Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Postat: 25 aug 2023 15:15
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 17:39Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD bryr sig nog inte överhuvudtaget om Sverige, de anlitade ju Hedin för att sälja dem...
Exakt samma jag tänkte. Fick som svar av säljare på Hedin bil "Nissan Leaf har fungerat bra med 1-fas ingen som behöver 3-fas"
Leaf har ju ett mikroskopiskt batteri
Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.taliz skrev: ↑25 aug 2023 17:41BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 17:39Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD batteriet som sitter i Model Y verkar ju riktigt bra!iAkita skrev: ↑25 aug 2023 18:32Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.taliz skrev: ↑25 aug 2023 17:41BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 17:39Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 18:32Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.taliz skrev: ↑25 aug 2023 17:41BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 17:39Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
Det är möjligt att du har rätt. Samtidigt är det väldigt svårt att förstå hur BYD lyckats bli en av världens största batteritillverkare och lyckats sälja in sina batterier till bland annat Tesla om det stämmer. Undrar hur den pitchen lät? "Vi har byggt ett revolutionerande batteri som slår samtliga konkurrenter på fingrarna. Men vi inte är så bra på BMS och modellering av värmeutveckling, m.m., så vi vet inte hur snabbt det går att ladda eller hur snabbladdning påverkar batteridegraderingen." "Det tar vi!", sa Musk (och en massa andra biltillverkare).taliz skrev: ↑25 aug 2023 20:57Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 18:32Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.taliz skrev: ↑25 aug 2023 17:41BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 17:39Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
När de lanserar ett nytt batteripack så brukar de starta med relativt låg laddeffekt(Model 3 hade ju tex bara 115kw eller ngt sådant från start, LFP-bilarna vad 100kw). Sen ser de på all data som bilarna samlat in och justerar/optimerar via OTA.
Tror inte BYD har något sådant tänk överhuvudtaget, de är mer som "gamla" tillverkare. Dom gör lite labbtester och sen levererar de bilarna med en laddhastighet som de får ha för resten av deras livstid.
Det kostar tid och pengar att designa och bygga ett bra kylsystem till batteripack. Björn Nylands tester visar att kineserna ofta har stort spann mellan max och min temp i packets temperatursensorer, då kan man inte vräka på så mycket ström. Vissa celler är för kalla för att ta emot max och vissa är för varma och kan inte ta emot mer värme. Teslas pack verkar å andra sidan ha mycket jämn temperatur, bara någon grads skillnad. Då vågar de köra packet på max temperatur under laddning så att de kan ta emot 3C utan att det degraderar cellerna så mycket att garantikostnaderna skenar.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 22:45[...]
BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Det låter som en mer rimlig förklaring.tor-ake skrev: ↑26 aug 2023 00:26Det kostar tid och pengar att designa och bygga ett bra kylsystem till batteripack. Björn Nylands tester visar att kineserna ofta har stort spann mellan max och min temp i packets temperatursensorer, då kan man inte vräka på så mycket ström. Vissa celler är för kalla för att ta emot max och vissa är för varma och kan inte ta emot mer värme. Teslas pack verkar å andra sidan ha mycket jämn temperatur, bara någon grads skillnad. Då vågar de köra packet på max temperatur under laddning så att de kan ta emot 3C utan att det degraderar cellerna så mycket att garantikostnaderna skenar.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 22:45[...]
BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Men vem vet, kanske de kommer "nerfa" även bladebatterierna när de blir 6-8 år gamla, men hellre det än nerfade från fabrik som kineserna.
Tesla är ju kända för att bara bry sig om vad som är fysiskt möjligt.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 22:45Det är möjligt att du har rätt. Samtidigt är det väldigt svårt att förstå hur BYD lyckats bli en av världens största batteritillverkare och lyckats sälja in sina batterier till bland annat Tesla om det stämmer. Undrar hur den pitchen lät? "Vi har byggt ett revolutionerande batteri som slår samtliga konkurrenter på fingrarna. Men vi inte är så bra på BMS och modellering av värmeutveckling, m.m., så vi vet inte hur snabbt det går att ladda eller hur snabbladdning påverkar batteridegraderingen." "Det tar vi!", sa Musk (och en massa andra biltillverkare).taliz skrev: ↑25 aug 2023 20:57Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 18:32Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.taliz skrev: ↑25 aug 2023 17:41BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 17:39
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
När de lanserar ett nytt batteripack så brukar de starta med relativt låg laddeffekt(Model 3 hade ju tex bara 115kw eller ngt sådant från start, LFP-bilarna vad 100kw). Sen ser de på all data som bilarna samlat in och justerar/optimerar via OTA.
Tror inte BYD har något sådant tänk överhuvudtaget, de är mer som "gamla" tillverkare. Dom gör lite labbtester och sen levererar de bilarna med en laddhastighet som de får ha för resten av deras livstid.
BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Färsk Björn video om alla BYD atto 3 brister med styrning och reglering av laddning och batteritemperaturer.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 22:45Det är möjligt att du har rätt. Samtidigt är det väldigt svårt att förstå hur BYD lyckats bli en av världens största batteritillverkare och lyckats sälja in sina batterier till bland annat Tesla om det stämmer. Undrar hur den pitchen lät? "Vi har byggt ett revolutionerande batteri som slår samtliga konkurrenter på fingrarna. Men vi inte är så bra på BMS och modellering av värmeutveckling, m.m., så vi vet inte hur snabbt det går att ladda eller hur snabbladdning påverkar batteridegraderingen." "Det tar vi!", sa Musk (och en massa andra biltillverkare).taliz skrev: ↑25 aug 2023 20:57Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 18:32Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.taliz skrev: ↑25 aug 2023 17:41BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 17:39
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
När de lanserar ett nytt batteripack så brukar de starta med relativt låg laddeffekt(Model 3 hade ju tex bara 115kw eller ngt sådant från start, LFP-bilarna vad 100kw). Sen ser de på all data som bilarna samlat in och justerar/optimerar via OTA.
Tror inte BYD har något sådant tänk överhuvudtaget, de är mer som "gamla" tillverkare. Dom gör lite labbtester och sen levererar de bilarna med en laddhastighet som de får ha för resten av deras livstid.
BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Det var ju det som var min förklaring.iAkita skrev: ↑26 aug 2023 00:39Det låter som en mer rimlig förklaring.tor-ake skrev: ↑26 aug 2023 00:26Det kostar tid och pengar att designa och bygga ett bra kylsystem till batteripack. Björn Nylands tester visar att kineserna ofta har stort spann mellan max och min temp i packets temperatursensorer, då kan man inte vräka på så mycket ström. Vissa celler är för kalla för att ta emot max och vissa är för varma och kan inte ta emot mer värme. Teslas pack verkar å andra sidan ha mycket jämn temperatur, bara någon grads skillnad. Då vågar de köra packet på max temperatur under laddning så att de kan ta emot 3C utan att det degraderar cellerna så mycket att garantikostnaderna skenar.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 22:45[...]
BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Men vem vet, kanske de kommer "nerfa" även bladebatterierna när de blir 6-8 år gamla, men hellre det än nerfade från fabrik som kineserna.
Och även med minsta batteriet i Leaf, som jag hade flera år, så funkade det kattpiss medRemuz skrev: ↑25 aug 2023 18:19Leaf har ju ett mikroskopiskt batteri
Om det stämmer om facelift och den får listpris under 700k kan det bli nåt
Polestar som du säger och även Volvo har förbättrat laddkurvan via OTA. VW/Audi/Skoda/Cupra säger väl sig ha möjlighet att uppgradera bl a laddning via OTA, men jag vet inte om de har gjort det?