Sida 1 av 1

Totala laddtider SECC 2023

Postat: 20 jul 2023 21:32
av iAkita
Jag har börjat sammanställa en lista med totala laddtiden för deltagarna, utifrån de uppgifter som lämnats in. Under ideala förhållanden ska körtiden vara identisk om man kör samma väg, då vi är tvungna att hålla hastighetsgränsen. Detta är naturligtvis omöjligt att uppnå, då trafikförhållandena varierar, man kan ha otur med olyckor, målning av väglinjer, hamna bakom ett långsamt ekipage i ett par kilometer på ställen det inte går att köra om, ha problem att få igång laddare eller behöva byta laddare, och så vidare.

En jämförelse av laddtider ger därför en bra uppskattning av den egentliga tidskillnaden mellan bilarna, och hur det skulle se ut om vi körde på tomma vägar och höll exakt samma hastighet.

En brasklapp är att Tesla har plug and charge på SuC. Overheaden vid varje laddstopp blir därför kortare, då man slipper trixa med appar, kort, tags, och så vidare, vid start och ibland stopp av laddning. Skillnaden mellan Teslor och övriga bilar kommer därför bli större än vad denna lista visar.

Det totala antalet laddstopp påverkar givetvis också overheaden.

Fyll gärna på med era uppgifter om total laddtid om ni inte publicerat det i någon av de andra trådarna redan (eller jag räknat fel). Jag saknar information från agehall, Col och HOsterlindh.

1. Segelflygaren (Tesla Model S Plaid -23): 1 timme, 12 minuter (+0 minuter)
2. Jojje167 (Tesla Model 3 LR -21): 1 timme, 21 minuter (+9 minuter)
3. Niklas z (Tesla Model 3 LR -20: 1 timme, 36 minuter (+24 minuter)
4. Laddvin (NIO ET5 -23): 1 timme, 38 minuter inklusive tid för batteribyten (+26 minuter)*
5. Datzun (Tesla Model 3 LR -21): 1 timme, 41 minuter (+29 minuter)
6. Krigis72 (Polestar 2 LR SM -23): 1 timme, 47 minuter (+35 minuter)
7. iAkita (Kia EV6 GT -23): 1 timme 55, minuter (+43 minuter)
8. JanneWilliams (BMW i4 M50 -23): 2 timmar, 16 minuter (+1 timme, 4 minuter)*
9. Joel 80 (Polestar 2 LR DM -21): 2 timmar, 25 minuter (+1 timme, 13 minuter)*
10. Generalbogge Tesla Model S 90D -17): 2 timmar, 47 minuter (+1 timme, 35 minuter)*
11. Robin_j (Tesla Model S P85+ -14): 3 timmar, 21 minuter (+2 timmar, 9 minuter)*

*Körde via Höör istället för Kristianstad efter start och/eller valde annan väg än E4/E20 genom Stockholm, vilket kan ha gett något längre restid.

Resultaten reflekterar den placeringsmässiga resultatlistan ganska bra. Den visar även att det finns potential att förbättra vinnartiden och att många bilar har möjlighet att komma under 19 timmar (med tanke på att vinnartiden i år var 18.11). Så nästa år kan bli väldigt jämt och spännande med många bilar som får en sluttid under 19 timmar!

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 20 jul 2023 21:39
av renes
Skulle ha varit intressant att se bilmodellerna också i listan.

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 20 jul 2023 21:51
av iAkita
renes skrev: 20 jul 2023 21:39
Skulle ha varit intressant att se bilmodellerna också i listan.
Fixat!

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 20 jul 2023 21:59
av AAKEE
iAkita skrev: 20 jul 2023 21:32
Jag har börjat sammanställa en lista med totala laddtiden för deltagarna, utifrån de uppgifter som lämnats in.
Klockrent!

Tackar! 😀

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 20 jul 2023 22:55
av renes
iAkita skrev: 20 jul 2023 21:32
4. Laddvin (NIO ET5 -23): 1 timme, 38 minuter inklusive tid för batteribyten (+26 minuter)*
Batteribyten? På riktigt?

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 20 jul 2023 23:19
av iAkita
renes skrev: 20 jul 2023 22:55
iAkita skrev: 20 jul 2023 21:32
4. Laddvin (NIO ET5 -23): 1 timme, 38 minuter inklusive tid för batteribyten (+26 minuter)*
Batteribyten? På riktigt?
Japp, två byten av högvoltsbatteriet längs vägen (istället för laddning). Laddvin, som körde NIO:n, kan säkert berätta mer hur det funkade.

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 21 jul 2023 00:02
av jonasl
På grund av de två bytesstationernas placering så fick ju NIOn byta batteri onödigt tidigt också. Om bytena skett vid låg SoC så hade totala laddtiden blivit ännu kortare.

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 21 jul 2023 00:13
av SwedishAdvocate
iAkita skrev: 20 jul 2023 23:19
renes skrev: 20 jul 2023 22:55
iAkita skrev: 20 jul 2023 21:32
4. Laddvin (NIO ET5 -23): 1 timme, 38 minuter inklusive tid för batteribyten (+26 minuter)*
Batteribyten? På riktigt?
Japp, två byten av högvoltsbatteriet längs vägen (istället för laddning). Laddvin, som körde NIO:n, kan säkert berätta mer hur det funkade.
Han har skrivit några inlägg om det här i en eller båda de andra trådarna om årets SECC.

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 21 jul 2023 06:22
av Robin_j
Mycket intressant lista bra ihop skrivet.
Viktigaste är att vi med model S 3st så ser man tydligt att tekniken gått framåt rejält mellan årsmodeller

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 21 jul 2023 09:53
av fth
Detta visar ju också tydligt att laddtider inte längre på något sätt är en begränsning under långresa.

Givet att detta är ganska extrema förhållanden och tävling, men under normala förhållanden så skulle iaf jag vilja ha betydligt mer paus än drygt en timme under 18 timmars körning.

Detta innebär ju också att även dom allra äldsta Teslorna i praktiken är nästan likvärdiga med moderna bilar för långresor, den faktiska skillnaden i restid blir ju försumbar om man tar rimligt många och långa pauser.

/fth

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 21 jul 2023 10:01
av Niklas Z
fth skrev: 21 jul 2023 09:53
Detta visar ju också tydligt att laddtider inte längre på något sätt är en begränsning under långresa.

Givet att detta är ganska extrema förhållanden och tävling, men under normala förhållanden så skulle iaf jag vilja ha betydligt mer paus än drygt en timme under 18 timmars körning.
/fth
Instämmer. Om jag skulle bli ombedd att göra en lista över förbättringar jag önskar på min bil (M3LR-20) skulle högre laddhastighet inte höra till det jag prioriterar mest.

Under mina utlandsresor med bilen (har blivit 6 st sedan sommaren 2021) är räckvidden och laddhastigheten gott och väl tillräcklig. Jag kan starta på morgonen, kära hela förmiddagen, äta lunch medan bilen laddar, köra hela eftermiddagen, äta kvällsmat medan bilen laddar och kanske även köra en stund på kvällen. Mer behöver jag inte. Däremot skulle jag nog inte vilja se försämringar av laddhastighet och räckvidd, för då skulle det körmönster jag beskrev rubbas.

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 21 jul 2023 10:43
av fth
Niklas Z skrev: 21 jul 2023 10:01
Instämmer. Om jag skulle bli ombedd att göra en lista över förbättringar jag önskar på min bil (M3LR-20) skulle högre laddhastighet inte höra till det jag prioriterar mest.

Under mina utlandsresor med bilen (har blivit 6 st sedan sommaren 2021) är räckvidden och laddhastigheten gott och väl tillräcklig. Jag kan starta på morgonen, kära hela förmiddagen, äta lunch medan bilen laddar, köra hela eftermiddagen, äta kvällsmat medan bilen laddar och kanske även köra en stund på kvällen. Mer behöver jag inte. Däremot skulle jag nog inte vilja se försämringar av laddhastighet och räckvidd, för då skulle det körmönster jag beskrev rubbas.
Ja, det är ju faktiskt inte bara laddtid, utan som du skriver "körmönster" man behöver väga in.

Min gamla 2016 X90 har lite för kort räckvidd, lite för långsam laddning, och lite för brant laddkurva för att det skall vara riktigt bekvämt när man ska köra långt. Den totala restiden påverkas som sagt inte så särskilt mycket, men det blir ganska tradigt att behöva stanna typ var 15-20:e mil för att optimera laddningen.

/fth

P.S. att "kära hela förmiddagen" låter iofs rätt trevligt :D

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 21 jul 2023 10:54
av Niklas Z
fth skrev: 21 jul 2023 10:43
P.S. att "kära hela förmiddagen" låter iofs rätt trevligt :D
Inte dumt alls :D Kan t o m vara trevligare än att köra Tesla.

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 21 jul 2023 12:54
av frippe
Kan jag få ut runt 30-35mil i motorvägsfart på en lagom laddtid är det ganska ok som jag ser det. Att försöka pressa körmönstret mer är nog inte lämpligt. Sedan finns det så klart olika körmönster beroende på situation.

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 21 jul 2023 15:07
av fth
frippe skrev: 21 jul 2023 12:54
Kan jag få ut runt 30-35mil i motorvägsfart på en lagom laddtid är det ganska ok som jag ser det. Att försöka pressa körmönstret mer är nog inte lämpligt. Sedan finns det så klart olika körmönster beroende på situation.
Ja, det är en rimlig nivå, då får man en bra balans mellan körning och paus.

Min 2016 X90 klarar totalt ungefär den sträckan i motorvägsfart 100%-0, det är lite för kort för att det skall vara riktigt njutbart på längre resor.

/fth

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 21 jul 2023 15:31
av Off Grid Byggaren
Intressant att 800 volts bilen hade längre laddtid än 400 volts bilarna.

Det kanske stämmer som Mercedes chefsingenjör nämnde när EQS lanserades, på batteristorlekar under 100 kWh behövs inte mer än 400 volt.

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 21 jul 2023 16:06
av jonasl
Det var väl en Ioniq 5 med också?

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 21 jul 2023 16:26
av AAKEE
Off Grid Byggaren skrev: 21 jul 2023 15:31
Intressant att 800 volts bilen hade längre laddtid än 400 volts bilarna.

Det kanske stämmer som Mercedes chefsingenjör nämnde när EQS lanserades, på batteristorlekar under 100 kWh behövs inte mer än 400 volt.
Så länge inte strömstyrkan blir begränsande/ ett problem med 400V så är det ju i regel batteriet själv som begränsar.

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 21 jul 2023 17:43
av iAkita
Off Grid Byggaren skrev: 21 jul 2023 15:31
Intressant att 800 volts bilen hade längre laddtid än 400 volts bilarna.

Det kanske stämmer som Mercedes chefsingenjör nämnde när EQS lanserades, på batteristorlekar under 100 kWh behövs inte mer än 400 volt.
Nja, det är inte så konstigt egentligen. Du måste räkna in skilnaden i förbrukning också. EV6 GT:n hade till exempel hela 55% mer högre förbrukning än Jojjes Model 3, och 23% högre förbrukning än BMW i4 (och den EV6 GT Line jag körde förra året). Det innebär att jag fick ladda 120 kWh mer än Jojje längs vägen och hade högre genomsnittlig laddeffekt, trots Jojjes imponerande och i princip perfekta körning där han kom in med nära noll på samtliga laddstopp.

Snarare tycker jag det imponerande av bilen att jag bara behövde ladda 34 minuter längre. Sen stod jag ett tag vid en kass laddare i Jönköping som bara gav 64 kW i snitt, men det påverkade nog inte mer än högst 10 minuter på totala laddtiden.

Om det behövs 800V på batterier som är mindre än 100 kW är en smaksak. Tycker man det är onödigt att kunna ladda 10-80% på 18 minuter, istället för 30-35 minuter, så är det onödigt. Annars inte. Men tänk vilken grym tid agehall skulle ha fått med Mercedes EQE:n om den haft samma laddkurva som EV6:an.

Re: Totala laddtider SECC 2023

Postat: 21 jul 2023 18:15
av Off Grid Byggaren
iAkita skrev: 21 jul 2023 17:43
Off Grid Byggaren skrev: 21 jul 2023 15:31
Intressant att 800 volts bilen hade längre laddtid än 400 volts bilarna.

Det kanske stämmer som Mercedes chefsingenjör nämnde när EQS lanserades, på batteristorlekar under 100 kWh behövs inte mer än 400 volt.
Nja, det är inte så konstigt egentligen. Du måste räkna in skilnaden i förbrukning också. EV6 GT:n hade till exempel hela 55% mer högre förbrukning än Jojjes Model 3, och 23% högre förbrukning än BMW i4 (och den EV6 GT Line jag körde förra året). Det innebär att jag fick ladda 120 kWh mer än Jojje längs vägen och hade högre genomsnittlig laddeffekt, trots Jojjes imponerande och i princip perfekta körning där han kom in med nära noll på samtliga laddstopp.

Snarare tycker jag det imponerande av bilen att jag bara behövde ladda 34 minuter längre. Sen stod jag ett tag vid en kass laddare i Jönköping som bara gav 64 kW i snitt, men det påverkade nog inte mer än högst 10 minuter på totala laddtiden.

Om det behövs 800V på batterier som är mindre än 100 kW är en smaksak. Tycker man det är onödigt att kunna ladda 10-80% på 18 minuter, istället för 30-35 minuter, så är det onödigt. Annars inte. Men tänk vilken grym tid agehall skulle ha fått med Mercedes EQE:n om den haft samma laddkurva som EV6:an.
Ja, det var ju några saker jag inte hade tänkt på.

Verkar ju som att alla biltillverkare försöker få ned laddtiderna så mycket som möjligt.

Nya Lotus Eletre med 800 volt har ju grym laddeffekt över 300 kW, det hade nog inte gått med 400 volt.

Kanske bilar med över 50 kWh batteri kan vara tänkbart i framtiden för 800 volt system?

Eller om alla går över dit såsmåningom.

Man blir ju snabbt bortskämd med hyfsad laddtid, jag hamnade på en 100 kW laddare i veckan med min e-tron, och det tog 44 minuter att få i 70 kWh mot 32 minuter på Ionity.

Det kändes lite segt, och jag har sett flera EV6 bilar på Ionity som bara står där 10-15 minuter.