Byte bakdämpare Tein - tips på verkstad Stockholm
Moderator: Redaktion
Byte bakdämpare Tein - tips på verkstad Stockholm
Har lagt beställning på Tein Endura Plus.
Har någon tips på verkstad i Stockholm som utfört byte på My/3?
Dessa passar med original fjädrar och blir en relativt billig uppgradering och inte så svårt jobb.
Köpt ifrån DDesign
https://www.ddesign.nu/sv/tesla-model-3 ... e-bak-tein
Har någon tips på verkstad i Stockholm som utfört byte på My/3?
Dessa passar med original fjädrar och blir en relativt billig uppgradering och inte så svårt jobb.
Köpt ifrån DDesign
https://www.ddesign.nu/sv/tesla-model-3 ... e-bak-tein
Re: Byte bakdämpare Tein - tips på verkstad Stockholm
Hmmm... på vilket sätt är de en uppgradering? De som sitter där original är ju knappast sopor.
Ifrågasätter inte, utan är genuint nyfiken. Och ingenjör med förflutet i fordonsindustrin.
Ifrågasätter inte, utan är genuint nyfiken. Och ingenjör med förflutet i fordonsindustrin.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Det handlar endast om åkkomfort för min del. Hade tidigare LR, och nu P som har lite mjukare gång. Men ändå för stum för min smak.
Förutom att han jämför returdämpningen på helt felaktigt sätt (finns inget som säger att gastrycket i dämparna är samma, så tiden för återgång säger inget om relativ hårdhet) så var det en informativ video. Dämparna är alltså ställbara! Då kan man ju förbättra komforten en del. Faktiskt förvånansvärt prisvärda, för ställbara dämpare. 
Gastrycket i dämparna är bara till för att inte oljan skall skumma, den påverkar inte själva dämpningen, och trycket kan därför vara helt olika i olika dämpare.

Gastrycket i dämparna är bara till för att inte oljan skall skumma, den påverkar inte själva dämpningen, och trycket kan därför vara helt olika i olika dämpare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Du har nog helt rätt att det inte är helt korrekt men visar ändå på skillnader. Sedan finns en mängd videos där de testar verklig körning och upplevelse.
De är ställbara men relativt svåra att komma åt.
Här är tex endast montering bak som jag ska göra:
De är ställbara men relativt svåra att komma åt.
Här är tex endast montering bak som jag ska göra:
Få saker som jag stör mig/reagerar på med bilen men lite hårda dämpningen och ljudnivån är de sakerna. Har kollat runt lite på youtubevideos men inte riktigt fått en bra uppfattning om detta kan vara prisvärt. Jag vill gärna ha mjukare dämpning och högre insteg. Nu hjälper ju inte dessa dämpare med instegshöjden men mjukheten i dämpningen. Hur mycket mjukare dämpning kan man förvänta sig på svenska vägar (som jag antar är bättre än de amerikanska vägar som jag sett på youtube?
Och vad skulle vara ett rimligt pris för en installation? Pratar vi 2000-5000 SEK eller minst 10k SEK? Har ingen aning.
Och vad skulle vara ett rimligt pris för en installation? Pratar vi 2000-5000 SEK eller minst 10k SEK? Har ingen aning.
Bak går väl på under en timme, så det blir nog inte så dyrt.
Men är det verkligen bra att byta till mjukare dämpare bak och behålla original fram?
Men är det verkligen bra att byta till mjukare dämpare bak och behålla original fram?
hej! har precis köpt min MY och upplevde direkt samma sak, dvs. väldigt hård fjädring. Funderar på att byta själv till Tein el. liknande.
Har du bytt själv, hur gick det? Är du nöjd? Eller har du sålt bilen?

Hej!
Jag beställde från TT sport men det tog lång tid för beställning och samtidigt fick jag inte något rimligt svar från verkstad. Så avbeställde till slut. Vad jag kan se så finns inte längre endast bakdämpare till salu, utan nu är det fullt kit.
Så tyvärr kan jag inte vara till större hjälp men tror fortfarande det här är ett av de bättre alternativen.
Om du inte redan gjort det så dra ner däcktryck till minimum, 2.9 bar även om det bara blir marginellt bättre

Tack för svar!
Det var faktiskt det första jag gjorde, sänkte däcktrycket efter 5 minuters körning. Känns hårt att pröjsa 650k till en bil och sedan åka "traktor" (hade BMW innan). Då får jag beställa hela kiten i sådana fall.
Har du länk kvar på TT Sport? Hittar inte den :S
Det var faktiskt det första jag gjorde, sänkte däcktrycket efter 5 minuters körning. Känns hårt att pröjsa 650k till en bil och sedan åka "traktor" (hade BMW innan). Då får jag beställa hela kiten i sådana fall.
Ja då finns det inte så mycket mer att görajohan314 skrev: ↑28 aug 2023 09:10Tack för svar!

https://www.ddesign.nu/sv/tesla-model-3 ... aoEALw_wcB
Om du går vidare får du gärna göra skriva en tråd om hur det gick!
Kanonenkelt att göra själv, men jag bor i Karlstad tyvärr.
Behövs 2 domkraftar och en hylsnyckelsats typ.
Behövs 2 domkraftar och en hylsnyckelsats typ.
Tack för länk. Men den här verkar vara en annan än på videon som de har installerat, eller?Jeltsin skrev: ↑28 aug 2023 09:17Ja då finns det inte så mycket mer att göraHär är länk:
https://www.ddesign.nu/sv/tesla-model-3 ... aoEALw_wcB
Om du går vidare får du gärna göra skriva en tråd om hur det gick!
Vad är skillnaden mellan den du länkade till och denna (som verkar vara den på videon): https://europeanautosource.com/products ... 8881830210
Har aldrig gjort det själv innan, men ser väldigt enkelt ut på video