Bästa laddnivån?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 03 maj 2023 22:04
Bästa laddnivån?
Har precis fått hem min Model Y -23 och har nu en laddare installerad hemma. Vi kör ca 6 mil per dag. Jag tänker att jag ska ladda bilen nattetid (timpris på el) och toppa upp till 80 procent batterinivå varje dag. Tänker jag rätt eller bör jag hålla en annan batterinivå? Vad säger ni erfarna hemmaladdare?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7673
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bästa laddnivån?
Nej, ställ laddnivån på 40% och höj när du vet att du skall köra långt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Bästa laddnivån?
Är det en leasingbil?TeslaUppsala2023 skrev: ↑11 maj 2023 12:57Har precis fått hem min Model Y -23 och har nu en laddare installerad hemma. Vi kör ca 6 mil per dag. Jag tänker att jag ska ladda bilen nattetid (timpris på el) och toppa upp till 80 procent batterinivå varje dag. Tänker jag rätt eller bör jag hålla en annan batterinivå? Vad säger ni erfarna hemmaladdare?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 03 maj 2023 22:04
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Bästa laddnivån?
Jag tänker att om du har en leasingbil så lämnar du förmodligen bort den om tre år, och då spelar det ingen större roll (för dig) hur du behandlar batteriet.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 03 maj 2023 22:04
Re: Bästa laddnivån?
Ah jag är med. Tänker preliminärt ha den i tre år, ev längre, vi får se, tar gärna hand om batteriet så gott det går. Är bästa tipset då att ladda till 40 procent varje natt?
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Bästa laddnivån?
Ingen aning, jag har leasingbil ...TeslaUppsala2023 skrev: ↑11 maj 2023 13:16Ah jag är med. Tänker preliminärt ha den i tre år, ev längre, vi får se, tar gärna hand om batteriet så gott det går. Är bästa tipset då att ladda till 40 procent varje natt?
Just nu har min 98% och laddar långsamt, men jag ska åka iväg med den om en timme.
Jag brukar ladda till 80-90% när jag laddar och ska låta den stå. Sen kör jag runt med den tills den har 10-50% nånting, och så laddar jag igen. Ska jag på långresa drar jag upp till 100% (men låter den inte stå med 100% så länge).
Men jag är ingen expert på detta. Tydligen är det väldigt komplicerat. Jag stuntar i det mesta gällande detta och försöker ha kul istället.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Bästa laddnivån?
55%
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Bästa laddnivån?
Vill du spara på batteriet är det låg laddningsnivå som gäller.TeslaUppsala2023 skrev: ↑11 maj 2023 12:57Har precis fått hem min Model Y -23 och har nu en laddare installerad hemma. Vi kör ca 6 mil per dag. Jag tänker att jag ska ladda bilen nattetid (timpris på el) och toppa upp till 80 procent batterinivå varje dag. Tänker jag rätt eller bör jag hålla en annan batterinivå? Vad säger ni erfarna hemmaladdare?
Man kan inte ladda under 50% utan trix.
För en model Y skiljer det beroende på vilken model Y man har.
RWD eller LR/P.
RWD-batterier (LFP) mår bäst under ca 70% (men ska laddas till 100% minst en gång i veckan för att bilen inte ska tappa räkningen på laddningsnivån.
Y LR/P har ett NMC-batteri som mår bäst vid 60% eller lägre.
Bägge batterityperna mår ännu bättre vid änku lägre SOC, men grundtipset är enligt ovan.
Villman fördjupa sig sök på forumet här på ”calendar aging”, det finns beskrivet i detalj.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bästa laddnivån?
Se min avatar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Bästa laddnivån?
Enligt Teslas experter som man nog får anse som en av dom bästa på området batterier och laddning så skall LFP-batterier konstant laddas till 100% så vi vanliga amatörer får nog hålla oss ifrån rena killgissningar!
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Bästa laddnivån?
Jag tror att du behöver läsa samt förstå vad AAKE skriver ovan.
Eller helt enkelt inte ge dig in i gissningsleken.
Eller helt enkelt inte ge dig in i gissningsleken.
Haft alla 3/Y
Re: Bästa laddnivån?
Teslas rekommendation beror inte på att batteriet i sig självt mår bäst vid 100% utan för att LFP-batterier har så plan spänningskurva att bilen har svårt att mäta hur mycket ström som är kvar. Bilen kan alltså visa fel laddningsnivå. Dessutom ökar tesla bufferten när bilen är osäker på hur mycket ström som är kvar i batteriet så den praktiska räckvidden minskar då.
När man laddar fullt får bilen en fix mätpunkt och vet att det är 100%, vilket minskar osäkerheten om SOC mycket.
Man kan med fördel titta lite på degraderingsstatistiken för LFP:
Vi vet att LFP är okänsliga för stora cykler och klarar tusentals cykler.
SR+ 2021 hade 423km som full range (263 miles). Tittar man på degraderingen/förlust av range som bilarna haft ser vi att degraderingen ligger omkring 8% på de 5000 första milen. (388 / 423).
Man kan se att kurvan har den typiska formen som kvadratroten ur tiden ger. Det är även så att det inte finns en chans att celler som skall klara minst 4-5000 fulla cykler (med högst 20% degradering) skulle tappa 8% på 5000mil, dvs runt 150 cykler. Det blir ganska enkelt att vara säker på slutsatsen att det är calendar aging.
De flesta SR+ från 2021 torde var runt 2 år gamla, så 8% / (kvadratroten ur 2) = 5.6% under det första året.
5.6% under första året stämmer väldigt bra in på de forskningsrapporter vi har sedan innan.
Det finns redan några exempel på ägare med LFP som oftast laddar under 70% och har betydligt mindre degradering än genomsnittet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bästa laddnivån?
Det är ganska lätt att göra misstaget att förutsätta att Teslas råd är för att få minsta möjliga degradering.
Teslas råd är till för att göra bilen attraktiv och för att samtidigt att batteriet ska hålla garantitiden ut.
Bilen är byggd för att man inte ska behöva bry sig och råden är så få det bara går.
Alla Teslas råd stämmer väldigt bra in med det forskningen visar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bästa laddnivån?
Går det verkligen ställa den så lågt?
Min bil har lägsta 50%
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Bästa laddnivån?
Hur vet man att bufferten har ökat ifall BMS börjar bli osäker? Jag tändje något på en gång i veckan med ett par dagar - visade då 418 km vid 100% dvs samma som det varit hela tiden vid full laddning. Kan jag utifrån detta dra slutsatsen att bufferten inte ändrades eller är det mer avancerat och man måste man gå ner och läsa av batteriet?AAKEE skrev: ↑11 maj 2023 20:00Vill du spara på batteriet är det låg laddningsnivå som gäller.TeslaUppsala2023 skrev: ↑11 maj 2023 12:57Har precis fått hem min Model Y -23 och har nu en laddare installerad hemma. Vi kör ca 6 mil per dag. Jag tänker att jag ska ladda bilen nattetid (timpris på el) och toppa upp till 80 procent batterinivå varje dag. Tänker jag rätt eller bör jag hålla en annan batterinivå? Vad säger ni erfarna hemmaladdare?
Man kan inte ladda under 50% utan trix.
För en model Y skiljer det beroende på vilken model Y man har.
RWD eller LR/P.
RWD-batterier (LFP) mår bäst under ca 70% (men ska laddas till 100% minst en gång i veckan för att bilen inte ska tappa räkningen på laddningsnivån.
Y LR/P har ett NMC-batteri som mår bäst vid 60% eller lägre.
Bägge batterityperna mår ännu bättre vid änku lägre SOC, men grundtipset är enligt ovan.
Villman fördjupa sig sök på forumet här på ”calendar aging”, det finns beskrivet i detalj.
MY RWD 2023
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Bästa laddnivån?
Du vet det genom att, när du väl laddar till 100% (vilket du kanske gör inför en långresa), visar km-mätaren (den i bilen, inte den i telefonen för den är opålitlig) lägre än vad den gjorde sist. Nästa 100%-laddning ännu lite lägre osv. Den ska sjunka över tid, men det går ganska sakta. Kanske en gång i kvartalet att den sjunker några km i takt med degraderingen. Går det för fort (mätaren sjunker varje månad) är bufferten där och nallar.Klingspor skrev: ↑12 maj 2023 06:20Hur vet man att bufferten har ökat ifall BMS börjar bli osäker? Jag tändje något på en gång i veckan med ett par dagar - visade då 418 km vid 100% dvs samma som det varit hela tiden vid full laddning. Kan jag utifrån detta dra slutsatsen att bufferten inte ändrades eller är det mer avancerat och man måste man gå ner och läsa av batteriet?
Jag laddar till max 65% sedan ca ett år tillbaka på min SR+ 2021. Laddar varannan vecka ungefär. Ska vi åka en långresa, eller en tur som jag beräknar borde förbruka ca 40% så vi kommer tillbaka med max 65%, brukar jag passa på att ladda till 100% dagen före och sen låta bilen sova med det.
Mätaren började visa lite fel men det gick att rätta till på 2v genom att ladda till 100% upprepade gånger med max en veckas mellanrum mellan laddningarna. 2v tror jag det tog innan mätaren stabiliserade sig på 405 (från 399 som den var nere på). Så det var lätt att rätta till, så pass lätt att det sker automatiskt på semestern då vi åker mer bil och därmed laddar till 100% flera gånger i veckan.
399 eller 405 har ingen praktisk betydelse för oss för övrigt, då superchargerstationerna för våra vanliga långresor till släkt osv ligger så placerade att vi ändå laddar vid som lägst vid ca 13%. Om det då påstås vara 11% eller 10% istället för att mätaren visar lite fel påverkar inte ruttplaneringen.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Bästa laddnivån?
Jag har ju ingen LFP-bil men Tesla räknar alltid in hela buffer i räckvidden som visas på en vanlig model 3/Y LR/P. Där är ioffsg buffern en fast procentsats av kapaciteten (4.5%).Dinsdale skrev: ↑12 maj 2023 07:46
Du vet det genom att, när du väl laddar till 100% (vilket du kanske gör inför en långresa), visar km-mätaren (den i bilen, inte den i telefonen för den är opålitlig) lägre än vad den gjorde sist. Nästa 100%-laddning ännu lite lägre osv. Den ska sjunka över tid, men det går ganska sakta. Kanske en gång i kvartalet att den sjunker några km i takt med degraderingen. Går det för fort (mätaren sjunker varje månad) är bufferten där och nallar.
Det skulle kunna finnas en möjlighet att det är så för den ökade buffern också på LFP-bilar.
I så fall skulle rangen inte minska vid full laddning trots hög SOC men varje km visad räckvidd skulle innehålla lite mindre energi.
Har du bekräftat att rangen minskar med hög buffer?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7673
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bästa laddnivån?
Jag har för mig att 40% var lägsta, men jag kanske minns fel?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Bästa laddnivån?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bästa laddnivån?
Det stämmer men ändå lite konstigt att man inte kan/får ställa lägre om man vill, åtminstone i
någon djupare meny eller ihop med en extra kontrollfråga…
Fast det är ju lite symptomatiskt för Tesla, att inte få välja saker själv…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bästa laddnivån?
Filmen var rent usel jämfört med boken så du är förlåten.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bästa laddnivån?
Går det på någon bil? Jag har aldrig sett lägre än 50%. Och det är det jag alltid kör på. Ytterst sällan att jag laddar över 50%. Sen kan man ju strunta i att ladda om man bara har kört några mil. På så vis kan man långstidsparkera med lägre än 50% SOC.Bjelke skrev: ↑12 maj 2023 13:52Det stämmer men ändå lite konstigt att man inte kan/får ställa lägre om man vill, åtminstone i
någon djupare meny eller ihop med en extra kontrollfråga…
Fast det är ju lite symptomatiskt för Tesla, att inte få välja saker själv…
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14