The nationwide supply of EVs in stock has swelled nearly 350% this year, to more than 92,000 units.
That's a 92-day supply — roughly three months' worth of EVs, and nearly twice the industry average.
For comparison, dealers have a relatively low 54 days' worth of gasoline-powered vehicles in inventory as they rebound from pandemic-related supply chain interruptions.
In normal times, there's usually a 70-day supply.
Genesis, the Korean luxury brand, sold only 18 of its nearly $82,000 Electrified G80 sedans in the 30 days leading up to June 29, and had 210 in stock nationwide — a 350-day supply, per Cox research.
Other luxury models, like Audi's Q4 e-tron and Q8 e-tron and the GMC Hummer EV SUV, also have bloated inventories well above 100 days. All come with hefty price tags that make them ineligible for federal tax credits.
Imported models like the Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 and Nissan Ariya are also stacking up — likely because they're not eligible for tax credits either.
Tesla's price-cutting strategy could be taking a toll, too: The once-hot Ford Mustang Mach-E now has a 117-day supply. Ford says that's the result of ramped-up production in anticipation of stronger third-quarter sales.
Used Tesla prices have fallen an average of $7,141 (or 13 percent) since December 2022 and by $24,955 (or 35 percent) year on year. Looking at the whole market for used EVs, CoPilot found the average price had dropped by 34 percent to $44,160.
According to the works council, Volkswagen has temporarily reduced the production of electric cars at its Emden plant. The reason for this is weakening sales. This apparently affects not only the ID.4, but also the production start-up of the new electric sedan ID.7.
Demand is almost 30 per cent below the originally planned production figures. In the next two weeks until the plant holidays, the late shift for the production of the ID.4 and the first models of the new ID.7 will be cancelled. The three-week plant holidays are also to be extended by one week for workers in the E-segment. In addition, about 300 of the current 1,500 temporary workers in Emden will not be kept on as of August.
Lower Saxony’s Minister of Economics Olaf Lies (SPD), who also sits on VW’s supervisory board, told the Nordwest-Zeitung that the decision was “understandable” but also a “warning signal for the industry”. “The registration figures for electric cars remain high, but what we are concerned about is the current dip in demand – and not just at Volkswagen, but at all manufacturers,” Lies said, referring to the drop in subsidies.
Hur ser siffrorna ut för diesel och bensin? Är det inte bilförsäljning i helhet som rasat senaste tiden? Kristider, inflation, osäker ekonomi etc...?
Självklart är det så.
Men det genererar färre klick.
Men förhoppningsvis så kan det ge lite bättre priser på elbilar även på lite sikt, om
det nu finns marginaler för det alltså (vilket jag tror att det gör, iaf när det börjar bli
volymern på många modeller).
Hur ser siffrorna ut för diesel och bensin? Är det inte bilförsäljning i helhet som rasat senaste tiden? Kristider, inflation, osäker ekonomi etc...?
Det står ovan, "For comparison, dealers have a relatively low 54 days' worth of gasoline-powered vehicles in inventory as they rebound from pandemic-related supply chain interruptions. In normal times, there's usually a 70-day supply."
Dom säljer alltså snabbare än normalt, åtminstone i USA.
Förövrigt är det ju noterbart att Teslas begpriser inte fallit mer än övriga, trots massiva prissänkningar.
OT - för här är ett nybilspris, men en sänkning är tydlig.
51k prisjustering neråt på nya M3 RWD. Ok Tesla höjde väl en gnutta förut efter storsänkningen men
efterfrågan tycks låg på M3. Nån som såg när man började med den sista sänkningen?
Frågan är om det rasar eller på väg emot normala priser för bilar? En elbil borde vara billigare att bygga en en ICE.
Jo, den borde ju det, men när Munro kollade på en id bil när de var nya så tyckte han vad jag minns att det satt väldigt mycket onödiga komponenter i bilen, som typ hängde med från ice bilarna, men inte borde behövas i en ren elbil. Har inte hängt med Munros filmer på länge så vet inte om han kollat id bilar på senare tid och då märkt någon förbättring?
Tesla har han ju sett ett flertal förbättringar/ändringar på, under årens lopp.
Frågan är om det rasar eller på väg emot normala priser för bilar? En elbil borde vara billigare att bygga en en ICE.
Jo, den borde ju det, men när Munro kollade på en id bil när de var nya så tyckte han vad jag minns att det satt väldigt mycket onödiga komponenter i bilen, som typ hängde med från ice bilarna, men inte borde behövas i en ren elbil. Har inte hängt med Munros filmer på länge så vet inte om han kollat id bilar på senare tid och då märkt någon förbättring?
Tesla har han ju sett ett flertal förbättringar/ändringar på, under årens lopp.
Är ju så de arbetar, på gott och ont.
Tesla accepterar inga "gamla sanningar" utan designar från grunden efter vad som är fysiskt möjligt. Det brukar leda till väldigt effektiva lösningar, men som ibland kan behöva några revisioner för att bli riktigt bra.
Övriga återanvänder befintliga lösningar så mkt som möjligt, då det ofta sparar pengar vs att utveckla ngt nytt. Det leder ofta till saker som funkar skapligt från start, men kan vara onödigt komplexa och kosta mer att tillverka.
Kort sagt så är Teslas strategi vinnande i längden, övriga på kort sikt.
Frågan är om det rasar eller på väg emot normala priser för bilar? En elbil borde vara billigare att bygga en en ICE.
Jo, den borde ju det, men när Munro kollade på en id bil när de var nya så tyckte han vad jag minns att det satt väldigt mycket onödiga komponenter i bilen, som typ hängde med från ice bilarna, men inte borde behövas i en ren elbil. Har inte hängt med Munros filmer på länge så vet inte om han kollat id bilar på senare tid och då märkt någon förbättring?
Tesla har han ju sett ett flertal förbättringar/ändringar på, under årens lopp.
Orsaken är ju att dom flesta behöver tillverka dom gamla bilarna parallellt.
Frågan är om det rasar eller på väg emot normala priser för bilar? En elbil borde vara billigare att bygga en en ICE.
Jo, den borde ju det, men när Munro kollade på en id bil när de var nya så tyckte han vad jag minns att det satt väldigt mycket onödiga komponenter i bilen, som typ hängde med från ice bilarna, men inte borde behövas i en ren elbil. Har inte hängt med Munros filmer på länge så vet inte om han kollat id bilar på senare tid och då märkt någon förbättring?
Tesla har han ju sett ett flertal förbättringar/ändringar på, under årens lopp.
Är ju så de arbetar, på gott och ont.
Tesla accepterar inga "gamla sanningar" utan designar från grunden efter vad som är fysiskt möjligt. Det brukar leda till väldigt effektiva lösningar, men som ibland kan behöva några revisioner för att bli riktigt bra.
Övriga återanvänder befintliga lösningar så mkt som möjligt, då det ofta sparar pengar vs att utveckla ngt nytt. Det leder ofta till saker som funkar skapligt från start, men kan vara onödigt komplexa och kosta mer att tillverka.
Kort sagt så är Teslas strategi vinnande i längden, övriga på kort sikt.
Den strategin var nog bra från början, men deras fobi mot dedikerade sensorer har gett sämre produkter.
Verkar väldigt svettigt för VW. I Kina dumpar man nu ID3 för motsvarande 17500 USD.
Volkswagen brand CEO Thomas Schafer said during a recent internal meeting with the company’s managers that “the roof is on fire,” suggesting that “all is at stake” for the German carmaker
Schafer indicated to the over 2,000 managers that the next weeks and months will be “very tough” and leaned on them to make “small wins.” He also plans to introduce a new series of so-called “performance programs” that have the goal of saving the company a massive $11.2 billion in spending over the next three years.
“We are letting the costs run too high in many areas,” VW’s CEO said, calling for an immediate freeze on spending
“Our structures and processes are still too complex, slow, and inflexible,” Schafer added.
Statistiska centralbyråns siffror visar tydligt på en minskning av antalet registrerade elbilar under andra kvartalet år 2023. Då registrerades fler fossildrivna än rent eldrivna bilar, vilket kan jämföras med ”elbilsbomen” under 2022 när tre av fyra av alla nyregistrerade bilar var elbil
På Hedin bil i Jönköping såg man en tvärbromsning av försäljningen när bonusen uteblev och det tror regionchef Thomas Lindqvist är den största orsaken till att färre elbilar registrerats under 2023.
Elbilshandlaren Automove utanför Jönköping säljer begagnade elbilar och har haft bilar som stått i ett år utan att bli sålda.
– Räntan på lånet är 8 procent, ingen köper en bil för 700 000 med en sådan ränta, säger Daniel Sumedrea.
Bilarna säljs ibland på förlust enbart för att få in några pengar till företaget.
Statistiska centralbyråns siffror visar tydligt på en minskning av antalet registrerade elbilar under andra kvartalet år 2023. Då registrerades fler fossildrivna än rent eldrivna bilar, vilket kan jämföras med ”elbilsbomen” under 2022 när tre av fyra av alla nyregistrerade bilar var elbil
På Hedin bil i Jönköping såg man en tvärbromsning av försäljningen när bonusen uteblev och det tror regionchef Thomas Lindqvist är den största orsaken till att färre elbilar registrerats under 2023.
Elbilshandlaren Automove utanför Jönköping säljer begagnade elbilar och har haft bilar som stått i ett år utan att bli sålda.
– Räntan på lånet är 8 procent, ingen köper en bil för 700 000 med en sådan ränta, säger Daniel Sumedrea.
Bilarna säljs ibland på förlust enbart för att få in några pengar till företaget.
Vilken statistik går de på kan man undra.
Enligt Mobilitysweden hade vi fortfarande 60% laddbara bilar i försäljningen i juli och totalen för i år ligger högre än förra året.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Statistiska centralbyråns siffror visar tydligt på en minskning av antalet registrerade elbilar under andra kvartalet år 2023. Då registrerades fler fossildrivna än rent eldrivna bilar, vilket kan jämföras med ”elbilsbomen” under 2022 när tre av fyra av alla nyregistrerade bilar var elbil
På Hedin bil i Jönköping såg man en tvärbromsning av försäljningen när bonusen uteblev och det tror regionchef Thomas Lindqvist är den största orsaken till att färre elbilar registrerats under 2023.
Elbilshandlaren Automove utanför Jönköping säljer begagnade elbilar och har haft bilar som stått i ett år utan att bli sålda.
– Räntan på lånet är 8 procent, ingen köper en bil för 700 000 med en sådan ränta, säger Daniel Sumedrea.
Bilarna säljs ibland på förlust enbart för att få in några pengar till företaget.
Vilken statistik går de på kan man undra.
Enligt Mobilitysweden hade vi fortfarande 60% laddbara bilar i försäljningen i juli och totalen för i år ligger högre än förra året.
Sålda och registrerade bilar är inte samma sak. Många som registreras nu såldes för över ett år sedan.
Att köpa en dyr bil med 8% ränta på finansieringen är helt enkelt inte något folk vill göra idag, i samma utsträckning som förr, när vi får det allt sämre. Allt blir dyrare men vi får inte lönehöjningar som motsvarar.
Statistiska centralbyråns siffror visar tydligt på en minskning av antalet registrerade elbilar under andra kvartalet år 2023. Då registrerades fler fossildrivna än rent eldrivna bilar, vilket kan jämföras med ”elbilsbomen” under 2022 när tre av fyra av alla nyregistrerade bilar var elbil
På Hedin bil i Jönköping såg man en tvärbromsning av försäljningen när bonusen uteblev och det tror regionchef Thomas Lindqvist är den största orsaken till att färre elbilar registrerats under 2023.
Elbilshandlaren Automove utanför Jönköping säljer begagnade elbilar och har haft bilar som stått i ett år utan att bli sålda.
– Räntan på lånet är 8 procent, ingen köper en bil för 700 000 med en sådan ränta, säger Daniel Sumedrea.
Bilarna säljs ibland på förlust enbart för att få in några pengar till företaget.
Vilken statistik går de på kan man undra.
Enligt Mobilitysweden hade vi fortfarande 60% laddbara bilar i försäljningen i juli och totalen för i år ligger högre än förra året.
Sålda och registrerade bilar är inte samma sak. Många som registreras nu såldes för över ett år sedan.
Att köpa en dyr bil med 8% ränta på finansieringen är helt enkelt inte något folk vill göra idag, i samma utsträckning som förr, när vi får det allt sämre. Allt blir dyrare men vi får inte lönehöjningar som motsvarar.
Det är såklart inget specifikt mot just elbilar.
Men de skriver registrerade elbilar i texten.
"Statistiska centralbyråns siffror visar tydligt på en minskning av antalet registrerade elbilar under andra kvartalet år 2023."
Jag är fundersam på varför deras siffror skulle vara så annorlunda. Känns som att nån journalist kanske inte helt gjort sitt jobb.
Sen håller jag med dig. Dyra inköp minskar såklart rejält med hög ränta. Lägg till att vi haft hög inflation så folks ekonomi försämrats, samt såklart den direktkapade bonusen istället för som tidigare beslutat en utfasning med minskning varje år. Den kom i helt fel tid för hela bilhandeln.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Statistiska centralbyråns siffror visar tydligt på en minskning av antalet registrerade elbilar under andra kvartalet år 2023. Då registrerades fler fossildrivna än rent eldrivna bilar, vilket kan jämföras med ”elbilsbomen” under 2022 när tre av fyra av alla nyregistrerade bilar var elbil
På Hedin bil i Jönköping såg man en tvärbromsning av försäljningen när bonusen uteblev och det tror regionchef Thomas Lindqvist är den största orsaken till att färre elbilar registrerats under 2023.
Elbilshandlaren Automove utanför Jönköping säljer begagnade elbilar och har haft bilar som stått i ett år utan att bli sålda.
– Räntan på lånet är 8 procent, ingen köper en bil för 700 000 med en sådan ränta, säger Daniel Sumedrea.
Bilarna säljs ibland på förlust enbart för att få in några pengar till företaget.
Vilken statistik går de på kan man undra.
Enligt Mobilitysweden hade vi fortfarande 60% laddbara bilar i försäljningen i juli och totalen för i år ligger högre än förra året.
Man pratar om andra kvartalet, dvs april till juni. Siffrorna du visar är ju för juli?
Statistiska centralbyråns siffror visar tydligt på en minskning av antalet registrerade elbilar under andra kvartalet år 2023. Då registrerades fler fossildrivna än rent eldrivna bilar, vilket kan jämföras med ”elbilsbomen” under 2022 när tre av fyra av alla nyregistrerade bilar var elbil
På Hedin bil i Jönköping såg man en tvärbromsning av försäljningen när bonusen uteblev och det tror regionchef Thomas Lindqvist är den största orsaken till att färre elbilar registrerats under 2023.
Elbilshandlaren Automove utanför Jönköping säljer begagnade elbilar och har haft bilar som stått i ett år utan att bli sålda.
– Räntan på lånet är 8 procent, ingen köper en bil för 700 000 med en sådan ränta, säger Daniel Sumedrea.
Bilarna säljs ibland på förlust enbart för att få in några pengar till företaget.
Vilken statistik går de på kan man undra.
Enligt Mobilitysweden hade vi fortfarande 60% laddbara bilar i försäljningen i juli och totalen för i år ligger högre än förra året.
Man pratar om andra kvartalet, dvs april till juni. Siffrorna du visar är ju för juli?
Antalet registrerade elbilar minskade något i Q2 jämfört med Q1, men minskningen av totala antalet bilar var större, så elbilarnas marknadsandel ökade ändå något mellan Q1 och Q2. Jag skulle inte kalla detta en krasch för elbilar, då är man bara ute efter sensationsrubriker eller har inte förstått statistik…
Jan-Mars:
24k elbilar (33% av alla nya bilar)
13k Plug-in-hybrider (17%)
Statistiska centralbyråns siffror visar tydligt på en minskning av antalet registrerade elbilar under andra kvartalet år 2023. Då registrerades fler fossildrivna än rent eldrivna bilar, vilket kan jämföras med ”elbilsbomen” under 2022 när tre av fyra av alla nyregistrerade bilar var elbil
På Hedin bil i Jönköping såg man en tvärbromsning av försäljningen när bonusen uteblev och det tror regionchef Thomas Lindqvist är den största orsaken till att färre elbilar registrerats under 2023.
Elbilshandlaren Automove utanför Jönköping säljer begagnade elbilar och har haft bilar som stått i ett år utan att bli sålda.
– Räntan på lånet är 8 procent, ingen köper en bil för 700 000 med en sådan ränta, säger Daniel Sumedrea.
Bilarna säljs ibland på förlust enbart för att få in några pengar till företaget.
Vilken statistik går de på kan man undra.
Enligt Mobilitysweden hade vi fortfarande 60% laddbara bilar i försäljningen i juli och totalen för i år ligger högre än förra året.
Man pratar om andra kvartalet, dvs april till juni. Siffrorna du visar är ju för juli?
Antalet registrerade elbilar minskade något i Q2 jämfört med Q1, men minskningen av totala antalet bilar var större, så elbilarnas marknadsandel ökade ändå något mellan Q1 och Q2. Jag skulle inte kalla detta en krasch för elbilar, då är man bara ute efter sensationsrubriker eller har inte förstått statistik…
Jan-Mars:
24k elbilar (33% av alla nya bilar)
13k Plug-in-hybrider (17%)
I detta sammanhang är ju marknadsandelen irrelevant.
Det man pratar om är att man säljer betydligt färre elbilar än tidigare.
Siffrorna du visar innebär ju ett tapp på närmare 25%, och då är det ändå faktiska registreringar(dvs bilar som i många fall beställdes för väldigt längesedan, när privatekonomin såg helt annorlunda ut för många).
Vi vet först i höst/vinter, när dagens försäljning omsätts i leverans/registreringar, om det som Mobility Sweden talar om stämmer. Men jag ser inget som talar emot dem, allt tyder på att de har rätt. Det kan bli en rejäl krasch i höst/vinter.
För att motverka det lär det behövas stimulanser.
En wild and crazy ide skulle kanske kunna vara att införa någon form av riktiga subventioner för de som köper elbil för att öka incitamentet att köpa en sådan istället för fossilbil?
En wild and crazy ide skulle kanske kunna vara att införa någon form av riktiga subventioner för de som köper elbil för att öka incitamentet att köpa en sådan istället för fossilbil?
Tänk dig ett system där det typ finansieras av en extra "malus" för de som väljer att köpa fossilbil. Och så kan man fasa ut det efter hand med en minskning av bonus år för år i takt med att bilarna blir billigare.
Wild!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR