Är det bara jag som blir orolig att Elon sagt upp alla 500 i teamet som jobbar med Superchargenätverket? Känns verkligen som ett steg tillbaka. Elons tweet är inte särskilt uppmuntrande, utbyggnad av SC nätverket är viktigare än någonsin.
Hade ju tänkt hålla på mina aktier länge men börjar ångra mig.
Egentligen kan det motiveras med att befintliga stationer kan nu bli överbelastade när de öppnas upp för alla elbilister. Tesla vill hellre bygga ett dussin stolpar till bredvid befintliga än att bygga en ny station nån mil bort. Utbyggnaden stoppas heller inte, så i vita fläckar kommer nog nya stationer ändå byggas.
Men sättet han sparkar hela avdelningen var rent idiotiskt. Det var nog i avskräckande syfte för att få alla chefer skärpa sig. Men det är inte så man tar vara på talang.
Kul. Just lagring av el lär bli galet mycket större än många tror.
Tack för inlägget. MVH
Ja intressant inlägg.
Precis, Tesla är ju så mkt mer än ett bilbolag. Många säger ju att bilförsäljandet kommer vara en mindre del av företaget i framtiden. De stora vinsterna kommer göras på mjukvara, energisidan samt robot/AI-delen.
Är det bara jag som blir orolig att Elon sagt upp alla 500 i teamet som jobbar med Superchargenätverket? Känns verkligen som ett steg tillbaka. Elons tweet är inte särskilt uppmuntrande, utbyggnad av SC nätverket är viktigare än någonsin.
Hade ju tänkt hålla på mina aktier länge men börjar ångra mig.
Som aktieägare ska du jubla, finns ingen långsiktig lönsamhet med dessa laddstationer.
Finns troligen mycket data och statistik bakom beslutet. Jag själv har sett den usla lönsamheten och tagit fram scenarion och prognoser, inte en chans till lönsamhet i laddbranchen, laddningen måste kopplas ihop med andra nyttor och affärer.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Hur kan det inte finnas långsiktig lönsamhet när man i princip ha monopol på bästa laddnätverket? Jag tror tvärtom att det tillför så mycket mer till märket Tesla och försäljning av bilar. Elon har glömt bort sin ursprungliga plan på att skifta om till fossilfritt och vill bara ha kul med robotar, AI och självkörande bilar.
numera.
Hur kan det inte finnas långsiktig lönsamhet när man i princip ha monopol på bästa laddnätverket? Jag tror tvärtom att det tillför så mycket mer till märket Tesla och försäljning av bilar. Elon har glömt bort sin ursprungliga plan på att skifta om till fossilfritt och vill bara ha kul med robotar, AI och självkörande bilar.
numera.
Snabbladdning har aldrig varit en gren för lönsamhet. Det går inte att tjäna pengar på. Det är för höga investerings- och etableringskostnader och för låg beläggning över dygnet. SuC var en "cost of doing business" för att börja kunna sälja elbilar öht. Varför tror du ingen annan bygger laddnätverk i stor skala? VW tvingades bygga EA som ett straff, annars hade de aldrig gjort det.
Att öppna SuC till andra var en nödvändighet för att håva in Elons favoritmat - statsbidrag.
Med det argumentet att det inte är lönsamt med SC nätverket, var tror du Tesla hade varit idag om det aldrig byggts? Det är fortfarande viktigt för att sälja bilar= lönsamt. Det är det långsiktiga tänker jag saknar. Om det aldrig kommer bli lönsamt med laddning så är elbilen död, det tror jag knappast. Det är på tok för tidigt att bromsa ner utbyggnaden.
Med det argumentet att det inte är lönsamt med SC nätverket, var tror du Tesla hade varit idag om det aldrig byggts? Det är fortfarande viktigt för att sälja bilar= lönsamt. Det är det långsiktiga tänker jag saknar. Om det aldrig kommer bli lönsamt med laddning så är elbilen död, det tror jag knappast. Det är på tok för tidigt att bromsa ner utbyggnaden.
Jag skrev ju precis det - SuC är ”cost of doing business” för Tesla som first mover.
Ang vinster, ICE skulle vara död för 20 år sedan med den logiken. Mackarna är inte lönsamma bara med drivmedel.
Bilar är inte en högmarginal-affär heller för den delen. Det är därför biltillverkare värderas mellan 5-12 gånger vinsten. Förutom Robotaxis-företaget Tesla då med PE 60.
1. Reuters rapporterar. 2. Elon dementerar 3. Elon bekräftar 4. Någon här säger att Reuters har fel. Ibland är 3 och 4 i olika ordning, men sant brukar det vara, eller hur?
Att gjuta hela bottenplattan i ett stycke funkar ju inte ihop med nya Unboxed sätt att bygga bilarna med komplett fram- och bakvagn som sedan sätts ihop.
Tesla övergav idén med helgjuten bottenplatta samma sekund de visade upp Unboxed.
Att gjuta hela bottenplattan i ett stycke funkar ju inte ihop med nya Unboxed sätt att bygga bilarna med komplett fram- och bakvagn som sedan sätts ihop.
Tesla övergav idén med helgjuten bottenplatta samma sekund de visade upp Unboxed.
Nu kan jag inte biltillverkning men det du säger verkar ju inte stämma om man får tro Reuters. Ambitionen var uppenbarligen att tillverka en M2 med en annan bättre process, (unboxed?). Men den kräver väl en underbody för att man ska kunna göra de andra delarna för sig antar jag?
Elon sa dessutom på Q1 call att den nya modellen/modellerna skulle tillverkas på befintliga linor dessutom, så knappast Unboxed. Det är väl just Unboxed som är död/lagd på is?
Last year, as Tesla developed a new small-vehicle platform, it aimed to punch out the underbody in a single piece, Reuters exclusively reported last September, citing five sources familiar with the automaker’s gigacasting operations. The long-term goal was to radically simplify manufacturing and slash costs.
But Tesla has since halted the effort, opting to stick with its more proven method of casting vehicle underbodies in three pieces: two gigacasted front and rear sections and a midsection made of aluminum and steel frames to store batteries, according to the two sources familiar with the matter. That is largely the same three-piece method the company has used for its last two new models, the Model Y crossover SUV and the Cybertruck pickup.
Tesla’s retreat from one-piece gigacasting has not been previously reported. The automaker did not respond to a request for comment.
In a bid to extend its lead, Tesla is closing in on an innovation that would allow it to die cast nearly all the complex underbody of an EV in one piece, rather than about 400 parts in a conventional car, the people said.
"These new vehicles, including more affordable models, will use aspects of the next-generation platform as well as aspects of our current platforms, and we'll be able to produce on the same manufacturing lines as our current vehicle lineup."
Nu brukar jag inte länka till märkliga youtubers, men här verkar vara en hygglig sammanställning, i huvudsak baserat på Teslas uppgifter och Reuters tidigare rapportering:
Ja? Det är ju två olika grejer. Unboxed processen ska användas till nästa generations bilar.
Men vissa delar, idéer och processer från den ska nu även tillämpas på befintliga tillverkningslinor, befintliga bilmodeller. Det var det som sas i samband med senaste kvartalsrapporten.
Ingen av dem skulle ha helgjutna bottenplattor.
Jag kan sträcka mig så långt att Tesla har säkert undersökt möjligheten ifall de ska satsa på helgjutna bottenplattor istället för Unboxed innan de går all-in på den teknologin. Men tydligen övergett idén då den inte var tillräckligt bra eller billigt.
Ja? Det är ju två olika grejer. Unboxed processen ska användas till nästa generations bilar.
Men vissa delar, idéer och processer från den ska även tillämpas på befintliga tillverkningslinor, befintliga bilmodeller.
Ingen av dem skulle ha helgjutna bottenplattor.
Jag kan sträcka mig så långt att Tesla har säkert undersökt möjligheten ifall de ska satsa på helgjutna bottenplattor istället för Unboxed innan de går all-in på den teknologin. Men tydligen övergett idén då den inte var tillräckligt bra eller billigt.
Och CT skulle ha ett "exoskeleton"... Mycket marketing speech på "Investor Days"... Nu gissar vi ju bara här. Reuters har riktiga, oberoende, källor från Tesla. Om du anser att det är en nyhet eller ej lägger jag mig inte. Det var i alla fall inte rapporterat förut.
Tesla har gjort massor av innovationer inom fordonstillverkning, Problemet är bara att kineserna kopierar dem på 3 månader. Det ska bli spännande att se vad som händer nästa år.
Tesla har gjort massor av innovationer inom fordonstillverkning, Problemet är bara att kineserna kopierar dem på 3 månader. Det ska bli spännande att se vad som händer nästa år.
Tesla har gjort massor av innovationer inom fordonstillverkning, Problemet är bara att kineserna kopierar dem på 3 månader. Det ska bli spännande att se vad som händer nästa år.
HR chefen är tydligen utbränd eller vägrar sparka fler. Another one bites the dust...
(Bloomberg) -- Tesla Inc.’s top human resources executive, Allie Arebalo, has left the company, joining a handful of other senior leaders that have recently departed.
Arebalo is no longer with the company as of this week, according to two people familiar with the matter, who asked not to be identified discussing private personnel information. It’s not clear whether the HR executive, who reported directly to Chief Executive Officer Elon Musk, was let go as part of broader job cuts across Tesla or if she stepped down.
Är det bara jag som blir orolig att Elon sagt upp alla 500 i teamet som jobbar med Superchargenätverket? Känns verkligen som ett steg tillbaka. Elons tweet är inte särskilt uppmuntrande, utbyggnad av SC nätverket är viktigare än någonsin.
Hade ju tänkt hålla på mina aktier länge men börjar ångra mig.
Som aktieägare ska du jubla, finns ingen långsiktig lönsamhet med dessa laddstationer.
Finns troligen mycket data och statistik bakom beslutet. Jag själv har sett den usla lönsamheten och tagit fram scenarion och prognoser, inte en chans till lönsamhet i laddbranchen, laddningen måste kopplas ihop med andra nyttor och affärer.
Exakt. Typ ta procent på omsättning på snabbmat som säljs bredvid SC. Men då måste laddstationens ägare också äga marken bredvid osv osv
Kul. Just lagring av el lär bli galet mycket större än många tror.
Tack för inlägget. MVH
Problemet med batterier är dock att det är skitdyrt och har ytterst begränsat energiinnehåll och effekt.
Pumpkraft är något som börjat få ett uppsving igen.
Ett exempel är Juktan, som tyvärr är nedlagt men det pratas om en återstart. En turbineffekt på max på 335 MW och med fyllt magasin 100 timmars drift.
Jämför det med batteripackarna i exemplet ovan, där del 2 av investeringen pratar om ungefär samma effekt men fyra timmars drift.
Pumpkraft lär också bli en viktig del. Ser dock större tillväxtpotential i batterier än pumpkraft inom närmsta 30åren.
Hur kan det inte finnas långsiktig lönsamhet när man i princip ha monopol på bästa laddnätverket? Jag tror tvärtom att det tillför så mycket mer till märket Tesla och försäljning av bilar. Elon har glömt bort sin ursprungliga plan på att skifta om till fossilfritt och vill bara ha kul med robotar, AI och självkörande bilar.
numera.
Snabbladdning har aldrig varit en gren för lönsamhet. Det går inte att tjäna pengar på. Det är för höga investerings- och etableringskostnader och för låg beläggning över dygnet. SuC var en "cost of doing business" för att börja kunna sälja elbilar öht. Varför tror du ingen annan bygger laddnätverk i stor skala? VW tvingades bygga EA som ett straff, annars hade de aldrig gjort det.
Att öppna SuC till andra var en nödvändighet för att håva in Elons favoritmat - statsbidrag.
Frågan är dock om inte SuC-nätverket ändå lär bidra en del. Från att ha varit gratis om du är ägare av Tesla så kan det efter år 2022 ibland kosta över 5sek/kwh att ladda (rejält påslag jämfört med elpriserna).
Hur kan det inte finnas långsiktig lönsamhet när man i princip ha monopol på bästa laddnätverket? Jag tror tvärtom att det tillför så mycket mer till märket Tesla och försäljning av bilar. Elon har glömt bort sin ursprungliga plan på att skifta om till fossilfritt och vill bara ha kul med robotar, AI och självkörande bilar.
numera.
Snabbladdning har aldrig varit en gren för lönsamhet. Det går inte att tjäna pengar på. Det är för höga investerings- och etableringskostnader och för låg beläggning över dygnet. SuC var en "cost of doing business" för att börja kunna sälja elbilar öht. Varför tror du ingen annan bygger laddnätverk i stor skala? VW tvingades bygga EA som ett straff, annars hade de aldrig gjort det.
Att öppna SuC till andra var en nödvändighet för att håva in Elons favoritmat - statsbidrag.
Frågan är dock om inte SuC-nätverket ändå lär bidra en del. Från att ha varit gratis om du är ägare av Tesla så kan det efter år 2022 ibland kosta över 5sek/kwh att ladda (rejält påslag jämfört med elpriserna).
Hur kan det inte finnas långsiktig lönsamhet när man i princip ha monopol på bästa laddnätverket? Jag tror tvärtom att det tillför så mycket mer till märket Tesla och försäljning av bilar. Elon har glömt bort sin ursprungliga plan på att skifta om till fossilfritt och vill bara ha kul med robotar, AI och självkörande bilar.
numera.
Snabbladdning har aldrig varit en gren för lönsamhet. Det går inte att tjäna pengar på. Det är för höga investerings- och etableringskostnader och för låg beläggning över dygnet. SuC var en "cost of doing business" för att börja kunna sälja elbilar öht. Varför tror du ingen annan bygger laddnätverk i stor skala? VW tvingades bygga EA som ett straff, annars hade de aldrig gjort det.
Att öppna SuC till andra var en nödvändighet för att håva in Elons favoritmat - statsbidrag.
Frågan är dock om inte SuC-nätverket ändå lär bidra en del. Från att ha varit gratis om du är ägare av Tesla så kan det efter år 2022 ibland kosta över 5sek/kwh att ladda (rejält påslag jämfört med elpriserna).
MVH
Jag tror du kan glömma det. Fullständigt.
Framtiden får utvisa. Hittills bästa laddningsnätverket idag med råge i alla fall (kör ca 3000mil Tesla per år över i stort hela Europa).
Jag tror det är väldigt farligt att dra slutsatser om SUCs (eventuella) lönsamhet med utgångspunkt från andra laddnätverk. Jag skulle gissa att volym är nyckeln även här. Det stora problemet lär ju vara kostnaden för själva laddarna samt etableringen av desamma. Inget annat nätverk är väl idag ens i närheten av Teslas skala? Gissningsvis är kostnadsbilden för Tesla därmed en helt annan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag tror det är väldigt farligt att dra slutsatser om SUCs (eventuella) lönsamhet med utgångspunkt från andra laddnätverk. Jag skulle gissa att volym är nyckeln även här. Det stora problemet lär ju vara kostnaden för själva laddarna samt etableringen av desamma. Inget annat nätverk är väl idag ens i närheten av Teslas skala? Gissningsvis är kostnadsbilden för Tesla därmed en helt annan.
Precis, nyckeln är dels skalan dels att de själva bygger såväl hårdvara som mjukvara.
Teslas marginaler lär vara magnituder bättre än övriga.
Jag är övertygad om att SUC dragit in bra med dollars senaste åren.
Men det är klart att det kostar att expandera ytterligare, därför drar man nu i bromsen ett tag.