Leveransskada som Tesla vägrar åtgärda
Moderator: Redaktion
Leveransskada som Tesla vägrar åtgärda
Jag hämtade en Model Y LR med 20”-fälgar i Huddinge den 7 augusti. Jag påtalade ett skrapmärke på en av fälgarna och leveranspersonalen fotograferade skadan och jag blev ombedd att boka en service i appen och att jag då skulle få en ny fälg.
Bokade service häromdagen och fick svar i dag. De har ingen intern dokumentation om skadan och kommer inte att ersätta den. De undrade om jag önskar beställa en ny fälg.
Jag inser ju nu att det var korkat att inte fotografera skadan och personalen på plats, men jag litade på dem.
Någon annan som råkat ut för något liknande?
Bokade service häromdagen och fick svar i dag. De har ingen intern dokumentation om skadan och kommer inte att ersätta den. De undrade om jag önskar beställa en ny fälg.
Jag inser ju nu att det var korkat att inte fotografera skadan och personalen på plats, men jag litade på dem.
Re: Leveransskada som Tesla vägrar åtgärda
Prata med personen som fotade skadan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- freheg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik569068
När jag bokade service för att åtgärda mina leveransdefekter i lacken kunde de inte se bilderna som tagits vid leverans, men de kollade med leveranspersonalen och jag tog nya bilder och sen löste det sig.
- emlan
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emanuel192279
Bra att du påminner oss om att nyttja protokollet som delats här i forumet...
Hoppas det löser sig för dig!
Hoppas det löser sig för dig!
MY LR -23
Jag har.tomhe skrev: ↑22 aug 2023 18:48Jag hämtade en Model Y LR med 20”-fälgar i Huddinge den 7 augusti. Jag påtalade ett skrapmärke på en av fälgarna och leveranspersonalen fotograferade skadan och jag blev ombedd att boka en service i appen och att jag då skulle få en ny fälg.
Ska börja med att Tesla hörde av sig till mig i Fredags, och efter samtalet känns det väl aningen bättre men inte helt ok ändå.
Jag hämtade en bil på Huddinge Delivery center sista juni.
Platsen var en byggarbetsplats med arbetsmaskiner, grus och damm.
Min bil var väldigt dammig och det var svårt se skador och felaktigheter.
Jag hittade två skador, en färgflaga på ca 3x2mm borta i nedre delen på en bakdörr samt en repa i klarlacken på bakskärmen.
Så mycket mer var inte lätt att se trots att vi gick minst 10 varv runt bilen, och kröp runt i gruset. Hade inte med någon checklista denna gång med hade kollat igenom den och jag missade inget på den.
Var och pratade med de i kuren om skadorna som viftade med armen, ”lägg det i appen bara”.
Hittade även pennstreck i inredningen av kulspets på väg hem.
Hade närmare 100 mil hem.
Väl hemma parkerades bilen och stod i det låsta och larmade garaget tills den tvättades då en buckla i höger framskärm hittades.
Jag gjorde ett ärende i appen men Tesla stängde ärendet då jag hade kört mer än 16 mil, och skickade en länk till rekommenderade verkstäder on jag själv ville bekosta reparation sv skärmen. Detta trots att jag bifogat en bild från utlämningen där man faktiskt kan ana bucklan.
Jag har vart grymt besviken och ganska kraftigt irriterad. Det fanns kanske ytterligare 5-7 detaljer som behöver fixas, som inte Tesla upptäckt i sin kvalitetskontroll. Har varit ganska nära att använda mig av ARN, då jag inte anser att det är okey att lämna ut en trasig/skadad bil och skjuta över det på kunden. I mitt fall en bil för 1.5 miljoner som man lämnar ut och sedan skiter i kunden.
Har som sagt haft ett längre samtal med Tesla nyligen, alla punkter är inte helt utklarade men jag känner i vart fall stöd från det lokala servicecentret. De har inte gjort något fel i det här.
Nu är nog läget så att jag går de delar jag behöver/vill få åtgärdade fixade vilket ju i vart fall är bättre än när serviceärendet bara försvann ur appen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Är det detta som redaktören kallar för "strömlinjeformat leveranserna"...
Bolaget är väl redan fällt av ARN mer än en gång?
Struntar att fixa länkarmsproblem på model S och skickar advokaterna när någon påpekar problemet på YouTube.
Fin firma!
Struntar att fixa länkarmsproblem på model S och skickar advokaterna när någon påpekar problemet på YouTube.
Fin firma!
- freheg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik569068
För de allra flesta, inklusive mig, verkar leveranser och hantering av leveransdefekter ha fungerat alldeles utmärkt. De fåtal gånger som det inte funkat får man oftast läsa om här i forumet och samma sak händer med alla bilmärken.AktivEffekt skrev: ↑22 aug 2023 20:27Är det detta som redaktören kallar för "strömlinjeformat leveranserna"...
Fin firma!
För mig är Teslas kontaktfria servicesystem alldeles ypperligt. Kan begära service i appen (och om det beror på ett felmeddelandehar appen redan skapat ett ärende som jag bara kan skicka) och lämna bilen på verkstaden en timme innan öppning och automatiskt få tillgång till lånebilen utan att behöva vänta på att träffa någon personal och sen hämta ut bilen mitt i natten och återlämna lånebilen på samma sätt. Slipper ta ledigt från arbetet och slipper stå och surra med någon dryg verkstadspersonal som hellre sitter och skruvar på verkstadsgolvet. Samma upplevelse kring leveransen - minst lika bra som då jag hämtade ut min nya Audi för några år sedan (minus allt pappersskyfflande).
Tesla finns på svarta listan sedan 1,5 år tillbaka. Jag har dock lyckats driva ett ARN-ärende mot dem framgångsrikt.
Får man fråga varför du väntat nästan 2 veckor med att skapa ärendet?tomhe skrev: ↑22 aug 2023 18:48Jag hämtade en Model Y LR med 20”-fälgar i Huddinge den 7 augusti. Jag påtalade ett skrapmärke på en av fälgarna och leveranspersonalen fotograferade skadan och jag blev ombedd att boka en service i appen och att jag då skulle få en ny fälg.
Gissar att det glömdes bort (för det är ju inget akut) och den trodde att tesla skulle lösa det utan problem. (ser inget anmärkningsvärt att vänta med att fylla i uppgfiter i en app för en åtgärd. 2 veckor är kort tid, det är oviktigt i samman hanget. kan också vara att man inte behöver få saken åtgärdat just då och anmäler man det direkt kanske det är andra saker som är i vägen ex livet eller resa). hade det varit flera månader eller år är det en annan sak. 2 veckor är f.ö. gränsen för distanshandelsavtal, vilket teslaköp definitionsmässigt kvalar in på.
Tesla hävdar dock max 24h eller max 160km kört, så jag hinner bara halvvägs hem innan runthörnetgarantin upphör från närmsta utlämningsställe.Mickep skrev: ↑23 aug 2023 12:10Gissar att det glömdes bort (för det är ju inget akut) och den trodde att tesla skulle lösa det utan problem. (ser inget anmärkningsvärt att vänta med att fylla i uppgfiter i en app för en åtgärd. 2 veckor är kort tid, det är oviktigt i samman hanget. kan också vara att man inte behöver få saken åtgärdat just då och anmäler man det direkt kanske det är andra saker som är i vägen ex livet eller resa). hade det varit flera månader eller år är det en annan sak. 2 veckor är f.ö. gränsen för distanshandelsavtal, vilket teslaköp definitionsmässigt kvalar in på.
Det i komb. med att Tesla tar för vana att lämna ut trasiga bilar (bucklor, repor, färgflagor, sönderkört under bilen, fingeravtryck och pennstreck i inredningen etc.) i kombination med det vi sett i trådar om att man lovar att ”det löser sig” på utlämningen medan man sedan får svaret ”within specification” när samma ärende ligger i appen gör att:
-Jag troligen inte kommer köpa någon fler Tesla.
-De som trots allt gör det bör ha med sig en checklista, domkraft ficklampa och ett blåställ.
Man bör avsätta 2h på plats för kontroller och man bör inte ta emot bilen om det finns någonsomhelt risk att Tesla kallar det ”Within spec” / “normalt”.
Vad de som lämnar ut bilen än säger, ska man inte lita en sekund på det. Det visar sig kanske inte ens vara vatten värt senare.
Egentligen borde tesla-kommunityn se till att folk slutar ta emot bilar med defekter. Jag har köpt några nya Audi och det har inte funnits den minsta lilla pinal att anmärka på vad avser bilens skick. Den nivån bör vi kräva, och det är görst när Tesla är tvingade att följa sunt förnuft med skick före leverans som Tesla kommer ändra sitt beteende.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Hmm. Det känns lite som du vill äta kakan och ha den kvar?AAKEE skrev: ↑23 aug 2023 15:24Egentligen borde tesla-kommunityn se till att folk slutar ta emot bilar med defekter. Jag har köpt några nya Audi och det har inte funnits den minsta lilla pinal att anmärka på vad avser bilens skick. Den nivån bör vi kräva, och det är görst när Tesla är tvingade att följa sunt förnuft med skick före leverans som Tesla kommer ändra sitt beteende.
Tesla blir ju bättre och bättre, men... deras fokus har ju aldrig varit 100% perfektion ala Audi. Teslas fokus är volym. Det avspeglar sig ju också i priset, som är extremt flexibelt och beroende på efterfrågan.
Vill du ha Audi-upplevelsen får du helt enkelt betala Audi-pris. De har ju tex RS e-tron GT.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Vore intressant att veta hur många som har vägrat ta mot en leverans och åkt hem tomhänt. Det ska nog mycket till för det.
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Ja, har man inte redan betalat allt och accepterat bilen innan man ens får tillgång till den? Svårt att åka därifrån utan bil då.
/n
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Inte alls, du har två veckors ångerrätt.
Ett rimligt avdrag per mil körd, i övrigt får man igen pengarna.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Om inte (enligt order agreement):
"Om du,
kort efter att du provkört ett fordon, beställer ett Fordon online som motsvarar specifikationerna för det fordon som du provkörde,
har detta Avtal inte ingåtts med hjälp av distanskommunikation och du har följaktligen inte den lagstadgade ångerrätt som beskrivs
häri."
"Om du,
kort efter att du provkört ett fordon, beställer ett Fordon online som motsvarar specifikationerna för det fordon som du provkörde,
har detta Avtal inte ingåtts med hjälp av distanskommunikation och du har följaktligen inte den lagstadgade ångerrätt som beskrivs
häri."
Model S 75D -18 Midnight Silver, Soltak (2018-2021)
Model Y RWD -23 Pearl White Multi-Coat (2023-09-19 ->)
Model Y RWD -23 Pearl White Multi-Coat (2023-09-19 ->)
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det skitsnacket har dom redan fått backa på, lagen struntar fullständigt i det resonemanget.Eriktion skrev: ↑23 aug 2023 18:39Om inte (enligt order agreement):
"Om du,
häri."
Tesla försöker dock kringgå lagarna i Sverige på löpande band skulle man kunna säga
så man blir ju inte förvånad…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ingen direkt anledning förutom att jag haft mycket annat.
Jag visste inte att det var bråttom och jag trodde ju informationen fanns registrerad.
Bjelke skrev: ↑23 aug 2023 18:57Det skitsnacket har dom redan fått backa på, lagen struntar fullständigt i det resonemanget.Eriktion skrev: ↑23 aug 2023 18:39Om inte (enligt order agreement):
"Om du,
häri."
Tesla försöker dock kringgå lagarna i Sverige på löpande band skulle man kunna säga
Nein herr kommendant!
Jag läste på mitt köpeavtal då Tesla hade pissat och bajsat på mig.
Det är väldigt tydligt beskrivet att det är ett distansavtal och hur man ska göra för att utnyttja ångerrätten.
Lagen, ARN och Konsumentombudsmannen är tydliga med att om man inte blivit informerad om ångerrätten gäller inte 2 veckor/14 dagar. Då gäller det i princip oavkortat tills köparen fått informationen, plus 14 nya dagar.
Varför vet jag det här?Om företaget inte informerat dig om ångerrätten förlängs ångerfristen och gäller tills dess att du har fått informationen. När det att du får informationen har du 14 dagar på dig att meddela att du ångrar dig. Som längst kan ångerfristen förlängas i upp till ett år.
Jag tog en riktigt allvarlig funderare sista kvällen innan tidsfristen gick ut för mig, och läste såklart avtalet och Lagen om distansavtal.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Menar du att det är okey att bilen har en buckla uppe på framskärmen, färgflaga borta på en dörr, repor i lacken osv.taliz skrev: ↑23 aug 2023 16:31
Hmm. Det känns lite som du vill äta kakan och ha den kvar?
Tesla blir ju bättre och bättre, men... deras fokus har ju aldrig varit 100% perfektion ala Audi. Teslas fokus är volym. Det avspeglar sig ju också i priset, som är extremt flexibelt och beroende på efterfrågan.
Ja, det kanske är okey i någons ögon men att Tesla tar bort ärendet, skyller sakerna på mig och skickar en länk till rekommenderade reparationsverkstäder ”Om jag vill kosta på reparationen själv” där tror jag gissningsvis att du blir rätt ensam om du vill rättfärdiga det pga att Tesla är massproducerande.
Någonstans måste faktisk skamgränsen dras, och det är här, oavsett att det är bil för 1.5M.
Man kan inte göra då om man så säljer den billigaste bilen på marknaden.
(Jag har inte nämnt på forumet tidigare om urdåliga panel gaps, att lacken har några imperfektioner på några ställen, att frunken knappt går öppna och spoilern sitter löst, butylklister i lacken runt en lampa, färgspill på en tröskel samt några såna klassiska teslafel till, sånt som enkelt fixas med mobile service eller en 600km resa Umeå och hem.)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Helt oväntat återkom de till mig nu efter att jag gett lite detaljer om hur skadan dokumenterats och sa att de ändrat sig och beställer en ny fälg.
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Fick bilen repad på service sist. De sa att de aldrig kan ha gjort skadan.
Som tur är så hade jag filmat felet och lyckades fånga delen de repade dagen innan.
Som tur är så hade jag filmat felet och lyckades fånga delen de repade dagen innan.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
- Bjelke
- Teslaägare
Jo det var lite det där jag tänkte på, men tidigare har dom försökt med att slingra sig undan, ochAAKEE skrev: ↑23 aug 2023 20:22Bjelke skrev: ↑23 aug 2023 18:57Det skitsnacket har dom redan fått backa på, lagen struntar fullständigt i det resonemanget.Eriktion skrev: ↑23 aug 2023 18:39Om inte (enligt order agreement):
"Om du,
häri."
Nein herr kommendant!
Jag läste på mitt köpeavtal då Tesla hade pissat och bajsat på mig.
Det är väldigt tydligt beskrivet att det är ett distansavtal och hur man ska göra för att utnyttja ångerrätten.
IMG_1723.jpeg
Lagen, ARN och Konsumentombudsmannen är tydliga med att om man inte blivit informerad om ångerrätten gäller inte 2 veckor/14 dagar. Då gäller det i princip oavkortat tills köparen fått informationen, plus 14 nya dagar.
Varför vet jag det här?Om företaget inte informerat dig om ångerrätten förlängs ångerfristen och gäller tills dess att du har fått informationen. När det att du får informationen har du 14 dagar på dig att meddela att du ångrar dig. Som längst kan ångerfristen förlängas i upp till ett år.
Jag tog en riktigt allvarlig funderare sista kvällen innan tidsfristen gick ut för mig, och läste såklart avtalet och Lagen om distansavtal.
misslyckades med detta (såklart).

Dom har försökt med en massa annat också, och fortsätter att göra det också… vidrigt rent ut sagt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Jag har också något liknande, och även jag hade fotat av hela bilen före, får se hur det slutar…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19