Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Härligt med konkurrens! Det är bara att jubla för konsumenterna.
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten
)
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 17:39Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
BYD bryr sig nog inte överhuvudtaget om Sverige, de anlitade ju Hedin för att sälja dem...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
BYD Tang var trevlig men laddar inte 3fas så det kändes som den föll på det direkt när man bor så som jag gör tyvärr. Sedan om den hade haft ett listpris på 599k och därmed ett ok förmånsvärde kunde det kanske vara värt att leva med
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Exakt samma jag tänkte. Fick som svar av säljare på Hedin bil "Nissan Leaf har fungerat bra med 1-fas ingen som behöver 3-fas"
Där emot verkar facelift ha 3 faser och 108kwh LFP?
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Leaf har ju ett mikroskopiskt batteri
Om det stämmer om facelift och den får listpris under 700k kan det bli nåt
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.taliz skrev: ↑25 aug 2023 17:41BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 17:39Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
BYD batteriet som sitter i Model Y verkar ju riktigt bra!iAkita skrev: ↑25 aug 2023 18:32Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.taliz skrev: ↑25 aug 2023 17:41BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 17:39Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 18:32Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.taliz skrev: ↑25 aug 2023 17:41BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 17:39Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
När de lanserar ett nytt batteripack så brukar de starta med relativt låg laddeffekt(Model 3 hade ju tex bara 115kw eller ngt sådant från start, LFP-bilarna vad 100kw). Sen ser de på all data som bilarna samlat in och justerar/optimerar via OTA.
Tror inte BYD har något sådant tänk överhuvudtaget, de är mer som "gamla" tillverkare. Dom gör lite labbtester och sen levererar de bilarna med en laddhastighet som de får ha för resten av deras livstid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Det är möjligt att du har rätt. Samtidigt är det väldigt svårt att förstå hur BYD lyckats bli en av världens största batteritillverkare och lyckats sälja in sina batterier till bland annat Tesla om det stämmer. Undrar hur den pitchen lät? "Vi har byggt ett revolutionerande batteri som slår samtliga konkurrenter på fingrarna. Men vi inte är så bra på BMS och modellering av värmeutveckling, m.m., så vi vet inte hur snabbt det går att ladda eller hur snabbladdning påverkar batteridegraderingen." "Det tar vi!", sa Musk (och en massa andra biltillverkare).taliz skrev: ↑25 aug 2023 20:57Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 18:32Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.taliz skrev: ↑25 aug 2023 17:41BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 17:39Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
När de lanserar ett nytt batteripack så brukar de starta med relativt låg laddeffekt(Model 3 hade ju tex bara 115kw eller ngt sådant från start, LFP-bilarna vad 100kw). Sen ser de på all data som bilarna samlat in och justerar/optimerar via OTA.
Tror inte BYD har något sådant tänk överhuvudtaget, de är mer som "gamla" tillverkare. Dom gör lite labbtester och sen levererar de bilarna med en laddhastighet som de får ha för resten av deras livstid.
BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Det kostar tid och pengar att designa och bygga ett bra kylsystem till batteripack. Björn Nylands tester visar att kineserna ofta har stort spann mellan max och min temp i packets temperatursensorer, då kan man inte vräka på så mycket ström. Vissa celler är för kalla för att ta emot max och vissa är för varma och kan inte ta emot mer värme. Teslas pack verkar å andra sidan ha mycket jämn temperatur, bara någon grads skillnad. Då vågar de köra packet på max temperatur under laddning så att de kan ta emot 3C utan att det degraderar cellerna så mycket att garantikostnaderna skenar.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 22:45[...]
BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Men vem vet, kanske de kommer "nerfa" även bladebatterierna när de blir 6-8 år gamla, men hellre det än nerfade från fabrik som kineserna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Det låter som en mer rimlig förklaring.tor-ake skrev: ↑26 aug 2023 00:26Det kostar tid och pengar att designa och bygga ett bra kylsystem till batteripack. Björn Nylands tester visar att kineserna ofta har stort spann mellan max och min temp i packets temperatursensorer, då kan man inte vräka på så mycket ström. Vissa celler är för kalla för att ta emot max och vissa är för varma och kan inte ta emot mer värme. Teslas pack verkar å andra sidan ha mycket jämn temperatur, bara någon grads skillnad. Då vågar de köra packet på max temperatur under laddning så att de kan ta emot 3C utan att det degraderar cellerna så mycket att garantikostnaderna skenar.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 22:45[...]
BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Men vem vet, kanske de kommer "nerfa" även bladebatterierna när de blir 6-8 år gamla, men hellre det än nerfade från fabrik som kineserna.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Måste vara roligt för de få som köpt en till priset innan sänkningarna, för tankarna till Tesla och deras sänkningar…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Som tur är har de ju sålt fruktansvärt dåligt...
Man har ju inte heller fattat att kampanjpriser funkar rätt uselt när förmånsvärdet består...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Tesla är ju kända för att bara bry sig om vad som är fysiskt möjligt.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 22:45Det är möjligt att du har rätt. Samtidigt är det väldigt svårt att förstå hur BYD lyckats bli en av världens största batteritillverkare och lyckats sälja in sina batterier till bland annat Tesla om det stämmer. Undrar hur den pitchen lät? "Vi har byggt ett revolutionerande batteri som slår samtliga konkurrenter på fingrarna. Men vi inte är så bra på BMS och modellering av värmeutveckling, m.m., så vi vet inte hur snabbt det går att ladda eller hur snabbladdning påverkar batteridegraderingen." "Det tar vi!", sa Musk (och en massa andra biltillverkare).taliz skrev: ↑25 aug 2023 20:57Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 18:32Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.taliz skrev: ↑25 aug 2023 17:41BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 17:39
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
När de lanserar ett nytt batteripack så brukar de starta med relativt låg laddeffekt(Model 3 hade ju tex bara 115kw eller ngt sådant från start, LFP-bilarna vad 100kw). Sen ser de på all data som bilarna samlat in och justerar/optimerar via OTA.
Tror inte BYD har något sådant tänk överhuvudtaget, de är mer som "gamla" tillverkare. Dom gör lite labbtester och sen levererar de bilarna med en laddhastighet som de får ha för resten av deras livstid.
BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
De lär alltså titta på hur cellerna är konstruerade och själva beräkna vad som är möjligt.
De har ju minst sagt gott om kompetens på det området.
Det är många som slänger med att de har OTA, men du vet mycket väl att det för de allra flesta endast gäller infotainment.
Finns det någon förutom Tesla som höjt laddhastighet via OTA? Polestar kanske?
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 532
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Tyckte nog bilen hade mer karaktär som den är nu än med faceliften. Ser mer generisk ut.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1907
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Färsk Björn video om alla BYD atto 3 brister med styrning och reglering av laddning och batteritemperaturer.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 22:45Det är möjligt att du har rätt. Samtidigt är det väldigt svårt att förstå hur BYD lyckats bli en av världens största batteritillverkare och lyckats sälja in sina batterier till bland annat Tesla om det stämmer. Undrar hur den pitchen lät? "Vi har byggt ett revolutionerande batteri som slår samtliga konkurrenter på fingrarna. Men vi inte är så bra på BMS och modellering av värmeutveckling, m.m., så vi vet inte hur snabbt det går att ladda eller hur snabbladdning påverkar batteridegraderingen." "Det tar vi!", sa Musk (och en massa andra biltillverkare).taliz skrev: ↑25 aug 2023 20:57Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 18:32Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.taliz skrev: ↑25 aug 2023 17:41BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 17:39
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
När de lanserar ett nytt batteripack så brukar de starta med relativt låg laddeffekt(Model 3 hade ju tex bara 115kw eller ngt sådant från start, LFP-bilarna vad 100kw). Sen ser de på all data som bilarna samlat in och justerar/optimerar via OTA.
Tror inte BYD har något sådant tänk överhuvudtaget, de är mer som "gamla" tillverkare. Dom gör lite labbtester och sen levererar de bilarna med en laddhastighet som de får ha för resten av deras livstid.
BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Jag hade aldrig köpt den bilen, även av fler anledningar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Det var ju det som var min förklaring.iAkita skrev: ↑26 aug 2023 00:39Det låter som en mer rimlig förklaring.tor-ake skrev: ↑26 aug 2023 00:26Det kostar tid och pengar att designa och bygga ett bra kylsystem till batteripack. Björn Nylands tester visar att kineserna ofta har stort spann mellan max och min temp i packets temperatursensorer, då kan man inte vräka på så mycket ström. Vissa celler är för kalla för att ta emot max och vissa är för varma och kan inte ta emot mer värme. Teslas pack verkar å andra sidan ha mycket jämn temperatur, bara någon grads skillnad. Då vågar de köra packet på max temperatur under laddning så att de kan ta emot 3C utan att det degraderar cellerna så mycket att garantikostnaderna skenar.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 22:45[...]
BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Men vem vet, kanske de kommer "nerfa" även bladebatterierna när de blir 6-8 år gamla, men hellre det än nerfade från fabrik som kineserna.
Men kanske inte tydligt att BMS och värmeutveckling hänger ihop med kylsystem?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Och även med minsta batteriet i Leaf, som jag hade flera år, så funkade det kattpiss medRemuz skrev: ↑25 aug 2023 18:19Leaf har ju ett mikroskopiskt batteri
Om det stämmer om facelift och den får listpris under 700k kan det bli nåt
enfas

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!
Polestar som du säger och även Volvo har förbättrat laddkurvan via OTA. VW/Audi/Skoda/Cupra säger väl sig ha möjlighet att uppgradera bl a laddning via OTA, men jag vet inte om de har gjort det?
Tesla är i vart fall inte ensamma om det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)