Mercedes före Tesla att bli godkänd att applicera ADAS 3 i trafiken i Teslas hemstat Kalifornien. Ändå lite nesligt att gamla Benz fått till en produkt som uppfyller SAE Level 3. https://insideevs.com/news/671349/merce ... ornia/amp/
Re: Mercedes före med Lvl 3?
Postat: 19 jun 2023 09:45
av Holve
Har Tesla ansökt om godkännande? Den körs väl endast i beta?
Har Tesla ansökt om godkännande? Den körs väl endast i beta?
Varför är det så många som tror att Teslas FSD bara hålls tillbaka av byråkrati? Hade den varit tillräckligt bra så hade den också varit godkänd för Level 3.
Re: Mercedes före med Lvl 3?
Postat: 19 jun 2023 10:11
av Franz
Om jag nu förstår saken rätt (vilket jag kanske inte gör )
* Fördefinierade vägar
* Bilen håller sig inom sin fil och får inte byta fil (men kan manövrera inom filen, t.ex. om en motorcykel kör om dig i din fil)
* Det måste vara en bil framför
* Om bilen råkar ut för något den inte kan hantera kommer den varna föraren som skall ta över. I annat fall bromsar bilen till stillastående med varningsljus och upplåsta dörrar.
* Om vägen är för blöt eller det finns skräp på den kommer bilen lämna över till föraren
Nu är det ju ganska låga hastigheter (40 mph) i början men det verkar ju mer vara en konstgjord begränsning.
Det är ju inte riktigt så att man trillar baklänges över den tekniska utvecklingen jämfört med L2 då utan det känns ju snarare så att man plockar ut enklast möjliga körsituation och kallar den L3... Sedan får man ju ha respekt för att ovanstående körmönster ändå nog kan vara ganska representativt för många dagliga pendlingsresor så systemet är ju inte utan nytta.
Har Tesla ansökt om godkännande? Den körs väl endast i beta?
Varför är det så många som tror att Teslas FSD bara hålls tillbaka av byråkrati? Hade den varit tillräckligt bra så hade den också varit godkänd för Level 3.
Ja det kanske är för att de verkar inte ansökt om godkännande..
Skulle den blivit godkänd utan att de ansökt? Finns det biltillverkare som blivit godkända utan att de ansökt om det?
Ansökte Mercedes eller blev de godkända utan att ansökt?
Har Tesla ansökt om godkännande? Den körs väl endast i beta?
Varför är det så många som tror att Teslas FSD bara hålls tillbaka av byråkrati? Hade den varit tillräckligt bra så hade den också varit godkänd för Level 3.
Ja det kanske är för att de verkar inte ansökt om godkännande..
Skulle den blivit godkänd utan att de ansökt? Finns det biltillverkare som blivit godkända utan att de ansökt om det?
Ansökte Mercedes eller blev de godkända utan att ansökt?
För en simpel lyssnare/läsare så upplevs det ändå som intressant där ett företag har i mångt om mycket profilerat sig som autonomins förespråkare. Men det kanske bara är jag?
Mercedes före Tesla att bli godkänd att applicera ADAS 3 i trafiken i Teslas hemstat Kalifornien. Ändå lite nesligt att gamla Benz fått till en produkt som uppfyller SAE Level 3. https://insideevs.com/news/671349/merce ... ornia/amp/
EQS Drive Pilot har varit certifierade i två år för standarden UNECE R157 som är ett SAE J3016 Level 3 ("eyes off"/"hands off") på motorväg. Du kan jobba, titta på film eller spela spel (men inte sova). Från början var det 60 km/h, för ett år sedan har man utökat standarden till 130 km/h. Det finns bara lagstöd i Tyskland (sedan 18 månader eller så) och godkännande i Nevada och i Kalifornien. Inget på EU-nivå ännu.
Drive Pilot är än så länge begränsad till 60 km/h. Den operationella design domänen för Drive Pilot är motorväg och torrt väglag för Level 3-läget. Praktiken innebär det kökörning. För Level 2-läget (i samma system) finns givetvis inte dom här begränsningarna. I Level 3-läget tar Mercedes legalt ansvar för körningen och står för alla kostnader vid incidenter.
Min gissning är att Tesla har noll intresse av den här standarden till dess att det kommer konkurrenter som klarar det i 130km/h. Men även då tror jag det sitter långt inne för dem att dels vilja ta ansvar för körningen och klara av att köra så säkert att man klara Level 3 (och de specifika kraven i standarden kring t ex emergency vehicle corridor - för att klara det behöver man sannolikt mikrofon och/eller en kamera bakåt).
För en simpel lyssnare/läsare så upplevs det ändå som intressant där ett företag har i mångt om mycket profilerat sig som autonomins förespråkare. Men det kanske bara är jag?
Tesla marknadsför sig som autonomi, men jobbar bara med Level 2 "självkörning" - dvs föraren måste vara beredd att hoppa in för att "rädda" bilen utan varning närsomhelst. I Level 3 kör bilen till dess att föraren bekräftar att hen tar över. Om föraren inte tar över i tid (ca 10s) stannar bilen säkert. Det kräver en helt annan approach enligt mig. Bland annat måste begränsa var systemet funkar för att kunna garantera funktion.
Min gissning är att Teslas befintliga bilar (inkl HW4) aldrig kommer att bli autonoma givet hur ofta föraren måste gripa in fortfarande. Möjligtvis kan dom klara motorväg på HW4 i torrt väglag på dagstid inom tre år.
Har Tesla ansökt om godkännande? Den körs väl endast i beta?
Varför är det så många som tror att Teslas FSD bara hålls tillbaka av byråkrati? Hade den varit tillräckligt bra så hade den också varit godkänd för Level 3.
Ja det kanske är för att de verkar inte ansökt om godkännande..
Skulle den blivit godkänd utan att de ansökt? Finns det biltillverkare som blivit godkända utan att de ansökt om det?
Ansökte Mercedes eller blev de godkända utan att ansökt?
Hade Tesla trott att den skulle bli godkänd hade de ansökt.
Har Tesla ansökt om godkännande? Den körs väl endast i beta?
Varför är det så många som tror att Teslas FSD bara hålls tillbaka av byråkrati? Hade den varit tillräckligt bra så hade den också varit godkänd för Level 3.
Ja det kanske är för att de verkar inte ansökt om godkännande..
Skulle den blivit godkänd utan att de ansökt? Finns det biltillverkare som blivit godkända utan att de ansökt om det?
Ansökte Mercedes eller blev de godkända utan att ansökt?
Hade Tesla trott att den skulle bli godkänd hade de ansökt.
Har Tesla ansökt om godkännande? Den körs väl endast i beta?
Varför är det så många som tror att Teslas FSD bara hålls tillbaka av byråkrati? Hade den varit tillräckligt bra så hade den också varit godkänd för Level 3.
Ja det kanske är för att de verkar inte ansökt om godkännande..
Skulle den blivit godkänd utan att de ansökt? Finns det biltillverkare som blivit godkända utan att de ansökt om det?
Ansökte Mercedes eller blev de godkända utan att ansökt?
Hade Tesla trott att den skulle bli godkänd hade de ansökt.
Varför är det så många som tror att Teslas FSD bara hålls tillbaka av byråkrati? Hade den varit tillräckligt bra så hade den också varit godkänd för Level 3.
Ja det kanske är för att de verkar inte ansökt om godkännande..
Skulle den blivit godkänd utan att de ansökt? Finns det biltillverkare som blivit godkända utan att de ansökt om det?
Ansökte Mercedes eller blev de godkända utan att ansökt?
Hade Tesla trott att den skulle bli godkänd hade de ansökt.
Ja naturligtvis måste det vara så
Vad tror du själv?
Du förstår väl att tesla är bäst på allt, sen att spökinbromsningar är ganska standard struntar vi i.
Ja det kanske är för att de verkar inte ansökt om godkännande..
Skulle den blivit godkänd utan att de ansökt? Finns det biltillverkare som blivit godkända utan att de ansökt om det?
Ansökte Mercedes eller blev de godkända utan att ansökt?
Hade Tesla trott att den skulle bli godkänd hade de ansökt.
Ja naturligtvis måste det vara så
Vad tror du själv?
Du förstår väl att tesla är bäst på allt, sen att spökinbromsningar är ganska standard struntar vi i.
Det här med spökbromsningar tycker jag är så larvigt. Jag håller med om att de gånger det inträffar, är det såklart en tråkig grej. Men att jämföra att Tesla har fler spökbromsningar än någon annan tillverkare är så oerhört översimplifierat.
Att en bil "spökbromsar", nu skilt från en faktisk inbromsning till stillastående, måste betyda att bilen har sett något den tror kan innebära kollision. Förbereder för hård inbromsning genom att dutta på bromsen, men väljer att inte fortsätta bromsa då det ansågs vara ett falsklarm.
Att en annan bil inte spökbromsar måste rimligen då betyda att den inte trodde det skulle bli en kollision. Betyder det att den antog med större säkerhet att det inte skulle bli en kollision, eller missade den helt kollisionsrisken?
Då vi inte vet detta, kan man väl inte såga Tesla för att ha ett sämre system än andra? Eller tvärtom?
Och återigen, jag håller med om att de få tillfällen den spökbromsar så är det lite trist.
Hade Tesla trott att den skulle bli godkänd hade de ansökt.
Ja naturligtvis måste det vara så
Vad tror du själv?
Du förstår väl att tesla är bäst på allt, sen att spökinbromsningar är ganska standard struntar vi i.
Det här med spökbromsningar tycker jag är så larvigt. Jag håller med om att de gånger det inträffar, är det såklart en tråkig grej. Men att jämföra att Tesla har fler spökbromsningar än någon annan tillverkare är så oerhört översimplifierat.
Att en bil "spökbromsar", nu skilt från en faktisk inbromsning till stillastående, måste betyda att bilen har sett något den tror kan innebära kollision. Förbereder för hård inbromsning genom att dutta på bromsen, men väljer att inte fortsätta bromsa då det ansågs vara ett falsklarm.
Att en annan bil inte spökbromsar måste rimligen då betyda att den inte trodde det skulle bli en kollision. Betyder det att den antog med större säkerhet att det inte skulle bli en kollision, eller missade den helt kollisionsrisken?
Då vi inte vet detta, kan man väl inte såga Tesla för att ha ett sämre system än andra? Eller tvärtom?
Och återigen, jag håller med om att de få tillfällen den spökbromsar så är det lite trist.
Missbedömningar kan väl aldrig vara bra?
Re: Mercedes före med Lvl 3?
Postat: 19 jun 2023 20:43
av Jaegaern
För många quotes.
@BigEasy
Jo men det kan det väl? Om bil A inte ser en fara och då inte kunnat bromsa in om det visade sig vara "på riktigt" jämfört med bil B som ser en potentiell fara, småbromsar, sedan bromsar fullt då det visar sig vara "på riktigt" måste ha en större chans att skydda passagerarna från skador?
Likt att ha bromsberedskap med foten över bromsen.
Hade Tesla trott att den skulle bli godkänd hade de ansökt.
Ja naturligtvis måste det vara så
Vad tror du själv?
Du förstår väl att tesla är bäst på allt, sen att spökinbromsningar är ganska standard struntar vi i.
Det här med spökbromsningar tycker jag är så larvigt. Jag håller med om att de gånger det inträffar, är det såklart en tråkig grej. Men att jämföra att Tesla har fler spökbromsningar än någon annan tillverkare är så oerhört översimplifierat.
Att en bil "spökbromsar", nu skilt från en faktisk inbromsning till stillastående, måste betyda att bilen har sett något den tror kan innebära kollision. Förbereder för hård inbromsning genom att dutta på bromsen, men väljer att inte fortsätta bromsa då det ansågs vara ett falsklarm.
Att en annan bil inte spökbromsar måste rimligen då betyda att den inte trodde det skulle bli en kollision. Betyder det att den antog med större säkerhet att det inte skulle bli en kollision, eller missade den helt kollisionsrisken?
Då vi inte vet detta, kan man väl inte såga Tesla för att ha ett sämre system än andra? Eller tvärtom?
Och återigen, jag håller med om att de få tillfällen den spökbromsar så är det lite trist.
Min bil spökbromsar alltid på ett visst ställe på E14. Åt båda hållen, oavsett tid på dygnet. Två körfält, ingen kurva.
Naturligtvis ingen som helst kollisionsrisk heller.
Man kan aldrig anse att ett system som falsklarmar ofta är bättre än ett system som aldrig larmar. Det finns ingen koppling mellan många falsklarm och större möjlighet/känslighet att larma när det finns anledning att larma.
Många falsklarm betyder ett sämre system helt enkelt.
Varför är det så många som tror att Teslas FSD bara hålls tillbaka av byråkrati? Hade den varit tillräckligt bra så hade den också varit godkänd för Level 3.
Ja det kanske är för att de verkar inte ansökt om godkännande..
Skulle den blivit godkänd utan att de ansökt? Finns det biltillverkare som blivit godkända utan att de ansökt om det?
Ansökte Mercedes eller blev de godkända utan att ansökt?
Hade Tesla trott att den skulle bli godkänd hade de ansökt.
Ja naturligtvis måste det vara så
Vad tror du själv?
Den körs ju bara i beta så varför skulle de ansöka om det?
Ja det kanske är för att de verkar inte ansökt om godkännande..
Skulle den blivit godkänd utan att de ansökt? Finns det biltillverkare som blivit godkända utan att de ansökt om det?
Ansökte Mercedes eller blev de godkända utan att ansökt?
Hade Tesla trott att den skulle bli godkänd hade de ansökt.
Ja naturligtvis måste det vara så
Vad tror du själv?
Den körs ju bara i beta så varför skulle de ansöka om det?
Men den kommer väl antagligen att var i beta väldigt många år, kanske för alltid? Bl a Teslas AP har ju funnits ett tag och är fortfarande beta, de verkar inte lämna det stadiet.