Snökaos i Göteborg

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Snökaos i Göteborg

Inlägg av Stefan »

Idag var det lite snökaos i Göteborg innan snön togs bort. Ni som var ute och körde i lite djupare snö idag, hur fungerade det?
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av Elektrokungen »

Stefan skrev:
Idag var det lite snökaos i Göteborg innan snön togs bort. Ni som var ute och körde i lite djupare snö idag, hur fungerade det?
Dåligt :( De har fortfarande inte plogat vår gata. Jag lät bilen stå idag efter att ha testat med knuffberedskap av grannarna. Testade med och utan snökedjor, men bilen hade rätt dåligt fäste. Jag har RWD samt saknar luftfjädring. Kollegan med 85D gled dock irriterande nog runt som på räls idag. :x
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av apkungen »

Hade bilen dåligt fäste med snökedjor? Låter helt otroligt. Jag har åkt på skogsväg: grus + några dm packad plogad snö +2dm nysnö på det upp för en riktigt brant backe. Gick som på räls... med en opel corsa och bara kedjor på framhjulen.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av Elektrokungen »

apkungen skrev:
Hade bilen dåligt fäste med snökedjor? Låter helt otroligt. Jag har åkt på skogsväg: grus + några dm packad plogad snö +2dm nysnö på det upp för en riktigt brant backe. Gick som på räls... med en opel corsa och bara kedjor på framhjulen.
Ja, jag satte dem också på framhjulen på min RWD :lol: Förstår inte varför fästet var dåligt. Snön som föll över GBG var rätt blöt och kompakt. Jag testade inte så mycket eftersom jag insåg att inte ens teslans tyngd skulle förmå att packa ihop snön utan att bli en pulka. Inte så kul att blockera vägen för snöplogen :D
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av danni »

Min 85D har gått som ett lokomotiv idag. Så fruktansvärt stabil och lättkörd. Jag gav den en särskild utmaning genom att köra upp för en brant, smal, enkelriktad, oplogad backe vid lunch, och det tog den så galant att jag blev riktigt imponerad. Här var det (fast täckt med tjock snö): https://www.google.se/maps/@57.6999126, ... 6656?hl=sv

Väl framme på lunchstället som normalt sett har en helt överfull parkeringsplats såg det ut såhär:

Bild

En bil som uppenbarligen stått där sen igår, en Range Rover, och så jag. Några andra verkade inte lyckas ta sig dit. På vägen tillbaks till kontoret fick jag stanna två gånger för att gå ut och hjälpa till att putta loss bilar som fastnat framför mig. Men Teslan bara gled på. Till och med att stanna i rätt djup snö i lätt uppförslut innebar inga som helst problem att komma iväg igen.

Kort sagt är jag extremt imponerad av hur Teslan presterat idag. Det hade väl varit trevligt att haft luftfjädring för att sluppit packa snö med hasplåten hela tiden, men det har funkat bra ändå.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av apkungen »

Elektrokungen skrev:
apkungen skrev:
Hade bilen dåligt fäste med snökedjor? Låter helt otroligt. Jag har åkt på skogsväg: grus + några dm packad plogad snö +2dm nysnö på det upp för en riktigt brant backe. Gick som på räls... med en opel corsa och bara kedjor på framhjulen.
Ja, jag satte dem också på framhjulen på min RWD :lol: Förstår inte varför fästet var dåligt. Snön som föll över GBG var rätt blöt och kompakt. Jag testade inte så mycket eftersom jag insåg att inte ens teslans tyngd skulle förmå att packa ihop snön utan att bli en pulka. Inte så kul att blockera vägen för snöplogen :D
Haha ok. Då förstår jag att de inte hjälpte så mycket :p
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av danni »

Jag höll dock på att hamna i rejält med trubbel här: https://www.google.se/maps/@57.696718,1 ... 6656?hl=sv

En lastbil hade fastnat på väg upp i mötande fil. Och det gick väl an, men bakom den stod en flygbuss som nog hade genat över filerna i kurvan och blivit ståendes mitt över bägge filerna. Jag lyckades nätt och jämnt klämma mig förbi, men det var så trångt att jag fick fälla in backspeglarna, och det kändes faktiskt inte helt tryggt i djup snö! Men det gick bra.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av apkungen »

Spännande!
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 apr 2014 23:00
Ort: Ytterby

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av Ghia64 »

Jag åkte hemifrån 06:40 imorse, oplogad väg dock körde en V70 före mig och plogade bort en del. Model S:en är lägre, så jag agerade ändå plog i drygt en kilometer innan jag kom ut till plogad väg. S85 rwd. Nemas problemas. Gled runt i Göteborg och kom fram där diverse framkrafsare stod och spann..... :D
Kan säga att jag är imponerad av bilen.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av Elektrokungen »

Ghia64 skrev:
Jag åkte hemifrån 06:40 imorse, oplogad väg dock körde en V70 före mig och plogade bort en del. Model S:en är lägre, så jag agerade ändå plog i drygt en kilometer innan jag kom ut till plogad väg. S85 rwd. Nemas problemas. Gled runt i Göteborg och kom fram där diverse framkrafsare stod och spann..... :D
Kan säga att jag är imponerad av bilen.
Det kanske är jag som är en fegis helt enkelt :lol:
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 31 dec 2015 04:15

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av Mickeren »

Min 85d med luftfjädring och dubbdäck gick som en stridsvagn genom snö och slask

Inga problem

Skickat från min SGP712 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av Martinen »

Mickeren skrev:
Min 85d med luftfjädring och dubbdäck gick som en stridsvagn genom snö och slask

Inga problem

Skickat från min SGP712 via Tapatalk

Min går mycket tystare än en stridsvagn.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av Feddan »

Ghia64 skrev:
Jag åkte hemifrån 06:40 imorse, oplogad väg dock körde en V70 före mig och plogade bort en del. Model S:en är lägre, så jag agerade ändå plog i drygt en kilometer innan jag kom ut till plogad väg. S85 rwd. Nemas problemas. Gled runt i Göteborg och kom fram där diverse framkrafsare stod och spann..... :D
Kan säga att jag är imponerad av bilen.
Nästan exakt samma scenario som för mig men jag fastnade. Jag har bara RWD, ingen luftfjädring och odubbade vinterdäck. Model S 85 kwh.

Jag fick lägga ytterligare en halvtimme på att skotta bakåt för att få tillbaka bilen till garageuppfarten. Sen var det bara att vänta på plogbilen som kom vid lunch.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av Wester »

Frugan tog Teslan igår och körde Särö - Lindholmen. Inga problem alls, klart det var halt och meckigt men funka kanong enligt henne trots bakhjulsdrift, odubbade vdäck samt ingen luftfjädring.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av hybris »

Snökaos i Göteborg! 30 cm snö!
image.jpeg
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av Bjelke »

:D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av Bjorn »

:lol: :lol: :lol:
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Snökaos i Göteborg

Inlägg av Mistafrizz »

hybris skrev:
Snökaos i Göteborg! 30 cm snö!
:lol:
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Skriv svar