Sida 1 av 1

Laddning

Postat: 04 jun 2023 10:31
av Jannefro
Fick vår moel y för två veckor sedan. Trots att bilen skall ladda till 455 km får vi bara 418km varje tillfälle och det är 100%. Får inget svar av service. Är det något knas med vår bil?

Re: Laddning

Postat: 04 jun 2023 11:45
av tor-ake
Var har du fått information att den skall ladda till 455? Är det kanske så att du blandar ihop WLTP räckvidd med typisk räckvidd?

Re: Laddning

Postat: 04 jun 2023 12:10
av mikebike
Jannefro skrev: 04 jun 2023 10:31
Fick vår moel y för två veckor sedan. Trots att bilen skall ladda till 455 km får vi bara 418km varje tillfälle och det är 100%. Får inget svar av service. Är det något knas med vår bil?
455 är enligt WLTP, bilen visar räckvidd enligt EPA. I verkligheten kommer du ännu kortare. Ställ in att alltid visa procent och lär dig hur långt du kommer under olika förhållanden.

Re: Laddning

Postat: 04 jun 2023 15:32
av Dafro
Synd att tesla inte kan ha en räckviddsmätning som man kan använda istället för EPA, skulle bli så mycket mer användbart än att behöva sitta och räkna om beroende på temperatur och hastighet.

Re: Laddning

Postat: 04 jun 2023 15:35
av mikebike
Dafro skrev: 04 jun 2023 15:32
Synd att tesla inte kan ha en räckviddsmätning som man kan använda istället för EPA, skulle bli så mycket mer användbart än att behöva sitta och räkna om beroende på temperatur och hastighet.
Kolla på "Energi" istället.

Re: Laddning

Postat: 04 jun 2023 15:44
av AAKEE
Dafro skrev: 04 jun 2023 15:32
Synd att tesla inte kan ha en räckviddsmätning som man kan använda istället för EPA, skulle bli så mycket mer användbart än att behöva sitta och räkna om beroende på temperatur och hastighet.
Som det redan skrivits är inte räckvidden vid batterisymbolen någon färddator. Den visar bara hur mycket energi som finns i batteriet graderat i km.
(Det förekommer ofta en het diskussion om man ska visa % eller km. ”Km” visar hur mycket energi det är i batteriet medan procent bara visar procent av kapaciteten. När batteriet degraderas blir varje procent mindre värd medans varje km alltid är värd lika mycket.)

Energiappen är ”färddatorn” och den är mycket exakt (såklart med samma begränsning som en bils färddator). Det är den som skall användas om man vill se hur många km man kan köra på sin laddning.

Re: Laddning

Postat: 04 jun 2023 15:51
av AAKEE
Jannefro skrev: 04 jun 2023 10:31
Fick vår moel y för två veckor sedan. Trots att bilen skall ladda till 455 km får vi bara 418km varje tillfälle och det är 100%. Får inget svar av service. Är det något knas med vår bil?
418km är helt rätt, och det är inget fel med din bil.

Bilen visar inte WLTP någonstans. Ingenstans alls.
Batterisymbolen visar räckvidd enligt amerikanska EPA, 418km är korrekt.

Re: Laddning

Postat: 16 jul 2023 17:02
av snowtroll
ser bra ut med laddningsnivån
provade fullt här när vi skulle på konsert Dalhalla i onsdags 🤪

trevlig räckvidd:

Re: Laddning

Postat: 16 jul 2023 20:29
av AAKEE
snowtroll skrev: 16 jul 2023 17:02
ser bra ut med laddningsnivån
provade fullt här när vi skulle på konsert Dalhalla i onsdags 🤪

trevlig räckvidd:
Bra, 78.4 kWh kapacitet kvar, av 78.8kWh.

Re: Laddning

Postat: 16 jul 2023 20:45
av mikebike
Jag laddade fullt igår, men jag glömde kolla hur många km det blev.
Däremot kollade jag förbrukningen när jag stannade i Mantorp:
20230715_112142.jpg
3 cyklar på taket. :lol:

Max effekt var 143 kW, med varmt batteri och låg SuC, inte alls imponerande...

Re: Laddning

Postat: 16 jul 2023 22:23
av Ilduce77
mikebike skrev: 16 jul 2023 20:45
Jag laddade fullt igår, men jag glömde kolla hur många km det blev.
Däremot kollade jag förbrukningen när jag stannade i Mantorp:
20230715_112142.jpg
3 cyklar på taket. :lol:

Max effekt var 143 kW, med varmt batteri och låg SuC, inte alls imponerande...
Du var inte på en v2-laddare då? De är ju bara på 150 kw..

Re: Laddning

Postat: 17 jul 2023 08:02
av Dafro
Ilduce77 skrev: 16 jul 2023 22:23
mikebike skrev: 16 jul 2023 20:45
Jag laddade fullt igår, men jag glömde kolla hur många km det blev.
Däremot kollade jag förbrukningen när jag stannade i Mantorp:
20230715_112142.jpg
3 cyklar på taket. :lol:

Max effekt var 143 kW, med varmt batteri och låg SuC, inte alls imponerande...
Du var inte på en v2-laddare då? De är ju bara på 150 kw..
Mantorp är V3.

Re: Laddning

Postat: 17 jul 2023 11:21
av Ilduce77
Dafro skrev: 17 jul 2023 08:02
Ilduce77 skrev: 16 jul 2023 22:23
mikebike skrev: 16 jul 2023 20:45
Jag laddade fullt igår, men jag glömde kolla hur många km det blev.
Däremot kollade jag förbrukningen när jag stannade i Mantorp:
20230715_112142.jpg
3 cyklar på taket. :lol:

Max effekt var 143 kW, med varmt batteri och låg SuC, inte alls imponerande...
Du var inte på en v2-laddare då? De är ju bara på 150 kw..
Mantorp är V3.
Ajdå... Ja, då har jag inga fler kvalificerade gissningar.. 😁

Re: Laddning

Postat: 17 jul 2023 16:07
av MY_piraya
Hur många minuter av livet gick du miste om när du inte maxade laddningen? :D

Re: Laddning

Postat: 17 jul 2023 20:17
av mikebike
MY_piraya skrev: 17 jul 2023 16:07
Hur många minuter av livet gick du miste om när du inte maxade laddningen? :D
Om du menar mig så gick det faktiskt för fort eftersom jag ville gå till sportaffärens outlet och min fru upptäckte loppmarknaden. :lol:

På vägen hem är det nog inte aktuellt med ett besök i "varuhuset".

Re: Laddning

Postat: 18 jul 2023 07:32
av MY_piraya
mikebike skrev: 17 jul 2023 20:17
MY_piraya skrev: 17 jul 2023 16:07
Hur många minuter av livet gick du miste om när du inte maxade laddningen? :D
Om du menar mig så gick det faktiskt för fort eftersom jag ville gå till sportaffärens outlet och min fru upptäckte loppmarknaden. :lol:

På vägen hem är det nog inte aktuellt med ett besök i "varuhuset".
Exakt , det går för snabbt :D

Re: Laddning

Postat: 22 jul 2023 15:55
av Lerumsexpressen
För er med undran om när man kan skönja degraderingen så ser jag inget ännu iaf..

Vid 100 % laddnivå visar bilen forfarande EPA siffrorna på 418 km.

Då har min MY RWD har gått 3300 mil på nästan 7 månader och då med 27% laddning på SuC.
Laddar till vardags, lite beroende på vad som står på agendan, men oftast 60-70 %.

Re: Laddning

Postat: 22 jul 2023 23:11
av Nogo
Min har gått 3600mil och den visar nu 417km, laddat kanske 2500km med SuC.

Re: Laddning

Postat: 24 jul 2023 23:46
av Minglarn
En fråga relaterad till laddning...

Min MYP står på MAX 90% laddning. Inget jag har ställt in, utan det var så default.
Eller så har jag råkat komma åt den själv... men tror inte det...

Ser att många diskuterar 80% osv... Hur ser det ut på era MYP ?

Re: Laddning

Postat: 25 jul 2023 00:26
av AAKEE
Minglarn skrev: 24 jul 2023 23:46
En fråga relaterad till laddning...

Min MYP står på MAX 90% laddning. Inget jag har ställt in, utan det var så default.
Eller så har jag råkat komma åt den själv... men tror inte det...

Ser att många diskuterar 80% osv... Hur ser det ut på era MYP ?
Det är ingen större skillnad på 80 och 90%.

Tesla anger 90% som max rekommenderad daglig laddning, och >90% för längre resor.

Vill man spara markant på batteriet så bör man försöka hålla det på 60% eller lägre huvuddelen av tiden. Ska man köra långt och behöver mer är det såklart bara ladda mer, men ska mab inte anvönda mer än tex 40%, kan det vara bra att hålla sig på 60% eller mindre.
60% gäller det LG NMC-Batteri som sitter i MYP, MYLR, M3LR och M3P numera.

M3P hade ett annat batteri före Q2 2022, då gäller 55% eller mindre.
M3LR hade ett annat före 2021, och en mix 2021 till 2022.

Det som sliter mest på batteriet är calendar aging, och den ser ut såhär för MYP’s batteri:
IMG_4390.jpeg

Re: Laddning

Postat: 02 aug 2023 03:57
av Olycksfri bilist
AAKEE skrev: 25 jul 2023 00:26
Minglarn skrev: 24 jul 2023 23:46
En fråga relaterad till laddning...

Min MYP står på MAX 90% laddning. Inget jag har ställt in, utan det var så default.
Eller så har jag råkat komma åt den själv... men tror inte det...

Ser att många diskuterar 80% osv... Hur ser det ut på era MYP ?
Det är ingen större skillnad på 80 och 90%.

Tesla anger 90% som max rekommenderad daglig laddning, och >90% för längre resor.

Vill man spara markant på batteriet så bör man försöka hålla det på 60% eller lägre huvuddelen av tiden. Ska man köra långt och behöver mer är det såklart bara ladda mer, men ska mab inte anvönda mer än tex 40%, kan det vara bra att hålla sig på 60% eller mindre.
60% gäller det LG NMC-Batteri som sitter i MYP, MYLR, M3LR och M3P numera.

M3P hade ett annat batteri före Q2 2022, då gäller 55% eller mindre.
M3LR hade ett annat före 2021, och en mix 2021 till 2022.

Det som sliter mest på batteriet är calendar aging, och den ser ut såhär för MYP’s batteri:

IMG_4390.jpeg
Vad är calendar aging?

Re: Laddning

Postat: 02 aug 2023 07:42
av agehall
Calendar ageing är fenomenet att batterier degraderar med tiden, även om man inte använder dem. Dvs, batteriet i din bil tappar kapacitet bara av att stå på gårdsplanen.