Sida 1 av 4

Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 25 aug 2023 15:15
av Off Grid Byggaren
Upp till 300 000:- i prissänkning.

https://carup.se/prisras-pa-kina-bilar- ... i-sverige/

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 25 aug 2023 15:19
av spacecoin
Härligt med konkurrens! Det är bara att jubla för konsumenterna.

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 25 aug 2023 16:06
av taliz
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 25 aug 2023 16:54
av tnjo
taliz skrev: 25 aug 2023 16:06
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )
Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 25 aug 2023 17:39
av iAkita
tnjo skrev: 25 aug 2023 16:54
taliz skrev: 25 aug 2023 16:06
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )
Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 25 aug 2023 17:41
av taliz
iAkita skrev: 25 aug 2023 17:39
tnjo skrev: 25 aug 2023 16:54
taliz skrev: 25 aug 2023 16:06
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )
Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 25 aug 2023 17:42
av taliz
tnjo skrev: 25 aug 2023 16:54
taliz skrev: 25 aug 2023 16:06
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )
Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
BYD bryr sig nog inte överhuvudtaget om Sverige, de anlitade ju Hedin för att sälja dem...

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 25 aug 2023 17:49
av Remuz
BYD Tang var trevlig men laddar inte 3fas så det kändes som den föll på det direkt när man bor så som jag gör tyvärr. Sedan om den hade haft ett listpris på 599k och därmed ett ok förmånsvärde kunde det kanske vara värt att leva med

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 25 aug 2023 18:08
av Trevlig
Remuz skrev: 25 aug 2023 17:49
BYD Tang var trevlig men laddar inte 3fas så det kändes som den föll på det direkt när man bor så som jag gör tyvärr. Sedan om den hade haft ett listpris på 599k och därmed ett ok förmånsvärde kunde det kanske vara värt att leva med
Exakt samma jag tänkte. Fick som svar av säljare på Hedin bil "Nissan Leaf har fungerat bra med 1-fas ingen som behöver 3-fas"

😂😂😂


Där emot verkar facelift ha 3 faser och 108kwh LFP?

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 25 aug 2023 18:19
av Remuz
Trevlig skrev: 25 aug 2023 18:08
Remuz skrev: 25 aug 2023 17:49
BYD Tang var trevlig men laddar inte 3fas så det kändes som den föll på det direkt när man bor så som jag gör tyvärr. Sedan om den hade haft ett listpris på 599k och därmed ett ok förmånsvärde kunde det kanske vara värt att leva med
Exakt samma jag tänkte. Fick som svar av säljare på Hedin bil "Nissan Leaf har fungerat bra med 1-fas ingen som behöver 3-fas"

😂😂😂


Där emot verkar facelift ha 3 faser och 108kwh LFP?
Leaf har ju ett mikroskopiskt batteri 😂

Om det stämmer om facelift och den får listpris under 700k kan det bli nåt

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 25 aug 2023 18:32
av iAkita
taliz skrev: 25 aug 2023 17:41
iAkita skrev: 25 aug 2023 17:39
tnjo skrev: 25 aug 2023 16:54
taliz skrev: 25 aug 2023 16:06
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )
Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.
Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 25 aug 2023 18:33
av Trevlig
iAkita skrev: 25 aug 2023 18:32
taliz skrev: 25 aug 2023 17:41
iAkita skrev: 25 aug 2023 17:39
tnjo skrev: 25 aug 2023 16:54
taliz skrev: 25 aug 2023 16:06
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )
Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.
Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.
BYD batteriet som sitter i Model Y verkar ju riktigt bra!

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 25 aug 2023 18:35
av Trevlig
2022-BYD-Tang-EV-facelift-front-three-quarter-right-side.jpg

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 25 aug 2023 20:57
av taliz
iAkita skrev: 25 aug 2023 18:32
taliz skrev: 25 aug 2023 17:41
iAkita skrev: 25 aug 2023 17:39
tnjo skrev: 25 aug 2023 16:54
taliz skrev: 25 aug 2023 16:06
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )
Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.
Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.
Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.
När de lanserar ett nytt batteripack så brukar de starta med relativt låg laddeffekt(Model 3 hade ju tex bara 115kw eller ngt sådant från start, LFP-bilarna vad 100kw). Sen ser de på all data som bilarna samlat in och justerar/optimerar via OTA.
Tror inte BYD har något sådant tänk överhuvudtaget, de är mer som "gamla" tillverkare. Dom gör lite labbtester och sen levererar de bilarna med en laddhastighet som de får ha för resten av deras livstid.

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 25 aug 2023 22:45
av iAkita
taliz skrev: 25 aug 2023 20:57
iAkita skrev: 25 aug 2023 18:32
taliz skrev: 25 aug 2023 17:41
iAkita skrev: 25 aug 2023 17:39
tnjo skrev: 25 aug 2023 16:54


Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.
Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.
Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.
När de lanserar ett nytt batteripack så brukar de starta med relativt låg laddeffekt(Model 3 hade ju tex bara 115kw eller ngt sådant från start, LFP-bilarna vad 100kw). Sen ser de på all data som bilarna samlat in och justerar/optimerar via OTA.
Tror inte BYD har något sådant tänk överhuvudtaget, de är mer som "gamla" tillverkare. Dom gör lite labbtester och sen levererar de bilarna med en laddhastighet som de får ha för resten av deras livstid.
Det är möjligt att du har rätt. Samtidigt är det väldigt svårt att förstå hur BYD lyckats bli en av världens största batteritillverkare och lyckats sälja in sina batterier till bland annat Tesla om det stämmer. Undrar hur den pitchen lät? "Vi har byggt ett revolutionerande batteri som slår samtliga konkurrenter på fingrarna. Men vi inte är så bra på BMS och modellering av värmeutveckling, m.m., så vi vet inte hur snabbt det går att ladda eller hur snabbladdning påverkar batteridegraderingen." "Det tar vi!", sa Musk (och en massa andra biltillverkare).

BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 26 aug 2023 00:26
av tor-ake
iAkita skrev: 25 aug 2023 22:45
[...]

BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Det kostar tid och pengar att designa och bygga ett bra kylsystem till batteripack. Björn Nylands tester visar att kineserna ofta har stort spann mellan max och min temp i packets temperatursensorer, då kan man inte vräka på så mycket ström. Vissa celler är för kalla för att ta emot max och vissa är för varma och kan inte ta emot mer värme. Teslas pack verkar å andra sidan ha mycket jämn temperatur, bara någon grads skillnad. Då vågar de köra packet på max temperatur under laddning så att de kan ta emot 3C utan att det degraderar cellerna så mycket att garantikostnaderna skenar.

Men vem vet, kanske de kommer "nerfa" även bladebatterierna när de blir 6-8 år gamla, men hellre det än nerfade från fabrik som kineserna.

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 26 aug 2023 00:39
av iAkita
tor-ake skrev: 26 aug 2023 00:26
iAkita skrev: 25 aug 2023 22:45
[...]

BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Det kostar tid och pengar att designa och bygga ett bra kylsystem till batteripack. Björn Nylands tester visar att kineserna ofta har stort spann mellan max och min temp i packets temperatursensorer, då kan man inte vräka på så mycket ström. Vissa celler är för kalla för att ta emot max och vissa är för varma och kan inte ta emot mer värme. Teslas pack verkar å andra sidan ha mycket jämn temperatur, bara någon grads skillnad. Då vågar de köra packet på max temperatur under laddning så att de kan ta emot 3C utan att det degraderar cellerna så mycket att garantikostnaderna skenar.

Men vem vet, kanske de kommer "nerfa" även bladebatterierna när de blir 6-8 år gamla, men hellre det än nerfade från fabrik som kineserna.
Det låter som en mer rimlig förklaring.

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 26 aug 2023 00:57
av Nect
Måste vara roligt för de få som köpt en till priset innan sänkningarna, för tankarna till Tesla och deras sänkningar…

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 26 aug 2023 07:20
av Legato
Nect skrev: 26 aug 2023 00:57
Måste vara roligt för de få som köpt en till priset innan sänkningarna, för tankarna till Tesla och deras sänkningar…
Som tur är har de ju sålt fruktansvärt dåligt...

Man har ju inte heller fattat att kampanjpriser funkar rätt uselt när förmånsvärdet består...

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 26 aug 2023 10:05
av taliz
iAkita skrev: 25 aug 2023 22:45
taliz skrev: 25 aug 2023 20:57
iAkita skrev: 25 aug 2023 18:32
taliz skrev: 25 aug 2023 17:41
iAkita skrev: 25 aug 2023 17:39

Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.
Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.
Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.
När de lanserar ett nytt batteripack så brukar de starta med relativt låg laddeffekt(Model 3 hade ju tex bara 115kw eller ngt sådant från start, LFP-bilarna vad 100kw). Sen ser de på all data som bilarna samlat in och justerar/optimerar via OTA.
Tror inte BYD har något sådant tänk överhuvudtaget, de är mer som "gamla" tillverkare. Dom gör lite labbtester och sen levererar de bilarna med en laddhastighet som de får ha för resten av deras livstid.
Det är möjligt att du har rätt. Samtidigt är det väldigt svårt att förstå hur BYD lyckats bli en av världens största batteritillverkare och lyckats sälja in sina batterier till bland annat Tesla om det stämmer. Undrar hur den pitchen lät? "Vi har byggt ett revolutionerande batteri som slår samtliga konkurrenter på fingrarna. Men vi inte är så bra på BMS och modellering av värmeutveckling, m.m., så vi vet inte hur snabbt det går att ladda eller hur snabbladdning påverkar batteridegraderingen." "Det tar vi!", sa Musk (och en massa andra biltillverkare).

BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Tesla är ju kända för att bara bry sig om vad som är fysiskt möjligt.
De lär alltså titta på hur cellerna är konstruerade och själva beräkna vad som är möjligt.
De har ju minst sagt gott om kompetens på det området.

Det är många som slänger med att de har OTA, men du vet mycket väl att det för de allra flesta endast gäller infotainment.
Finns det någon förutom Tesla som höjt laddhastighet via OTA? Polestar kanske?

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 26 aug 2023 10:06
av Collin87
Trevlig skrev: 25 aug 2023 18:35
2022-BYD-Tang-EV-facelift-front-three-quarter-right-side.jpg
Tyckte nog bilen hade mer karaktär som den är nu än med faceliften. Ser mer generisk ut.

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 26 aug 2023 10:10
av Lerumsexpressen
iAkita skrev: 25 aug 2023 22:45
taliz skrev: 25 aug 2023 20:57
iAkita skrev: 25 aug 2023 18:32
taliz skrev: 25 aug 2023 17:41
iAkita skrev: 25 aug 2023 17:39

Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.
Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.
Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.
När de lanserar ett nytt batteripack så brukar de starta med relativt låg laddeffekt(Model 3 hade ju tex bara 115kw eller ngt sådant från start, LFP-bilarna vad 100kw). Sen ser de på all data som bilarna samlat in och justerar/optimerar via OTA.
Tror inte BYD har något sådant tänk överhuvudtaget, de är mer som "gamla" tillverkare. Dom gör lite labbtester och sen levererar de bilarna med en laddhastighet som de får ha för resten av deras livstid.
Det är möjligt att du har rätt. Samtidigt är det väldigt svårt att förstå hur BYD lyckats bli en av världens största batteritillverkare och lyckats sälja in sina batterier till bland annat Tesla om det stämmer. Undrar hur den pitchen lät? "Vi har byggt ett revolutionerande batteri som slår samtliga konkurrenter på fingrarna. Men vi inte är så bra på BMS och modellering av värmeutveckling, m.m., så vi vet inte hur snabbt det går att ladda eller hur snabbladdning påverkar batteridegraderingen." "Det tar vi!", sa Musk (och en massa andra biltillverkare).

BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Färsk Björn video om alla BYD atto 3 brister med styrning och reglering av laddning och batteritemperaturer.
Jag hade aldrig köpt den bilen, även av fler anledningar.

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 26 aug 2023 10:12
av taliz
iAkita skrev: 26 aug 2023 00:39
tor-ake skrev: 26 aug 2023 00:26
iAkita skrev: 25 aug 2023 22:45
[...]

BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Det kostar tid och pengar att designa och bygga ett bra kylsystem till batteripack. Björn Nylands tester visar att kineserna ofta har stort spann mellan max och min temp i packets temperatursensorer, då kan man inte vräka på så mycket ström. Vissa celler är för kalla för att ta emot max och vissa är för varma och kan inte ta emot mer värme. Teslas pack verkar å andra sidan ha mycket jämn temperatur, bara någon grads skillnad. Då vågar de köra packet på max temperatur under laddning så att de kan ta emot 3C utan att det degraderar cellerna så mycket att garantikostnaderna skenar.

Men vem vet, kanske de kommer "nerfa" även bladebatterierna när de blir 6-8 år gamla, men hellre det än nerfade från fabrik som kineserna.
Det låter som en mer rimlig förklaring.
Det var ju det som var min förklaring.
Men kanske inte tydligt att BMS och värmeutveckling hänger ihop med kylsystem?

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 26 aug 2023 11:34
av Bjelke
Remuz skrev: 25 aug 2023 18:19
Trevlig skrev: 25 aug 2023 18:08
Remuz skrev: 25 aug 2023 17:49
BYD Tang var trevlig men laddar inte 3fas så det kändes som den föll på det direkt när man bor så som jag gör tyvärr. Sedan om den hade haft ett listpris på 599k och därmed ett ok förmånsvärde kunde det kanske vara värt att leva med
Exakt samma jag tänkte. Fick som svar av säljare på Hedin bil "Nissan Leaf har fungerat bra med 1-fas ingen som behöver 3-fas"

😂😂😂


Där emot verkar facelift ha 3 faser och 108kwh LFP?
Leaf har ju ett mikroskopiskt batteri 😂

Om det stämmer om facelift och den får listpris under 700k kan det bli nåt
Och även med minsta batteriet i Leaf, som jag hade flera år, så funkade det kattpiss med
enfas :twisted: det är ju km/h (plus snedbelastning på faserna) som gör det uselt liksom…

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Postat: 26 aug 2023 11:49
av Maw
taliz skrev: 26 aug 2023 10:05
Det är många som slänger med att de har OTA, men du vet mycket väl att det för de allra flesta endast gäller infotainment.
Finns det någon förutom Tesla som höjt laddhastighet via OTA? Polestar kanske?
Polestar som du säger och även Volvo har förbättrat laddkurvan via OTA. VW/Audi/Skoda/Cupra säger väl sig ha möjlighet att uppgradera bl a laddning via OTA, men jag vet inte om de har gjort det?

Tesla är i vart fall inte ensamma om det.