Maxus ET90

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kinnekulle
Teslaägare
Kontakt:

Maxus ET90

Inlägg av kinnekulle »

På allmän begäran så kommer här en recension om den så kallade "Europas första elektriska Pickup"

Säker flera som har testat denna och kanske till och med köpt, men här är vad jag tyckte

Först av allt så är detta en typ av bil jag vill ha, en arbetes bil med flak men som ändå man kan hämta kids på skolan och åka turer på helgen också, bara att slänga på cyklar på flaket. Men framför allt i jobbet så klart

Hade inte så mycket tid med den men räckte för mig.
Först av allt så fick jag inga instruktioner utan bara en nyckel, Ja den är så enkel att man känner igen sig som om detta var en WV Amarok (vilket jag tror att ramen är ifrån) så bara att vrida på nyckel och lägga i växel och köra.
Verkligen inte one pedal driving utan den beter sig som en automat på lite för höga varv så den drar hela tiden. Kanske kan det gå att ställa in men jag och medarbetaren kunde inte hitta det, faktiskt så är hela "stora mitt skärmen" bara för radio och telefon, annars ingen nytta med den.
Helt ok acceleration, ska anställda ha denna så är det helt klart nog med kraft, men lite väl svag vid hastigheter över 100,
Rymlig hytt, helt ok plats i bak, lagom mjuk och svampig som en pickup ska vara faktiskt.

Hade som sagt lite svårt att klura ut den minimala information som faktiskt fanns i färddatorn, så vilken räckvidd man har en regnig sommardag vågar jag ej helt säga, men känslan var 25 till max 28 mil olastad. Men detta skulle klara sig ändå bra för många likt mig

Till det negativa,
Ja den är bara 2 hjuls driven, men bättre viktfördelning då batteriet tynger ner den i bak också. Men det jag såg är att elmotorn är bultad rakt på bakre diffen, (visst enkelt men sjukt utsatt) och detta gör att den ej följer med fjädring utan bakaxeln är relativt tung, så vid väg gupp så hoppa allt till väldigt när bakhjulen passera
Vad som också är väldigt utsatt är ju batteriet, det hänger ned under bilen så det och motor är absolut lägsta punkt, lägre då än sidsteps mm
Sedan lyfte man på motorhuven, sjukt mycket plats över, men ingen frunk, hade inte varit svårt att göra en frunk för dom men det har dom ej brytt sig om vilket är trist, då man inte har någon vettig stans alls att lägga kablar mm
Plastig inredning, men kanske jag inte har så ont av det när det är en bruksbil på detta sätt
Skulle vara snäll så klart och ladda den övernatten, svänger förbi min tesla wall conector gen 2, hände ingenting, den kunde ej prata med bilen alls, utan en gammal 220 laddare för min Kangoo fick duga och jag fick i 30 % mer i batteriet.
Detta var ju en demo, och jag hade tänkt att prova dra ett släp med den, men det fanns inget drag på den, men det kan väll dom skruva det antar jag
Stenhårda platta stolar, som gjorde att jag ej kör den över 20 mil ändå utan att sträcka på mig (så då räcker batteriet)

Sammanfattning, bra pris China kvalitet, ej igenomtänkt, men ändå detta kan absolut funka för någon som kör på asfalt / grusvägar, men för min del blir det att testa Lightning nu
20230731_172305.jpg
Kangoo ZE 15
M3LR 19
M3LR 21 (såld)
MS LR 20