Räckvidd och olika körlägen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Räckvidd och olika körlägen

Inlägg av Pontus »

Är det någon skillnad i förbrukningen om man kör i chill eller plaid och kör likadant? Jag hade ju inte trott det men nu provade jag chill på kort sträcka som jag mycket och fick då för mig att bilen drog typ 0,2 kWh mindre per mil. Bara inbillning?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Räckvidd och olika körlägen

Inlägg av Pontus »

Något definitivt påverkar förbrukningen är en BMW M8 och väldigt lite trafik på E4... 350 kWh/mil men jag fick vissat att elbilar inte behöver vara slöa :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: Räckvidd och olika körlägen

Inlägg av dave »

Pontus skrev: 01 aug 2023 10:10
Är det någon skillnad i förbrukningen om man kör i chill eller plaid och kör likadant? Jag hade ju inte trott det men nu provade jag chill på kort sträcka som jag mycket och fick då för mig att bilen drog typ 0,2 kWh mindre per mil. Bara inbillning?
Har inte testat konkret men är rätt säker (ie killgissar ;) ) att det är skillnad. Det ligger mer effekt redo i Plaid och även med samma körsätt bör det dra en del extra. Sannolikt krävs också lite mer termoreglering av batteri osv och det lär också ge viss spill även i lugn körstil.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Räckvidd och olika körlägen

Inlägg av Pontus »

dave skrev: 01 aug 2023 11:44
Pontus skrev: 01 aug 2023 10:10
Är det någon skillnad i förbrukningen om man kör i chill eller plaid och kör likadant? Jag hade ju inte trott det men nu provade jag chill på kort sträcka som jag mycket och fick då för mig att bilen drog typ 0,2 kWh mindre per mil. Bara inbillning?
Har inte testat konkret men är rätt säker (ie killgissar ;) ) att det är skillnad. Det ligger mer effekt redo i Plaid och även med samma körsätt bör det dra en del extra. Sannolikt krävs också lite mer termoreglering av batteri osv och det lär också ge viss spill även i lugn körstil.
Tror du har rätt. Efter min korta körning så skulle jag som sagt gissa på 0,2 i skillnad. Vore kul om någon gjort någon mer vetenskaplig koll av detta.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3981
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd och olika körlägen

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 01 aug 2023 10:10
Är det någon skillnad i förbrukningen om man kör i chill eller plaid och kör likadant? Jag hade ju inte trott det men nu provade jag chill på kort sträcka som jag mycket och fick då för mig att bilen drog typ 0,2 kWh mindre per mil. Bara inbillning?
Bilen lägger högre krav på att hålla batteriet varmt i Plaid. Den vetkar dock inte värma det i bara plaid, för att värma krävs att man aktiverar dragstrip mode.

Mitt i sommaren är det sannolikt ingen skillnad ( kört samma ströcka på AP 2ggr, 24 mil både i Plaid och Chill, det var i princip samma förbrukning.
Men om det blir kallare ute vill gärna värmepumpen ta värme från batteriet vilket den får i chill men inte i Plaid.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar