Sida 1 av 1

Caterham Project V

Postat: 25 jul 2023 20:02
av SwedishAdvocate
Bästa eldrivna sportbilskonceptet hittills?

Det finns knapp för intresseanmälan här: ;)

https://caterhamcars.com/en/models/projectv



1,190kg (2+1) DIN mass – all fluids, no occupants

Rear-mounted 200 kW (268 bhp/272 PS) permanent magnet synchronous motor, nominal 400V e-motor

Twin-pack 55 kWh USOC battery with advanced thermal management

15 minutes 20-80% SOC

0-62mph/100kph <4.5 seconds (estimated)

Range (WLTP mixed) ~249 miles/400km

Pricing Starting from <£80,000 GBP (UK market)

Dörrar från Audi TT. Säten från Maserati.

Re: Caterham Project V

Postat: 25 jul 2023 22:39
av taliz
Gillart

Re: Caterham Project V

Postat: 26 jul 2023 10:43
av Bjelke
Läcker men prestandan matchar inte designen direkt, lite som Smart roadster nästan… typ.

Re: Caterham Project V

Postat: 26 jul 2023 11:33
av taliz
Bjelke skrev: 26 jul 2023 10:43
Läcker men prestandan matchar inte designen direkt, lite som Smart roadster nästan… typ.
Inte supersnabbt acc, men det är ju inte fokus heller.
Det här är ju en bil man svänger med.

Re: Caterham Project V

Postat: 28 jan 2024 10:00
av fnils
Jag tycker det är den vackraste elbilen jag sett.
Hoppas det kommer som vänsterstyrd.

Re: Caterham Project V

Postat: 28 jan 2024 17:14
av Gustafsson
Data snarlika ur-Roadstern, frånsett snabbladdningen. Den kom ju 2008- så lite bättre vill man väl ha 2024?

Re: Caterham Project V

Postat: 28 jan 2024 18:48
av SwedishAdvocate
Gustafsson skrev: 28 jan 2024 17:14
Data snarlika ur-Roadstern, frånsett snabbladdningen. Den kom ju 2008- så lite bättre vill man väl ha 2024?
Å ena sidan...

Å andra sidan:
Om Caterhams prisuppgift håller, så justerat för inflation kommer väl Project V kosta runt 25-30% mindre som ny än vad Teslas Roadster kostade en gång i tiden.
Om de lyckas med målvikten på 1190 kg så blir den ju ca 100 kg lättare än roadstern.
Den kommer gå att snabbladda.
Den verkar ju som att det utöver två vuxna även kommer kunna gå att få med typ ett barn. Kanske dock en aning oklart vilken längd det barnet kan ha.
Gissar att bagageutrymmet i Project V kommer bli lite större än i roadstern.
Och slutligen så kommer ju inte roadstern gå att köpa ny om ~2 år... Så här långt ser ju antalet konkurrenter till den här Project V ut att bli begränsat. Men Porsches Cayman/Boxter ser ju att bli en. Det kanske kommer ngt från Alpine ungefär samtidigt också. Tesla Roadstern kommer ju finnas som begagnad om ~2 år, kanske till ungefär samma pris som en ny sån här Project V, men då kommer den ju vara en ~13-17 år gammal bil... Antalet tillgängliga beg. roadsters kommer väl sannolikt även vara begränsat.

Och vem vet – kanske kommer vägegenskaperna på den här Project V bli bättre än för Roadstern... Men det återstår ju att se.

Re: Caterham Project V

Postat: 28 jan 2024 23:01
av Gustafsson
SwedishAdvocate skrev: 28 jan 2024 18:48
Gustafsson skrev: 28 jan 2024 17:14
Data snarlika ur-Roadstern, frånsett snabbladdningen. Den kom ju 2008- så lite bättre vill man väl ha 2024?
Å ena sidan...

Å andra sidan:
Om Caterhams prisuppgift håller, så justerat för inflation kommer väl Project V bli kosta runt 25-30% mindre som ny än vad Teslas Roadster kostade en gång i tiden.
Om de lyckas med målvikten på 1190 kg så blir den ju ca 100 kg lättare än roadstern.
Den kommer gå att snabbladda.
Den verkar ju som att det utöver två vuxna även kommer kunna gå att få med typ ett barn. Kanske dock en aning oklart vilken längd det barnet kan ha.
Gissar att bagageutrymmet i Project V kommer bli lite större än i roadstern.
Och slutligen så kommer ju inte roadstern gå att köpa ny om ~2 år... Så här långt ser ju antalet konkurrenter till den här Project V ut att bli begränsat. Men Porsches Cayman/Boxter ser ju att bli en. De kanske kommer ngt från Alpine ungefär samtidigt också. Tesla Roadstern kommer ju finnas som begagnad om ~2 år, kanske till ungefär samma pris som en ny sån här Project V, men då kommer den ju vara en ~13-17 år gammal bil... Antalet tillgängliga beg. roadsters kommer väl sannolikt även vara begränsat.

Och vem vet – kanske kommer vägegenskaperna på den här Project V bli bättre än för Roadstern... Men det återstår ju att se.
Undrar om vi pratar om samma Tesla roadster? Jag menar den nu 16 år gamla. 1335 kg, 0-100 4s, 53/80 kWh batteri. Finns bara beg…

Re: Caterham Project V

Postat: 29 jan 2024 00:06
av SwedishAdvocate
Gustafsson skrev: 28 jan 2024 23:01
SwedishAdvocate skrev: 28 jan 2024 18:48
Gustafsson skrev: 28 jan 2024 17:14
Data snarlika ur-Roadstern, frånsett snabbladdningen. Den kom ju 2008- så lite bättre vill man väl ha 2024?
Å ena sidan...

Å andra sidan:
Om Caterhams prisuppgift håller, så justerat för inflation kommer väl Project V kosta runt 25-30% mindre som ny än vad Teslas Roadster kostade en gång i tiden.
Om de lyckas med målvikten på 1190 kg så blir den ju ca 100 kg lättare än roadstern.
Den kommer gå att snabbladda.
Den verkar ju som att det utöver två vuxna även kommer kunna gå att få med typ ett barn. Kanske dock en aning oklart vilken längd det barnet kan ha.
Gissar att bagageutrymmet i Project V kommer bli lite större än i roadstern.
Och slutligen så kommer ju inte roadstern gå att köpa ny om ~2 år... Så här långt ser ju antalet konkurrenter till den här Project V ut att bli begränsat. Men Porsches Cayman/Boxter ser ju att bli en. Det kanske kommer ngt från Alpine ungefär samtidigt också. Tesla Roadstern kommer ju finnas som begagnad om ~2 år, kanske till ungefär samma pris som en ny sån här Project V, men då kommer den ju vara en ~13-17 år gammal bil... Antalet tillgängliga beg. roadsters kommer väl sannolikt även vara begränsat.

Och vem vet – kanske kommer vägegenskaperna på den här Project V bli bättre än för Roadstern... Men det återstår ju att se.
Undrar om vi pratar om samma Tesla roadster? Jag menar den nu 16 år gamla. 1335 kg, 0-100 4s, 53/80 kWh batteri. Finns bara beg…
Ja, det var den jag också menade.