NOA och besynnerliga filbyten

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

NOA och besynnerliga filbyten

Inlägg av frippe »

Alltså blir lite fundersam över autopiloten i vår model y. Vi har utökad autopilot som jag tycker beter sig knepigt på motorväg, undrar om det är så för att det är utökad och inte en FSD variant vi har?

Situation 1:
Slår på NOA och vi ligger på motorvägen i laglig hastighet, inte några andra bilar som stör. Kör i fatt en långtradare och det är nu det märkliga inträffar, istället för att föreslå byte av fil för omkörning saktar bilen ned, sedan föreslår den byte av fil. Lite lätt onödigt och ger en ryckig färd. Varför inte föreslå omkörning innan den saktar ned?

Situation 2:
Efter omkörning av långtradare vill bilen tillbaka till högerfilen, trots att det lite längre fram finns en ny långtradare i högerfilen. Jag ser långtradaren tydligt, det är en avvägning mellan att gå in eller ligga kvar, om jag kört manuellt. Men filbyten med NOA är inte speciellt snabba så filbytet in till högerfil är lagom klart tills det bör vara dags att byta tillbaka till vänsterfil för omkörning, men som i situation 1 saktar bilen in, sedan föreslår omkörning.

Är det bara vår bil som beter sig så eller är det standard för den utökade autopiloten?
Är det annorlunda med FSD?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Re: NOA och besynnerliga filbyten

Inlägg av agehall »

Vad har du inställningen för hastighetsvarierad omkörningar ställd på? Jag har min på lägsta inställningen och då beter sig bilen ungefär så som du beskriver. Upplevde dock att den var lite väl aggressiv på att föreslå omkörningar när jag hade en högre inställning.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Det är ingen skillnad med fsd. FSD ger inget extra i EU.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

10AD1C63-DA4E-408B-ADA8-DD8E950E3B47.jpeg
Aha, ytterligare en meny som fanns att fundera på. Men tror jag missuppfattade förklaringen till de olika stegen innan. Först trodde jag att det var en felöversättning, men förstår att så inte är fallet.

Får testa lite med den vid nästa körning.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar