Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Upp till 300 000:- i prissänkning.

https://carup.se/prisras-pa-kina-bilar- ... i-sverige/
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8555
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av spacecoin »

Härligt med konkurrens! Det är bara att jubla för konsumenterna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av taliz »

Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 377
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av tnjo »

taliz skrev: 25 aug 2023 16:06
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )
Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
iAkita
elbilist
Inlägg: 2775
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av iAkita »

tnjo skrev: 25 aug 2023 16:54
taliz skrev: 25 aug 2023 16:06
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )
Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 25 aug 2023 17:39
tnjo skrev: 25 aug 2023 16:54
taliz skrev: 25 aug 2023 16:06
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )
Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av taliz »

tnjo skrev: 25 aug 2023 16:54
taliz skrev: 25 aug 2023 16:06
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )
Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
BYD bryr sig nog inte överhuvudtaget om Sverige, de anlitade ju Hedin för att sälja dem...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av Remuz »

BYD Tang var trevlig men laddar inte 3fas så det kändes som den föll på det direkt när man bor så som jag gör tyvärr. Sedan om den hade haft ett listpris på 599k och därmed ett ok förmånsvärde kunde det kanske vara värt att leva med
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av Trevlig »

Remuz skrev: 25 aug 2023 17:49
BYD Tang var trevlig men laddar inte 3fas så det kändes som den föll på det direkt när man bor så som jag gör tyvärr. Sedan om den hade haft ett listpris på 599k och därmed ett ok förmånsvärde kunde det kanske vara värt att leva med
Exakt samma jag tänkte. Fick som svar av säljare på Hedin bil "Nissan Leaf har fungerat bra med 1-fas ingen som behöver 3-fas"

😂😂😂


Där emot verkar facelift ha 3 faser och 108kwh LFP?
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av Remuz »

Trevlig skrev: 25 aug 2023 18:08
Remuz skrev: 25 aug 2023 17:49
BYD Tang var trevlig men laddar inte 3fas så det kändes som den föll på det direkt när man bor så som jag gör tyvärr. Sedan om den hade haft ett listpris på 599k och därmed ett ok förmånsvärde kunde det kanske vara värt att leva med
Exakt samma jag tänkte. Fick som svar av säljare på Hedin bil "Nissan Leaf har fungerat bra med 1-fas ingen som behöver 3-fas"

😂😂😂


Där emot verkar facelift ha 3 faser och 108kwh LFP?
Leaf har ju ett mikroskopiskt batteri 😂

Om det stämmer om facelift och den får listpris under 700k kan det bli nåt
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
iAkita
elbilist
Inlägg: 2775
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 25 aug 2023 17:41
iAkita skrev: 25 aug 2023 17:39
tnjo skrev: 25 aug 2023 16:54
taliz skrev: 25 aug 2023 16:06
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )
Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.
Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av Trevlig »

iAkita skrev: 25 aug 2023 18:32
taliz skrev: 25 aug 2023 17:41
iAkita skrev: 25 aug 2023 17:39
tnjo skrev: 25 aug 2023 16:54
taliz skrev: 25 aug 2023 16:06
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )
Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.
Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.
BYD batteriet som sitter i Model Y verkar ju riktigt bra!
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av Trevlig »

2022-BYD-Tang-EV-facelift-front-three-quarter-right-side.jpg
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 25 aug 2023 18:32
taliz skrev: 25 aug 2023 17:41
iAkita skrev: 25 aug 2023 17:39
tnjo skrev: 25 aug 2023 16:54
taliz skrev: 25 aug 2023 16:06
Surprise surprise. Svindyra kinesbilar säljer inte.
(Well, såvida det inte sitter ett Volvomärke i fronten ;) )
Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.
Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.
Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.
När de lanserar ett nytt batteripack så brukar de starta med relativt låg laddeffekt(Model 3 hade ju tex bara 115kw eller ngt sådant från start, LFP-bilarna vad 100kw). Sen ser de på all data som bilarna samlat in och justerar/optimerar via OTA.
Tror inte BYD har något sådant tänk överhuvudtaget, de är mer som "gamla" tillverkare. Dom gör lite labbtester och sen levererar de bilarna med en laddhastighet som de får ha för resten av deras livstid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2775
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 25 aug 2023 20:57
iAkita skrev: 25 aug 2023 18:32
taliz skrev: 25 aug 2023 17:41
iAkita skrev: 25 aug 2023 17:39
tnjo skrev: 25 aug 2023 16:54


Tror inte byd gråter så mycket då dom levererar teslas batterier ;)

On topic, bra att priserna går ner så fler har råd med elbil
Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.
Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.
Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.
När de lanserar ett nytt batteripack så brukar de starta med relativt låg laddeffekt(Model 3 hade ju tex bara 115kw eller ngt sådant från start, LFP-bilarna vad 100kw). Sen ser de på all data som bilarna samlat in och justerar/optimerar via OTA.
Tror inte BYD har något sådant tänk överhuvudtaget, de är mer som "gamla" tillverkare. Dom gör lite labbtester och sen levererar de bilarna med en laddhastighet som de får ha för resten av deras livstid.
Det är möjligt att du har rätt. Samtidigt är det väldigt svårt att förstå hur BYD lyckats bli en av världens största batteritillverkare och lyckats sälja in sina batterier till bland annat Tesla om det stämmer. Undrar hur den pitchen lät? "Vi har byggt ett revolutionerande batteri som slår samtliga konkurrenter på fingrarna. Men vi inte är så bra på BMS och modellering av värmeutveckling, m.m., så vi vet inte hur snabbt det går att ladda eller hur snabbladdning påverkar batteridegraderingen." "Det tar vi!", sa Musk (och en massa andra biltillverkare).

BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2239
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av tor-ake »

iAkita skrev: 25 aug 2023 22:45
[...]

BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Det kostar tid och pengar att designa och bygga ett bra kylsystem till batteripack. Björn Nylands tester visar att kineserna ofta har stort spann mellan max och min temp i packets temperatursensorer, då kan man inte vräka på så mycket ström. Vissa celler är för kalla för att ta emot max och vissa är för varma och kan inte ta emot mer värme. Teslas pack verkar å andra sidan ha mycket jämn temperatur, bara någon grads skillnad. Då vågar de köra packet på max temperatur under laddning så att de kan ta emot 3C utan att det degraderar cellerna så mycket att garantikostnaderna skenar.

Men vem vet, kanske de kommer "nerfa" även bladebatterierna när de blir 6-8 år gamla, men hellre det än nerfade från fabrik som kineserna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
iAkita
elbilist
Inlägg: 2775
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av iAkita »

tor-ake skrev: 26 aug 2023 00:26
iAkita skrev: 25 aug 2023 22:45
[...]

BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Det kostar tid och pengar att designa och bygga ett bra kylsystem till batteripack. Björn Nylands tester visar att kineserna ofta har stort spann mellan max och min temp i packets temperatursensorer, då kan man inte vräka på så mycket ström. Vissa celler är för kalla för att ta emot max och vissa är för varma och kan inte ta emot mer värme. Teslas pack verkar å andra sidan ha mycket jämn temperatur, bara någon grads skillnad. Då vågar de köra packet på max temperatur under laddning så att de kan ta emot 3C utan att det degraderar cellerna så mycket att garantikostnaderna skenar.

Men vem vet, kanske de kommer "nerfa" även bladebatterierna när de blir 6-8 år gamla, men hellre det än nerfade från fabrik som kineserna.
Det låter som en mer rimlig förklaring.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Nect
elbilist
Inlägg: 1992
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av Nect »

Måste vara roligt för de få som köpt en till priset innan sänkningarna, för tankarna till Tesla och deras sänkningar…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av Legato »

Nect skrev: 26 aug 2023 00:57
Måste vara roligt för de få som köpt en till priset innan sänkningarna, för tankarna till Tesla och deras sänkningar…
Som tur är har de ju sålt fruktansvärt dåligt...

Man har ju inte heller fattat att kampanjpriser funkar rätt uselt när förmånsvärdet består...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 25 aug 2023 22:45
taliz skrev: 25 aug 2023 20:57
iAkita skrev: 25 aug 2023 18:32
taliz skrev: 25 aug 2023 17:41
iAkita skrev: 25 aug 2023 17:39

Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.
Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.
Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.
När de lanserar ett nytt batteripack så brukar de starta med relativt låg laddeffekt(Model 3 hade ju tex bara 115kw eller ngt sådant från start, LFP-bilarna vad 100kw). Sen ser de på all data som bilarna samlat in och justerar/optimerar via OTA.
Tror inte BYD har något sådant tänk överhuvudtaget, de är mer som "gamla" tillverkare. Dom gör lite labbtester och sen levererar de bilarna med en laddhastighet som de får ha för resten av deras livstid.
Det är möjligt att du har rätt. Samtidigt är det väldigt svårt att förstå hur BYD lyckats bli en av världens största batteritillverkare och lyckats sälja in sina batterier till bland annat Tesla om det stämmer. Undrar hur den pitchen lät? "Vi har byggt ett revolutionerande batteri som slår samtliga konkurrenter på fingrarna. Men vi inte är så bra på BMS och modellering av värmeutveckling, m.m., så vi vet inte hur snabbt det går att ladda eller hur snabbladdning påverkar batteridegraderingen." "Det tar vi!", sa Musk (och en massa andra biltillverkare).

BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Tesla är ju kända för att bara bry sig om vad som är fysiskt möjligt.
De lär alltså titta på hur cellerna är konstruerade och själva beräkna vad som är möjligt.
De har ju minst sagt gott om kompetens på det området.

Det är många som slänger med att de har OTA, men du vet mycket väl att det för de allra flesta endast gäller infotainment.
Finns det någon förutom Tesla som höjt laddhastighet via OTA? Polestar kanske?
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av Collin87 »

Trevlig skrev: 25 aug 2023 18:35
2022-BYD-Tang-EV-facelift-front-three-quarter-right-side.jpg
Tyckte nog bilen hade mer karaktär som den är nu än med faceliften. Ser mer generisk ut.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 1913
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av Lerumsexpressen »

iAkita skrev: 25 aug 2023 22:45
taliz skrev: 25 aug 2023 20:57
iAkita skrev: 25 aug 2023 18:32
taliz skrev: 25 aug 2023 17:41
iAkita skrev: 25 aug 2023 17:39

Appropå BYD och att de levererar batterier till Tesla: Även BYD Han har sänkts till 599 kkr (från 830 kkr). Jag har kollat på den och den känns riktigt fin interiört och har toppenprestanda. 599 kkr känns om ett fynd. Problemet är att den laddar med max 120 kW och det tar över en halvtimme att ladda från 30-80%, trots att det sitter BYD blade batterier i den. Hur kommer det sig att Tesla kan pressa upp effekten på laddningen så när tillverkaren av deras batterier kör en oerhört mycket mer konservativ laddkurva? Det känns väldigt märkligt faktiskt.
BYD är väl bra på att bygga celler. Mindre duktiga på mjukvara och optimering.
Kanske, men vad har mjukvara och optimering att göra med hur hög laddeffekt deras celler tål? Svårt att bygga bra celler om man inte vet hur de presterar under laddning och urladdning och hur det påverkar livslängden.
Tesla har nog mkt större kompetens gällande BMS och modellering av värmeutveckling och allt möjligt annat som påverkar.
När de lanserar ett nytt batteripack så brukar de starta med relativt låg laddeffekt(Model 3 hade ju tex bara 115kw eller ngt sådant från start, LFP-bilarna vad 100kw). Sen ser de på all data som bilarna samlat in och justerar/optimerar via OTA.
Tror inte BYD har något sådant tänk överhuvudtaget, de är mer som "gamla" tillverkare. Dom gör lite labbtester och sen levererar de bilarna med en laddhastighet som de får ha för resten av deras livstid.
Det är möjligt att du har rätt. Samtidigt är det väldigt svårt att förstå hur BYD lyckats bli en av världens största batteritillverkare och lyckats sälja in sina batterier till bland annat Tesla om det stämmer. Undrar hur den pitchen lät? "Vi har byggt ett revolutionerande batteri som slår samtliga konkurrenter på fingrarna. Men vi inte är så bra på BMS och modellering av värmeutveckling, m.m., så vi vet inte hur snabbt det går att ladda eller hur snabbladdning påverkar batteridegraderingen." "Det tar vi!", sa Musk (och en massa andra biltillverkare).

BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Färsk Björn video om alla BYD atto 3 brister med styrning och reglering av laddning och batteritemperaturer.
Jag hade aldrig köpt den bilen, även av fler anledningar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 26 aug 2023 00:39
tor-ake skrev: 26 aug 2023 00:26
iAkita skrev: 25 aug 2023 22:45
[...]

BYD har för övrigt OTA uppdateringar precis som Tesla, och de säljer nästan lika många elbilar. Att ett Kinesiskt märke skulle övervaka sina bilar och batterier mindre än Tesla är såklart möjligt, men knappast troligt. I så fall känns det troligare att de helt enkelt inte tycker det är viktigt att deras bilar laddar snabbt. Men varför skulle det vara så?
Det kostar tid och pengar att designa och bygga ett bra kylsystem till batteripack. Björn Nylands tester visar att kineserna ofta har stort spann mellan max och min temp i packets temperatursensorer, då kan man inte vräka på så mycket ström. Vissa celler är för kalla för att ta emot max och vissa är för varma och kan inte ta emot mer värme. Teslas pack verkar å andra sidan ha mycket jämn temperatur, bara någon grads skillnad. Då vågar de köra packet på max temperatur under laddning så att de kan ta emot 3C utan att det degraderar cellerna så mycket att garantikostnaderna skenar.

Men vem vet, kanske de kommer "nerfa" även bladebatterierna när de blir 6-8 år gamla, men hellre det än nerfade från fabrik som kineserna.
Det låter som en mer rimlig förklaring.
Det var ju det som var min förklaring.
Men kanske inte tydligt att BMS och värmeutveckling hänger ihop med kylsystem?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev: 25 aug 2023 18:19
Trevlig skrev: 25 aug 2023 18:08
Remuz skrev: 25 aug 2023 17:49
BYD Tang var trevlig men laddar inte 3fas så det kändes som den föll på det direkt när man bor så som jag gör tyvärr. Sedan om den hade haft ett listpris på 599k och därmed ett ok förmånsvärde kunde det kanske vara värt att leva med
Exakt samma jag tänkte. Fick som svar av säljare på Hedin bil "Nissan Leaf har fungerat bra med 1-fas ingen som behöver 3-fas"

😂😂😂


Där emot verkar facelift ha 3 faser och 108kwh LFP?
Leaf har ju ett mikroskopiskt batteri 😂

Om det stämmer om facelift och den får listpris under 700k kan det bli nåt
Och även med minsta batteriet i Leaf, som jag hade flera år, så funkade det kattpiss med
enfas :twisted: det är ju km/h (plus snedbelastning på faserna) som gör det uselt liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4207
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hedin bil rear ut Kinesiska elbilar!

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 26 aug 2023 10:05
Det är många som slänger med att de har OTA, men du vet mycket väl att det för de allra flesta endast gäller infotainment.
Finns det någon förutom Tesla som höjt laddhastighet via OTA? Polestar kanske?
Polestar som du säger och även Volvo har förbättrat laddkurvan via OTA. VW/Audi/Skoda/Cupra säger väl sig ha möjlighet att uppgradera bl a laddning via OTA, men jag vet inte om de har gjort det?

Tesla är i vart fall inte ensamma om det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar