Sida 1 av 3

Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 11:26
av taliz
Från https://www.youtube.com/live/bZNL_8bUz6A?feature=share

Tydligen stor besparing på kopparkablage.
Kommer övriga tillverkare följa efter tro?

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 11:46
av Bjelke
Pratade dom inte om det här för ganska länge sedan nu?

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 11:48
av AAKEE
Bjelke skrev: 17 maj 2023 11:46
Pratade dom inte om det här för ganska länge sedan nu?
Det är nog rent 10 år sen det kom på tal för övrig bilindustri, så absolut väntat att Tesla hakar på.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 11:56
av Bjelke
AAKEE skrev: 17 maj 2023 11:48
Bjelke skrev: 17 maj 2023 11:46
Pratade dom inte om det här för ganska länge sedan nu?
Det är nog rent 10 år sen det kom på tal för övrig bilindustri, så absolut väntat att Tesla hakar på.
Jag tänker på att Tesla pratade om det för flera år sedan också, det var väl en till
grej som skulle få ner kostnaden på model 3 och Y…?

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 11:57
av fth
AAKEE skrev: 17 maj 2023 11:48
Det är nog rent 10 år sen det kom på tal för övrig bilindustri, så absolut väntat att Tesla hakar på.
48V i övriga bilindustrin har väl hittills bara handlat om mildhybrider, så att Tesla "hakar på" kanske inte är riktigt rätt beskrivning?

Är det någon annan EV-tillverkare som har planer på 48V?

/fth

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 12:09
av LarsOJ
Bjelke skrev: 17 maj 2023 11:46
Pratade dom inte om det här för ganska länge sedan nu?
Delphi har ju jobbat på det sen 2017 ish. De förutspådde 8miljoner bilar med 48v 2025.

Dags att Tesla går till 800v i batteriet också. DÅ kan man spara mycket koppar.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 12:15
av Maw
fth skrev: 17 maj 2023 11:57
AAKEE skrev: 17 maj 2023 11:48
Det är nog rent 10 år sen det kom på tal för övrig bilindustri, så absolut väntat att Tesla hakar på.
48V i övriga bilindustrin har väl hittills bara handlat om mildhybrider, så att Tesla "hakar på" kanske inte är riktigt rätt beskrivning?

Är det någon annan EV-tillverkare som har planer på 48V?

/fth
Planer på 48 V elsystem har funnits länge även utöver och innan mildhybrider men vad jag vet så har det inte implementerats av någon ännu. Att även Tesla börjar planera för det nu är definitivt att Tesla hakar på en existerande trend. Däremot har alla tillverkare inklusive Tesla möjlighet att bli först med att implementera 48 V elsystem under förutsättning att ingen redan gjort det :)

Även 42 volts-system har väl varit på tal för ett par decennier sedan om jag inte minns fel men det stannade på planeringsstadiet.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 12:53
av Off Grid Byggaren
På lastbilar har det varit 24 volt i många år.

Men 48 volt är nog ett förnuftigt val.

Bara DC/DC omvandlaren har ju väldigt grova kablar till exempel.

Och så 800 volt på HV batteriet vore ju bra.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 13:02
av chaffis75
Somsagt detta är ju absolut inget nytt i bilindustrin men uppenbarligen svårare att genomföra.. vore kul om tesla klarar av att göra skiftet.. blir säkert stora kostnader på första bilmodellen men sen borde de betala sig speciellt nu när litiumbatteriteknik är så standard , vilket de inte var när bilindustrin började prata om de.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 15:48
av taliz
Maw skrev: 17 maj 2023 12:15
fth skrev: 17 maj 2023 11:57
AAKEE skrev: 17 maj 2023 11:48
Det är nog rent 10 år sen det kom på tal för övrig bilindustri, så absolut väntat att Tesla hakar på.
48V i övriga bilindustrin har väl hittills bara handlat om mildhybrider, så att Tesla "hakar på" kanske inte är riktigt rätt beskrivning?

Är det någon annan EV-tillverkare som har planer på 48V?

/fth
Planer på 48 V elsystem har funnits länge även utöver och innan mildhybrider men vad jag vet så har det inte implementerats av någon ännu. Att även Tesla börjar planera för det nu är definitivt att Tesla hakar på en existerande trend. Däremot har alla tillverkare inklusive Tesla möjlighet att bli först med att implementera 48 V elsystem under förutsättning att ingen redan gjort det :)

Även 42 volts-system har väl varit på tal för ett par decennier sedan om jag inte minns fel men det stannade på planeringsstadiet.
Har du någon länk som du kan hänvisa till?
Precis som fth har jag bara hört om 48v kopplat till drivsystem för mildhybrider, inte att man helt ersätter 12v med 48v.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 16:14
av Maw
taliz skrev: 17 maj 2023 15:48
Maw skrev: 17 maj 2023 12:15
fth skrev: 17 maj 2023 11:57
AAKEE skrev: 17 maj 2023 11:48
Det är nog rent 10 år sen det kom på tal för övrig bilindustri, så absolut väntat att Tesla hakar på.
48V i övriga bilindustrin har väl hittills bara handlat om mildhybrider, så att Tesla "hakar på" kanske inte är riktigt rätt beskrivning?

Är det någon annan EV-tillverkare som har planer på 48V?

/fth
Planer på 48 V elsystem har funnits länge även utöver och innan mildhybrider men vad jag vet så har det inte implementerats av någon ännu. Att även Tesla börjar planera för det nu är definitivt att Tesla hakar på en existerande trend. Däremot har alla tillverkare inklusive Tesla möjlighet att bli först med att implementera 48 V elsystem under förutsättning att ingen redan gjort det :)

Även 42 volts-system har väl varit på tal för ett par decennier sedan om jag inte minns fel men det stannade på planeringsstadiet.
Har du någon länk som du kan hänvisa till?
Precis som fth har jag bara hört om 48v kopplat till drivsystem för mildhybrider, inte att man helt ersätter 12v med 48v.
Nej, det är sånt som jag läst när det passerat i biltidningar över åren på den tiden jag läste biltidningar men det går säkert att googla om du är intresserad.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 16:21
av taliz
Maw skrev: 17 maj 2023 16:14
taliz skrev: 17 maj 2023 15:48
Maw skrev: 17 maj 2023 12:15
fth skrev: 17 maj 2023 11:57
AAKEE skrev: 17 maj 2023 11:48
Det är nog rent 10 år sen det kom på tal för övrig bilindustri, så absolut väntat att Tesla hakar på.
48V i övriga bilindustrin har väl hittills bara handlat om mildhybrider, så att Tesla "hakar på" kanske inte är riktigt rätt beskrivning?

Är det någon annan EV-tillverkare som har planer på 48V?

/fth
Planer på 48 V elsystem har funnits länge även utöver och innan mildhybrider men vad jag vet så har det inte implementerats av någon ännu. Att även Tesla börjar planera för det nu är definitivt att Tesla hakar på en existerande trend. Däremot har alla tillverkare inklusive Tesla möjlighet att bli först med att implementera 48 V elsystem under förutsättning att ingen redan gjort det :)

Även 42 volts-system har väl varit på tal för ett par decennier sedan om jag inte minns fel men det stannade på planeringsstadiet.
Har du någon länk som du kan hänvisa till?
Precis som fth har jag bara hört om 48v kopplat till drivsystem för mildhybrider, inte att man helt ersätter 12v med 48v.
Nej, det är sånt som jag läst när det passerat i biltidningar över åren på den tiden jag läste biltidningar men det går säkert att googla om du är intresserad.
Det enda jag hittar på Google är kopplat till just mildhybrider, där de har implementerat 48v bredvid 12v. Inte ersatt 12v eller haft några planer på det vad jag kan se.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 16:32
av Bjelke
Det är ju sjukt många prylar i bilarna som går på 12V och köps in så
det är inget litet projekt att skifta system till högre spänning, typ hela
branschen måste vara med på tåget.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 16:33
av fth
taliz skrev: 17 maj 2023 16:21

Det enda jag hittar på Google är kopplat till just mildhybrider, där de har implementerat 48v bredvid 12v. Inte ersatt 12v eller haft några planer på det vad jag kan se.
Det är det enda sammanhang där jag har sett detta också.

/fth

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 16:34
av taliz
Bjelke skrev: 17 maj 2023 16:32
Det är ju sjukt många prylar i bilarna som går på 12V och köps in så
det är inget litet projekt att skifta system till högre spänning, typ hela
branschen måste vara med på tåget.
Samtidigt måste någon vara först. Tesla brukar ju gå i bräschen.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 16:35
av Bjelke
taliz skrev: 17 maj 2023 16:34
Bjelke skrev: 17 maj 2023 16:32
Det är ju sjukt många prylar i bilarna som går på 12V och köps in så
det är inget litet projekt att skifta system till högre spänning, typ hela
branschen måste vara med på tåget.
Samtidigt måste någon vara först. Tesla brukar ju gå i bräschen.
Ja just såna saker kan dom verkligen vara bra på.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 16:42
av chaffis75
Maw skrev: 17 maj 2023 16:14
taliz skrev: 17 maj 2023 15:48
Maw skrev: 17 maj 2023 12:15
fth skrev: 17 maj 2023 11:57
AAKEE skrev: 17 maj 2023 11:48
Det är nog rent 10 år sen det kom på tal för övrig bilindustri, så absolut väntat att Tesla hakar på.
48V i övriga bilindustrin har väl hittills bara handlat om mildhybrider, så att Tesla "hakar på" kanske inte är riktigt rätt beskrivning?

Är det någon annan EV-tillverkare som har planer på 48V?

/fth
Planer på 48 V elsystem har funnits länge även utöver och innan mildhybrider men vad jag vet så har det inte implementerats av någon ännu. Att även Tesla börjar planera för det nu är definitivt att Tesla hakar på en existerande trend. Däremot har alla tillverkare inklusive Tesla möjlighet att bli först med att implementera 48 V elsystem under förutsättning att ingen redan gjort det :)

Även 42 volts-system har väl varit på tal för ett par decennier sedan om jag inte minns fel men det stannade på planeringsstadiet.
Har du någon länk som du kan hänvisa till?
Precis som fth har jag bara hört om 48v kopplat till drivsystem för mildhybrider, inte att man helt ersätter 12v med 48v.
Nej, det är sånt som jag läst när det passerat i biltidningar över åren på den tiden jag läste biltidningar men det går säkert att googla om du är intresserad.
Samma källa här. Jag vet också att saker är halvt förberedda för 48 volt, därmed inte sagt att de är en enkel övergång.. som någon annan sa ovan, de är sjukt många prylar i en bil som matas med 12 volt och ska de vara lönsamt måste alla dessa gå över till 48 volt eller såklart högspänning om de är en elbil.
Tror de är stora projekt risker att gå till 48 volt och därför ingen vågat.. men skulle inte förvåna mig om Teslas kommande bilar blir de.. de visar ofta stort mod vilket såklart ibland också kan slå fel.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 16:53
av taliz
chaffis75 skrev: 17 maj 2023 16:42
Maw skrev: 17 maj 2023 16:14
taliz skrev: 17 maj 2023 15:48
Maw skrev: 17 maj 2023 12:15
fth skrev: 17 maj 2023 11:57

48V i övriga bilindustrin har väl hittills bara handlat om mildhybrider, så att Tesla "hakar på" kanske inte är riktigt rätt beskrivning?

Är det någon annan EV-tillverkare som har planer på 48V?

/fth
Planer på 48 V elsystem har funnits länge även utöver och innan mildhybrider men vad jag vet så har det inte implementerats av någon ännu. Att även Tesla börjar planera för det nu är definitivt att Tesla hakar på en existerande trend. Däremot har alla tillverkare inklusive Tesla möjlighet att bli först med att implementera 48 V elsystem under förutsättning att ingen redan gjort det :)

Även 42 volts-system har väl varit på tal för ett par decennier sedan om jag inte minns fel men det stannade på planeringsstadiet.
Har du någon länk som du kan hänvisa till?
Precis som fth har jag bara hört om 48v kopplat till drivsystem för mildhybrider, inte att man helt ersätter 12v med 48v.
Nej, det är sånt som jag läst när det passerat i biltidningar över åren på den tiden jag läste biltidningar men det går säkert att googla om du är intresserad.
Samma källa här. Jag vet också att saker är halvt förberedda för 48 volt, därmed inte sagt att de är en enkel övergång.. som någon annan sa ovan, de är sjukt många prylar i en bil som matas med 12 volt och ska de vara lönsamt måste alla dessa gå över till 48 volt eller såklart högspänning om de är en elbil.
Tror de är stora projekt risker att gå till 48 volt och därför ingen vågat.. men skulle inte förvåna mig om Teslas kommande bilar blir de.. de visar ofta stort mod vilket såklart ibland också kan slå fel.
Ni har nog båda läst om 48v just pga mildhybrider, dvs inte att de planerar överge 12v.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 16:58
av chaffis75
taliz skrev: 17 maj 2023 16:53
chaffis75 skrev: 17 maj 2023 16:42
Maw skrev: 17 maj 2023 16:14
taliz skrev: 17 maj 2023 15:48
Maw skrev: 17 maj 2023 12:15


Planer på 48 V elsystem har funnits länge även utöver och innan mildhybrider men vad jag vet så har det inte implementerats av någon ännu. Att även Tesla börjar planera för det nu är definitivt att Tesla hakar på en existerande trend. Däremot har alla tillverkare inklusive Tesla möjlighet att bli först med att implementera 48 V elsystem under förutsättning att ingen redan gjort det :)

Även 42 volts-system har väl varit på tal för ett par decennier sedan om jag inte minns fel men det stannade på planeringsstadiet.
Har du någon länk som du kan hänvisa till?
Precis som fth har jag bara hört om 48v kopplat till drivsystem för mildhybrider, inte att man helt ersätter 12v med 48v.
Nej, det är sånt som jag läst när det passerat i biltidningar över åren på den tiden jag läste biltidningar men det går säkert att googla om du är intresserad.
Samma källa här. Jag vet också att saker är halvt förberedda för 48 volt, därmed inte sagt att de är en enkel övergång.. som någon annan sa ovan, de är sjukt många prylar i en bil som matas med 12 volt och ska de vara lönsamt måste alla dessa gå över till 48 volt eller såklart högspänning om de är en elbil.
Tror de är stora projekt risker att gå till 48 volt och därför ingen vågat.. men skulle inte förvåna mig om Teslas kommande bilar blir de.. de visar ofta stort mod vilket såklart ibland också kan slå fel.
Ni har nog båda läst om 48v just pga mildhybrider, dvs inte att de planerar överge 12v.
Nej de är de inte.. helt säker på detta. Tror däremot man såg mildhybrid som en anledning, dvs två flugor i en smäll så man skulle slippa ha 2 batterier.

Är de inte så Elon resonerar också.. han har väl pratat om något sätt att få 48 volt ur samma celler som högspännings batteriet, detta skulle dock kunna vara något jag dröm om..

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 17:47
av Gustafsson
chaffis75 skrev: 17 maj 2023 16:58
taliz skrev: 17 maj 2023 16:53
chaffis75 skrev: 17 maj 2023 16:42
Maw skrev: 17 maj 2023 16:14
taliz skrev: 17 maj 2023 15:48


Har du någon länk som du kan hänvisa till?
Precis som fth har jag bara hört om 48v kopplat till drivsystem för mildhybrider, inte att man helt ersätter 12v med 48v.
Nej, det är sånt som jag läst när det passerat i biltidningar över åren på den tiden jag läste biltidningar men det går säkert att googla om du är intresserad.
Samma källa här. Jag vet också att saker är halvt förberedda för 48 volt, därmed inte sagt att de är en enkel övergång.. som någon annan sa ovan, de är sjukt många prylar i en bil som matas med 12 volt och ska de vara lönsamt måste alla dessa gå över till 48 volt eller såklart högspänning om de är en elbil.
Tror de är stora projekt risker att gå till 48 volt och därför ingen vågat.. men skulle inte förvåna mig om Teslas kommande bilar blir de.. de visar ofta stort mod vilket såklart ibland också kan slå fel.
Ni har nog båda läst om 48v just pga mildhybrider, dvs inte att de planerar överge 12v.
Nej de är de inte.. helt säker på detta. Tror däremot man såg mildhybrid som en anledning, dvs två flugor i en smäll så man skulle slippa ha 2 batterier.

Är de inte så Elon resonerar också.. han har väl pratat om något sätt att få 48 volt ur samma celler som högspännings batteriet, detta skulle dock kunna vara något jag dröm om..
Första generationen roadster använder huvudbatteriet för 12v, men senare versioner gick tillbaka till ett separat 12 v batteri. Roadstern går dock att köra utan 12 v batteriet.

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 18:07
av chaffis75
Gustafsson skrev: 17 maj 2023 17:47
chaffis75 skrev: 17 maj 2023 16:58
taliz skrev: 17 maj 2023 16:53
chaffis75 skrev: 17 maj 2023 16:42
Maw skrev: 17 maj 2023 16:14


Nej, det är sånt som jag läst när det passerat i biltidningar över åren på den tiden jag läste biltidningar men det går säkert att googla om du är intresserad.
Samma källa här. Jag vet också att saker är halvt förberedda för 48 volt, därmed inte sagt att de är en enkel övergång.. som någon annan sa ovan, de är sjukt många prylar i en bil som matas med 12 volt och ska de vara lönsamt måste alla dessa gå över till 48 volt eller såklart högspänning om de är en elbil.
Tror de är stora projekt risker att gå till 48 volt och därför ingen vågat.. men skulle inte förvåna mig om Teslas kommande bilar blir de.. de visar ofta stort mod vilket såklart ibland också kan slå fel.
Ni har nog båda läst om 48v just pga mildhybrider, dvs inte att de planerar överge 12v.
Nej de är de inte.. helt säker på detta. Tror däremot man såg mildhybrid som en anledning, dvs två flugor i en smäll så man skulle slippa ha 2 batterier.

Är de inte så Elon resonerar också.. han har väl pratat om något sätt att få 48 volt ur samma celler som högspännings batteriet, detta skulle dock kunna vara något jag dröm om..
Första generationen roadster använder huvudbatteriet för 12v, men senare versioner gick tillbaka till ett separat 12 v batteri. Roadstern går dock att köra utan 12 v batteriet.
Kanske därifrån jag fått de..

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 18:18
av Maw
Åtminstone sedan sent 90-tal så har man planerat för högre spänning, 42 vilt, vilket är 3x den vanliga "12-volt" som vi är vana vid.

2011 kom Tyska biltillverkare överrens om att gå över till 48 volt. Tesla kan säkert göra något bra av det här precis som de brukar. De tar befintlig teknik och paketerar och förfinar på ett riktigt bra sätt. Sen får de Teslafanatikerna att tro att det var Tesla som uppfann hjulet :)

https://en.wikipedia.org/wiki/42-volt_electrical_system

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 18:37
av nek0
Läste faktiskt om 48v i bilar oktober 1998. Tidningen var Autoklub från Kroatien. Var på semester i Kroatien och köpte tidningen som jag brukade läsa innan jag flydde till Sverige. Minns 2 saker från den tidningen
1. 48v i bilarna skulle snart komma.
2. Kroatien införde teori provet enligt svenska modellen. (En fråga 5 rätta svar eller någotsånt. Sverige slutade med den modellen ungefärsamtidigt :) ) .

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 19:17
av fth
Maw skrev: 17 maj 2023 18:18
Åtminstone sedan sent 90-tal så har man planerat för högre spänning, 42 vilt, vilket är 3x den vanliga "12-volt" som vi är vana vid.

2011 kom Tyska biltillverkare överrens om att gå över till 48 volt. Tesla kan säkert göra något bra av det här precis som de brukar. De tar befintlig teknik och paketerar och förfinar på ett riktigt bra sätt. Sen får de Teslafanatikerna att tro att det var Tesla som uppfann hjulet :)
Att legacy auto i slutet av 90-talet löst diskuterade ett 42-voltssystem som rann ut i sanden och att någon enstaka mildhybrid sedan dess har ett separat 48V-system utöver det vanliga 12V-systemet räknar iaf inte jag som att detta är en färdig och tillgänglig teknik.

Om Tesla som första biltillverkare levererar ett fordon som saknar 12V-batteri och helt är baserat på 48V-system så tror jag inte man behöver vara "Teslafanatiker" för att tycka att dom är först, och de facto "uppfann hjulet". Det finns vad det verkar i princip ingen "befintlig teknik" öht för detta, såvitt jag kan avgöra så kommer Tesla själva behöva designa och bygga i princip alla delar själva (viket dom iofs inte har varit främmande för historiskt).

En annan sak som dock slår mig med detta är den högre spänningen väl med nödvändighet kommer att kompiicera service och underhåll? 48V nominell spänning i batteriet innebär ju en högsta spänning i systemet långt över 50V, vilket väl innebär att endast auktoriserade elinstallatörer får öht röra LV-systemet, byta batteri etc?

/fth

Re: Tesla går från 12v till 48v

Postat: 17 maj 2023 21:57
av Bengt-re
fth skrev: 17 maj 2023 19:17
Maw skrev: 17 maj 2023 18:18
Åtminstone sedan sent 90-tal så har man planerat för högre spänning, 42 vilt, vilket är 3x den vanliga "12-volt" som vi är vana vid.

2011 kom Tyska biltillverkare överrens om att gå över till 48 volt. Tesla kan säkert göra något bra av det här precis som de brukar. De tar befintlig teknik och paketerar och förfinar på ett riktigt bra sätt. Sen får de Teslafanatikerna att tro att det var Tesla som uppfann hjulet :)
Att legacy auto i slutet av 90-talet löst diskuterade ett 42-voltssystem som rann ut i sanden och att någon enstaka mildhybrid sedan dess har ett separat 48V-system utöver det vanliga 12V-systemet räknar iaf inte jag som att detta är en färdig och tillgänglig teknik.

Om Tesla som första biltillverkare levererar ett fordon som saknar 12V-batteri och helt är baserat på 48V-system så tror jag inte man behöver vara "Teslafanatiker" för att tycka att dom är först, och de facto "uppfann hjulet". Det finns vad det verkar i princip ingen "befintlig teknik" öht för detta, såvitt jag kan avgöra så kommer Tesla själva behöva designa och bygga i princip alla delar själva (viket dom iofs inte har varit främmande för historiskt).

En annan sak som dock slår mig med detta är den högre spänningen väl med nödvändighet kommer att kompiicera service och underhåll? 48V nominell spänning i batteriet innebär ju en högsta spänning i systemet långt över 50V, vilket väl innebär att endast auktoriserade elinstallatörer får öht röra LV-systemet, byta batteri etc?

/fth
Nej nominell spänning gäller. 48 vdc system räknas som klenspänning även om de i praktiken ligger på 53 vdc