Ägarbyte vid försäljning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

dah1berg

Ägarbyte vid försäljning

Inlägg av dah1berg »

Hej!
Ska sälja min m3 privat och undrar hur man gör detta på bästa sätt så nya ägaren kan ladda på supercharger direkt.
Tacksam för hjälp 😊
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Ägarbyte vid försäljning

Inlägg av Legato »

dah1berg skrev: 11 jun 2023 19:55
Hej!
Ska sälja min m3 privat och undrar hur man gör detta på bästa sätt så nya ägaren kan ladda på supercharger direkt.
Tacksam för hjälp 😊
Det är väldigt enkelt. Han skapar ett Teslakonto. När affären är klar så går du in i din app, klickar på din bild längst upp till höger, väljer sedan "lägg till/ta bort produkt" och tar bort din bil samt lägger till köparens uppgifter. Någon minut senare syns bilen på köparens Teslakonto.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Unia

Inlägg av Unia »

Legato

Måste den nya ägaren även mata in kortuppgifter i bilen för Plug & Charge? Eller görs det under Teslakonto?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Kortet lägga i teslakontot
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
johanh

Inlägg av johanh »

Legato skrev: 11 jun 2023 21:52
dah1berg skrev: 11 jun 2023 19:55
Hej!
Tacksam för hjälp 😊
Det är väldigt enkelt. Han skapar ett Teslakonto. När affären är klar så går du in i din app, klickar på din bild längst upp till höger, väljer sedan "lägg till/ta bort produkt" och tar bort din bil samt lägger till köparens uppgifter. Någon minut senare syns bilen på köparens Teslakonto.
Om man ska sälja bilen och inte har en aning om vem nästa ägare blir. Den blir upphämtad av transportfirma imorgon.
Räcker det att ta bort bilen ur appen då?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Ja. du kan fabrikåterställa den också i menyn i bilen så silpper de se dina filmer osv.
johanh

Inlägg av johanh »

pejvic skrev: 12 jun 2023 20:40
Ja. du kan fabrikåterställa den också i menyn i bilen så silpper de se dina filmer osv.
Tack för tipset, då kopplar jag loss den från appen och återställer bilen.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

När jag sålde min bil så genomförde jag ägarbyte via appen och tror att jag även återställde mitt konto men mitt kreditkort fanns fortfarande kvar i bilen om man klickade på Spotify ikonen och tryckte på uppgradera

Nu har jag bytt till en annan Tesla och den föregående ägarens betalkort finns kvar i samma meny.

Jag har ju inte längre kvar min gamla bil i appen men tog bort via appen mitt kreditkort. Försvinner mitt kreditkort från den gamla bilen nu? Vad händer om jag vill lägga till kreditkortet igen på min nya bil framöver. Kommer den dyka upp i min förra bil också?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Återställ bilen också.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Arn skrev: 20 dec 2024 18:25
När jag sålde min bil så genomförde jag ägarbyte via appen och tror att jag även återställde mitt konto men mitt kreditkort fanns fortfarande kvar i bilen om man klickade på Spotify ikonen och tryckte på uppgradera

Nu har jag bytt till en annan Tesla och den föregående ägarens betalkort finns kvar i samma meny.

Jag har ju inte längre kvar min gamla bil i appen men tog bort via appen mitt kreditkort. Försvinner mitt kreditkort från den gamla bilen nu? Vad händer om jag vill lägga till kreditkortet igen på min nya bil framöver. Kommer den dyka upp i min förra bil också?
Ägarbyte i appen, menar du då transportstyrelsens app, "mina fordon"??
du måste även överföra bilen i Tesla-appen till nya ägaren.
Om köparen redan hämtat din bil och du inte överfört den, gå då in i appen och ta bort bilen där.
Tyvärr kan köparen då inte ladda men du kan också ringa köparen, kolla upp hans mailadress och då överföra bilen i appen.

och svaret på din fråga är - nej. Den är kopplad till de fordon du ser i din app.

tryck på de tre strecken uppe i högra hörnet. där kan du se dina fordon.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Jag missade att återställa bilen innan den nya ägaren körde iväg med den men däremot så överför det jag ägarskapet till honom via Tesla appen ( och givetvis även via Transportstyrelsens app)

Tror att mitt kreditkort fortfarande finns kvar i min gamla bil. Tror ni att den nya ägaren skulle kunna välja att ta uppgradera till Spotify Premium via skärmen med mitt kreditkort?

Hur kan jag göra för att återställa min nya bil där förra ägarens alla uppgifter finns med? Kan jag göra det från bilen? Just nu kommer jag inte in i appen och kan bara använda nyckelkortet men ska kontakta gamla ägaren och be honom överföra ägarskapet via Tesla appen.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Arn skrev: 20 dec 2024 21:11
Jag missade att återställa bilen innan den nya ägaren körde iväg med den men däremot så överför det jag ägarskapet till honom via Tesla appen ( och givetvis även via Transportstyrelsens app)

Tror att mitt kreditkort fortfarande finns kvar i min gamla bil. Tror ni att den nya ägaren skulle kunna välja att ta uppgradera till Spotify Premium via skärmen med mitt kreditkort?

Hur kan jag göra för att återställa min nya bil där förra ägarens alla uppgifter finns med? Kan jag göra det från bilen? Just nu kommer jag inte in i appen och kan bara använda nyckelkortet men ska kontakta gamla ägaren och be honom överföra ägarskapet via Tesla appen.
Det går bara om han har kvar den i sin app. Annars kan du begära ägarskap på bilen när du fått gula regbeviset.
Ditt kreditkort finns inte kvar i din gamla bil.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Den gamla ägaren finns på Facebook i Tesla gruppen men får ingen respons från honom där. Raderade förra ägarens telefon från bilen men det hade varit bra om jag inte gjort det så jag kunde hitta hans telefonnummer för att få kontakt och kunna läsa ägarbytet i Tesla appen. Finns det något sätt att hitta telefonnumren om man raderat hans mobil?

Bilen är annars leasing och enligt KVD skulle det dröja minst två veckor innan jag får hem registreringsbeviset. Ganska jobbigt att behöva använda nyckelkortet varje gång
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Arn skrev: 21 dec 2024 14:26
Den gamla ägaren finns på Facebook i Tesla gruppen men får ingen respons från honom där. Raderade förra ägarens telefon från bilen men det hade varit bra om jag inte gjort det så jag kunde hitta hans telefonnummer för att få kontakt och kunna läsa ägarbytet i Tesla appen. Finns det något sätt att hitta telefonnumren om man raderat hans mobil?

Bilen är annars leasing och enligt KVD skulle det dröja minst två veckor innan jag får hem registreringsbeviset. Ganska jobbigt att behöva använda nyckelkortet varje gång
Håller med, katastrof att inte ha den i appen. Men gläd dig med att de flesta som köper av tex Riddermarks tex inte heller har den i appen på länge. Verkar bara vara Carla som fattar hur man hanterar detta.

Gläd dig också med att chansen att han har den kvar i sin app är närmast obefintlig. Så han kommer inte kunna hjälpa dig ändå.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Den som köpte min M3 fick ju uppleva lyx, dels en guidad provkörning med genomgång av bilens funktioner och dels ägarbyte i Tesla appen med tillgång till all funktionalitet direkt.
Finns många fördelar att inte gå genom bilhandlare
Skriv svar