Gustafsson skrev: ↑28 jan 2024 17:14
Data snarlika ur-Roadstern, frånsett snabbladdningen. Den kom ju 2008- så lite bättre vill man väl ha 2024?
Å ena sidan...
Å andra sidan:
Om Caterhams prisuppgift håller, så justerat för inflation kommer väl Project V kosta runt 25-30% mindre som ny än vad Teslas Roadster kostade en gång i tiden.
Om de lyckas med målvikten på 1190 kg så blir den ju ca 100 kg lättare än roadstern.
Den kommer gå att snabbladda.
Den verkar ju som att det utöver två vuxna även kommer kunna gå att få med typ ett barn. Kanske dock en aning oklart vilken längd det barnet kan ha.
Gissar att bagageutrymmet i Project V kommer bli lite större än i roadstern.
Och slutligen så kommer ju inte roadstern gå att köpa ny om ~2 år... Så här långt ser ju antalet konkurrenter till den här Project V ut att bli begränsat. Men Porsches Cayman/Boxter ser ju att bli en. Det kanske kommer ngt från Alpine ungefär samtidigt också. Tesla Roadstern kommer ju finnas som begagnad om ~2 år, kanske till ungefär samma pris som en ny sån här Project V, men då kommer den ju vara en ~13-17 år gammal bil... Antalet tillgängliga beg. roadsters kommer väl sannolikt även vara begränsat.
Och vem vet – kanske kommer vägegenskaperna på den här Project V bli bättre än för Roadstern... Men det återstår ju att se.