Varning för Hertz Södermalm
Moderator: Redaktion
Varning för Hertz Södermalm
Som framgår av min tråd Nymålat så har vår S varit på reparation av en plåtskada. Jag fick telefonnumret till Hertz Bilia i Nacka och avtalade tid och plats. Utan att nämna något till oss så lade de över vårt ärende till Hertz Södermalm som ansvariga för lämning och hämtning av hyrbil. Plötsligt så har dom tagit ut en UC på mig. Jag ringer upp och meddelar att jag inte anser att det rimmar med god affärssed att ta ut UC bara för att hyra bil i anslutning till ett försäkringsärende. Bilskadefirman var toppen men drabbades av sjukdom i personalen så jag kontaktade Hertz för en förlängning av hyrtiden. Då tar de ut en till UC! Inom loppet av fyra dagar. Sedan när vi lämnat tillbaka bilen så kommer en faktura med 1145 kr för fulltankning. Den drar dom inom ett dygn direkt på mitt kreditkort. Vi fick en hyrbil från Hertz som levererades till oss med kvarts tank. Poff!
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Varning för Hertz Södermalm
Låter ju väldigt konstigt. Aldrig hänt mig när jag har hyrt hos Hertz eller Sixt i försäkringsärenden. Vid något tillfälle skedde skadan på en fredag och jag hann inte få skadenumret, men det räckte med mitt körkort och kreditkort som garant. Någon kreditupplysning gjordes ej.Kriper skrev: ↑21 maj 2023 11:51Som framgår av min tråd Nymålat så har vår S varit på reparation av en plåtskada. Jag fick telefonnumret till Hertz Bilia i Nacka och avtalade tid och plats. Utan att nämna något till oss så lade de över vårt ärende till Hertz Södermalm som ansvariga för lämning och hämtning av hyrbil. Plötsligt så har dom tagit ut en UC på mig. Jag ringer upp och meddelar att jag inte anser att det rimmar med god affärssed att ta ut UC bara för att hyra bil i anslutning till ett försäkringsärende. Bilskadefirman var toppen men drabbades av sjukdom i personalen så jag kontaktade Hertz för en förlängning av hyrtiden. Då tar de ut en till UC! Inom loppet av fyra dagar. Sedan när vi lämnat tillbaka bilen så kommer en faktura med 1145 kr för fulltankning. Den drar dom inom ett dygn direkt på mitt kreditkort. Vi fick en hyrbil från Hertz som levererades till oss med kvarts tank. Poff!
Överlag är hyrbilsföretag relativt suspekta. Hyrde en Polestar på Hertz Vasagatan för ett tag sedan. Bilen var i perfekt skick när jag återlämnade den men någon dag efteråt fick jag meddelande om att det hade uppstått skador på en fälg. Eftersom jag hade valt till självriskeliminering så var det väl ingen ekonomiskt skada, men jag visste ju att bilen inte såg ut så när jag lämnade den. Förmodligen drog de till med detta för att åtgärda en skada som hade uppstått när de hade hanterat bilen i garaget eftersom de visste att jag hade valt till självriskelimineringen. Jag orkade inte tjafsa utan lät de ta det via självriskelimineringen, men det är nog viktigt att alltid gå igenom bilen tillsammans vid återlämningen. Tyvärr sker ju återlämningen ibland utanför kontortstid...
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Beställd 230428
Vad är egentligen problemet med att ett företag tar en kreditupplysning på dig?
-
Ett tips kanske kan vara att filma av bilen lite snabbt med mobilen både ut- och invändigt vid återlämning. Det sparas väl datum och tid på sådana filmer. Men kan kanske vara svårt att få till tillräckligt bra bildkvalitet ifall det är mörkt med dålig belysning... Fast då kanske man kan ta några foton med blixt istället...max001 skrev: ↑21 maj 2023 12:49....] Överlag är hyrbilsföretag relativt suspekta. Hyrde en Polestar på Hertz Vasagatan för ett tag sedan. Bilen var i perfekt skick när jag återlämnade den men någon dag efteråt fick jag meddelande om att det hade uppstått skador på en fälg. Eftersom jag hade valt till självriskeliminering så var det väl ingen ekonomiskt skada, men jag visste ju att bilen inte såg ut så när jag lämnade den. Förmodligen drog de till med detta för att åtgärda en skada som hade uppstått när de hade hanterat bilen i garaget eftersom de visste att jag hade valt till självriskelimineringen. Jag orkade inte tjafsa utan lät de ta det via självriskelimineringen, men det är nog viktigt att alltid gå igenom bilen tillsammans vid återlämningen. Tyvärr sker ju återlämningen ibland utanför kontortstid...
Har inte hyrt så mkt bil privat, och mestadels helt vanliga (typ Nissan Leaf, Volvo V40, Opel Corsa, VW Golf, Polo, ID.3, Audi A2). Har alltid dokumenterat alla skador och dåligt skick med film eller foto när jag hämtat bilen, och sen även stämt av med personalen innan jag kört iväg. Tar ju några min. extra, men har faktiskt gått bra alla gånger hittills...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fast varför ska de ta en kreditupplysning när det inte behövs? Det är inte regel i försäkringsärenden.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
Beror ju på, men tas det flera kreditupplysningar under en kort period utan anledning, så finns det orsak till att lacka ur.
Om du vill ta ett lån, så minskar dina chanser till en bra ränta och kanske inte alls får din låneansökan godkänd, då kreditvärdigheten försämras. En kreditupplysning registreras i 1 år, så det är ju inte för alltid ändå. Men har man planer, kanske dessa måste skjutas fram.
Tesla Model S 90D
Det var inte så att TS åkte på en mikroupplysning? Borde varit en sådan från Hertz. Dessa påverkar ju inte kreditvärdigheten.
Jag hör väldigt ofta att antalet kreditupplysningar ska påverka om man tex kan få ett lån men jag har aldrig hört någon säga att de faktiskt blivit nekade ett lån pga detta. (Och nej, jag tänker inte räkna historier där din grannes bästa kompis frus förre fästmans barns vän har en katt vars tidigare ägare råkade ut för det) Om någon faktiskt har eftarenhet av att blivit nekad ett lån och fått höra att det berodde på för många kreditupplysningar så är jag intresserad av att höra mer om omständigheterna men tills dess kommer jag anse att det är en skröna som vi skapat baserat på att credit score i USA är en viktig faktor där.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Det är ju inte en allmän skröna utan något som är en realitet. Det är dock inte bara antalet kreditupplysningar som räknas in skulle jag tro, men det är förmodligen en av de indikationer man utgår ifrån när man sammanställer riskkalkyler. Det har ju banker och andra institutet påtalat flera gånger om jag inte missminner mig.agehall skrev: ↑22 maj 2023 11:34Jag hör väldigt ofta att antalet kreditupplysningar ska påverka om man tex kan få ett lån men jag har aldrig hört någon säga att de faktiskt blivit nekade ett lån pga detta. (Och nej, jag tänker inte räkna historier där din grannes bästa kompis frus förre fästmans barns vän har en katt vars tidigare ägare råkade ut för det) Om någon faktiskt har eftarenhet av att blivit nekad ett lån och fått höra att det berodde på för många kreditupplysningar så är jag intresserad av att höra mer om omständigheterna men tills dess kommer jag anse att det är en skröna som vi skapat baserat på att credit score i USA är en viktig faktor där.
Sedan får du givetvis tro vad du vill.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har också alltid undrat över detta, vad är det som gör att risken ökar för att en person har många förfrågningar?max001 skrev: ↑22 maj 2023 12:36Det är ju inte en allmän skröna utan något som är en realitet. Det är dock inte bara antalet kreditupplysningar som räknas in skulle jag tro, men det är förmodligen en av de indikationer man utgår ifrån när man sammanställer riskkalkyler. Det har ju banker och andra institutet påtalat flera gånger om jag inte missminner mig.
Sedan får du givetvis tro vad du vill.

Det är väl ändå svaret på förfrågningen, dvs kreditrisk, utestående skulder, betalningsanmärkningar etc som borde vara intressant, inte hur många som ställer frågan?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Man kan ju tänka sig att många förfrågningar också innebär att många krediter är på väg att godkännas som ännu inte syns på en UC. Dock borde det ju räcka att gamla förfrågningar ligger ett par veckor bakåt i tiden för att krediter ska registreras.fth skrev: ↑22 maj 2023 12:42Jag har också alltid undrat över detta, vad är det som gör att risken ökar för att en person har många förfrågningar?max001 skrev: ↑22 maj 2023 12:36Det är ju inte en allmän skröna utan något som är en realitet. Det är dock inte bara antalet kreditupplysningar som räknas in skulle jag tro, men det är förmodligen en av de indikationer man utgår ifrån när man sammanställer riskkalkyler. Det har ju banker och andra institutet påtalat flera gånger om jag inte missminner mig.
Sedan får du givetvis tro vad du vill.![]()
Det är väl ändå svaret på förfrågningen, dvs kreditrisk, utestående skulder, betalningsanmärkningar etc som borde vara intressant, inte hur många som ställer frågan?
/fth
Detta var säkert för 5 år sedan, men jag blev nekad ett lån på SBAB för att det fanns fler än 5st UC-utdrag på mig inom en kort tidsperiod. Dessa hade att göra med att jag tog in offerter från olika bilhandlare innan jag kunde bestämma mig för vilken bil jag ville ha.
Antar att det inte är en exakt vetenskap. Kreditvärdighetsbedömningen handlar ju om "förmodad" eller "trolig" kreditvärdighetsnivå. I alla fall om man utifrån tidigare kontakter har väldigt god kundkännedom.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
-
Fredrik j skrev: ↑22 maj 2023 12:50Man kan ju tänka sig att många förfrågningar också innebär att många krediter är på väg att godkännas som ännu inte syns på en UC. Dock borde det ju räcka att gamla förfrågningar ligger ett par veckor bakåt i tiden för att krediter ska registreras.fth skrev: ↑22 maj 2023 12:42Jag har också alltid undrat över detta, vad är det som gör att risken ökar för att en person har många förfrågningar?max001 skrev: ↑22 maj 2023 12:36Det är ju inte en allmän skröna utan något som är en realitet. Det är dock inte bara antalet kreditupplysningar som räknas in skulle jag tro, men det är förmodligen en av de indikationer man utgår ifrån när man sammanställer riskkalkyler. Det har ju banker och andra institutet påtalat flera gånger om jag inte missminner mig.
/fth
Från någon som jobbat med bolån i flera år så är det här skitsnack. Det enda fler UC utdrag gör är att man tittar lite mer, bedömningen sker fortfarande på samma grunder.
BMW i4 M50 -22
Skrev jag bolån?ObscureEconomist skrev: ↑23 maj 2023 07:58Fredrik j skrev: ↑22 maj 2023 12:50Man kan ju tänka sig att många förfrågningar också innebär att många krediter är på väg att godkännas som ännu inte syns på en UC. Dock borde det ju räcka att gamla förfrågningar ligger ett par veckor bakåt i tiden för att krediter ska registreras.fth skrev: ↑22 maj 2023 12:42Jag har också alltid undrat över detta, vad är det som gör att risken ökar för att en person har många förfrågningar?max001 skrev: ↑22 maj 2023 12:36Det är ju inte en allmän skröna utan något som är en realitet. Det är dock inte bara antalet kreditupplysningar som räknas in skulle jag tro, men det är förmodligen en av de indikationer man utgår ifrån när man sammanställer riskkalkyler. Det har ju banker och andra institutet påtalat flera gånger om jag inte missminner mig.
/fth
Från någon som jobbat med bolån i flera år så är det här skitsnack. Det enda fler UC utdrag gör är att man tittar lite mer, bedömningen sker fortfarande på samma grunder.
Nu efter många turer så fick jag en kreditfaktura på 1400 spänn för felaktig tankning. Rätt ska vara rätt.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
-
Vilka lån är annars ens relevanta? Det är bolån som har hårdast krav, kan du få ett bolån kan du få ett billånFredrik j skrev: ↑23 maj 2023 08:13Skrev jag bolån?ObscureEconomist skrev: ↑23 maj 2023 07:58Fredrik j skrev: ↑22 maj 2023 12:50Man kan ju tänka sig att många förfrågningar också innebär att många krediter är på väg att godkännas som ännu inte syns på en UC. Dock borde det ju räcka att gamla förfrågningar ligger ett par veckor bakåt i tiden för att krediter ska registreras.fth skrev: ↑22 maj 2023 12:42Jag har också alltid undrat över detta, vad är det som gör att risken ökar för att en person har många förfrågningar?max001 skrev: ↑22 maj 2023 12:36Det är ju inte en allmän skröna utan något som är en realitet. Det är dock inte bara antalet kreditupplysningar som räknas in skulle jag tro, men det är förmodligen en av de indikationer man utgår ifrån när man sammanställer riskkalkyler. Det har ju banker och andra institutet påtalat flera gånger om jag inte missminner mig.
/fth
BMW i4 M50 -22
Andra, mindre krediter som inte är värda så mycket att långivaren gör en manuell bedömning?ObscureEconomist skrev: ↑24 maj 2023 09:22Vilka lån är annars ens relevanta? Det är bolån som har hårdast krav, kan du få ett bolån kan du få ett billånFredrik j skrev: ↑23 maj 2023 08:13Skrev jag bolån?ObscureEconomist skrev: ↑23 maj 2023 07:58Fredrik j skrev: ↑22 maj 2023 12:50Man kan ju tänka sig att många förfrågningar också innebär att många krediter är på väg att godkännas som ännu inte syns på en UC. Dock borde det ju räcka att gamla förfrågningar ligger ett par veckor bakåt i tiden för att krediter ska registreras.fth skrev: ↑22 maj 2023 12:42
Jag har också alltid undrat över detta, vad är det som gör att risken ökar för att en person har många förfrågningar?![]()
/fth
Ibland finns det räntefria avbetalningar på konsumtionsprodukter.
Det var väl ändå alltför väl. Men det är ju helt galet att du blev fakturerad i första läget. Skumraskbransch.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Råkade ut för en annan typ av lurendrejeri hos Hertz i en annan större ort på västkusten. De försökte extra ta betalt för tankning trots att jag toppfyllt ordentligt vid macken bredvid bilfirman. Dom fick såklart ge sig efter övertalning, men grymt störande och jag hyr aldrig mer av den stationen. Det faktum att dom försökte lura mig talar sitt tydliga språk.
Intressant att detta kommer på min enda privathyra. Några år tidigare hade jag ofta hyrbil i jobbet och trots över 100 hyror aldrig liknande försök att luras….
Intressant att detta kommer på min enda privathyra. Några år tidigare hade jag ofta hyrbil i jobbet och trots över 100 hyror aldrig liknande försök att luras….
M3 LR 2023
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Instämmer, enda gångerna jag råkat ut för en "riktig" UC är vid låneansökan. Vid t.ex. bilhyra, mobilabonnemang, elavtal och liknande har de bara tagit en liten check och det är inget som framgår vid en riktig UC.
Brukar väl för övrigt framgå i utdraget på en liten check att det inte påverkar en riktigt kreditupplysning, ja om man orkar läsa all text i utdraget.
Tesla Model Y Performance
- Jordgubben
- Teslaägare
Både Swedbank och Nordea nekade mig lån för att "det varit många sökningar" på mig och det "tyder på dåligt ekonomiskt sinne", detta trots att jag förklarade att anledningen till sökningarna var att jag ville ha så bra ränta som möjligt. Men nä jag skulle kunna komma tillbaka om två år. Detta trots fast jobb sen några år, inga skulder och inga anmärkningar.ObscureEconomist skrev: ↑24 maj 2023 09:22Vilka lån är annars ens relevanta? Det är bolån som har hårdast krav, kan du få ett bolån kan du få ett billånFredrik j skrev: ↑23 maj 2023 08:13Skrev jag bolån?ObscureEconomist skrev: ↑23 maj 2023 07:58Fredrik j skrev: ↑22 maj 2023 12:50Man kan ju tänka sig att många förfrågningar också innebär att många krediter är på väg att godkännas som ännu inte syns på en UC. Dock borde det ju räcka att gamla förfrågningar ligger ett par veckor bakåt i tiden för att krediter ska registreras.fth skrev: ↑22 maj 2023 12:42
Jag har också alltid undrat över detta, vad är det som gör att risken ökar för att en person har många förfrågningar?![]()
/fth
Handelsbanken däremot lyssnade på min anledning och gav mig lån, kan tillägga att jag avbröt allt med Swedbank och Nordea efter det..
-
Undrar hur mkt det är av det ovanstående som beror på individuell inkompetens?... Gissar att det hade gått att få ett annat besked av andra individer hos både Swedbank och Nordea... Men jag kan så klart ha fel.Jordgubben skrev: ↑25 maj 2023 14:09Både Swedbank och Nordea nekade mig lån för att "det varit många sökningar" på mig och det "tyder på dåligt ekonomiskt sinne", detta trots att jag förklarade att anledningen till sökningarna var att jag ville ha så bra ränta som möjligt. Men nä jag skulle kunna komma tillbaka om två år. Detta trots fast jobb sen några år, inga skulder och inga anmärkningar.
Handelsbanken däremot lyssnade på min anledning och gav mig lån, kan tillägga att jag avbröt allt med Swedbank och Nordea efter det..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Bolån är ju en så attraktiv affär för en bank att man gör en manuell bedömning. För mindre krediter är ju kontrollen säkert automatiserad.