Re: Aktien TSLA
Postat: 06 jul 2020 15:51
Nytt ATH 1.298 dollar!
Vem är det som köper?
Kineser?
Vem är det som köper?
Kineser?
Förmodligen Jordad...Zalman3 skrev:Nytt ATH 1.298 dollar!
Vem är det som köper?
Kineser?
Visst. Jag köper det. Men den produktionskapacitet som Tesla planerar just nu räcker ju inte på långa vägar till för att bli dominerande på världsmarknaden. Man tappar lätt proportionerna här. Tesla är fortfarande en mycket liten biltillverkare och det finns stora utmaningar i att skala upp verksamheten. Jag säger inte att man inte kommer lyckas men det kommer ta tid. Jag undrar bara vilken tidshorizont marknaden tänker sig?Jordad skrev:Nej, helt galet är det inte. Det har blivit tydligt för allt fler den senaste tiden att de flesta former av transporter kommer bli eldrivna i nära framtid och Tesla är marknadsledande där. Ser man dessutom till investeringarna Tesla gör i produktionskapacitet och jämför dem med andra företags investeringar så är det lika tydligt att Tesla högst troligen kommer vara marknadsledande under lång tid framöver och snarare öka sin ledning än mer.Fredrik j skrev:"Galet" är ju ett återkommande uttryck i den här tråden samtidigt som många tycker allt är helt i sin ordning....Zalman3 skrev:1283,00 dollar i förhandeln!!!
Helt galet!!!
Blir ca 242 B$ i börsvärde!!!
Ford har 24B$ i börsvärde!
Tesla är ca 10ggr större!
Tesla är snart ett av de 20 högst värderade företagen i världen men man har inte nått den omsättning som förtjänar sådan hög värderingen ännu. Däremot är marknaden övertygad att Tesla kommer nå den omsättningen framöver. Den övertygelsen kan säkert vackla många gånger innan det blir ett faktum. Frågan är bara inom vilka nivåer aktien kommer röra sig inom tills dess. Tidigare höll den sig runt $250 under 5 års tid innan Tesla växte in i värderingen och aktien tog fart igen. Kommer vi stanna här eller sjunka tillbaka lite eller kommer aktien söka sig ännu högre och sedan handlas sidledes under några år innan den tar fart igen?
$1300 i år är lika galet som $280 var under 2014. 2025 kanske $4000 anses vara lika galet.
Sabbe skrev:Upprepar vad jag tidigare skrivit, Tesla kommer att bli världens största företag mätt i börsvärde. Så 1300$/aktie är billigt om man kan tänka sig behålla aktien minst 5-10 år.
Det tror jag säkert. Men man måste ju förstå vad som ska införlivas. Om det är att bli världens dominerande biltillverkare inom 5 år så är det ju inte rimligt om man nu inte tänker sig att bilmarknaden kollapsar fullständigt och en volym på 2 miljoner bilar räcker för att dominera. Deras planerade kapacitetsökningar är väl i den regionen?Sabbe skrev:Upprepar vad jag tidigare skrivit, Tesla kommer att bli världens största företag mätt i börsvärde. Så 1300$/aktie är billigt om man kan tänka sig behålla aktien minst 5-10 år.
Säger man på batteridagen att alla Tesla bilar får V2G från 1 oktober som kan tjäna upp till 35.000 dollar per bil(säger man på Now You Know), så får det konsekvenser för aktiekursen.Fredrik j skrev:Det tror jag säkert. Men man måste ju förstå vad som ska införlivas. Om det är att bli världens dominerande biltillverkare inom 5 år så är det ju inte rimligt om man nu inte tänker sig att bilmarknaden kollapsar fullständigt och en volym på 2 miljoner bilar räcker för att dominera. Deras planerade kapacitetsökningar är väl i den regionen?Sabbe skrev:Upprepar vad jag tidigare skrivit, Tesla kommer att bli världens största företag mätt i börsvärde. Så 1300$/aktie är billigt om man kan tänka sig behålla aktien minst 5-10 år.
Vad förväntar sig egentligen en investerare som idag betalar 1200 dollar ska hända inom dom närmsta 5 åren? Att dagens bilar som redan rullar ska bli autonoma nivå 5 och börja tjäna pengar åt ägarna?
Rimligen finns ju dom här kriterierna deklarerade och Elon Musk tycker det låter rimligt. Eller hoppas man på att det ska hända saker som är okända idag?
Men vad är intecknat i dagens kurs? Vad kan hända som får kursen bara ligga kvar precis som beräknat?Zalman3 skrev:Säger man på batteridagen att alla Tesla bilar får V2G från 1 oktober som kan tjäna upp till 35.000 dollar per bil(säger man på Now You Know), så får det konsekvenser för aktiekursen.Fredrik j skrev:Det tror jag säkert. Men man måste ju förstå vad som ska införlivas. Om det är att bli världens dominerande biltillverkare inom 5 år så är det ju inte rimligt om man nu inte tänker sig att bilmarknaden kollapsar fullständigt och en volym på 2 miljoner bilar räcker för att dominera. Deras planerade kapacitetsökningar är väl i den regionen?Sabbe skrev:Upprepar vad jag tidigare skrivit, Tesla kommer att bli världens största företag mätt i börsvärde. Så 1300$/aktie är billigt om man kan tänka sig behålla aktien minst 5-10 år.
Vad förväntar sig egentligen en investerare som idag betalar 1200 dollar ska hända inom dom närmsta 5 åren? Att dagens bilar som redan rullar ska bli autonoma nivå 5 och börja tjäna pengar åt ägarna?
Rimligen finns ju dom här kriterierna deklarerade och Elon Musk tycker det låter rimligt. Eller hoppas man på att det ska hända saker som är okända idag?
Zalman3 skrev:
Säger man på batteridagen att alla Tesla bilar får V2G från 1 oktober som kan tjäna upp till 35.000 dollar per bil(säger man på Now You Know), så får det konsekvenser för aktiekursen.
172.000 dollar kostar en Powerpack på 200kWh.
En Cybertruck för 70.000 dollar har kanske ett 200kWh batteri och kan göra samma sak som ett Powerpack.
V2G Already in Teslas? | In Depth
Jag menar Tesla bilar med nya Maxwell batterier som klarar +10.000 laddcykler.Verdi skrev:Zalman3 skrev:
Säger man på batteridagen att alla Tesla bilar får V2G från 1 oktober som kan tjäna upp till 35.000 dollar per bil(säger man på Now You Know), så får det konsekvenser för aktiekursen.
172.000 dollar kostar en Powerpack på 200kWh.
En Cybertruck för 70.000 dollar har kanske ett 200kWh batteri och kan göra samma sak som ett Powerpack.
V2G Already in Teslas? | In Depth
Jo, men "Now you know" är riktiga fanboys också. Det måste man ha i åtanke när de gör sina "beräkningar".
Vad är det översatt till svenska förhållanden med våra lägre elpriser? Är det ens lagligt? Vad behöver man för installation hemma för att kunna använda sig av det? Vad kostar den?
Antar att du menar alla NYA bilar och inte alla existerande?
https://www.svd.se/vattenfalls-mardroms ... krivningar163 miljarder – här är Vattenfalls mardrömslika nedskrivningar
Elon har ju sagt att energiprodukterna kan bli en större affär än bilförsäljningen.Gustafsson skrev:Killgissar att bilarna ensamt visserligen kan bli mest lönsamma i industrin, men att energiprodukterna kan sälja riktigt bra om nya billiga hållbara batterier presenteras. Så varför anser man inte att Tesla är extremt övervärderat nu ? Solcellerna är väl inte särskilt nyskapande heller?
Jag ser inte riktigt kopplingen till världsomfattande tjänster som hos Google, Apple, Facebook som många gör.
https://electrek.co/2020/04/30/elon-mus ... rafactory/The CEO said:
“Yes. Actually, we don’t want to preempt Battery Day. We want to leave the exciting news for that day, but there will be a lot of exciting news to tell. And I think it would be one of the most exciting days in Tesla’s history and we’re just trying to figure out the right timing for that.”
Musk gave a hint later in the call when he talked about Tesla’s next factories becoming “Terafactories”.
When announcing the first Gigafactory, Tesla decided to call it that because it was going to produce ‘gigawatt-hours’ (GWh) in battery capacity.
A ‘Terafactory’ could be producing over a terawatt-hour of battery capacity, which is 1,000 GWh or about 20 times the current capacity of Panasonic’s production at Gigafactory Nevada and several times the world’s production for EV batteries.
Man kombinerar ju. Lite decentraliserat, men inte helt utan central styrningFredrik j skrev:Samhället blir ju ganska sårbart om elförsörjningen ska säkras av ett privatpersoner ska producera, lagra och distribuera. Eller menar du att dom kommunal energibolagen ska köpa in hårdvaran?
Hur ska man säkra att folk inte plötsligt kopplar bort sitt batteri från nätet? Lite som dasspapper i våras.Remuz skrev:Man kombinerar ju. Lite decentraliserat, men inte helt utan central styrningFredrik j skrev:Samhället blir ju ganska sårbart om elförsörjningen ska säkras av ett privatpersoner ska producera, lagra och distribuera. Eller menar du att dom kommunal energibolagen ska köpa in hårdvaran?
Nu tror jag väl inte att alla gamla elbolag går i konkurs och försvinner imorgon.Fredrik j skrev:Samhället blir ju ganska sårbart om elförsörjningen ska säkras av ett privatpersoner ska producera, lagra och distribuera. Eller menar du att dom kommunal energibolagen ska köpa in hårdvaran?
Egentligen gör man ju inte det idag heller. Huvudverksamheten är ju distribution men att kunderna betalar per kWh är ju praktiskt och rationellt.Zalman3 skrev:Men att tjäna pengar på att sälja elektroner blir en allt mindre del av deras verksamhet.
Nej Teslas planerade produktion är inte 2 miljoner bilar om 5 år utan 4 miljoner. Det finns inte heller några tecken på att Tesla kommer nöja sig med att bara växa till nuvarande nivåer för de största biltillverkarna utan Tesla försöker skapa en affärsmodell som kan växa långt mycket större än bara 10 miljoner bilar per år.Fredrik j skrev:Det tror jag säkert. Men man måste ju förstå vad som ska införlivas. Om det är att bli världens dominerande biltillverkare inom 5 år så är det ju inte rimligt om man nu inte tänker sig att bilmarknaden kollapsar fullständigt och en volym på 2 miljoner bilar räcker för att dominera. Deras planerade kapacitetsökningar är väl i den regionen?Sabbe skrev:Upprepar vad jag tidigare skrivit, Tesla kommer att bli världens största företag mätt i börsvärde. Så 1300$/aktie är billigt om man kan tänka sig behålla aktien minst 5-10 år.
Vad förväntar sig egentligen en investerare som idag betalar 1200 dollar ska hända inom dom närmsta 5 åren? Att dagens bilar som redan rullar ska bli autonoma nivå 5 och börja tjäna pengar åt ägarna?
Rimligen finns ju dom här kriterierna deklarerade och Elon Musk tycker det låter rimligt. Eller hoppas man på att det ska hända saker som är okända idag?
Som privatperson kan man använda solceller eller köpa el när den är billig. Dessutom klarar man sig med klenare nät då man kan fördela belastningen över tid. Det skulle vara privatpersonens vinst. Distributören skull ju också tjäna på samma sak. Så win-win.Fredrik j skrev:Samhället blir ju ganska sårbart om elförsörjningen ska säkras av ett privatpersoner ska producera, lagra och distribuera. Eller menar du att dom kommunal energibolagen ska köpa in hårdvaran?