Sida 1 av 1

Varning för Tässla

Postat: 08 jun 2023 17:10
av Alfa
Vi har köpt ett takräcke från Tässla. Det monterades enligt anvisningarna på en Model Y med momentnyckel. Vid första användandet lastade vi drygt 30 kg last på takräcket. Det ska klara 75 kg.

Obehagligt nog lossnade lasten och hela takräcket från taket då fästena som ska hålla det på plats är för klena och böjts. Det är ganska lätt för vem som helst som ser bilder på fästena att bedöma vad som gått fel. Lyckligtvis skadades ingen.

Vi kontaktade omedelbart Tässla för att uppmana dem att dra tillbaka takräcket innan personskador inträffar och uppgradera redan sålda produkter.

Tässla i sin tur kontaktade en expert för att få ett objektivt utlåtande. Experten svarade Tässla och oss och gör samma bedömning av felorsaken som vi. Därmed tänkte vi att saken borde lösa sig.

Till vår förvåning fick vi idag besked att Tässla inte anser att det är något fel på produkten.

Vi kommer gå vidare och stämma Tässla i tingsrätten för de skador som deras produkt orsakat. Jag har lyckligtvis ett antal jurister på mitt företag som kan driva ärendet utan att det kostar mig särskilt mycket.

Min starka rekommendation är att ingen ska handla från ett företag som inte tar ansvar för sina defekta produkter. Undvik Tässla.

Re: Varning för Tässla

Postat: 08 jun 2023 19:11
av mikebike
Alfa skrev: 08 jun 2023 17:10
Vi har köpt ett takräcke från Tässla. Det monterades enligt anvisningarna på en Model Y med momentnyckel. Vid första användandet lastade vi drygt 30 kg last på takräcket. Det ska klara 75 kg.

Obehagligt nog lossnade lasten och hela takräcket från taket då fästena som ska hålla det på plats är för klena och böjts. Det är ganska lätt för vem som helst som ser bilder på fästena att bedöma vad som gått fel. Lyckligtvis skadades ingen.

Vi kontaktade omedelbart Tässla för att uppmana dem att dra tillbaka takräcket innan personskador inträffar och uppgradera redan sålda produkter.

Tässla i sin tur kontaktade en expert för att få ett objektivt utlåtande. Experten svarade Tässla och oss och gör samma bedömning av felorsaken som vi. Därmed tänkte vi att saken borde lösa sig.

Till vår förvåning fick vi idag besked att Tässla inte anser att det är något fel på produkten.

Vi kommer gå vidare och stämma Tässla i tingsrätten för de skador som deras produkt orsakat. Jag har lyckligtvis ett antal jurister på mitt företag som kan driva ärendet utan att det kostar mig särskilt mycket.

Min starka rekommendation är att ingen ska handla från ett företag som inte tar ansvar för sina defekta produkter. Undvik Tässla.
Det har cirkulerat bilder på tredjepartsfästen med tveksam svetsning, men i detta fall har alltså den vinklade plåtbiten rätats ut?

Re: Varning för Tässla

Postat: 08 jun 2023 19:22
av Alfa
mikebike skrev: 08 jun 2023 19:11
Alfa skrev: 08 jun 2023 17:10
Vi har köpt ett takräcke från Tässla. Det monterades enligt anvisningarna på en Model Y med momentnyckel. Vid första användandet lastade vi drygt 30 kg last på takräcket. Det ska klara 75 kg.

Obehagligt nog lossnade lasten och hela takräcket från taket då fästena som ska hålla det på plats är för klena och böjts. Det är ganska lätt för vem som helst som ser bilder på fästena att bedöma vad som gått fel. Lyckligtvis skadades ingen.

Vi kontaktade omedelbart Tässla för att uppmana dem att dra tillbaka takräcket innan personskador inträffar och uppgradera redan sålda produkter.

Tässla i sin tur kontaktade en expert för att få ett objektivt utlåtande. Experten svarade Tässla och oss och gör samma bedömning av felorsaken som vi. Därmed tänkte vi att saken borde lösa sig.

Till vår förvåning fick vi idag besked att Tässla inte anser att det är något fel på produkten.

Vi kommer gå vidare och stämma Tässla i tingsrätten för de skador som deras produkt orsakat. Jag har lyckligtvis ett antal jurister på mitt företag som kan driva ärendet utan att det kostar mig särskilt mycket.

Min starka rekommendation är att ingen ska handla från ett företag som inte tar ansvar för sina defekta produkter. Undvik Tässla.
Det har cirkulerat bilder på tredjepartsfästen med tveksam svetsning, men i detta fall har alltså den vinklade plåtbiten rätats ut?
Ja precis. Plåten har rätats ut. Och Tässla menar att det inte är ett konstruktionsfel…

Re: Varning för Tässla

Postat: 08 jun 2023 19:34
av MP3
Bilder?

Re: Varning för Tässla

Postat: 08 jun 2023 21:48
av Alfa
MP3 skrev: 08 jun 2023 19:34
Bilder?
Javisst

Re: Varning för Tässla

Postat: 08 jun 2023 21:57
av max001
Alfa skrev: 08 jun 2023 21:48
MP3 skrev: 08 jun 2023 19:34
Bilder?
Javisst
Förstår inte att Tässla tjafsar om detta.

Re: Varning för Tässla

Postat: 09 jun 2023 09:36
av mikebike
max001 skrev: 08 jun 2023 21:57
Alfa skrev: 08 jun 2023 21:48
MP3 skrev: 08 jun 2023 19:34
Bilder?
Javisst
Förstår inte att Tässla tjafsar om detta.
Nej, verkligen inte. Typiskt materialfel.

Re: Varning för Tässla

Postat: 09 jun 2023 10:21
av Oscar11
Allmänna reklamationsnämnden?

Re: Varning för Tässla

Postat: 09 jun 2023 10:52
av Klintan
Transportstyrelsen, produktsäkerhet?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... tsakerhet/
Transportstyrelsen tar emot anmälningar som gäller fel och brister som har med trafiksäkerheten hos fordon att göra. Anmälningarna är viktiga bland annat för att fel som är genomgående hos någon produkt ska kunna identifieras

Re: Varning för Tässla

Postat: 09 jun 2023 11:06
av Lerumsexpressen
Utan att vara sån men jobbat mycket med material och montage.
Att en plåtbit ska räta ut sig = dvs deformeras krävs att man överskrider sträckgränsen. Att överskrida det krävs ett viss kraft dvs moment
Den kraften kan beräknas då ni har en typ av stål och godstjocklek.
Och är momentet i instruktionen lägre än sträckgränsen för materialet, då har man alltså överskridit sträckgränsen för materialet om plåten är deformerad efter montaget.
Kan uträtningen även vara en konsekvens av att räcket lossnade?

Re: Varning för Tässla

Postat: 10 jun 2023 20:24
av mikebike
Lerumsexpressen skrev: 09 jun 2023 11:06
Utan att vara sån men jobbat mycket med material och montage.
Att en plåtbit ska räta ut sig = dvs deformeras krävs att man överskrider sträckgränsen. Att överskrida det krävs ett viss kraft dvs moment
Den kraften kan beräknas då ni har en typ av stål och godstjocklek.
Och är momentet i instruktionen lägre än sträckgränsen för materialet, då har man alltså överskridit sträckgränsen för materialet om plåten är deformerad efter montaget.
Kan uträtningen även vara en konsekvens av att räcket lossnade?
Fast nu vet vi ju inte stålkvalitet, och det är troligen där skon klämmer.
Värst belastning blir det inte vid vanlig vertikal belastning. Jag kör mycket med cyklar på taket och vid sidvind blir det rätt rejäl belastning (moment) på hållarna. Jag är glad att jag har original lasthållare på min bil.

Re: Varning för Tässla

Postat: 10 jun 2023 21:29
av Holve
Det är troligen någon kines på landsbygden som gör fästena till dessa. De har noll koll på vad det är för material.
Det är samma sak med vad än du köper från kina.

Vänder du bort huvudet i 5 min så har de köpt 235 kvalitet till bron.

Re: Varning för Tässla

Postat: 10 jun 2023 23:12
av Lerumsexpressen
Holve skrev: 10 jun 2023 21:29
Det är troligen någon kines på landsbygden som gör fästena till dessa. De har noll koll på vad det är för material.
Det är samma sak med vad än du köper från kina.

Vänder du bort huvudet i 5 min så har de köpt 235 kvalitet till bron.
Då det ser ut att vara ”rostfritt” så kan man testa dom med en handhållen PMI analysator. Och då får du fram materialkvaliteten.

Re: Varning för Tässla

Postat: 11 jun 2023 10:41
av mikebike
Lerumsexpressen skrev: 10 jun 2023 23:12
Holve skrev: 10 jun 2023 21:29
Det är troligen någon kines på landsbygden som gör fästena till dessa. De har noll koll på vad det är för material.
Det är samma sak med vad än du köper från kina.

Vänder du bort huvudet i 5 min så har de köpt 235 kvalitet till bron.
Då det ser ut att vara ”rostfritt” så kan man testa dom med en handhållen PMI analysator. Och då får du fram materialkvaliteten.
Jag tror inte det är rostfritt, snarare galvat stål. Detta är original Tesla:
20230611_103855.jpg

Re: Varning för Tässla

Postat: 11 jun 2023 10:45
av Holve
Lerumsexpressen skrev: 10 jun 2023 23:12
Holve skrev: 10 jun 2023 21:29
Det är troligen någon kines på landsbygden som gör fästena till dessa. De har noll koll på vad det är för material.
Det är samma sak med vad än du köper från kina.

Vänder du bort huvudet i 5 min så har de köpt 235 kvalitet till bron.
Då det ser ut att vara ”rostfritt” så kan man testa dom med en handhållen PMI analysator. Och då får du fram materialkvaliteten.
Man får inte fram någon användbar data med en PMI.
Du vill veta sträckgräns och kolhalt.
Det fixar inte en PMI.

Oavsett så vet vi ju inte vad det skall vara.

Re: Varning för Tässla

Postat: 26 jun 2023 22:03
av Alfa
Ärendet ligger nu hos Transportstyrelsen. Viktigt är att redan sålda produkter dras in innan någon blir allvarligt skadad. Att dö av att få en lastad takbox in i framrutan är ungefär lika spännande som att flyga av en åkattraktion på Gröna Lund...

Gällande den ekonomiska förlusten så håller vi på och snickrar på en stämningsansökan. Det här riskerar att bli dyrt för Tässla. Den mediala skadan kommer sannolikt bli ännu mer kostsam för Tässla än den direkta ekonomiska skadan. Gröna Lunds VD skötte åtminstone krishanteringen bra. Tässla har hittills agerat rent uselt.

Re: Varning för Tässla

Postat: 27 jun 2024 07:40
av Teslalive
Hej! Har det hänt något nytt i detta ärendet sen det hamna hos Transportstyrelsen?

Re: Varning för Tässla

Postat: 27 jun 2024 13:25
av Jaegaern
Mycket oroväckande reaktion från Tässla... Uppenbart att de måste rätta till det.

Re: Varning för Tässla

Postat: 15 jul 2024 17:08
av Nicke Nyfiken
Alfa skrev: 26 jun 2023 22:03
Ärendet ligger nu hos Transportstyrelsen. Viktigt är att redan sålda produkter dras in innan någon blir allvarligt skadad. Att dö av att få en lastad takbox in i framrutan är ungefär lika spännande som att flyga av en åkattraktion på Gröna Lund...

Gällande den ekonomiska förlusten så håller vi på och snickrar på en stämningsansökan. Det här riskerar att bli dyrt för Tässla. Den mediala skadan kommer sannolikt bli ännu mer kostsam för Tässla än den direkta ekonomiska skadan. Gröna Lunds VD skötte åtminstone krishanteringen bra. Tässla har hittills agerat rent uselt.
Finns det någon uppdatering i ärendet som du kan delge?

Re: Varning för Tässla

Postat: 15 jul 2024 19:05
av carlf
Alfa skrev: 26 jun 2023 22:03
Ärendet ligger nu hos Transportstyrelsen. Viktigt är att redan sålda produkter dras in innan någon blir allvarligt skadad. Att dö av att få en lastad takbox in i framrutan är ungefär lika spännande som att flyga av en åkattraktion på Gröna Lund...

Gällande den ekonomiska förlusten så håller vi på och snickrar på en stämningsansökan. Det här riskerar att bli dyrt för Tässla. Den mediala skadan kommer sannolikt bli ännu mer kostsam för Tässla än den direkta ekonomiska skadan. Gröna Lunds VD skötte åtminstone krishanteringen bra. Tässla har hittills agerat rent uselt.
Är det ett sånt här takräcke? Som tässla fortfarande säljer?

https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/modely-takracke

Re: Varning för Tässla

Postat: 15 jul 2024 20:19
av Lerumsexpressen
Holve skrev: 11 jun 2023 10:45
Lerumsexpressen skrev: 10 jun 2023 23:12
Holve skrev: 10 jun 2023 21:29
Det är troligen någon kines på landsbygden som gör fästena till dessa. De har noll koll på vad det är för material.
Det är samma sak med vad än du köper från kina.

Vänder du bort huvudet i 5 min så har de köpt 235 kvalitet till bron.
Då det ser ut att vara ”rostfritt” så kan man testa dom med en handhållen PMI analysator. Och då får du fram materialkvaliteten.
Man får inte fram någon användbar data med en PMI.
Du vill veta sträckgräns och kolhalt.
Det fixar inte en PMI.

Oavsett så vet vi ju inte vad det skall vara.
Så jag fattat det så kan de nyare och bättre PMI apparaterna kan bestämma andra legeringar än bara kolstål.
Det finns även olika system/teknik för "PMI" provningen.

De äldre och billigare apparaterna kan ofta inte ge något bra svar.

https://hha.hitachi-hightech.com/en/blo ... y-to-test/