Totala laddtider SECC 2023
Moderator: Redaktion
Totala laddtider SECC 2023
Jag har börjat sammanställa en lista med totala laddtiden för deltagarna, utifrån de uppgifter som lämnats in. Under ideala förhållanden ska körtiden vara identisk om man kör samma väg, då vi är tvungna att hålla hastighetsgränsen. Detta är naturligtvis omöjligt att uppnå, då trafikförhållandena varierar, man kan ha otur med olyckor, målning av väglinjer, hamna bakom ett långsamt ekipage i ett par kilometer på ställen det inte går att köra om, ha problem att få igång laddare eller behöva byta laddare, och så vidare.
En jämförelse av laddtider ger därför en bra uppskattning av den egentliga tidskillnaden mellan bilarna, och hur det skulle se ut om vi körde på tomma vägar och höll exakt samma hastighet.
En brasklapp är att Tesla har plug and charge på SuC. Overheaden vid varje laddstopp blir därför kortare, då man slipper trixa med appar, kort, tags, och så vidare, vid start och ibland stopp av laddning. Skillnaden mellan Teslor och övriga bilar kommer därför bli större än vad denna lista visar.
Det totala antalet laddstopp påverkar givetvis också overheaden.
Fyll gärna på med era uppgifter om total laddtid om ni inte publicerat det i någon av de andra trådarna redan (eller jag räknat fel). Jag saknar information från agehall, Col och HOsterlindh.
1. Segelflygaren (Tesla Model S Plaid -23): 1 timme, 12 minuter (+0 minuter)
2. Jojje167 (Tesla Model 3 LR -21): 1 timme, 21 minuter (+9 minuter)
3. Niklas z (Tesla Model 3 LR -20: 1 timme, 36 minuter (+24 minuter)
4. Laddvin (NIO ET5 -23): 1 timme, 38 minuter inklusive tid för batteribyten (+26 minuter)*
5. Datzun (Tesla Model 3 LR -21): 1 timme, 41 minuter (+29 minuter)
6. Krigis72 (Polestar 2 LR SM -23): 1 timme, 47 minuter (+35 minuter)
7. iAkita (Kia EV6 GT -23): 1 timme 55, minuter (+43 minuter)
8. JanneWilliams (BMW i4 M50 -23): 2 timmar, 16 minuter (+1 timme, 4 minuter)*
9. Joel 80 (Polestar 2 LR DM -21): 2 timmar, 25 minuter (+1 timme, 13 minuter)*
10. Generalbogge Tesla Model S 90D -17): 2 timmar, 47 minuter (+1 timme, 35 minuter)*
11. Robin_j (Tesla Model S P85+ -14): 3 timmar, 21 minuter (+2 timmar, 9 minuter)*
*Körde via Höör istället för Kristianstad efter start och/eller valde annan väg än E4/E20 genom Stockholm, vilket kan ha gett något längre restid.
Resultaten reflekterar den placeringsmässiga resultatlistan ganska bra. Den visar även att det finns potential att förbättra vinnartiden och att många bilar har möjlighet att komma under 19 timmar (med tanke på att vinnartiden i år var 18.11). Så nästa år kan bli väldigt jämt och spännande med många bilar som får en sluttid under 19 timmar!
En jämförelse av laddtider ger därför en bra uppskattning av den egentliga tidskillnaden mellan bilarna, och hur det skulle se ut om vi körde på tomma vägar och höll exakt samma hastighet.
En brasklapp är att Tesla har plug and charge på SuC. Overheaden vid varje laddstopp blir därför kortare, då man slipper trixa med appar, kort, tags, och så vidare, vid start och ibland stopp av laddning. Skillnaden mellan Teslor och övriga bilar kommer därför bli större än vad denna lista visar.
Det totala antalet laddstopp påverkar givetvis också overheaden.
Fyll gärna på med era uppgifter om total laddtid om ni inte publicerat det i någon av de andra trådarna redan (eller jag räknat fel). Jag saknar information från agehall, Col och HOsterlindh.
1. Segelflygaren (Tesla Model S Plaid -23): 1 timme, 12 minuter (+0 minuter)
2. Jojje167 (Tesla Model 3 LR -21): 1 timme, 21 minuter (+9 minuter)
3. Niklas z (Tesla Model 3 LR -20: 1 timme, 36 minuter (+24 minuter)
4. Laddvin (NIO ET5 -23): 1 timme, 38 minuter inklusive tid för batteribyten (+26 minuter)*
5. Datzun (Tesla Model 3 LR -21): 1 timme, 41 minuter (+29 minuter)
6. Krigis72 (Polestar 2 LR SM -23): 1 timme, 47 minuter (+35 minuter)
7. iAkita (Kia EV6 GT -23): 1 timme 55, minuter (+43 minuter)
8. JanneWilliams (BMW i4 M50 -23): 2 timmar, 16 minuter (+1 timme, 4 minuter)*
9. Joel 80 (Polestar 2 LR DM -21): 2 timmar, 25 minuter (+1 timme, 13 minuter)*
10. Generalbogge Tesla Model S 90D -17): 2 timmar, 47 minuter (+1 timme, 35 minuter)*
11. Robin_j (Tesla Model S P85+ -14): 3 timmar, 21 minuter (+2 timmar, 9 minuter)*
*Körde via Höör istället för Kristianstad efter start och/eller valde annan väg än E4/E20 genom Stockholm, vilket kan ha gett något längre restid.
Resultaten reflekterar den placeringsmässiga resultatlistan ganska bra. Den visar även att det finns potential att förbättra vinnartiden och att många bilar har möjlighet att komma under 19 timmar (med tanke på att vinnartiden i år var 18.11). Så nästa år kan bli väldigt jämt och spännande med många bilar som får en sluttid under 19 timmar!
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Totala laddtider SECC 2023
Skulle ha varit intressant att se bilmodellerna också i listan.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Totala laddtider SECC 2023
Fixat!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Totala laddtider SECC 2023
Klockrent!
Tackar!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Totala laddtider SECC 2023
Batteribyten? På riktigt?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Totala laddtider SECC 2023
Japp, två byten av högvoltsbatteriet längs vägen (istället för laddning). Laddvin, som körde NIO:n, kan säkert berätta mer hur det funkade.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Totala laddtider SECC 2023
På grund av de två bytesstationernas placering så fick ju NIOn byta batteri onödigt tidigt också. Om bytena skett vid låg SoC så hade totala laddtiden blivit ännu kortare.
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 5629
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Totala laddtider SECC 2023
Han har skrivit några inlägg om det här i en eller båda de andra trådarna om årets SECC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 177
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Totala laddtider SECC 2023
Mycket intressant lista bra ihop skrivet.
Viktigaste är att vi med model S 3st så ser man tydligt att tekniken gått framåt rejält mellan årsmodeller
Viktigaste är att vi med model S 3st så ser man tydligt att tekniken gått framåt rejält mellan årsmodeller
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7239
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Totala laddtider SECC 2023
Detta visar ju också tydligt att laddtider inte längre på något sätt är en begränsning under långresa.
Givet att detta är ganska extrema förhållanden och tävling, men under normala förhållanden så skulle iaf jag vilja ha betydligt mer paus än drygt en timme under 18 timmars körning.
Detta innebär ju också att även dom allra äldsta Teslorna i praktiken är nästan likvärdiga med moderna bilar för långresor, den faktiska skillnaden i restid blir ju försumbar om man tar rimligt många och långa pauser.
/fth
Givet att detta är ganska extrema förhållanden och tävling, men under normala förhållanden så skulle iaf jag vilja ha betydligt mer paus än drygt en timme under 18 timmars körning.
Detta innebär ju också att även dom allra äldsta Teslorna i praktiken är nästan likvärdiga med moderna bilar för långresor, den faktiska skillnaden i restid blir ju försumbar om man tar rimligt många och långa pauser.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Totala laddtider SECC 2023
Instämmer. Om jag skulle bli ombedd att göra en lista över förbättringar jag önskar på min bil (M3LR-20) skulle högre laddhastighet inte höra till det jag prioriterar mest.fth skrev: ↑21 jul 2023 09:53Detta visar ju också tydligt att laddtider inte längre på något sätt är en begränsning under långresa.
Givet att detta är ganska extrema förhållanden och tävling, men under normala förhållanden så skulle iaf jag vilja ha betydligt mer paus än drygt en timme under 18 timmars körning.
/fth
Under mina utlandsresor med bilen (har blivit 6 st sedan sommaren 2021) är räckvidden och laddhastigheten gott och väl tillräcklig. Jag kan starta på morgonen, kära hela förmiddagen, äta lunch medan bilen laddar, köra hela eftermiddagen, äta kvällsmat medan bilen laddar och kanske även köra en stund på kvällen. Mer behöver jag inte. Däremot skulle jag nog inte vilja se försämringar av laddhastighet och räckvidd, för då skulle det körmönster jag beskrev rubbas.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7239
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Totala laddtider SECC 2023
Ja, det är ju faktiskt inte bara laddtid, utan som du skriver "körmönster" man behöver väga in.Niklas Z skrev: ↑21 jul 2023 10:01Instämmer. Om jag skulle bli ombedd att göra en lista över förbättringar jag önskar på min bil (M3LR-20) skulle högre laddhastighet inte höra till det jag prioriterar mest.
Under mina utlandsresor med bilen (har blivit 6 st sedan sommaren 2021) är räckvidden och laddhastigheten gott och väl tillräcklig. Jag kan starta på morgonen, kära hela förmiddagen, äta lunch medan bilen laddar, köra hela eftermiddagen, äta kvällsmat medan bilen laddar och kanske även köra en stund på kvällen. Mer behöver jag inte. Däremot skulle jag nog inte vilja se försämringar av laddhastighet och räckvidd, för då skulle det körmönster jag beskrev rubbas.
Min gamla 2016 X90 har lite för kort räckvidd, lite för långsam laddning, och lite för brant laddkurva för att det skall vara riktigt bekvämt när man ska köra långt. Den totala restiden påverkas som sagt inte så särskilt mycket, men det blir ganska tradigt att behöva stanna typ var 15-20:e mil för att optimera laddningen.
/fth
P.S. att "kära hela förmiddagen" låter iofs rätt trevligt
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Totala laddtider SECC 2023
Inte dumt alls Kan t o m vara trevligare än att köra Tesla.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Totala laddtider SECC 2023
Kan jag få ut runt 30-35mil i motorvägsfart på en lagom laddtid är det ganska ok som jag ser det. Att försöka pressa körmönstret mer är nog inte lämpligt. Sedan finns det så klart olika körmönster beroende på situation.
Model Y LR.
Model S70D
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7239
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Totala laddtider SECC 2023
Ja, det är en rimlig nivå, då får man en bra balans mellan körning och paus.
Min 2016 X90 klarar totalt ungefär den sträckan i motorvägsfart 100%-0, det är lite för kort för att det skall vara riktigt njutbart på längre resor.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2285
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Totala laddtider SECC 2023
Intressant att 800 volts bilen hade längre laddtid än 400 volts bilarna.
Det kanske stämmer som Mercedes chefsingenjör nämnde när EQS lanserades, på batteristorlekar under 100 kWh behövs inte mer än 400 volt.
Det kanske stämmer som Mercedes chefsingenjör nämnde när EQS lanserades, på batteristorlekar under 100 kWh behövs inte mer än 400 volt.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Totala laddtider SECC 2023
Det var väl en Ioniq 5 med också?
Model Y LR AWD 2022
Re: Totala laddtider SECC 2023
Så länge inte strömstyrkan blir begränsande/ ett problem med 400V så är det ju i regel batteriet själv som begränsar.Off Grid Byggaren skrev: ↑21 jul 2023 15:31Intressant att 800 volts bilen hade längre laddtid än 400 volts bilarna.
Det kanske stämmer som Mercedes chefsingenjör nämnde när EQS lanserades, på batteristorlekar under 100 kWh behövs inte mer än 400 volt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Totala laddtider SECC 2023
Nja, det är inte så konstigt egentligen. Du måste räkna in skilnaden i förbrukning också. EV6 GT:n hade till exempel hela 55% mer högre förbrukning än Jojjes Model 3, och 23% högre förbrukning än BMW i4 (och den EV6 GT Line jag körde förra året). Det innebär att jag fick ladda 120 kWh mer än Jojje längs vägen och hade högre genomsnittlig laddeffekt, trots Jojjes imponerande och i princip perfekta körning där han kom in med nära noll på samtliga laddstopp.Off Grid Byggaren skrev: ↑21 jul 2023 15:31Intressant att 800 volts bilen hade längre laddtid än 400 volts bilarna.
Det kanske stämmer som Mercedes chefsingenjör nämnde när EQS lanserades, på batteristorlekar under 100 kWh behövs inte mer än 400 volt.
Snarare tycker jag det imponerande av bilen att jag bara behövde ladda 34 minuter längre. Sen stod jag ett tag vid en kass laddare i Jönköping som bara gav 64 kW i snitt, men det påverkade nog inte mer än högst 10 minuter på totala laddtiden.
Om det behövs 800V på batterier som är mindre än 100 kW är en smaksak. Tycker man det är onödigt att kunna ladda 10-80% på 18 minuter, istället för 30-35 minuter, så är det onödigt. Annars inte. Men tänk vilken grym tid agehall skulle ha fått med Mercedes EQE:n om den haft samma laddkurva som EV6:an.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2285
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Totala laddtider SECC 2023
Ja, det var ju några saker jag inte hade tänkt på.iAkita skrev: ↑21 jul 2023 17:43Nja, det är inte så konstigt egentligen. Du måste räkna in skilnaden i förbrukning också. EV6 GT:n hade till exempel hela 55% mer högre förbrukning än Jojjes Model 3, och 23% högre förbrukning än BMW i4 (och den EV6 GT Line jag körde förra året). Det innebär att jag fick ladda 120 kWh mer än Jojje längs vägen och hade högre genomsnittlig laddeffekt, trots Jojjes imponerande och i princip perfekta körning där han kom in med nära noll på samtliga laddstopp.Off Grid Byggaren skrev: ↑21 jul 2023 15:31Intressant att 800 volts bilen hade längre laddtid än 400 volts bilarna.
Det kanske stämmer som Mercedes chefsingenjör nämnde när EQS lanserades, på batteristorlekar under 100 kWh behövs inte mer än 400 volt.
Snarare tycker jag det imponerande av bilen att jag bara behövde ladda 34 minuter längre. Sen stod jag ett tag vid en kass laddare i Jönköping som bara gav 64 kW i snitt, men det påverkade nog inte mer än högst 10 minuter på totala laddtiden.
Om det behövs 800V på batterier som är mindre än 100 kW är en smaksak. Tycker man det är onödigt att kunna ladda 10-80% på 18 minuter, istället för 30-35 minuter, så är det onödigt. Annars inte. Men tänk vilken grym tid agehall skulle ha fått med Mercedes EQE:n om den haft samma laddkurva som EV6:an.
Verkar ju som att alla biltillverkare försöker få ned laddtiderna så mycket som möjligt.
Nya Lotus Eletre med 800 volt har ju grym laddeffekt över 300 kW, det hade nog inte gått med 400 volt.
Kanske bilar med över 50 kWh batteri kan vara tänkbart i framtiden för 800 volt system?
Eller om alla går över dit såsmåningom.
Man blir ju snabbt bortskämd med hyfsad laddtid, jag hamnade på en 100 kW laddare i veckan med min e-tron, och det tog 44 minuter att få i 70 kWh mot 32 minuter på Ionity.
Det kändes lite segt, och jag har sett flera EV6 bilar på Ionity som bara står där 10-15 minuter.