara kört 3 korta SuC för hemresan. Får se om NFP går upp av lite användning
452F9159-DD31-4473-BE9D-291616FD2CC8.png
Hur långt har din plaid gått?
Min har 97kWh NFP med 1200mil.CF3A50FB-CAF5-4ACF-8FCA-E6843ED9C970.jpeg
Precis under 1000 km
Raka spåret från Haninge och hem (+ idag ca 8 km t.o.r ICA.
Re: Scan my plaid
Postat: 09 jul 2023 22:56
av Tellus
NEO skrev: ↑09 jul 2023 19:56
AAKEE skrev: ↑09 jul 2023 12:07
Tellus skrev: ↑01 jul 2023 22:09
AAKEE, nu är det dax
Vad visar bilen?
Nominal full pack och cell imbalance extra intressant.
96,2kWh NFP på min, 800 mil 6 månader old.
Var en av 96? moduler som hade lägre spänning i början. Nu är det oftast 4-8mV obalans.
Kom just hem från en solresa.
Bilen vilat en vecka med 22-23% sen hemkörning. Laddade till 50%
95.3kWh, och 8mV.
Fick bilen med 40%ish och har bara kört 3 korta SuC för hemresan. Får se om NFP går upp av lite användning
452F9159-DD31-4473-BE9D-291616FD2CC8.png
Hur långt har din plaid gått?
Min har 97kWh NFP med 1200mil.CF3A50FB-CAF5-4ACF-8FCA-E6843ED9C970.jpeg
Ligger du kvar på hög cell imba?
När jag kollar mina ligger dom oftast inom 1-2mV (tror laddnivån var 55% när jag kollade) utöver ett "pack" som ligger ca 6mV lägre. Men mycket bättre nu än tidigare.
Re: Scan my plaid
Postat: 09 jul 2023 23:24
av AAKEE
Tellus skrev: ↑09 jul 2023 22:56
NEO skrev: ↑09 jul 2023 19:56
AAKEE skrev: ↑09 jul 2023 12:07
Tellus skrev: ↑01 jul 2023 22:09
AAKEE, nu är det dax
Vad visar bilen?
Nominal full pack och cell imbalance extra intressant.
96,2kWh NFP på min, 800 mil 6 månader old.
Var en av 96? moduler som hade lägre spänning i början. Nu är det oftast 4-8mV obalans.
Kom just hem från en solresa.
Bilen vilat en vecka med 22-23% sen hemkörning. Laddade till 50%
95.3kWh, och 8mV.
Fick bilen med 40%ish och har bara kört 3 korta SuC för hemresan. Får se om NFP går upp av lite användning
452F9159-DD31-4473-BE9D-291616FD2CC8.png
Hur långt har din plaid gått?
Min har 97kWh NFP med 1200mil.CF3A50FB-CAF5-4ACF-8FCA-E6843ED9C970.jpeg
Ligger du kvar på hög cell imba?
När jag kollar mina ligger dom oftast inom 1-2mV (tror laddnivån var 55% när jag kollade) utöver ett "pack" som ligger ca 6mV lägre. Men mycket bättre nu än tidigare.
8mV var det, sjunker säkert efter lite laddning.
Har ju bara tre kort-SuC, sen stod den 8 dygn, laddade 50% imorse. Laddar såklart i natt, sen blir det nog en full laddning före jobbet på tisdag (240km körning).
Min gissning är att nominal full pack kommer öka också. De fick inte längre skeppa bilarna med hög SOC, så min torde vara skeppad med lägre SOC, så förhoppningsvis har den inte stått just nåt med hög SOC.
Iom det borde det vara rimligt att den inte tappat speciellt mycket.
Re: Scan my plaid
Postat: 10 jul 2023 11:07
av Tellus
Det var neos cellimba jag menade (quota) , tror den låg på 40-50 och jag hade ca 30 om jag kommer ihåg rätt.
Re: Scan my plaid
Postat: 10 jul 2023 11:18
av NEO
Tellus skrev: ↑10 jul 2023 11:07
Det var neos cellimba jag menade (quota) , tror den låg på 40-50 och jag hade ca 30 om jag kommer ihåg rätt.
Ligger på 4mV.
Re: Scan my plaid
Postat: 10 jul 2023 13:36
av AAKEE
Tellus skrev: ↑10 jul 2023 11:07
Det var neos cellimba jag menade (quota) , tror den låg på 40-50 och jag hade ca 30 om jag kommer ihåg rätt.
Ah (som i Amperetimmar), taget!
6mV nu.
Re: Scan my plaid
Postat: 10 jul 2023 23:22
av Tellus
NEO skrev: ↑10 jul 2023 11:18
Tellus skrev: ↑10 jul 2023 11:07
Det var neos cellimba jag menade (quota) , tror den låg på 40-50 och jag hade ca 30 om jag kommer ihåg rätt.
Ligger på 4mV.
FC5E136E-653B-4BEC-94DF-A3369FAD7440.jpeg
Nice
Re: Scan my plaid
Postat: 11 jul 2023 00:18
av AAKEE
Parkerade med 17% och laddar fullt för en 240km drive imorrn.
95.6kWh nu, men vi ska mycket högre!
