När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Moderator: Redaktion
När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Läste lite om att det verkar som att alla S/X fram till slutet 2017 har problem med allt från bak/framvag, stag osv. Det vill säga allt som har med hjulupphägning att göra. Stämmer det? I så fall låter det som att det är en 2018+ man ska ha?
Har svårt att övertala mig själv att lägga 150.000 eller mer på en Raven när man kan få en S100D för runt 430' kontra 600' för Raven LR med omkring 10.000 mil eller en X100D för 549.000 hos Tesla (med deras begagnatgaranti) kontra Raven för 700'. Det kan omöjligt vara värt dom pengarna extra? Speciellt inte när det säkert skiljer 2000-3000kr/mån.
Är det en 2018+ jag ska leta efter då för att minimera risk att något dyrt går sönder?
Tack
Har svårt att övertala mig själv att lägga 150.000 eller mer på en Raven när man kan få en S100D för runt 430' kontra 600' för Raven LR med omkring 10.000 mil eller en X100D för 549.000 hos Tesla (med deras begagnatgaranti) kontra Raven för 700'. Det kan omöjligt vara värt dom pengarna extra? Speciellt inte när det säkert skiljer 2000-3000kr/mån.
Är det en 2018+ jag ska leta efter då för att minimera risk att något dyrt går sönder?
Tack
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Inte koll på om/när hjulupphängningarna ändrades, men Raven kom i April 2019 så det finns ju även icke-Raven från 2019.
Nu har jag som sagt inte stenkoll; men Raven är väl andra stötdämpare samt annan motor fram. Vet inte om resten av hjulupphängningen också ändrades
Nu har jag som sagt inte stenkoll; men Raven är väl andra stötdämpare samt annan motor fram. Vet inte om resten av hjulupphängningen också ändrades
Model S Standard Range Raven
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Jo Raven har ju andra dämpare som du säger och drivlina men kanske inte 150.000+ värt enligt mig då. Jag är mer intresserad det som togs up i viewtopic.php?t=22894 Då borde 2018-2019 100D ha fått detta åtgärdat?jeppe_sthlm skrev: ↑08 jun 2023 22:57Inte koll på om/när hjulupphängningarna ändrades, men Raven kom i April 2019 så det finns ju även icke-Raven från 2019.
Nu har jag som sagt inte stenkoll; men Raven är väl andra stötdämpare samt annan motor fram. Vet inte om resten av hjulupphängningen också ändrades
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Ja. I Kina har dom tvingats återkalla dessa bilar och byta ut länkarmar osv. Det gäller årsmodellerna -2017. Se SB-20-31-008 m fl.. Det är USA-tillverkade bilar, samma som vi har här.Zlatje skrev: ↑08 jun 2023 22:47Läste lite om att det verkar som att alla S/X fram till slutet 2017 har problem med allt från bak/framvag, stag osv. Det vill säga allt som har med hjulupphägning att göra. Stämmer det? I så fall låter det som att det är en 2018+ man ska ha?
Har svårt att övertala mig själv att lägga 150.000 eller mer på en Raven när man kan få en S100D för runt 430' kontra 600' för Raven LR med omkring 10.000 mil eller en X100D för 549.000 hos Tesla (med deras begagnatgaranti) kontra Raven för 700'. Det kan omöjligt vara värt dom pengarna extra? Speciellt inte när det säkert skiljer 2000-3000kr/mån.
Är det en 2018+ jag ska leta efter då för att minimera risk att något dyrt går sönder?
Tack
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Har en MS90D 2017 som snart gått 22K mil. Har haft den sedan ny. Innan dess en MS85P 2014 som gått 13,5K mil. Således 9 års ägande sammanlagt.
Fick nyligen bytt styrstag, undre bärarmar(vä/hö) fram samt kardanknut mellan rattstång och styrväxel. Kostade ca DKK 22000 på Teslas verkstad i Kastrup.
Bilen har varit med om ett rejält pott hål (vä) fram och en kantsten (hö) fram dolt under snön vid norra motorvägspåfart E6/RV24.
Uppskattar mycket fri SC och tänker inte byta till nyare. Var 2 ggr i Italien förra året (Neapel och Gardasjön) Ska till Italien igen i år på sensommarn, därav de många milen.
Fick nyligen bytt styrstag, undre bärarmar(vä/hö) fram samt kardanknut mellan rattstång och styrväxel. Kostade ca DKK 22000 på Teslas verkstad i Kastrup.
Bilen har varit med om ett rejält pott hål (vä) fram och en kantsten (hö) fram dolt under snön vid norra motorvägspåfart E6/RV24.
Uppskattar mycket fri SC och tänker inte byta till nyare. Var 2 ggr i Italien förra året (Neapel och Gardasjön) Ska till Italien igen i år på sensommarn, därav de många milen.
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Tack för att du delar med dig av erfarenheten. Det är lika många som säger att X är svindyrt att äga som det är folk som säger '' jag har inte gjort något på 20.000 mil. Så är det alltid men som potent köpare är det som en berg-och dalbana.. Jag kan pilla med bilar ganska bra själv faktiskt/har kompisar som är grymt duktiga. Slitagedelar kommer jag aldrig lämna in en bil för som inte kräver det för garanti. Jag är mer rädd för alla skräckhistorier med luftfjädringen.Delta skrev: ↑08 jun 2023 23:21Har en MS90D 2017 som snart gått 22K mil. Har haft den sedan ny. Innan dess en MS85P 2014 som gått 13,5K mil. Således 9 års ägande sammanlagt.
Fick nyligen bytt styrstag, undre bärarmar(vä/hö) fram samt kardanknut mellan rattstång och styrväxel. Kostade ca DKK 22000 på Teslas verkstad i Kastrup.
Bilen har varit med om ett rejält pott hål (vä) fram och en kantsten (hö) fram dolt under snön vid norra motorvägspåfart E6/RV24.
Uppskattar mycket fri SC och tänker inte byta till nyare. Var 2 ggr i Italien förra året (Neapel och Gardasjön) Ska till Italien igen i år på sensommarn, därav de många milen.
https://www.tesla.com/sv_SE/mx/order/5Y ... o#overview
Denna verkar inte som en dum deal. Rätt så låga mil men framför allt 1 års nybilsgaranti och man kan finansiera den förmånligt.. Genomgången av Tesla själva sen kan man ''besikta'' den hos dom efter sådär 11 månader för att få ev saker bytt på garantin
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Ahh tack! Då är till och med svensksålda (USA-gjorda) X från 2017 utanför den så kallade risken?spacecoin skrev: ↑08 jun 2023 23:17Ja. I Kina har dom tvingats återkalla dessa bilar och byta ut länkarmar osv. Det gäller årsmodellerna -2017. Se SB-20-31-008 m fl.. Det är USA-tillverkade bilar, samma som vi har här.Zlatje skrev: ↑08 jun 2023 22:47Läste lite om att det verkar som att alla S/X fram till slutet 2017 har problem med allt från bak/framvag, stag osv. Det vill säga allt som har med hjulupphägning att göra. Stämmer det? I så fall låter det som att det är en 2018+ man ska ha?
Har svårt att övertala mig själv att lägga 150.000 eller mer på en Raven när man kan få en S100D för runt 430' kontra 600' för Raven LR med omkring 10.000 mil eller en X100D för 549.000 hos Tesla (med deras begagnatgaranti) kontra Raven för 700'. Det kan omöjligt vara värt dom pengarna extra? Speciellt inte när det säkert skiljer 2000-3000kr/mån.
Är det en 2018+ jag ska leta efter då för att minimera risk att något dyrt går sönder?
Tack
Screenshot 2023-06-08 at 23.19.27.png
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Nej, det verkar vara 2018 och framåt som är ok enligt SB. Dom skyller på dåliga vägar i Kina, vilket är nonsens. Tesla borde ta kostnaden även här utanför garantiperioden.
Ex:
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Var får du 600k från?
4-500 för 13-14k mil.
520-530 för 5-6k mil.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-175200
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-174327
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-174244
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-173983
4-500 för 13-14k mil.
520-530 för 5-6k mil.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-175200
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-174327
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-174244
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-173983
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
520-530 för dom milen är fan inte dumt. Ska hålla koll där. Kanske sälja min nuvarande bil redan nu så man är redo! Där har man alla garantier kvar till och med. Dock var båda ganskja slaktade. Hur fan kan man få sin bil att efter 5000 mil se ut som 50.000mil?taliz skrev: ↑08 jun 2023 23:42Var får du 600k från?
4-500 för 13-14k mil.
520-530 för 5-6k mil.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-175200
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-174327
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-174244
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-173983
Var för fokuserad på blocket-priser
Senast redigerad av Zlatje, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Har inte ngn slags stenkoll på den här frågan på ngt sätt...Zlatje skrev: ↑08 jun 2023 23:31...]
https://www.tesla.com/sv_SE/mx/order/5Y ... o#overview
Denna verkar inte som en dum deal. Rätt så låga mil men framför allt 1 års nybilsgaranti och man kan finansiera den förmånligt.. Genomgången av Tesla själva sen kan man ''besikta'' den hos dom efter sådär 11 månader för att få ev saker bytt på garantin
Men... Kanske är de aktuella komponenterna bytta på det här exemplaret. Och är de inte det kanske det går att förhandla sig till att Tesla eller ngn annan vettig verkstad byter komponenterna mot ett rabatterat pris.
Har sett någon prisuppgift om att det skulle ha kostat ca 16.000 att få de berörda komponenterna utbytta mot de uppdaterade versionerna av de här komponenterna. Minns dock inte om det var för S el. X eller samma för både S/X. Har även för mig att den här prisuppgiften figurerade innan inflationen stack iväg så det kan således kosta mer idag. Oavsett får du dubbelkolla den här uppgiften.
Om en bil har fått komponenterna bytta tror jag att man ska kunna se det på ngt sätt, men kan såklart ha fel här...
EDIT: Fast det här objektet är kanske inte aktuellt längre...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
https://www.car.info/en-se/car-for-sale ... m-35469061taliz skrev: ↑08 jun 2023 23:42Var får du 600k från?
4-500 för 13-14k mil.
520-530 för 5-6k mil.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-175200
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-174327
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-174244
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-173983
https://www.car.info/en-se/car-for-sale ... m-36949117
Förutom att de då uppenbarligen är dyra jämfört med LR, så vad i tusan händer här? Riddermarks har legat ute i över 1 år och Kamux snart 1 år. De har båda låga mil och jämfört med blocket-priset, så är det rimligt för Raven
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Har bett dom ringa upp mig. Då kan man fråga ifall de gjorde något efter inspektionen. Det är alltid denna frågan om X är värt ca 100.000 mer än liknande S.. X är så bara sjukt coolSwedishAdvocate skrev: ↑08 jun 2023 23:49Har inte ngn slags stenkoll på den här frågan på ngt sätt...Zlatje skrev: ↑08 jun 2023 23:31...]
https://www.tesla.com/sv_SE/mx/order/5Y ... o#overview
Denna verkar inte som en dum deal. Rätt så låga mil men framför allt 1 års nybilsgaranti och man kan finansiera den förmånligt.. Genomgången av Tesla själva sen kan man ''besikta'' den hos dom efter sådär 11 månader för att få ev saker bytt på garantin
Men... Kanske är de aktuella komponenterna bytta på det här exemplaret. Och är de inte det kanske det går att förhandla sig till att Tesla eller ngn annan vettig verkstad byter komponenterna mot ett rabatterat pris.
Har sett någon prisuppgift om att det skulle ha kostat ca 16.000 att få de berörda komponenterna utbytta mot de uppdaterade versionerna av de här komponenterna. Minns dock inte om det var för S el. X eller samma för både S/X. Har även för mig att den här prisuppgiften figurerade innan inflationen stack iväg så det kan således kosta mer idag. Oavsett får du dubbelkolla den här uppgiften.
Om en bil har fått komponenterna bytta tror jag att man ska kunna se det på ngt sätt, men kan såklart ha fel här...
EDIT: Fast det här objektet är kanske inte aktuellt längre...
Fri marknad, kör på! mycket jag tittar på är bara ''villhöver'' bilar. Tråkigt om du snor den men då kan du väl skicka ett paket glass om jag nu lyckats visa en bil du inte sett till bra pris
-
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Model X är inte aktuell för min del, så det behöver du inte oroa dig för.Zlatje skrev: ↑08 jun 2023 23:56Har bett dom ringa upp mig. Då kan man fråga ifall de gjorde något efter inspektionen. Det är alltid denna frågan om X är värt ca 100.000 mer än liknande S.. X är så bara sjukt coolSwedishAdvocate skrev: ↑08 jun 2023 23:49Har inte ngn slags stenkoll på den här frågan på ngt sätt...Zlatje skrev: ↑08 jun 2023 23:31...]
https://www.tesla.com/sv_SE/mx/order/5Y ... o#overview
Denna verkar inte som en dum deal. Rätt så låga mil men framför allt 1 års nybilsgaranti och man kan finansiera den förmånligt.. Genomgången av Tesla själva sen kan man ''besikta'' den hos dom efter sådär 11 månader för att få ev saker bytt på garantin
Men... Kanske är de aktuella komponenterna bytta på det här exemplaret. Och är de inte det kanske det går att förhandla sig till att Tesla eller ngn annan vettig verkstad byter komponenterna mot ett rabatterat pris.
Har sett någon prisuppgift om att det skulle ha kostat ca 16.000 att få de berörda komponenterna utbytta mot de uppdaterade versionerna av de här komponenterna. Minns dock inte om det var för S el. X eller samma för både S/X. Har även för mig att den här prisuppgiften figurerade innan inflationen stack iväg så det kan således kosta mer idag. Oavsett får du dubbelkolla den här uppgiften.
Om en bil har fått komponenterna bytta tror jag att man ska kunna se det på ngt sätt, men kan såklart ha fel här...
EDIT: Fast det här objektet är kanske inte aktuellt längre...
Fri marknad, kör på! mycket jag tittar på är bara ''villhöver'' bilar. Tråkigt om du snor den men då kan du väl skicka ett paket glass om jag nu lyckats visa en bil du inte sett till bra pris
Tänkte att du kanske hade bytt fokus mot bilar på KvD eller liknande...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Jag är lite överallt och glor.... Kan nypa en P100DL för 530.000 (den vita på blocket ) om jag vill. Pratat med säljaren innan. 1 ägare som var 65-70 under tiden han ägde den, så det verkar lovande men verkligen roulette ifall den rasar ihop sen står man där utan garantier. Till skillnad mot X:en jag länkade som visserligen inte är i närheten så snabb men där är man skyddad i 1 år och med längre garanti på batteri.SwedishAdvocate skrev: ↑09 jun 2023 00:02Model X är inte aktuell för min del, så det behöver du inte oroa dig för.Zlatje skrev: ↑08 jun 2023 23:56Har bett dom ringa upp mig. Då kan man fråga ifall de gjorde något efter inspektionen. Det är alltid denna frågan om X är värt ca 100.000 mer än liknande S.. X är så bara sjukt coolSwedishAdvocate skrev: ↑08 jun 2023 23:49Har inte ngn slags stenkoll på den här frågan på ngt sätt...Zlatje skrev: ↑08 jun 2023 23:31...]
https://www.tesla.com/sv_SE/mx/order/5Y ... o#overview
Denna verkar inte som en dum deal. Rätt så låga mil men framför allt 1 års nybilsgaranti och man kan finansiera den förmånligt.. Genomgången av Tesla själva sen kan man ''besikta'' den hos dom efter sådär 11 månader för att få ev saker bytt på garantin
Men... Kanske är de aktuella komponenterna bytta på det här exemplaret. Och är de inte det kanske det går att förhandla sig till att Tesla eller ngn annan vettig verkstad byter komponenterna mot ett rabatterat pris.
Har sett någon prisuppgift om att det skulle ha kostat ca 16.000 att få de berörda komponenterna utbytta mot de uppdaterade versionerna av de här komponenterna. Minns dock inte om det var för S el. X eller samma för både S/X. Har även för mig att den här prisuppgiften figurerade innan inflationen stack iväg så det kan således kosta mer idag. Oavsett får du dubbelkolla den här uppgiften.
Om en bil har fått komponenterna bytta tror jag att man ska kunna se det på ngt sätt, men kan såklart ha fel här...
EDIT: Fast det här objektet är kanske inte aktuellt längre...
Fri marknad, kör på! mycket jag tittar på är bara ''villhöver'' bilar. Tråkigt om du snor den men då kan du väl skicka ett paket glass om jag nu lyckats visa en bil du inte sett till bra pris
Tänkte att du kanske hade bytt fokus mot bilar på KvD eller liknande...
Jag var en av de första som plockade ut Y och 5.0 sek är snabbt. Man gasade första veckan eller 2 sen när man visade kompisarna men tillslut så körde man bara helt normalt med bilen. Kanske ska skita i 0-100 och fokusera på bra köp istället haha
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Fast 530 är ju återigen tokdyrt jämfört med min bilZlatje skrev: ↑09 jun 2023 00:12Jag är lite överallt och glor.... Kan nypa en P100DL för 530.000 (den vita på blocket ) om jag vill. Pratat med säljaren innan. 1 ägare som var 65-70 under tiden han ägde den, så det verkar lovande men verkligen roulette ifall den rasar ihop sen står man där utan garantier. Till skillnad mot X:en jag länkade som visserligen inte är i närheten så snabb men där är man skyddad i 1 år och med längre garanti på batteri.SwedishAdvocate skrev: ↑09 jun 2023 00:02Model X är inte aktuell för min del, så det behöver du inte oroa dig för.Zlatje skrev: ↑08 jun 2023 23:56Har bett dom ringa upp mig. Då kan man fråga ifall de gjorde något efter inspektionen. Det är alltid denna frågan om X är värt ca 100.000 mer än liknande S.. X är så bara sjukt coolSwedishAdvocate skrev: ↑08 jun 2023 23:49Har inte ngn slags stenkoll på den här frågan på ngt sätt...Zlatje skrev: ↑08 jun 2023 23:31...]
https://www.tesla.com/sv_SE/mx/order/5Y ... o#overview
Denna verkar inte som en dum deal. Rätt så låga mil men framför allt 1 års nybilsgaranti och man kan finansiera den förmånligt.. Genomgången av Tesla själva sen kan man ''besikta'' den hos dom efter sådär 11 månader för att få ev saker bytt på garantin
Men... Kanske är de aktuella komponenterna bytta på det här exemplaret. Och är de inte det kanske det går att förhandla sig till att Tesla eller ngn annan vettig verkstad byter komponenterna mot ett rabatterat pris.
Har sett någon prisuppgift om att det skulle ha kostat ca 16.000 att få de berörda komponenterna utbytta mot de uppdaterade versionerna av de här komponenterna. Minns dock inte om det var för S el. X eller samma för både S/X. Har även för mig att den här prisuppgiften figurerade innan inflationen stack iväg så det kan således kosta mer idag. Oavsett får du dubbelkolla den här uppgiften.
Om en bil har fått komponenterna bytta tror jag att man ska kunna se det på ngt sätt, men kan såklart ha fel här...
EDIT: Fast det här objektet är kanske inte aktuellt längre...
Fri marknad, kör på! mycket jag tittar på är bara ''villhöver'' bilar. Tråkigt om du snor den men då kan du väl skicka ett paket glass om jag nu lyckats visa en bil du inte sett till bra pris
Tänkte att du kanske hade bytt fokus mot bilar på KvD eller liknande...
Jag var en av de första som plockade ut Y och 5.0 sek är snabbt. Man gasade första veckan eller 2 sen när man visade kompisarna men tillslut så körde man bara helt normalt med bilen. Kanske ska skita i 0-100 och fokusera på bra köp istället haha
Har du provkört både S & X? Är ju helt olika bilar. Att vi har X beror enbart på utrymmet (vi har 4 barn). En S (eller för den delen 3) är mycket trevligare att köra. Framförallt såklart i Raven-version med bättre fjädring och räckvidd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Kan man säga att skillnaden mellan S och X är lite som 3 och Y? Jag hade 3 SR+ innan. Den var sportig att köra och annan känsla på något sätt. Yn var inte tråkig att köra men det blir en helt annan sak när man sitter högre. Tänker mig att det borde vara så mellan S och X också mer eller mindre?Legato skrev: ↑09 jun 2023 08:06Fast 530 är ju återigen tokdyrt jämfört med min bilZlatje skrev: ↑09 jun 2023 00:12Jag är lite överallt och glor.... Kan nypa en P100DL för 530.000 (den vita på blocket ) om jag vill. Pratat med säljaren innan. 1 ägare som var 65-70 under tiden han ägde den, så det verkar lovande men verkligen roulette ifall den rasar ihop sen står man där utan garantier. Till skillnad mot X:en jag länkade som visserligen inte är i närheten så snabb men där är man skyddad i 1 år och med längre garanti på batteri.SwedishAdvocate skrev: ↑09 jun 2023 00:02Model X är inte aktuell för min del, så det behöver du inte oroa dig för.Zlatje skrev: ↑08 jun 2023 23:56Har bett dom ringa upp mig. Då kan man fråga ifall de gjorde något efter inspektionen. Det är alltid denna frågan om X är värt ca 100.000 mer än liknande S.. X är så bara sjukt coolSwedishAdvocate skrev: ↑08 jun 2023 23:49
Har inte ngn slags stenkoll på den här frågan på ngt sätt...
Men... Kanske är de aktuella komponenterna bytta på det här exemplaret. Och är de inte det kanske det går att förhandla sig till att Tesla eller ngn annan vettig verkstad byter komponenterna mot ett rabatterat pris.
Har sett någon prisuppgift om att det skulle ha kostat ca 16.000 att få de berörda komponenterna utbytta mot de uppdaterade versionerna av de här komponenterna. Minns dock inte om det var för S el. X eller samma för både S/X. Har även för mig att den här prisuppgiften figurerade innan inflationen stack iväg så det kan således kosta mer idag. Oavsett får du dubbelkolla den här uppgiften.
Om en bil har fått komponenterna bytta tror jag att man ska kunna se det på ngt sätt, men kan såklart ha fel här...
EDIT: Fast det här objektet är kanske inte aktuellt längre...
Fri marknad, kör på! mycket jag tittar på är bara ''villhöver'' bilar. Tråkigt om du snor den men då kan du väl skicka ett paket glass om jag nu lyckats visa en bil du inte sett till bra pris
Tänkte att du kanske hade bytt fokus mot bilar på KvD eller liknande...
Jag var en av de första som plockade ut Y och 5.0 sek är snabbt. Man gasade första veckan eller 2 sen när man visade kompisarna men tillslut så körde man bara helt normalt med bilen. Kanske ska skita i 0-100 och fokusera på bra köp istället haha
Har du provkört både S & X? Är ju helt olika bilar. Att vi har X beror enbart på utrymmet (vi har 4 barn). En S (eller för den delen 3) är mycket trevligare att köra. Framförallt såklart i Raven-version med bättre fjädring och räckvidd.
Hahah jag har din ''gillad'' på blocket just nu funderar jag på ifall det är värt dom extra pengarna för Insane+/Ludicrous på P100D. Jag trodde att man alltid hade alla hästar upplåsta i alla lägen utom såklart det lägsta läget (hjärnsläpp på namnet). Att behöva trycka och sedan acceptera ett meddelande om att bilen slits extra mycket för att använda hela bilen känns sådär. På 3P tex är det bara att gasa på när som tex och allt finns redo
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Behöver man varken fler sittplatser eller dragkrok så skulle jag köpa S över X alla dagar i veckan.Zlatje skrev: ↑09 jun 2023 09:11Kan man säga att skillnaden mellan S och X är lite som 3 och Y? Jag hade 3 SR+ innan. Den var sportig att köra och annan känsla på något sätt. Yn var inte tråkig att köra men det blir en helt annan sak när man sitter högre. Tänker mig att det borde vara så mellan S och X också mer eller mindre?Legato skrev: ↑09 jun 2023 08:06Fast 530 är ju återigen tokdyrt jämfört med min bil
Har du provkört både S & X? Är ju helt olika bilar. Att vi har X beror enbart på utrymmet (vi har 4 barn). En S (eller för den delen 3) är mycket trevligare att köra. Framförallt såklart i Raven-version med bättre fjädring och räckvidd.
Vi är fyra i familjen, och valde X för dragkroken (till båten, släp et.c) samt att den lastar som en enorm kombi med 5-säten. Nya S har ju drag den med, de gamla har bara "cykelkrok".
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
För att X:en är tråkig att köra jämfört med S:en eller för att skillnaden i pris inte är värt det? Y:n var ''tråkig'' att köra jämfört med 3an. Det var något speciellt med hur man satt. Kan inte förklara vad :pspacecoin skrev: ↑09 jun 2023 12:33Behöver man varken fler sittplatser eller dragkrok så skulle jag köpa S över X alla dagar i veckan.Zlatje skrev: ↑09 jun 2023 09:11Kan man säga att skillnaden mellan S och X är lite som 3 och Y? Jag hade 3 SR+ innan. Den var sportig att köra och annan känsla på något sätt. Yn var inte tråkig att köra men det blir en helt annan sak när man sitter högre. Tänker mig att det borde vara så mellan S och X också mer eller mindre?Legato skrev: ↑09 jun 2023 08:06Fast 530 är ju återigen tokdyrt jämfört med min bil
Har du provkört både S & X? Är ju helt olika bilar. Att vi har X beror enbart på utrymmet (vi har 4 barn). En S (eller för den delen 3) är mycket trevligare att köra. Framförallt såklart i Raven-version med bättre fjädring och räckvidd.
Vi är fyra i familjen, och valde X för dragkroken (till båten, släp et.c) samt att den lastar som en enorm kombi med 5-säten. Nya S har ju drag den med, de gamla har bara "cykelkrok".
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Sådär ser begagnade bilar ut innan rekond.Zlatje skrev: ↑08 jun 2023 23:48520-530 för dom milen är fan inte dumt. Ska hålla koll där. Kanske sälja min nuvarande bil redan nu så man är redo! Där har man alla garantier kvar till och med. Dock var båda ganskja slaktade. Hur fan kan man få sin bil att efter 5000 mil se ut som 50.000mil?taliz skrev: ↑08 jun 2023 23:42Var får du 600k från?
4-500 för 13-14k mil.
520-530 för 5-6k mil.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-175200
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-174327
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-174244
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-173983
Var för fokuserad på blocket-priser
Det är ju där bilhandlare köper sina, sen lämnar de dem på rekond och lägger ut dem för 100k mer.
Vill du få dem att se ut som i bilhallen hos en handlare kan du ju själv lämna dem på rekond och spara 95k. Eller så tvättar och putsar du själv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Haha jo men du ser ju den vita Raven? Fan har hänt med huven? sen kostar en huv sådär 4000 att lacka, så självklart. Blir bara ledsen att folk kan misshandla sina bilar så Finns inte en X ute som inte är helt slaktad.taliz skrev: ↑09 jun 2023 13:40Sådär ser begagnade bilar ut innan rekond.Zlatje skrev: ↑08 jun 2023 23:48520-530 för dom milen är fan inte dumt. Ska hålla koll där. Kanske sälja min nuvarande bil redan nu så man är redo! Där har man alla garantier kvar till och med. Dock var båda ganskja slaktade. Hur fan kan man få sin bil att efter 5000 mil se ut som 50.000mil?taliz skrev: ↑08 jun 2023 23:42Var får du 600k från?
4-500 för 13-14k mil.
520-530 för 5-6k mil.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-175200
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-174327
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-174244
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-173983
Var för fokuserad på blocket-priser
Det är ju där bilhandlare köper sina, sen lämnar de dem på rekond och lägger ut dem för 100k mer.
Vill du få dem att se ut som i bilhallen hos en handlare kan du ju själv lämna dem på rekond och spara 95k. Eller så tvättar och putsar du själv.
Säkert bara jag som är petig :p
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Lite väl hårt generaliserat imo. Det är ju inte så att handlarna generellt täljer guld med smörkniv.taliz skrev: ↑09 jun 2023 13:40Sådär ser begagnade bilar ut innan rekond.Zlatje skrev: ↑08 jun 2023 23:48520-530 för dom milen är fan inte dumt. Ska hålla koll där. Kanske sälja min nuvarande bil redan nu så man är redo! Där har man alla garantier kvar till och med. Dock var båda ganskja slaktade. Hur fan kan man få sin bil att efter 5000 mil se ut som 50.000mil?taliz skrev: ↑08 jun 2023 23:42Var får du 600k från?
4-500 för 13-14k mil.
520-530 för 5-6k mil.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-175200
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-174327
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-174244
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-173983
Var för fokuserad på blocket-priser
Det är ju där bilhandlare köper sina, sen lämnar de dem på rekond och lägger ut dem för 100k mer.
Vill du få dem att se ut som i bilhallen hos en handlare kan du ju själv lämna dem på rekond och spara 95k. Eller så tvättar och putsar du själv.
Ofta är det faktiska fel på bilarna som behöver åtgärdas också. Dessutom långt ifrån alla lackskador som bara kan poleras bort.
Har själv köpt en fd taxi som jag kommer lägga runt 50k på. Skulle behöva lägga 100k på den om den skulle bli helt tipp-topp, pengar som jag absolut inte skulle få igen.
Med det sagt så väljer jag själv alltid KVD framför handlare (bortsett Tesla), men krävs ju att man har lite koll på bilarna om affärerna ska bli bra/ok.
Jag har bara gjort två riktigt bra bilaffärer i mitt liv. Båda de bilarna köpte jag direkt från Tesla. De bilar jag köpt från KVD handlar snarare om att få ett billigt ägande än att göra stora vinster.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Jag tycker S:en är mycket snyggare. X:en är med familje-praktisk kanske? Man sitter ju betydligt högre upp... S:en är mer energieffektiv med. Båda är fina bilar och ljudvolym i kupé är densamma i bägge (relativt hög sett till prislappen). Tydligen ska den vara bättre i 2022:orna.
Re: När uppgraderades hjulupphägning på X/S?
Ja S är verkligen flera nivåer snyggare än X. Det säger jag efter att ha ägt långt fler X än S...spacecoin skrev: ↑09 jun 2023 15:54Jag tycker S:en är mycket snyggare. X:en är med familje-praktisk kanske? Man sitter ju betydligt högre upp... S:en är mer energieffektiv med. Båda är fina bilar och ljudvolym i kupé är densamma i bägge (relativt hög sett till prislappen). Tydligen ska den vara bättre i 2022:orna.
2022:or finns nog inga i Sverige. Men 2023orna/Palladium är klart tystare än Raven och betydligt snålare på ström.
Tycker dock Raven är mest "bang for the buck" just nu. Kan verkligen inte förstå att folk köper S85, S70 osv för 300-350k när man kan köpa en S100D för 400k, eller ännu hellre en Raven SR för 450 eller Raven LR för 500...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021