7.1 UI Overhaul?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

7.1 UI Overhaul?

Inlägg av pegs »

Vill verkligen inte klaga på 7.1. Riktig kanonuppdatering!
Men vad menade egentligen Elon med sin tweet? Det var inte vad jag skulle kalla ett "UI overhaul"?

"What esthetic and functionality improvements would you like to see in the 7.1 UI overhaul? Or new features entirely?"
https://twitter.com/elonmusk/status/656973991379378176

Ser vi fram emot mer omdanande uppdateringar i 7.2, 7.3 etc??
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: 7.1 UI Overhaul?

Inlägg av dstr »

Planen var nog att få bort navigatorn, få in en ny browser och gå över till mer "tiles"-liknand UI.

Det börjar bli mer regel än undantag att dom underlevererar. Det stämmer verkligen inte med bilden jag hade av Tesla för 1 år sedan.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

dstr skrev:
Det börjar bli mer regel än undantag att dom underlevererar. Det stämmer verkligen inte med bilden jag hade av Tesla för 1 år sedan.
Kanske. Jag betalade och fick bilen för över ett år sedan.
Dom fortsätter att ösa på nya funktioner utan att jag behöver betala öre mer.
Så långt är jag nöjd.

(Nej, okej laddluckan och summon. Men jag lutar mig tillbaka och lyssnar på Spotify när jag väntar... ;-) )
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

pegs skrev:
dstr skrev:
Så långt är jag nöjd.

(Nej, okej laddluckan och summon. Men jag lutar mig tillbaka och lyssnar på Spotify när jag väntar... ;-) )
Jag inte annat än hålla med!
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

pegs skrev:
dstr skrev:
Så långt är jag nöjd.

+1.
Alla andra tillverkare skryter om att dom uppdaterar programvaran när man servar bilen. Det är bara en gång sopa jag märkt skillnad och det är på frugan Golf. Dom uppdraperande programvaran DSG lådan, men det visade sig vara en nedgradering. Bilen är inte lika pigg efter nedgraderingen.
Så jag tycker Tesla är precis som det borde vara, DVS det kommer nya funktioner hela tiden. Att det inte kommer riktigt som dom säger kan jag leva med programmering tar många gånger längre tid än man hoppas.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

7.1 UI Overhaul?

Inlägg av Herr X »

dstr skrev:
Jag håller verkligen inte med om detta - 7.1 var en riktigt bra uppdatering. Autopiloten börjar bli grym, och Spotify var en trevlig bonus. Har hellre en välfungerande och kontinuerligt förbättrad autopilot än en självstängande laddlucka.
pegs skrev:
Men vad menade egentligen Elon med sin tweet? Det var inte vad jag skulle kalla ett "UI overhaul"?

"What esthetic and functionality improvements would you like to see in the 7.1 UI overhaul? Or new features entirely?"

Jag tror att de förbereder en release av AppStore till Teslan - då behöver de veta vilken typ av funktionalitet folk önskar så att Tesla kan tillrättalägga för apptillverkarna (dvs. att det är möjligt att läsa den data från bilen som behövs för att kunna bygga den önskade funktionen).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Herr X skrev:
dstr skrev:
Jag håller verkligen inte med om detta - 7.1 var en riktigt bra uppdatering. Autopiloten börjar bli grym, och Spotify var en trevlig bonus. Har hellre en välfungerande och kontinuerligt förbättrad autopilot än en självstängande laddlucka.
pegs skrev:

Jag tror att de förbereder en release av AppStore till Teslan - då behöver de veta vilken typ av funktionalitet folk önskar så att Tesla kan tillrättalägga för apptillverkarna (dvs. att det är möjligt att läsa den data från bilen som behövs för att kunna bygga den önskade funktionen).
En appstore hade ju varit guld! Labbar lite med deras API nu, men känns inte seriöst att köra alla prylar på samma clientid (ja, det är inte officiellt, men finns ju ute på nätet), mest eftersom det inte går att göra en revoke eller styra vad applikationen ska kunna komma åt.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Herr X skrev:
Jag tror att de förbereder en release av AppStore till Teslan
Känns lite osannolikt med en så liten plattform. 100 000 enheter är inte så mycket när allt kommer omkring.

Samtidigt. Skulle vara riktigt häftigt, även om det bara kom 10 appar. Ifall det var "rätt appar".
I och med att alla Teslor har nätkoppling så öppnar det för trevliga möjligheter. Jag tror inte CarPlay/AndroidAuto kräver att bilen är uppkopplad.
Då kommer plattformen att vara "frusen" när du har fått din bil.
Något som inte Tesla behöver dras med.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Herr X skrev:
dstr skrev:
Nu förstår jag inte??? En självstängande laddlucka är centralt för mig och jag hade hellre haft det än alla andra funktioner som AP och liknade. Kanske inte men jag hade kanske kunnat offra blinkersen för det ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Herr X skrev:
Fast nu pratar vi om två olika saker. Jag gillar också de uppdateringar som faktiskt kommer, men ännu en gång så lovar Tesla mer än dom levererar.

Det var ju redan på 7.0 som det skulle komma ett nytt gränssnitt. Dom valde dock att vänta med det för att prioritera autopiloten. Det skulle komma i 7.1 istället, vilket det inte gjorde. Det var det här med kommunikationen...
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

dstr skrev:
Herr X skrev:
Fast nu pratar vi om två olika saker. Jag gillar också de uppdateringar som faktiskt kommer, men ännu en gång så lovar Tesla mer än dom levererar.

Det var ju redan på 7.0 som det skulle komma ett nytt gränssnitt. Dom valde dock att vänta med det för att prioritera autopiloten. Det skulle komma i 7.1 istället, vilket det inte gjorde. Det var det här med kommunikationen...
Det är sant men jag tror o andra sidan att vi först skulle ha fått 7.1 långt senare men att deras hand blev tvinga i och med Rdio kursade. Jag är inte så bekymrat för att vi inte fick nytt utseende denna gången, de har tid på sig att fixa till saker till version 7.2.
Jag är riktigt glad över denna uppdatering som jag tycker är riktigt bra.

För att löst citera Steven Jobs: Vi gör klart funktionerna och de släpps när de är klara, inte för. Det har varit för mycket att leverera i tid än att leverera bra.
Jag är säker på att Elon jobbar utifrån denna principen. Vissa andra företag som vi känner gör det ju inte, host, host, Microsoft. :)
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Skriv svar