Pyspunka, hur många däck ska jag byta?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

insvept

Pyspunka, hur många däck ska jag byta?

Inlägg av insvept »

Har pyspunka på vänster bakdäck. Lagade detta för några månader sen på en däckverkstad för samma problem, dom sa att skadan sitter nära kanten så det är lite svårt att laga, men de gjorde ett försök. Lagningen har hållt bra tills idag då trycket var nere på 2.2 bar istället för 3.0 som jag annars kör på.

För ett år sen var det 7mm runtom på alla däcken, har inte mätt vad det är nu. Gissar på att alla däcken rullat halvägs till ett byte.

Byter jag ett däck, båda bak eller alla fyra?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pyspunka, hur många däck ska jag byta?

Inlägg av mikebike »

Båda bak.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Vet inte om jag vill rekommendera det riktigt, men kaaaanske kan vara värt med test av någon typ av skum som kan plugga hålet? Om det nu är så litet så kan det ju funka.
Finns ju en drös varianter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ifall det går att hitta ett bättre beg däck med ung. samma mönsterdjup som. det gamla däcket kanske det skulle kunna vara ett alt.?... Eller måste det typ vara exakt samma mönsterdjup?

Men det kanske är svårt...

Sen är väl frågan om det är värt att 'snåla' på det här på en ca 3 år gammal(?) Model 3...

EDIT: Med 'snåla' ovan så avsåg jag att endast byta däcket med pyspunka till något annat beg. däck – om det nu skulle gå att få tag på ngt sådant däck dvs.

Nackdelen med det här är att det i så fall högst sannolikt skulle sitta däck av olika typ på bakaxeln, vilket sannolikt inte är optimalt ifall man är ute och kör när det finns risk för vattenplaning... Särskilt inte när däcken börjar närma sig 1,6 mm.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
insvept

Inlägg av insvept »

Tänkte att jag inte kan vara den första som får punktering på ett däck som måste bytas och att det fanns ett självklart svar på frågan. Men det verkar inte så :)

Just nu lutar jag mest åt att köpa 4 st nya däck. Annars måste jag ändå byta om något år och får de ojämt slitna mönsterdjupmässigt.

Kollar på nya däck online och vet inte riktigt vad jag ska ha.
Vore ju fint om man hittade ett tyst, säkert däck som inte är jättedyrt och av ett kändare märke.
De som sitter på nu är Nexen Nfera Sport 235/45 Z R18 som satt på när jag köpte bilen för ett år sen.
SwedishAdvocate

insvept skrev: 17 jul 2023 18:35
Tänkte att jag inte kan vara den första som får punktering på ett däck som måste bytas och att det fanns ett självklart svar på frågan. Men det verkar inte så :) [...
Tycker det verkar som "båda bak" är 'huvudsvaret'. :)

Tyst har jag inte koll på, men annars verkar väl folk vara nöjda med Michelin...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Slöseri att kasta 4 däck med halva livslängden kvar.
Om du kollar däckmönstret så bör bakdäcken ha slitits mer än framdäcken.
Brukar bli så på Model 3, oavsett om det är AWD eller RWD(men förstås mer på RWD).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
insvept

Inlägg av insvept »

Tack för svar.
Kollar däcken lite mer noggrant imorgon och återkommer.
SwedishAdvocate

Har uppdaterat mitt första inlägg ovan med följande:
SwedishAdvocate skrev: 17 jul 2023 17:46
EDIT: Med 'snåla' ovan så avsåg jag att endast byta däcket med pyspunka till något annat beg. däck – om det nu skulle gå att få tag på ngt sådant däck dvs.

Nackdelen med det här är att det i så fall högst sannolikt skulle sitta däck av olika typ på bakaxeln, vilket sannolikt inte är optimalt ifall man är ute och kör när det finns risk för vattenplaning... Särskilt inte när däcken börjar närma sig 1,6 mm.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Har uppfattat det som helt normalt att bara byta ett däck till ett liknande. Har själv gjort det på tidigare bilar. Däckfirmorna jag varit på har haft massor med bättre begagnade däck för sånt här. Så att byta 1, 2 eller 4 blir en smaksak.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenny368061

Inlägg av Collin87 »

SkipperO skrev: 18 jul 2023 07:42
Har uppfattat det som helt normalt att bara byta ett däck till ett liknande. Har själv gjort det på tidigare bilar. Däckfirmorna jag varit på har haft massor med bättre begagnade däck för sånt här. Så att byta 1, 2 eller 4 blir en smaksak.
Min erfarenhet av detta är att man alltid blir rekommenderad att byta 2 om 1 blivit kass för att få dels samma typ av däck på samma axel samt att mönsterdjup bör vara likvärdigt.
Men då har ju oftast däcken gått ett tag och är generellt lite nerslitna.

Nu fick jag ett armeringsjärn i höger bak häromdagen (positionerat så det inte är möjligt att laga) och gör en chansning på att bara byta just det däcket.
Hämtade bilen i slutet på april så är inte sugen på att byta ett nästan nytt däck vänster bak för att vidhålla den principen.

Men visst får man tag på ett begagnat likadant med ungefär samma mönsterdjup så är det väl bara att köra.
Skulle däremot aldrig få för mig att sätta olika däck på samma axel. Inte ens liknande.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
SwedishAdvocate

Har uppfattat det som helt normalt att bara byta ett däck till ett liknande. Har själv gjort det på tidigare bilar. Däckfirmorna jag varit på har haft massor med bättre begagnade däck för sånt här. Så att byta 1, 2 eller 4 blir en smaksak. [Min u.]
Även om mönsterdjupet inte skulle skilja gissar jag att det kan skilja lite i vikt mellan olika modeller av däck. Skulle det här kunna orsaka någon slags snedbelastning på bakre motor eller drivaxel?...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
SwedishAdvocate

Collin87 skrev: 18 jul 2023 09:52
...] Men visst får man tag på ett begagnat likadant med ungefär samma mönsterdjup så är det väl bara att köra.
Skulle däremot aldrig få för mig att sätta olika däck på samma axel. Inte ens liknande. [Min u.]
Av fler anledningar än risk för olika grepp i situationer med vattenplaning?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

Olika däckmodeller kan väl slitas olika snabbt. Kan även det bli problem utöver att de (återigen) får olika grepp vid vattenplaning?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

insvept skrev: 17 jul 2023 18:35
Tänkte att jag inte kan vara den första som får punktering på ett däck som måste bytas och att det fanns ett självklart svar på frågan. Men det verkar inte så :)

Just nu lutar jag mest åt att köpa 4 st nya däck. Annars måste jag ändå byta om något år och får de ojämt slitna mönsterdjupmässigt.

Kollar på nya däck online och vet inte riktigt vad jag ska ha.
Vore ju fint om man hittade ett tyst, säkert däck som inte är jättedyrt och av ett kändare märke.
De som sitter på nu är Nexen Nfera Sport 235/45 Z R18 som satt på när jag köpte bilen för ett år sen.
Rent krasst måste du inte byta bägge på en axel. Skillnaden i rotationshastighet är låg mellan ett nytt däck och ett med 50% mönster.
Kör du på lite krokiga vägar roterar diffen lika mycket.

Det är garanterat ingen diffbroms i Teslas vanliga differentialer så det blir inte alls de problemen som fyrhjulsdrivna bilar får i mellandiffen när de försöker bromsa den axel som snurrar lite fortare.

Jag hade lätt kunnat acceptera ett bytt däck och sen byta alla fyra senare när det är dags.
Historien har visat att samma däcksdimension kan ha olika ytterdiametrar så rent krasst kan man hitta ett däck som passar bra nytt med tre halvnötta.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenny368061

Inlägg av Collin87 »

SwedishAdvocate skrev: 18 jul 2023 15:31
Collin87 skrev: 18 jul 2023 09:52
...] Men visst får man tag på ett begagnat likadant med ungefär samma mönsterdjup så är det väl bara att köra.
Skulle däremot aldrig få för mig att sätta olika däck på samma axel. Inte ens liknande. [Min u.]
Av fler anledningar än risk för olika grepp i situationer med vattenplaning?
Säkerhet och estetik.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Skriv svar