Total el-förbrukning vid laddning?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av Olycksfri bilist »

Tesla Y dual motors- nybliven ägare.

Ponera att man laddar från noll till fullt batteri på 78 kWh.
Hur många kWh behövs? Det bör bli en del spill.

Har laddat till 90% igår.
När bilen är parkerad. Hur många kWh går det åt per dygn för att hålla laddningen på 90%?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av AAKEE »

Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 12:05
Tesla Y dual motors- nybliven ägare.

Ponera att man laddar från noll till fullt batteri på 78 kWh.
Hur många kWh behövs? Det bör bli en del spill.

Har laddat till 90% igår.
När bilen är parkerad. Hur många kWh går det åt per dygn för att hålla laddningen på 90%?

Om du har ett batteri som defakto rymmer 78kWh ryms 95.5% av kapaciteten mellan 0-100%. Det blir 74.5kWh.

Laddning med AC 11kW kommer ge totalt cirka 10% förluster. Så det kommer gå åt ca 83kWh från elnätet.

Bilen kommer ljuga för dig och säga att du har fyllt på 78kWh ( ”+78kWh” visas på skärmen).

Detta för att buffern är inkluderad i energiinnehållet och beräknad räckvidd vid 100%, så den kommer med som ”påfylld” trots att buffern inte laddats.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av Olycksfri bilist »

Tack.
1. Så det är 10% förluster i genomsnitt? Är det rätt tolkat?
Istället för 1,7 kWh/mil blir det ungefär 1,9 kWh/ mil av utmatad el från nätet? Skall man räkna så?


2. Den andra frågan. Hur många kWh/ dygn behövs med laddaren inkopplad för att hålla laddningen på tex. 90% konstant? Någon som vet?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av Bjelke »

Om bilen får ”sova” ifred (dvs man håller inte på och väcker den med appen tex, eller
har sentry mode på och liknande) så drar den nästan ingenting i normalfallet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av Olycksfri bilist »

Bjelke skrev: 01 aug 2023 17:15
Om bilen får ”sova” ifred (dvs man håller inte på och väcker den med appen tex, eller
har sentry mode på och liknande) så drar den nästan ingenting i normalfallet.
Ok. Bra då vet jag.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av Bjelke »

Det finns några trådar om förbrukningen vid parkering under lång tid där man
kan läsa om det här lite mer om man är intresserad, men jag har inga länkar till
någon just nu (det brukar handla om att folk åker bort några veckor och undrar
hur mycket man måste ladda före osv), och dom brukar prata några enstaka % typ.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av B99 »

Är inte frågan snarare om du har laddat tex 50 kWh (bokfört av laddoperatören), hur många kWh har då gått in i batteriet? 45? Inte många talar om dessa förluster.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av AAKEE »

B99 skrev: 01 aug 2023 18:37
Är inte frågan snarare om du har laddat tex 50 kWh (bokfört av laddoperatören), hur många kWh har då gått in i batteriet? 45? Inte många talar om dessa förluster.
Det är precis det jag talar om.

Cirka 10% om man laddar en tesla med 11kW och ett batteri som inte är vinterkallt.

Man kan läsa ansökningar hos Amerikanska EPA som styr miljögodkodkännande för bilar i USA. Teslas tester visar oftast på att man får ut 88.5% av den laddade energin.

Man kan själv se skillnaden på WLTP-testerna, förbrukningen som anges i regbeviset x WLTP-rangen är total energi man laddat upp bilen med.

Min bil har ”förbrukning” 187Wh/km och räckvidden 600km. Det blir 112.2kWh.
Batteriet är på 99.4kWh (nytt) och det får man även ut i EPA-testerna.

112.2/99.4 = 12.8% förluster. Men i både WLTP och EPA lämnar man bilen över natten efter laddning vilket tex leder till balansering av batteriet som kommer dränera batteriet på lite energi.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av AAKEE »

Exempel från EPA-testet i USA.
IMG_4597.jpeg
Bilen förbrukade 81.052 kWh mätt met extern noggrann testutrustning.
Laddningen drog 92.213kWh.

Förluster från laddning till levererad energi ur batteriet = 12.1%

Alla förluster är inte i laddning, utan en viss förlust finns tex i att batteriet blir varmt under urladdning (körning). Men 12.1% är den totala förlusten. USA använder i huvudsak enfaslösningar och laddar nog oftast inte med 11kW.
Långsammare laddning ger högre förluster då bilen är vaken vid laddning och förbrukar ström.

Jag har mätt kring 10% förluster från elmätaren (separat inköpt för WC och godkänd för debitering av el), jämfört med bilens nominal remaining och även med förbrukad ström under körning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av Olycksfri bilist »

Bra svar AAKEE.
Givetvis blir det förluster när man kör också.
Jag försöker räkna på när man laddar hemma, kan det löna sig att gå upp i effekt för att ladda snabbare och minska förlusterna?

Bara ett exempel, om jag laddar hemma varje månad tex 250 kWh. Kortar man laddtiden hemma för att minska laddningsförlusterna, kan det löna sig? Har 3-fasladdare. Från normalt 8 A till 16A blir det 236 kr i extra kW kostnad per månad. Eller från 8 A till 13 A blir det 147 kr extra per månad. Varje kW extra kostar 29,50 kr.

Finns det några siffror eller tabell på procentskillnad i energibesparing när man höjer laddningseffekten till högre amp?
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av SkipperO »

Här finns en artikel och liten tabell med slutsats att förlusterna blir lägst vid 11kW Vid AC-laddning

https://alltomelbil.se/studie-laddbox-m ... -effekter/

Rimligen mycket större skillnad på vintern om det är så kallt att batteriet måste värmas och hållas varmt under laddning.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av mikaELbil »

Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 03:18
Bra svar AAKEE.
Givetvis blir det förluster när man kör också.
Jag försöker räkna på när man laddar hemma, kan det löna sig att gå upp i effekt för att ladda snabbare och minska förlusterna?

Bara ett exempel, om jag laddar hemma varje månad tex 250 kWh. Kortar man laddtiden hemma för att minska laddningsförlusterna, kan det löna sig? Har 3-fasladdare. Från normalt 8 A till 16A blir det 236 kr i extra kW kostnad per månad. Eller från 8 A till 13 A blir det 147 kr extra per månad. Varje kW extra kostar 29,50 kr.

Finns det några siffror eller tabell på procentskillnad i energibesparing när man höjer laddningseffekten till högre amp?
Tror nog du fått decimalkommat lite fel. Varje kW kostar dig nog 2.95kr, inte 29.50.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av dhogborg »

mikaELbil skrev: 02 aug 2023 10:07
Tror nog du fått decimalkommat lite fel. Varje kW kostar dig nog 2.95kr, inte 29.50.
Effekttaxa mäts i kW.
29.5 kr/kW är en normal effekttaxa.
Se här för exempel (under effektavgift): https://www.goteborgenergi.se/privat/el ... #prisvilla
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av Olycksfri bilist »

mikaELbil skrev: 02 aug 2023 10:07
Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 03:18
Bra svar AAKEE.
Givetvis blir det förluster när man kör också.
Jag försöker räkna på när man laddar hemma, kan det löna sig att gå upp i effekt för att ladda snabbare och minska förlusterna?

Bara ett exempel, om jag laddar hemma varje månad tex 250 kWh. Kortar man laddtiden hemma för att minska laddningsförlusterna, kan det löna sig? Har 3-fasladdare. Från normalt 8 A till 16A blir det 236 kr i extra kW kostnad per månad. Eller från 8 A till 13 A blir det 147 kr extra per månad. Varje kW extra kostar 29,50 kr.

Finns det några siffror eller tabell på procentskillnad i energibesparing när man höjer laddningseffekten till högre amp?
Tror nog du fått decimalkommat lite fel. Varje kW kostar dig nog 2.95kr, inte 29.50.
Du blandar du ihop enheterna för effekt och energi.

Varje kW kostar 29,50 kr. Räknat på den timmen varje månad med högst effekt.

Har portföljförvaltat rörligt pris på elen. I maj kostade den exakt 1 kr inkl moms + 89 öre för överföringen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

dhogborg skrev: 02 aug 2023 10:23
mikaELbil skrev: 02 aug 2023 10:07
Tror nog du fått decimalkommat lite fel. Varje kW kostar dig nog 2.95kr, inte 29.50.
Effekttaxa mäts i kW.
29.5 kr/kW är en normal effekttaxa.
Se här för exempel (under effektavgift): https://www.goteborgenergi.se/privat/el ... #prisvilla
Att ladda med 5,5 kW ökade förlusten med endast 0,2% enligt testet ovan. Men under den nivån ökar förlusten mer.

Så det kan vara en god idé med 5,5 kW lafdeffekt om du har effektavgift.

Vintertid kan laddning göras precis när du kommer hem med varmt batteri, eller strax innan du ska åka på morgonen.

Då minskar förlusterna, det märks verkligen på Audi e-tron som alltid värmer upp batteriet rejält så fort jag åker iväg.

I Sverige under vinterhalvåret kan vi ofta använda laddförlusterna för att värma elbilen. Efter en snabbladding går ju förbrukningen ner lite har jag märkt.

Med eventuell timpris styrning kanske det inte spelar någon roll om priset är väldigt ågt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av AAKEE »

Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 03:18
Bra svar AAKEE.
Givetvis blir det förluster när man kör också.
Jag försöker räkna på när man laddar hemma, kan det löna sig att gå upp i effekt för att ladda snabbare och minska förlusterna?

Bara ett exempel, om jag laddar hemma varje månad tex 250 kWh. Kortar man laddtiden hemma för att minska laddningsförlusterna, kan det löna sig? Har 3-fasladdare. Från normalt 8 A till 16A blir det 236 kr i extra kW kostnad per månad. Eller från 8 A till 13 A blir det 147 kr extra per månad. Varje kW extra kostar 29,50 kr.

Finns det några siffror eller tabell på procentskillnad i energibesparing när man höjer laddningseffekten till högre amp?
Har du en effektavgift som bara styrs sv laddningen och inget annat (tvättmaskin/diskmaskin/bastu etc. kommer du inte tjäna på att öka effekten.

Skillnaden mellan att ladda med halva effekten 5.5kW och 11kW är i storleksordningen 5% mer förluster.

Kostar elen 1:- måste du ladda 5000kWh för att spara 250:-

Förlusterna är överlag små.
Sentry drar cirka 5kWh per dygn så där är största besparingen om man kan avvara säkerheten.

I övrigt är nog kostnaderna ganska små för förlusterna framförallt relativt sett.

-Ladda med högsta AC-effekt (11kW för Tesla) ger lite mindre förluster, problem principiellt ladda med den högsta effekt man kan utan att säkra upp eller betala en högre effektavgift.
-Hålla laddningsnivån i vart fall under 80% då bilen inte ska köras långt självurladdningen är betydligt högre >80%
-Bara använda Sentry där man tycker det är motiverat. Detta ger den absolut högsta besparingen på årsbasis). Det går 1800 kwh på ett år om bilen har sentry 24/7 och inte körs.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av Olycksfri bilist »

AAKEE skrev: 02 aug 2023 11:22
Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 03:18
Bra svar AAKEE.
Givetvis blir det förluster när man kör också.
Jag försöker räkna på när man laddar hemma, kan det löna sig att gå upp i effekt för att ladda snabbare och minska förlusterna?

Bara ett exempel, om jag laddar hemma varje månad tex 250 kWh. Kortar man laddtiden hemma för att minska laddningsförlusterna, kan det löna sig? Har 3-fasladdare. Från normalt 8 A till 16A blir det 236 kr i extra kW kostnad per månad. Eller från 8 A till 13 A blir det 147 kr extra per månad. Varje kW extra kostar 29,50 kr.

Finns det några siffror eller tabell på procentskillnad i energibesparing när man höjer laddningseffekten till högre amp?
Har du en effektavgift som bara styrs sv laddningen och inget annat (tvättmaskin/diskmaskin/bastu etc. kommer du inte tjäna på att öka effekten.

Skillnaden mellan att ladda med halva effekten 5.5kW och 11kW är i storleksordningen 5% mer förluster.

Kostar elen 1:- måste du ladda 5000kWh för att spara 250:-

Förlusterna är överlag små.
Sentry drar cirka 5kWh per dygn så där är största besparingen om man kan avvara säkerheten.

I övrigt är nog kostnaderna ganska små för förlusterna framförallt relativt sett.

-Ladda med högsta AC-effekt (11kW för Tesla) ger lite mindre förluster, problem principiellt ladda med den högsta effekt man kan utan att säkra upp eller betala en högre effektavgift.
-Hålla laddningsnivån i vart fall under 80% då bilen inte ska köras långt självurladdningen är betydligt högre >80%
-Bara använda Sentry där man tycker det är motiverat. Detta ger den absolut högsta besparingen på årsbasis). Det går 1800 kwh på ett år om bilen har sentry 24/7 och inte körs.
Bra att veta att Sentry kostar minst 4000 kr per år att ha igång. Så det kommer jag bara att använda enstaka gånger.

Spara 5% i förluster per år om jag laddar med 11 kW istället för 4kW -6 A.
Säg att jag laddar 250 kWh i månaden hemma (vet ej ännu då jag ej haft el-bil innan). Det blir cirka 7500 kr per år lågt räknat (2,50 kr/kWh).
Besparingen blir då i runda slängar 400 kr/år. Är detta verkligen någon idé? Borde det inte bli mer besparing?
En del skriver 10% i besparing. Då blir det 750 kr.
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av Olycksfri bilist »

Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 11:44
AAKEE skrev: 02 aug 2023 11:22
Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 03:18
Bra svar AAKEE.
Givetvis blir det förluster när man kör också.
Jag försöker räkna på när man laddar hemma, kan det löna sig att gå upp i effekt för att ladda snabbare och minska förlusterna?

Bara ett exempel, om jag laddar hemma varje månad tex 250 kWh. Kortar man laddtiden hemma för att minska laddningsförlusterna, kan det löna sig? Har 3-fasladdare. Från normalt 8 A till 16A blir det 236 kr i extra kW kostnad per månad. Eller från 8 A till 13 A blir det 147 kr extra per månad. Varje kW extra kostar 29,50 kr.

Finns det några siffror eller tabell på procentskillnad i energibesparing när man höjer laddningseffekten till högre amp?
Har du en effektavgift som bara styrs sv laddningen och inget annat (tvättmaskin/diskmaskin/bastu etc. kommer du inte tjäna på att öka effekten.

Skillnaden mellan att ladda med halva effekten 5.5kW och 11kW är i storleksordningen 5% mer förluster.

Kostar elen 1:- måste du ladda 5000kWh för att spara 250:-

Förlusterna är överlag små.
Sentry drar cirka 5kWh per dygn så där är största besparingen om man kan avvara säkerheten.

I övrigt är nog kostnaderna ganska små för förlusterna framförallt relativt sett.

-Ladda med högsta AC-effekt (11kW för Tesla) ger lite mindre förluster, problem principiellt ladda med den högsta effekt man kan utan att säkra upp eller betala en högre effektavgift.
-Hålla laddningsnivån i vart fall under 80% då bilen inte ska köras långt självurladdningen är betydligt högre >80%
-Bara använda Sentry där man tycker det är motiverat. Detta ger den absolut högsta besparingen på årsbasis). Det går 1800 kwh på ett år om bilen har sentry 24/7 och inte körs.
Bra att veta att Sentry kostar minst 4000 kr per år att ha igång. Så det kommer jag bara att använda enstaka gånger.

Spara 5% i förluster per år om jag laddar med 11 kW istället för 4kW -6 A.
Säg att jag laddar 250 kWh i månaden hemma (vet ej ännu då jag ej haft el-bil innan). Det blir cirka 7500 kr per år lågt räknat (2,50 kr/kWh).
Besparingen blir då i runda slängar 400 kr/år. Är detta verkligen någon idé? Borde det inte bli mer besparing?
En del skriver 10% i besparing. Då blir det 750 kr.
Detta är småpengar. Bättre är väl att alltid ladda med 11 kW och bekvämligheten med att batteriet snabbt blir laddat om man behöver med kort varsel fara iväg?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av AAKEE »

Besparingen blir då i runda slängar 400 kr/år. Är detta verkligen någon idé? Borde det inte bli mer besparing?
En del skriver 10% i besparing. Då blir det 750 kr.
[/quote]

Totala förlusten är runt 10-12% med max laddningsfart (11kW AC) och bilen drar ca 220W bara för att vara vaken blir det omöjligt att komma under 0.22/11 = 2% då bilen förbrukar 2% under tiden man laddar.

Om du jämför mot att ladda med 2kW och 20% förluster kan du troligen spara runt 5% genom att ladda med 11kW, men från 5.5kW kommer du inte spara 10% av totala årsförbrukningen.

Här laddning med 2kW (230V /10A, så 2.3kW egentligen.
Bilen överdriver laddad energi med 4.7% (1/0.955) pga att den räknar in buffern i varje laddad procent/km vilket inte är sant.
Man måste minska den påfyllda energin med 4.5% för att det ska bli korrekt.
IMG_4600.jpeg
Förlusterna ligger med andra ord på cirka 14–18% i laddningarna med 2kW UMC på bilden.
Någon 10-procentig besparing blir det sannolikt inte sommartid.

Vintertid finns det en klar vinst att ladda med hög effekt och ladda sent, dvs så laddningen precis är klar när man åker. Då kan värmepumpen använda värmen från batteriet som bildades under laddningen för att värma kupen. Laddar man långsamt och/eller låter bilen stå länge efter laddning förloras istället den energin.

Med värmepump är det en väldigt stor skillnad i förbrukning i tex -20C mellan att köra med varmt batteri och kallt batteri.
Med varmt batteri kan bilen dra 35% mindre energi, vilket gör väldigt stor skillnad i kostnad per mil om man vill räkna det.

Jag har loggat 6000 mil med min M3P, och har redan postat loggar på just detta i forumet.

Laddat 11kW hemma i garaget brukar ge ca 30-35C i batteriet vilket räcker cirka 45 minuter i -20C, och laddar man supercharging V3 blir batteriet 58C och då räcker värmen/låg förbrukning ca 1.5h i -20C.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av AAKEE »

Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 11:48
Är detta verkligen någon idé? Borde det inte bli mer besparing?
En del skriver 10% i besparing.
Jag har aldrig någonsin varit med om något med så mycket felaktiga rykten om hur saker fungerar som elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet.

I princip bör man tänka såhär:
”Hör man något om Teslor är det troligen fel.”

Allt bör ”synas” innan man godtar det, och jag välkomnar självklart syn på det jag skriver också.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av Olycksfri bilist »

AAKEE skrev: 02 aug 2023 13:44
Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 11:48
Är detta verkligen någon idé? Borde det inte bli mer besparing?
En del skriver 10% i besparing.
Jag har aldrig någonsin varit med om något med så mycket felaktiga rykten om hur saker fungerar som elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet.

I princip bör man tänka såhär:
”Hör man något om Teslor är det troligen fel.”

Allt bör ”synas” innan man godtar det, och jag välkomnar skälvklart syn på det jag skriver också.
Jag har aldrig varit med om att en bilhandlare informerar något alls förutom viss begränsad information. Säljarna vet inget förutom basinformation.
Det går inte att ringa någon kunnig person. Man hämtar bilen i en hamn och det är en 100% oteknisk person som lämnar ut bilen.

Inte ens en instruktionsbok finns med.
Fungerar inte att pilla med mobilen och läsa den. Hittar inte ens instruktionsbok i displayen på bilen. Kass

Resultatet blir att man måste ta reda på själv och då figurerar det mycket information av olika kvalitet på nätet.

Jag ångrar faktiskt att jag inte tog en VW id4 istället, men leveranstiden var för lång. För mig hade det varit en bättre och mer praktisk bil samt kunniga och hjälpsamma VW verkstäder i varenda större ort.
Y är en bra och fin bil, men för sportig för vardags och jobbkörning. För hård fjädring och alldeles för många hk.
Körde en mil på grusväg och det var för stötigt.
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av mikaELbil »

Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 10:26
mikaELbil skrev: 02 aug 2023 10:07
Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 03:18
Bra svar AAKEE.
Givetvis blir det förluster när man kör också.
Jag försöker räkna på när man laddar hemma, kan det löna sig att gå upp i effekt för att ladda snabbare och minska förlusterna?

Bara ett exempel, om jag laddar hemma varje månad tex 250 kWh. Kortar man laddtiden hemma för att minska laddningsförlusterna, kan det löna sig? Har 3-fasladdare. Från normalt 8 A till 16A blir det 236 kr i extra kW kostnad per månad. Eller från 8 A till 13 A blir det 147 kr extra per månad. Varje kW extra kostar 29,50 kr.

Finns det några siffror eller tabell på procentskillnad i energibesparing när man höjer laddningseffekten till högre amp?
Tror nog du fått decimalkommat lite fel. Varje kW kostar dig nog 2.95kr, inte 29.50.
Du blandar du ihop enheterna för effekt och energi.

Varje kW kostar 29,50 kr. Räknat på den timmen varje månad med högst effekt.

Har portföljförvaltat rörligt pris på elen. I maj kostade den exakt 1 kr inkl moms + 89 öre för överföringen.
Jag ber om ursäkt! Nu har jag också blandat effekt och energi. Hjärnblödning eller läst för snabbt? Jag har jobbat som elektriker och vet ju det där. Ska bättra mig. :oops: :oops:
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av B99 »

Nu har ADAC testat laddförluster också. Upp till 23% alltså, höga värden generellt.

https://carup.se/test-sa-mycket-el-fors ... AbWfTyC2SQ
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av AAKEE »

B99 skrev: 09 aug 2023 22:39
Nu har ADAC testat laddförluster också. Upp till 23% alltså, höga värden generellt.
Och de verkar ha mätt korrekt på model Y LR!
AAKEE skrev: 02 aug 2023 13:37

Totala förlusten är runt 10-12% med max laddningsfart (11kW AC) och bilen drar ca 220W bara för att vara vaken blir det omöjligt att komma under 0.22/11 = 2% då bilen förbrukar 2% under tiden man laddar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Total el-förbrukning vid laddning?

Inlägg av Freez »

Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 11:44
AAKEE skrev: 02 aug 2023 11:22
Olycksfri bilist skrev: 02 aug 2023 03:18
Bra svar AAKEE.
Givetvis blir det förluster när man kör också.
Jag försöker räkna på när man laddar hemma, kan det löna sig att gå upp i effekt för att ladda snabbare och minska förlusterna?

Bara ett exempel, om jag laddar hemma varje månad tex 250 kWh. Kortar man laddtiden hemma för att minska laddningsförlusterna, kan det löna sig? Har 3-fasladdare. Från normalt 8 A till 16A blir det 236 kr i extra kW kostnad per månad. Eller från 8 A till 13 A blir det 147 kr extra per månad. Varje kW extra kostar 29,50 kr.

Finns det några siffror eller tabell på procentskillnad i energibesparing när man höjer laddningseffekten till högre amp?
Har du en effektavgift som bara styrs sv laddningen och inget annat (tvättmaskin/diskmaskin/bastu etc. kommer du inte tjäna på att öka effekten.

Skillnaden mellan att ladda med halva effekten 5.5kW och 11kW är i storleksordningen 5% mer förluster.

Kostar elen 1:- måste du ladda 5000kWh för att spara 250:-

Förlusterna är överlag små.
Sentry drar cirka 5kWh per dygn så där är största besparingen om man kan avvara säkerheten.

I övrigt är nog kostnaderna ganska små för förlusterna framförallt relativt sett.

-Ladda med högsta AC-effekt (11kW för Tesla) ger lite mindre förluster, problem principiellt ladda med den högsta effekt man kan utan att säkra upp eller betala en högre effektavgift.
-Hålla laddningsnivån i vart fall under 80% då bilen inte ska köras långt självurladdningen är betydligt högre >80%
-Bara använda Sentry där man tycker det är motiverat. Detta ger den absolut högsta besparingen på årsbasis). Det går 1800 kwh på ett år om bilen har sentry 24/7 och inte körs.
Bra att veta att Sentry kostar minst 4000 kr per år att ha igång. Så det kommer jag bara att använda enstaka gånger.

Spara 5% i förluster per år om jag laddar med 11 kW istället för 4kW -6 A.
Säg att jag laddar 250 kWh i månaden hemma (vet ej ännu då jag ej haft el-bil innan). Det blir cirka 7500 kr per år lågt räknat (2,50 kr/kWh).
Besparingen blir då i runda slängar 400 kr/år. Är detta verkligen någon idé? Borde det inte bli mer besparing?
En del skriver 10% i besparing. Då blir det 750 kr.
Jag vet inte hur ditt elavtal ser ut men med Tibber har jag haft ett snittpris senaste året på 1 kr/kWh. Den här typen av optimering kommer ge dig mer huvudvärk än besparing. :D Om du låter bilen vara och inte väcker den via appen allt för ofta är förlusten per dygn marginell.
MY RWD Vit 2023
Skriv svar