Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 02 jul 2023 09:13
Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Halloj,
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter efter att ha hämtat ut MY LR för 5 tim sen.
Någon som har liknande problem?
• Levereras utan spolarvätska(?) enligt Teslas personal/utlämnaren. Aldrig varit med om?
• Frunken strulade redan på plats vid uthämtning men löste sig men när jag väl kommer hem och ska plocka ut laddkabeln så går den inte att ”stänga” hela vägen. Dvs den låser sig men en bit högre upp vilket gör att huven är ca 3-4 cm öppen.
Ringde akutservice som på knackig ”Microsoft-engelska” skulle försöka hjälpa mig genom att starta om hela bilen x antal gånger utan framgång.
• Skrammel i framvagnen i hastigheter över 100.
Visst att vi generellt har ”dåliga” vägar i Stockholm men det känns som att sitta i en colaburk som sparkas omkring av ett pojkgäng påväg hem från skolan. (20” original på).
Är det såhär det är att äga Tesla?
Fruktansvärt tråkigt första intryck.
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter efter att ha hämtat ut MY LR för 5 tim sen.
Någon som har liknande problem?
• Levereras utan spolarvätska(?) enligt Teslas personal/utlämnaren. Aldrig varit med om?
• Frunken strulade redan på plats vid uthämtning men löste sig men när jag väl kommer hem och ska plocka ut laddkabeln så går den inte att ”stänga” hela vägen. Dvs den låser sig men en bit högre upp vilket gör att huven är ca 3-4 cm öppen.
Ringde akutservice som på knackig ”Microsoft-engelska” skulle försöka hjälpa mig genom att starta om hela bilen x antal gånger utan framgång.
• Skrammel i framvagnen i hastigheter över 100.
Visst att vi generellt har ”dåliga” vägar i Stockholm men det känns som att sitta i en colaburk som sparkas omkring av ett pojkgäng påväg hem från skolan. (20” original på).
Är det såhär det är att äga Tesla?
Fruktansvärt tråkigt första intryck.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Om det inte är banala handhavandeproblem-utnyttja ångerrätten?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7698
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Får du felmeddelande om öppen frunk?turningtesla skrev: ↑04 aug 2023 19:20Halloj,
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter efter att ha hämtat ut MY LR för 5 tim sen.
Någon som har liknande problem?
• Levereras utan spolarvätska(?) enligt Teslas personal/utlämnaren. Aldrig varit med om?
• Frunken strulade redan på plats vid uthämtning men löste sig men när jag väl kommer hem och ska plocka ut laddkabeln så går den inte att ”stänga” hela vägen. Dvs den låser sig men en bit högre upp vilket gör att huven är ca 3-4 cm öppen.
Ringde akutservice som på knackig ”Microsoft-engelska” skulle försöka hjälpa mig genom att starta om hela bilen x antal gånger utan framgång.
• Skrammel i framvagnen i hastigheter över 100.
Visst att vi generellt har ”dåliga” vägar i Stockholm men det känns som att sitta i en colaburk som sparkas omkring av ett pojkgäng påväg hem från skolan. (20” original på).
Är det såhär det är att äga Tesla?
Fruktansvärt tråkigt första intryck.
Under frunkluckan finns det två dämppluppar som går att gänga in eller ut. Testa att skruva in dessa några varv.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 02 jul 2023 09:13
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Yes, det står att den är öppen!mikebike skrev: ↑04 aug 2023 19:25Får du felmeddelande om öppen frunk?turningtesla skrev: ↑04 aug 2023 19:20Halloj,
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter efter att ha hämtat ut MY LR för 5 tim sen.
Någon som har liknande problem?
• Levereras utan spolarvätska(?) enligt Teslas personal/utlämnaren. Aldrig varit med om?
• Frunken strulade redan på plats vid uthämtning men löste sig men när jag väl kommer hem och ska plocka ut laddkabeln så går den inte att ”stänga” hela vägen. Dvs den låser sig men en bit högre upp vilket gör att huven är ca 3-4 cm öppen.
Ringde akutservice som på knackig ”Microsoft-engelska” skulle försöka hjälpa mig genom att starta om hela bilen x antal gånger utan framgång.
• Skrammel i framvagnen i hastigheter över 100.
Visst att vi generellt har ”dåliga” vägar i Stockholm men det känns som att sitta i en colaburk som sparkas omkring av ett pojkgäng påväg hem från skolan. (20” original på).
Är det såhär det är att äga Tesla?
Fruktansvärt tråkigt första intryck.
Under frunkluckan finns det två dämppluppar som går att gänga in eller ut. Testa att skruva in dessa några varv.
Tack snälla för tipset ska forska på det
Förresten, enligt Teslas support kunde man köra med den såhär och dem la en notis men kan man göra det eller kommer den varna och kanske tom bara gå en viss maxfart?
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Man har väl förfarande möjlighet att lämna tillbaka inom 7 dagar.. Jag hade aldrig vågat ta risken med den bilen baserat på vad du nämnt, låter som du fått en månads exemplar..
Edit: sjukt tråkigt och ledsen för din skull. När man köper ny bil så ska man vara glad och nöjd.
Edit: sjukt tråkigt och ledsen för din skull. När man köper ny bil så ska man vara glad och nöjd.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 02 jul 2023 09:13
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Tack för tipset! Funkade faktiskt! Stort stort tack!mikebike skrev: ↑04 aug 2023 19:25Får du felmeddelande om öppen frunk?turningtesla skrev: ↑04 aug 2023 19:20Halloj,
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter efter att ha hämtat ut MY LR för 5 tim sen.
Någon som har liknande problem?
• Levereras utan spolarvätska(?) enligt Teslas personal/utlämnaren. Aldrig varit med om?
• Frunken strulade redan på plats vid uthämtning men löste sig men när jag väl kommer hem och ska plocka ut laddkabeln så går den inte att ”stänga” hela vägen. Dvs den låser sig men en bit högre upp vilket gör att huven är ca 3-4 cm öppen.
Ringde akutservice som på knackig ”Microsoft-engelska” skulle försöka hjälpa mig genom att starta om hela bilen x antal gånger utan framgång.
• Skrammel i framvagnen i hastigheter över 100.
Visst att vi generellt har ”dåliga” vägar i Stockholm men det känns som att sitta i en colaburk som sparkas omkring av ett pojkgäng påväg hem från skolan. (20” original på).
Är det såhär det är att äga Tesla?
Fruktansvärt tråkigt första intryck.
Under frunkluckan finns det två dämppluppar som går att gänga in eller ut. Testa att skruva in dessa några varv.
-
- Inlägg: 100
- Blev medlem: 16 jul 2023 13:04
- Ort: Östersund
- Referralkod: ts.la/sami934995
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Berodde skramlet också på frunken?
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning8 aug 11 aug
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
4 aug: Hämtning
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 02 jul 2023 09:13
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Passade på att plocka ut allt som låg i frunken igår förutom bogseröglan men har inte kört sedan dess. Får se under dagen här
- Anders_Eric
- Teslaägare
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 29 aug 2021 11:37
- Ort: Skanör
- Kontakt:
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Tråkigt att känna så här när det egentligen ska kännas ganska högtidligt med splitterny bil. Jag kan känna igen mig lite grand men det har gått över efterhand som jag gillar Teslan mer och mer. Och efterhand som den äter mil. Storyn i korthet: Vi ägde två BMW, en 520 Touring diesel, 2015 och en i3s elbil 2018. Fantastiska bilar med hög byggkvalitet och suveräna att åka i. Svindyra reparationer på dieseln började dock komma och vi beslutade oss för bara en bil och den skulle vara helelektrisk. Vi hade skolat in oss med i3-an som användes i 95 % av våra transporter. Framtidssäker teknik var också viktigt om vi skulle ha ny bil. Hade sneglat på Tesla sen första provkörningen i Köpenhamn 2014 men det har varit mest fantasi att äga en. Vår Model Y Long-Range Dual Motor hämtades ut i juni och den blänkte vackert i solen. Men inte vid ett tjusigt BMW-liknande palats med personal i kostym och dräkt. Nej vid en barack (Teslas leveranskontor!) i Malmö Frihamn. Lite enkel papperexercis och "här är bilen, starta appen, kliv in och kör" från en trevlig tjej i 23-årsåldern. Det gick bra och vi gled hemåt. Efter första euforin och knappt 500 mil har vi nu en lite mer balanserad vy. Kort sammanfattning: Ingen BMW-byggkänsla (det visste jag innan). Frunkluckan känns plåtig. En av sidodörrarna lite felhängd, bara ett par millimeter men ändå. Hade inte passerat BMWs kvalitetskontroll. Men Tesla ska komma ut och justera. Från 100% laddning till 96% i självurladdning under natten vid första hemmaladdningen. Va! Fel på batteriet? Hände aldrig på i3-an som höll laddningen exakt i veckor vid stillastående. Knappar i bagageutrymmet till vänster för att fälla sätena ploppade in bakom väggen så jag fick fiska ut det med pincett. Wifi-anslutning för att ladda ner ny mjukvara tog lång tid att få till. Bilen behövde nästan köras in i farstun eftersom räckvidden verkar ganska kass. Vindrutetorkarmjukvaran verkar leva sitt eget liv. Och support via telefon kan man ju glömma. Support kommer nog bygga mycket på forum som detta, Youtube m.m. om man ska vara ärlig. Jag får också hyfsat bra hjälp via "service-meddelande" i appen har jag märkt. På säljkontoret i Malmö var dom bra dit jag åkte och vräkte ur mig en del missnöje. Dom tog emot det bra och hjälpte mig klargöra saker och ting. Bl.a. fick jag med ett leende veta att det inte var en BMW jag hade köpt. . "Men njut av din fina bil ändå!". Jag kan hålla på längre och raljera och jämföra med BMW runt teknik, kundsupport m.m. Men efterhand som jag lär känna bilen, superchargers m.m. så klarnar bilden av att vi gjort rätt. Fantastisk bil på de flesta sätt! Hoppas det fortsätter så. Också för dig. Förresten: Det kostade 2500 spänn att uppdatera mjukvaran i vår BMW 520 och inget märktes i bilen, på displayer e.d. Hmmm... Tesla gör det gratis och ofta. Om man backar till...
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Se upp så du inte stämplas som fanboy…Anders_Eric skrev: ↑05 aug 2023 08:36Tråkigt att känna så här när det egentligen ska kännas ganska högtidligt med splitterny bil. Jag kan känna igen mig lite grand men det har gått över efterhand som jag gillar Teslan mer och mer. Och efterhand som den äter mil. Storyn i korthet: Vi ägde två BMW, en 520 Touring diesel, 2015 och en i3s elbil 2018. Fantastiska bilar med hög byggkvalitet och suveräna att åka i. Svindyra reparationer på dieseln började dock komma och vi beslutade oss för bara en bil och den skulle vara helelektrisk. Vi hade skolat in oss med i3-an som användes i 95 % av våra transporter. Framtidssäker teknik var också viktigt om vi skulle ha ny bil. Hade sneglat på Tesla sen första provkörningen i Köpenhamn 2014 men det har varit mest fantasi att äga en. Vår Model Y Long-Range Dual Motor hämtades ut i juni och den blänkte vackert i solen. Men inte vid ett tjusigt BMW-liknande palats med personal i kostym och dräkt. Nej vid en barack (Teslas leveranskontor!) i Malmö Frihamn. Lite enkel papperexercis och "här är bilen, starta appen, kliv in och kör" från en trevlig tjej i 23-årsåldern. Det gick bra och vi gled hemåt. Efter första euforin och knappt 500 mil har vi nu en lite mer balanserad vy. Kort sammanfattning: Ingen BMW-byggkänsla (det visste jag innan). Frunkluckan känns plåtig. En av sidodörrarna lite felhängd, bara ett par millimeter men ändå. Hade inte passerat BMWs kvalitetskontroll. Men Tesla ska komma ut och justera. Från 100% laddning till 96% i självurladdning under natten vid första hemmaladdningen. Va! Fel på batteriet? Hände aldrig på i3-an som höll laddningen exakt i veckor vid stillastående. Knappar i bagageutrymmet till vänster för att fälla sätena ploppade in bakom väggen så jag fick fiska ut det med pincett. Wifi-anslutning för att ladda ner ny mjukvara tog lång tid att få till. Bilen behövde nästan köras in i farstun eftersom räckvidden verkar ganska kass. Vindrutetorkarmjukvaran verkar leva sitt eget liv. Och support via telefon kan man ju glömma. Support kommer nog bygga mycket på forum som detta, Youtube m.m. om man ska vara ärlig. Jag får också hyfsat bra hjälp via "service-meddelande" i appen har jag märkt. På säljkontoret i Malmö var dom bra dit jag åkte och vräkte ur mig en del missnöje. Dom tog emot det bra och hjälpte mig klargöra saker och ting. Bl.a. fick jag med ett leende veta att det inte var en BMW jag hade köpt. . "Men njut av din fina bil ändå!". Jag kan hålla på längre och raljera och jämföra med BMW runt teknik, kundsupport m.m. Men efterhand som jag lär känna bilen, superchargers m.m. så klarnar bilden av att vi gjort rätt. Fantastisk bil på de flesta sätt! Hoppas det fortsätter så. Också för dig. Förresten: Det kostade 2500 spänn att uppdatera mjukvaran i vår BMW 520 och inget märktes i bilen, på displayer e.d. Hmmm... Tesla gör det gratis och ofta. Om man backar till...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 02 jul 2023 09:13
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Har vart ute 15 mil idag och inget skrammel sedan jag tömde frunken
Fan idag är man ganska nöjd igen.
-
- Inlägg: 100
- Blev medlem: 16 jul 2023 13:04
- Ort: Östersund
- Referralkod: ts.la/sami934995
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Härligt att höra! Hoppas bara jag inte får några problem med min. Åker ner till Stockholm för leverans på tisdag
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning8 aug 11 aug
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
4 aug: Hämtning
- Anders_Eric
- Teslaägare
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 29 aug 2021 11:37
- Ort: Skanör
- Kontakt:
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
???Walker skrev: ↑05 aug 2023 11:21Se upp så du inte stämplas som fanboy…Anders_Eric skrev: ↑05 aug 2023 08:36Tråkigt att känna så här när det egentligen ska kännas ganska högtidligt med splitterny bil. Jag kan känna igen mig lite grand men det har gått över efterhand som jag gillar Teslan mer och mer. Och efterhand som den äter mil. Storyn i korthet: Vi ägde två BMW, en 520 Touring diesel, 2015 och en i3s elbil 2018. Fantastiska bilar med hög byggkvalitet och suveräna att åka i. Svindyra reparationer på dieseln började dock komma och vi beslutade oss för bara en bil och den skulle vara helelektrisk. Vi hade skolat in oss med i3-an som användes i 95 % av våra transporter. Framtidssäker teknik var också viktigt om vi skulle ha ny bil. Hade sneglat på Tesla sen första provkörningen i Köpenhamn 2014 men det har varit mest fantasi att äga en. Vår Model Y Long-Range Dual Motor hämtades ut i juni och den blänkte vackert i solen. Men inte vid ett tjusigt BMW-liknande palats med personal i kostym och dräkt. Nej vid en barack (Teslas leveranskontor!) i Malmö Frihamn. Lite enkel papperexercis och "här är bilen, starta appen, kliv in och kör" från en trevlig tjej i 23-årsåldern. Det gick bra och vi gled hemåt. Efter första euforin och knappt 500 mil har vi nu en lite mer balanserad vy. Kort sammanfattning: Ingen BMW-byggkänsla (det visste jag innan). Frunkluckan känns plåtig. En av sidodörrarna lite felhängd, bara ett par millimeter men ändå. Hade inte passerat BMWs kvalitetskontroll. Men Tesla ska komma ut och justera. Från 100% laddning till 96% i självurladdning under natten vid första hemmaladdningen. Va! Fel på batteriet? Hände aldrig på i3-an som höll laddningen exakt i veckor vid stillastående. Knappar i bagageutrymmet till vänster för att fälla sätena ploppade in bakom väggen så jag fick fiska ut det med pincett. Wifi-anslutning för att ladda ner ny mjukvara tog lång tid att få till. Bilen behövde nästan köras in i farstun eftersom räckvidden verkar ganska kass. Vindrutetorkarmjukvaran verkar leva sitt eget liv. Och support via telefon kan man ju glömma. Support kommer nog bygga mycket på forum som detta, Youtube m.m. om man ska vara ärlig. Jag får också hyfsat bra hjälp via "service-meddelande" i appen har jag märkt. På säljkontoret i Malmö var dom bra dit jag åkte och vräkte ur mig en del missnöje. Dom tog emot det bra och hjälpte mig klargöra saker och ting. Bl.a. fick jag med ett leende veta att det inte var en BMW jag hade köpt. . "Men njut av din fina bil ändå!". Jag kan hålla på längre och raljera och jämföra med BMW runt teknik, kundsupport m.m. Men efterhand som jag lär känna bilen, superchargers m.m. så klarnar bilden av att vi gjort rätt. Fantastisk bil på de flesta sätt! Hoppas det fortsätter så. Också för dig. Förresten: Det kostade 2500 spänn att uppdatera mjukvaran i vår BMW 520 och inget märktes i bilen, på displayer e.d. Hmmm... Tesla gör det gratis och ofta. Om man backar till...
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Ingen kritik men nyfiken - varför köpte du inte en BMW? De har ju också helelektriska SUVar i modellprogrammet? Om man gör lite grundläggande efterforskning så framgår det ju ganska tydligt vilken slags organisation och produkt som Tesla har och inte har.Anders_Eric skrev: ↑05 aug 2023 08:36jag hade köpt. . "Men njut av din fina bil ändå!". Jag kan hålla på längre och raljera och jämföra med BMW runt teknik, kundsupport m.m. Men efterhand som jag lär känna bilen, superchargers m.m. så klarnar bilden av att vi gjort rätt. Fantastisk bil på de flesta sätt!
Jag försökte i det längsta fortsätta åka Mercedes men ännu 2019 hade de inte producerat något rimligt elektriskt så det var bara till att byta, men jag gick in i det med helt öppna ögon och har inte känt den frustration du beskriver.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 5665
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Fast kommer man från 520 Touring/i3 där 95% av resorna skett med i3an kanske det skulle kunna funka med en i4 ist. för en SUV/Crossover... i4 har ju halvkombilucka a la Saab 900...tor-ake skrev: ↑05 aug 2023 18:03Ingen kritik men nyfiken - varför köpte du inte en BMW? De har ju också helelektriska SUVar i modellprogrammet? Om man gör lite grundläggande efterforskning så framgår det ju ganska tydligt vilken slags organisation och produkt som Tesla har och inte har. [My u]Anders_Eric skrev: ↑05 aug 2023 08:36jag hade köpt. . "Men njut av din fina bil ändå!". Jag kan hålla på längre och raljera och jämföra med BMW runt teknik, kundsupport m.m. Men efterhand som jag lär känna bilen, superchargers m.m. så klarnar bilden av att vi gjort rätt. Fantastisk bil på de flesta sätt!
Jag försökte i det längsta fortsätta åka Mercedes men ännu 2019 hade de inte producerat något rimligt elektriskt så det var bara till att byta, men jag gick in i det med helt öppna ögon och har inte känt den frustration du beskriver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
???
[/quote]
Jo, om du säger att det ändå känns rätt val trots uppenbara brister stämplas man lätt på detta forum som ett fanboy som överser med ALLT bara för att det är just en Tesla. Det är mer PK att säga att man kan förvänta sig mer av en så dyr bil och att den inte är värd det mm.
Men… kan man leva med det så är det ingen fara. Mvh Fanboy Walker.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Jag har jättesvårt att bestämma mig mellan iX3 och Model Y. Visst är Model Y bättre på papperet men 99 dagar av 100 så använder man inte utrymme, räckvidd, laddhastighet... Prestanda används ibland men 286 hästar räcker ganska långt i vanlig trafik också.Anders_Eric skrev: ↑05 aug 2023 08:36Tråkigt att känna så här när det egentligen ska kännas ganska högtidligt med splitterny bil. Jag kan känna igen mig lite grand men det har gått över efterhand som jag gillar Teslan mer och mer. Och efterhand som den äter mil. Storyn i korthet: Vi ägde två BMW, en 520 Touring diesel, 2015 och en i3s elbil 2018. Fantastiska bilar med hög byggkvalitet och suveräna att åka i. Svindyra reparationer på dieseln började dock komma och vi beslutade oss för bara en bil och den skulle vara helelektrisk. Vi hade skolat in oss med i3-an som användes i 95 % av våra transporter. Framtidssäker teknik var också viktigt om vi skulle ha ny bil. Hade sneglat på Tesla sen första provkörningen i Köpenhamn 2014 men det har varit mest fantasi att äga en. Vår Model Y Long-Range Dual Motor hämtades ut i juni och den blänkte vackert i solen. Men inte vid ett tjusigt BMW-liknande palats med personal i kostym och dräkt. Nej vid en barack (Teslas leveranskontor!) i Malmö Frihamn. Lite enkel papperexercis och "här är bilen, starta appen, kliv in och kör" från en trevlig tjej i 23-årsåldern. Det gick bra och vi gled hemåt. Efter första euforin och knappt 500 mil har vi nu en lite mer balanserad vy. Kort sammanfattning: Ingen BMW-byggkänsla (det visste jag innan). Frunkluckan känns plåtig. En av sidodörrarna lite felhängd, bara ett par millimeter men ändå. Hade inte passerat BMWs kvalitetskontroll. Men Tesla ska komma ut och justera. Från 100% laddning till 96% i självurladdning under natten vid första hemmaladdningen. Va! Fel på batteriet? Hände aldrig på i3-an som höll laddningen exakt i veckor vid stillastående. Knappar i bagageutrymmet till vänster för att fälla sätena ploppade in bakom väggen så jag fick fiska ut det med pincett. Wifi-anslutning för att ladda ner ny mjukvara tog lång tid att få till. Bilen behövde nästan köras in i farstun eftersom räckvidden verkar ganska kass. Vindrutetorkarmjukvaran verkar leva sitt eget liv. Och support via telefon kan man ju glömma. Support kommer nog bygga mycket på forum som detta, Youtube m.m. om man ska vara ärlig. Jag får också hyfsat bra hjälp via "service-meddelande" i appen har jag märkt. På säljkontoret i Malmö var dom bra dit jag åkte och vräkte ur mig en del missnöje. Dom tog emot det bra och hjälpte mig klargöra saker och ting. Bl.a. fick jag med ett leende veta att det inte var en BMW jag hade köpt. . "Men njut av din fina bil ändå!". Jag kan hålla på längre och raljera och jämföra med BMW runt teknik, kundsupport m.m. Men efterhand som jag lär känna bilen, superchargers m.m. så klarnar bilden av att vi gjort rätt. Fantastisk bil på de flesta sätt! Hoppas det fortsätter så. Också för dig. Förresten: Det kostade 2500 spänn att uppdatera mjukvaran i vår BMW 520 och inget märktes i bilen, på displayer e.d. Hmmm... Tesla gör det gratis och ofta. Om man backar till...
Vore fint med bättre komfort, högre byggkvalitet, HUD, eldragkrok, adaptivt chassi, skinn, adaptiva strålkastare, parkeringssensorer, regnsensor...
Det är lite som om man köper bil för de extrema dagarna eller för de flesta dagarna.
- Anders_Eric
- Teslaägare
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 29 aug 2021 11:37
- Ort: Skanör
- Kontakt:
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Inte en BMW till (efter tre st) beror nog på följande:tor-ake skrev: ↑05 aug 2023 18:03Ingen kritik men nyfiken - varför köpte du inte en BMW? De har ju också helelektriska SUVar i modellprogrammet? Om man gör lite grundläggande efterforskning så framgår det ju ganska tydligt vilken slags organisation och produkt som Tesla har och inte har.Anders_Eric skrev: ↑05 aug 2023 08:36jag hade köpt. . "Men njut av din fina bil ändå!". Jag kan hålla på längre och raljera och jämföra med BMW runt teknik, kundsupport m.m. Men efterhand som jag lär känna bilen, superchargers m.m. så klarnar bilden av att vi gjort rätt. Fantastisk bil på de flesta sätt!
Jag försökte i det längsta fortsätta åka Mercedes men ännu 2019 hade de inte producerat något rimligt elektriskt så det var bara till att byta, men jag gick in i det med helt öppna ögon och har inte känt den frustration du beskriver.
-Allt är förvisso välorganiserat men jättedyrt när saker börjar gå sönder i en BMW. Tröttnade på kostnadsförslagen vid reparationstillfällena. Har dock inte sett hur Tesla kommer bete sig än.
-Började fråga om elbilsvision hos BMW för 6-7 år sen. Dom var väldigt frågande hos återförsäljaren då. Den enda som fanns i pipen var ix3 som kändes som en moddad X3-a. Inga grundläggande nya grepp med elbilsplattformar.
-Jag har följt och gillat Teslas framtidsvision från första roadstern 2008 till S-en 2012. Är ingenjhör själv och går väl igång på det antar jag. För mer än tio år sen visade dom vägen som alla nu tar efter. Och teknikförsprånget är nog fortfarande ganska stort gissar jag. Support och annat är dom nog dock inte världsbäst i.
Och helheten med Teslakonceptet som inkluderar laddnätverket är oslagbart änsålänge. Tycker och tror jag.
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 174
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Jag har velat en längre period mellan iX3 och MY.Banane skrev: ↑05 aug 2023 20:33Jag har jättesvårt att bestämma mig mellan iX3 och Model Y. Visst är Model Y bättre på papperet men 99 dagar av 100 så använder man inte utrymme, räckvidd, laddhastighet... Prestanda används ibland men 286 hästar räcker ganska långt i vanlig trafik också.Anders_Eric skrev: ↑05 aug 2023 08:36Tråkigt att känna så här när det egentligen ska kännas ganska högtidligt med splitterny bil. Jag kan känna igen mig lite grand men det har gått över efterhand som jag gillar Teslan mer och mer. Och efterhand som den äter mil. Storyn i korthet: Vi ägde två BMW, en 520 Touring diesel, 2015 och en i3s elbil 2018. Fantastiska bilar med hög byggkvalitet och suveräna att åka i. Svindyra reparationer på dieseln började dock komma och vi beslutade oss för bara en bil och den skulle vara helelektrisk. Vi hade skolat in oss med i3-an som användes i 95 % av våra transporter. Framtidssäker teknik var också viktigt om vi skulle ha ny bil. Hade sneglat på Tesla sen första provkörningen i Köpenhamn 2014 men det har varit mest fantasi att äga en. Vår Model Y Long-Range Dual Motor hämtades ut i juni och den blänkte vackert i solen. Men inte vid ett tjusigt BMW-liknande palats med personal i kostym och dräkt. Nej vid en barack (Teslas leveranskontor!) i Malmö Frihamn. Lite enkel papperexercis och "här är bilen, starta appen, kliv in och kör" från en trevlig tjej i 23-årsåldern. Det gick bra och vi gled hemåt. Efter första euforin och knappt 500 mil har vi nu en lite mer balanserad vy. Kort sammanfattning: Ingen BMW-byggkänsla (det visste jag innan). Frunkluckan känns plåtig. En av sidodörrarna lite felhängd, bara ett par millimeter men ändå. Hade inte passerat BMWs kvalitetskontroll. Men Tesla ska komma ut och justera. Från 100% laddning till 96% i självurladdning under natten vid första hemmaladdningen. Va! Fel på batteriet? Hände aldrig på i3-an som höll laddningen exakt i veckor vid stillastående. Knappar i bagageutrymmet till vänster för att fälla sätena ploppade in bakom väggen så jag fick fiska ut det med pincett. Wifi-anslutning för att ladda ner ny mjukvara tog lång tid att få till. Bilen behövde nästan köras in i farstun eftersom räckvidden verkar ganska kass. Vindrutetorkarmjukvaran verkar leva sitt eget liv. Och support via telefon kan man ju glömma. Support kommer nog bygga mycket på forum som detta, Youtube m.m. om man ska vara ärlig. Jag får också hyfsat bra hjälp via "service-meddelande" i appen har jag märkt. På säljkontoret i Malmö var dom bra dit jag åkte och vräkte ur mig en del missnöje. Dom tog emot det bra och hjälpte mig klargöra saker och ting. Bl.a. fick jag med ett leende veta att det inte var en BMW jag hade köpt. . "Men njut av din fina bil ändå!". Jag kan hålla på längre och raljera och jämföra med BMW runt teknik, kundsupport m.m. Men efterhand som jag lär känna bilen, superchargers m.m. så klarnar bilden av att vi gjort rätt. Fantastisk bil på de flesta sätt! Hoppas det fortsätter så. Också för dig. Förresten: Det kostade 2500 spänn att uppdatera mjukvaran i vår BMW 520 och inget märktes i bilen, på displayer e.d. Hmmm... Tesla gör det gratis och ofta. Om man backar till...
Vore fint med bättre komfort, högre byggkvalitet, HUD, eldragkrok, adaptivt chassi, skinn, adaptiva strålkastare, parkeringssensorer, regnsensor...
Det är lite som om man köper bil för de extrema dagarna eller för de flesta dagarna.
Kör en X3 30d idag, och behöver utrymmen. Och vill inte byta ner mig för mycket på kraft, kvalitet, och lull-lull.
Blev till slut en MY ändå, mest för att kostnaderna skenar på motsvarande BMW. Både inköp och ägande.
En av anledningarna till att jag byter bort X3 är just att det är en BMW med högre försäkringskostnader (ordentligt!), och reparationskostnader. Förmodligen inte lika blodigt på en ny BMW, men likväl.
/n
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Det här utvecklar sig till en mycket intressant tråd (på riktigt)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Anders_Eric
- Teslaägare
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 29 aug 2021 11:37
- Ort: Skanör
- Kontakt:
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Jo, om du säger att det ändå känns rätt val trots uppenbara brister stämplas man lätt på detta forum som ett fanboy som överser med ALLT bara för att det är just en Tesla. Det är mer PK att säga att man kan förvänta sig mer av en så dyr bil och att den inte är värd det mm.
Men… kan man leva med det så är det ingen fara. Mvh Fanboy Walker.
[/quote]
Tack för förklaringen. Kände inte till begreppet fanboy. Har inte fullt ut kunnat värdera min egen Tesla och ekosystemet runt den ännu med tanke på det korta ägandet. Men som elektroingenjör till professionen har jag entusiastiskt följt Teslas resa sen 2008. Känns nytt och kul med den nya bilen. En BMW till hade mer känts nytt och som vanligt tror jag. Även om den var helelektrisk. Vi får se hur det blir.
- Anders_Eric
- Teslaägare
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 29 aug 2021 11:37
- Ort: Skanör
- Kontakt:
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Ditt 99%-användarscenario köper jag absolut för vardagsåkande. I vårt fall ska vi köra en hel del långfärder och där spelade supercharger-nätverket helt klart in i beslutet att gå på Tesla. Men inte bara det. Jag tror försprång och utvecklingstakt på både tekniksidan och produktionsprocesserna fortsätter att gynna Tesla och deras kunder på sikt. De traditionstyngda konkurrenterna har en del ryggsäckar att släpa på även om många säkert kommer att bygga bra elbilar. Mitt beslut att hoppa av BMW-tåget var inte helt lätt men pris och leveranstider hjälpte till. Och superchargers som sagt.Banane skrev: ↑05 aug 2023 20:33Jag har jättesvårt att bestämma mig mellan iX3 och Model Y. Visst är Model Y bättre på papperet men 99 dagar av 100 så använder man inte utrymme, räckvidd, laddhastighet... Prestanda används ibland men 286 hästar räcker ganska långt i vanlig trafik också.Anders_Eric skrev: ↑05 aug 2023 08:36Tråkigt att känna så här när det egentligen ska kännas ganska högtidligt med splitterny bil. Jag kan känna igen mig lite grand men det har gått över efterhand som jag gillar Teslan mer och mer. Och efterhand som den äter mil. Storyn i korthet: Vi ägde två BMW, en 520 Touring diesel, 2015 och en i3s elbil 2018. Fantastiska bilar med hög byggkvalitet och suveräna att åka i. Svindyra reparationer på dieseln började dock komma och vi beslutade oss för bara en bil och den skulle vara helelektrisk. Vi hade skolat in oss med i3-an som användes i 95 % av våra transporter. Framtidssäker teknik var också viktigt om vi skulle ha ny bil. Hade sneglat på Tesla sen första provkörningen i Köpenhamn 2014 men det har varit mest fantasi att äga en. Vår Model Y Long-Range Dual Motor hämtades ut i juni och den blänkte vackert i solen. Men inte vid ett tjusigt BMW-liknande palats med personal i kostym och dräkt. Nej vid en barack (Teslas leveranskontor!) i Malmö Frihamn. Lite enkel papperexercis och "här är bilen, starta appen, kliv in och kör" från en trevlig tjej i 23-årsåldern. Det gick bra och vi gled hemåt. Efter första euforin och knappt 500 mil har vi nu en lite mer balanserad vy. Kort sammanfattning: Ingen BMW-byggkänsla (det visste jag innan). Frunkluckan känns plåtig. En av sidodörrarna lite felhängd, bara ett par millimeter men ändå. Hade inte passerat BMWs kvalitetskontroll. Men Tesla ska komma ut och justera. Från 100% laddning till 96% i självurladdning under natten vid första hemmaladdningen. Va! Fel på batteriet? Hände aldrig på i3-an som höll laddningen exakt i veckor vid stillastående. Knappar i bagageutrymmet till vänster för att fälla sätena ploppade in bakom väggen så jag fick fiska ut det med pincett. Wifi-anslutning för att ladda ner ny mjukvara tog lång tid att få till. Bilen behövde nästan köras in i farstun eftersom räckvidden verkar ganska kass. Vindrutetorkarmjukvaran verkar leva sitt eget liv. Och support via telefon kan man ju glömma. Support kommer nog bygga mycket på forum som detta, Youtube m.m. om man ska vara ärlig. Jag får också hyfsat bra hjälp via "service-meddelande" i appen har jag märkt. På säljkontoret i Malmö var dom bra dit jag åkte och vräkte ur mig en del missnöje. Dom tog emot det bra och hjälpte mig klargöra saker och ting. Bl.a. fick jag med ett leende veta att det inte var en BMW jag hade köpt. . "Men njut av din fina bil ändå!". Jag kan hålla på längre och raljera och jämföra med BMW runt teknik, kundsupport m.m. Men efterhand som jag lär känna bilen, superchargers m.m. så klarnar bilden av att vi gjort rätt. Fantastisk bil på de flesta sätt! Hoppas det fortsätter så. Också för dig. Förresten: Det kostade 2500 spänn att uppdatera mjukvaran i vår BMW 520 och inget märktes i bilen, på displayer e.d. Hmmm... Tesla gör det gratis och ofta. Om man backar till...
Vore fint med bättre komfort, högre byggkvalitet, HUD, eldragkrok, adaptivt chassi, skinn, adaptiva strålkastare, parkeringssensorer, regnsensor...
Det är lite som om man köper bil för de extrema dagarna eller för de flesta dagarna.
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Anders_Eric skrev: ↑05 aug 2023 23:49Ditt 99%-användarscenario köper jag absolut för vardagsåkande. I vårt fall ska vi köra en hel del långfärder och där spelade supercharger-nätverket helt klart in i beslutet att gå på Tesla. Men inte bara det. Jag tror försprång och utvecklingstakt på både tekniksidan och produktionsprocesserna fortsätter att gynna Tesla och deras kunder på sikt. De traditionstyngda konkurrenterna har en del ryggsäckar att släpa på även om många säkert kommer att bygga bra elbilar. Mitt beslut att hoppa av BMW-tåget var inte helt lätt men pris och leveranstider hjälpte till. Och superchargers som sagt.Banane skrev: ↑05 aug 2023 20:33Jag har jättesvårt att bestämma mig mellan iX3 och Model Y. Visst är Model Y bättre på papperet men 99 dagar av 100 så använder man inte utrymme, räckvidd, laddhastighet... Prestanda används ibland men 286 hästar räcker ganska långt i vanlig trafik också.Anders_Eric skrev: ↑05 aug 2023 08:36Tråkigt att känna så här när det egentligen ska kännas ganska högtidligt med splitterny bil. Jag kan känna igen mig lite grand men det har gått över efterhand som jag gillar Teslan mer och mer. Och efterhand som den äter mil. Storyn i korthet: Vi ägde två BMW, en 520 Touring diesel, 2015 och en i3s elbil 2018. Fantastiska bilar med hög byggkvalitet och suveräna att åka i. Svindyra reparationer på dieseln började dock komma och vi beslutade oss för bara en bil och den skulle vara helelektrisk. Vi hade skolat in oss med i3-an som användes i 95 % av våra transporter. Framtidssäker teknik var också viktigt om vi skulle ha ny bil. Hade sneglat på Tesla sen första provkörningen i Köpenhamn 2014 men det har varit mest fantasi att äga en. Vår Model Y Long-Range Dual Motor hämtades ut i juni och den blänkte vackert i solen. Men inte vid ett tjusigt BMW-liknande palats med personal i kostym och dräkt. Nej vid en barack (Teslas leveranskontor!) i Malmö Frihamn. Lite enkel papperexercis och "här är bilen, starta appen, kliv in och kör" från en trevlig tjej i 23-årsåldern. Det gick bra och vi gled hemåt. Efter första euforin och knappt 500 mil har vi nu en lite mer balanserad vy. Kort sammanfattning: Ingen BMW-byggkänsla (det visste jag innan). Frunkluckan känns plåtig. En av sidodörrarna lite felhängd, bara ett par millimeter men ändå. Hade inte passerat BMWs kvalitetskontroll. Men Tesla ska komma ut och justera. Från 100% laddning till 96% i självurladdning under natten vid första hemmaladdningen. Va! Fel på batteriet? Hände aldrig på i3-an som höll laddningen exakt i veckor vid stillastående. Knappar i bagageutrymmet till vänster för att fälla sätena ploppade in bakom väggen så jag fick fiska ut det med pincett. Wifi-anslutning för att ladda ner ny mjukvara tog lång tid att få till. Bilen behövde nästan köras in i farstun eftersom räckvidden verkar ganska kass. Vindrutetorkarmjukvaran verkar leva sitt eget liv. Och support via telefon kan man ju glömma. Support kommer nog bygga mycket på forum som detta, Youtube m.m. om man ska vara ärlig. Jag får också hyfsat bra hjälp via "service-meddelande" i appen har jag märkt. På säljkontoret i Malmö var dom bra dit jag åkte och vräkte ur mig en del missnöje. Dom tog emot det bra och hjälpte mig klargöra saker och ting. Bl.a. fick jag med ett leende veta att det inte var en BMW jag hade köpt. . "Men njut av din fina bil ändå!". Jag kan hålla på längre och raljera och jämföra med BMW runt teknik, kundsupport m.m. Men efterhand som jag lär känna bilen, superchargers m.m. så klarnar bilden av att vi gjort rätt. Fantastisk bil på de flesta sätt! Hoppas det fortsätter så. Också för dig. Förresten: Det kostade 2500 spänn att uppdatera mjukvaran i vår BMW 520 och inget märktes i bilen, på displayer e.d. Hmmm... Tesla gör det gratis och ofta. Om man backar till...
Vore fint med bättre komfort, högre byggkvalitet, HUD, eldragkrok, adaptivt chassi, skinn, adaptiva strålkastare, parkeringssensorer, regnsensor...
Det är lite som om man köper bil för de extrema dagarna eller för de flesta dagarna.
De flesta superchargers är öppna för andra märken.
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Banane skrev: ↑05 aug 2023 20:33Jag har jättesvårt att bestämma mig mellan iX3 och Model Y. Visst är Model Y bättre på papperet men 99 dagar av 100 så använder man inte utrymme, räckvidd, laddhastighet... Prestanda används ibland men 286 hästar räcker ganska långt i vanlig trafik också.Anders_Eric skrev: ↑05 aug 2023 08:36Tråkigt att känna så här när det egentligen ska kännas ganska högtidligt med splitterny bil. Jag kan känna igen mig lite grand men det har gått över efterhand som jag gillar Teslan mer och mer. Och efterhand som den äter mil. Storyn i korthet: Vi ägde två BMW, en 520 Touring diesel, 2015 och en i3s elbil 2018. Fantastiska bilar med hög byggkvalitet och suveräna att åka i. Svindyra reparationer på dieseln började dock komma och vi beslutade oss för bara en bil och den skulle vara helelektrisk. Vi hade skolat in oss med i3-an som användes i 95 % av våra transporter. Framtidssäker teknik var också viktigt om vi skulle ha ny bil. Hade sneglat på Tesla sen första provkörningen i Köpenhamn 2014 men det har varit mest fantasi att äga en. Vår Model Y Long-Range Dual Motor hämtades ut i juni och den blänkte vackert i solen. Men inte vid ett tjusigt BMW-liknande palats med personal i kostym och dräkt. Nej vid en barack (Teslas leveranskontor!) i Malmö Frihamn. Lite enkel papperexercis och "här är bilen, starta appen, kliv in och kör" från en trevlig tjej i 23-årsåldern. Det gick bra och vi gled hemåt. Efter första euforin och knappt 500 mil har vi nu en lite mer balanserad vy. Kort sammanfattning: Ingen BMW-byggkänsla (det visste jag innan). Frunkluckan känns plåtig. En av sidodörrarna lite felhängd, bara ett par millimeter men ändå. Hade inte passerat BMWs kvalitetskontroll. Men Tesla ska komma ut och justera. Från 100% laddning till 96% i självurladdning under natten vid första hemmaladdningen. Va! Fel på batteriet? Hände aldrig på i3-an som höll laddningen exakt i veckor vid stillastående. Knappar i bagageutrymmet till vänster för att fälla sätena ploppade in bakom väggen så jag fick fiska ut det med pincett. Wifi-anslutning för att ladda ner ny mjukvara tog lång tid att få till. Bilen behövde nästan köras in i farstun eftersom räckvidden verkar ganska kass. Vindrutetorkarmjukvaran verkar leva sitt eget liv. Och support via telefon kan man ju glömma. Support kommer nog bygga mycket på forum som detta, Youtube m.m. om man ska vara ärlig. Jag får också hyfsat bra hjälp via "service-meddelande" i appen har jag märkt. På säljkontoret i Malmö var dom bra dit jag åkte och vräkte ur mig en del missnöje. Dom tog emot det bra och hjälpte mig klargöra saker och ting. Bl.a. fick jag med ett leende veta att det inte var en BMW jag hade köpt. . "Men njut av din fina bil ändå!". Jag kan hålla på längre och raljera och jämföra med BMW runt teknik, kundsupport m.m. Men efterhand som jag lär känna bilen, superchargers m.m. så klarnar bilden av att vi gjort rätt. Fantastisk bil på de flesta sätt! Hoppas det fortsätter så. Också för dig. Förresten: Det kostade 2500 spänn att uppdatera mjukvaran i vår BMW 520 och inget märktes i bilen, på displayer e.d. Hmmm... Tesla gör det gratis och ofta. Om man backar till...
Vore fint med bättre komfort, högre byggkvalitet, HUD, eldragkrok, adaptivt chassi, skinn, adaptiva strålkastare, parkeringssensorer, regnsensor...
Det är lite som om man köper bil för de extrema dagarna eller för de flesta dagarna.
Har kört både iX3 och ID4:an flera gånger och MY är ett betydligt bättre val trots sina brister. Ska du köpa BMW köp i4.
MY RWD Vit 2023
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Sant och vi tittar enbart på andra märken än Tesla numera men det ser ändå ut som att enBanane skrev: ↑06 aug 2023 00:32Anders_Eric skrev: ↑05 aug 2023 23:49Ditt 99%-användarscenario köper jag absolut för vardagsåkande. I vårt fall ska vi köra en hel del långfärder och där spelade supercharger-nätverket helt klart in i beslutet att gå på Tesla. Men inte bara det. Jag tror försprång och utvecklingstakt på både tekniksidan och produktionsprocesserna fortsätter att gynna Tesla och deras kunder på sikt. De traditionstyngda konkurrenterna har en del ryggsäckar att släpa på även om många säkert kommer att bygga bra elbilar. Mitt beslut att hoppa av BMW-tåget var inte helt lätt men pris och leveranstider hjälpte till. Och superchargers som sagt.Banane skrev: ↑05 aug 2023 20:33Jag har jättesvårt att bestämma mig mellan iX3 och Model Y. Visst är Model Y bättre på papperet men 99 dagar av 100 så använder man inte utrymme, räckvidd, laddhastighet... Prestanda används ibland men 286 hästar räcker ganska långt i vanlig trafik också.Anders_Eric skrev: ↑05 aug 2023 08:36Tråkigt att känna så här när det egentligen ska kännas ganska högtidligt med splitterny bil. Jag kan känna igen mig lite grand men det har gått över efterhand som jag gillar Teslan mer och mer. Och efterhand som den äter mil. Storyn i korthet: Vi ägde två BMW, en 520 Touring diesel, 2015 och en i3s elbil 2018. Fantastiska bilar med hög byggkvalitet och suveräna att åka i. Svindyra reparationer på dieseln började dock komma och vi beslutade oss för bara en bil och den skulle vara helelektrisk. Vi hade skolat in oss med i3-an som användes i 95 % av våra transporter. Framtidssäker teknik var också viktigt om vi skulle ha ny bil. Hade sneglat på Tesla sen första provkörningen i Köpenhamn 2014 men det har varit mest fantasi att äga en. Vår Model Y Long-Range Dual Motor hämtades ut i juni och den blänkte vackert i solen. Men inte vid ett tjusigt BMW-liknande palats med personal i kostym och dräkt. Nej vid en barack (Teslas leveranskontor!) i Malmö Frihamn. Lite enkel papperexercis och "här är bilen, starta appen, kliv in och kör" från en trevlig tjej i 23-årsåldern. Det gick bra och vi gled hemåt. Efter första euforin och knappt 500 mil har vi nu en lite mer balanserad vy. Kort sammanfattning: Ingen BMW-byggkänsla (det visste jag innan). Frunkluckan känns plåtig. En av sidodörrarna lite felhängd, bara ett par millimeter men ändå. Hade inte passerat BMWs kvalitetskontroll. Men Tesla ska komma ut och justera. Från 100% laddning till 96% i självurladdning under natten vid första hemmaladdningen. Va! Fel på batteriet? Hände aldrig på i3-an som höll laddningen exakt i veckor vid stillastående. Knappar i bagageutrymmet till vänster för att fälla sätena ploppade in bakom väggen så jag fick fiska ut det med pincett. Wifi-anslutning för att ladda ner ny mjukvara tog lång tid att få till. Bilen behövde nästan köras in i farstun eftersom räckvidden verkar ganska kass. Vindrutetorkarmjukvaran verkar leva sitt eget liv. Och support via telefon kan man ju glömma. Support kommer nog bygga mycket på forum som detta, Youtube m.m. om man ska vara ärlig. Jag får också hyfsat bra hjälp via "service-meddelande" i appen har jag märkt. På säljkontoret i Malmö var dom bra dit jag åkte och vräkte ur mig en del missnöje. Dom tog emot det bra och hjälpte mig klargöra saker och ting. Bl.a. fick jag med ett leende veta att det inte var en BMW jag hade köpt. . "Men njut av din fina bil ändå!". Jag kan hålla på längre och raljera och jämföra med BMW runt teknik, kundsupport m.m. Men efterhand som jag lär känna bilen, superchargers m.m. så klarnar bilden av att vi gjort rätt. Fantastisk bil på de flesta sätt! Hoppas det fortsätter så. Också för dig. Förresten: Det kostade 2500 spänn att uppdatera mjukvaran i vår BMW 520 och inget märktes i bilen, på displayer e.d. Hmmm... Tesla gör det gratis och ofta. Om man backar till...
Vore fint med bättre komfort, högre byggkvalitet, HUD, eldragkrok, adaptivt chassi, skinn, adaptiva strålkastare, parkeringssensorer, regnsensor...
Det är lite som om man köper bil för de extrema dagarna eller för de flesta dagarna.
De flesta superchargers är öppna för andra märken.
Tesla laddar betydligt mer bekymmerfritt på en Supercharger jämfört med icke-Tesla måste man
säga iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19