Köpråd min första Tesla

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Jim Profit
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 aug 2023 10:36
Ort: Stockholm

Köpråd min första Tesla

Inlägg av Jim Profit »

Hej

Jag drömmer om att köpa en Tesla och Modell 3 verkar vara den som passar min budget.

Den här fångade mitt intresse:
https://www.carla.se/bil/tesla-model-3- ... 6g00c29tkg

Kan jag få lite feedback på den?
-Har den "måste ha" utrustningn eller saknar den något viktigt?
-Skall man sikta på någon viss årsmodell?
-Osäker på Long Range vs Performance? (gillar utseendet på Performance med de fälgarna men är LR kanske vettigare..)
-Annat bra att veta?

Supertacksam för er input då jag behöver all hjälp jag kan få. 🙂
Senast redigerad av Jim Profit, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Köp av Modell 3 - är denna rätt?!

Inlägg av LarsaR »

Du lär inte hitta någon med bättre skött batteri! Är AAKEEs gamla :D
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köp av Modell 3 - är denna rätt?!

Inlägg av bjelkeman »

Du kan inte få dragkrok på den. Annars så är det inte så mycket man kan välja som extra på en Model 3. Den verkar ha ultraljudsensorer på bilden som man inte får på nyare modeller.

Blir nog ett bra köp tror jag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köp av Modell 3 - är denna rätt?!

Inlägg av Legato »

Jag tror det är ett mycket bra val för att vara köp från handlare.

* 2021 kom alla viktiga uppdateringar. Nyare bil än så innebär bara marginella förbättringar.
* Skicket verkar vara mycket bra. Med tanke på att det är AAKEEs gamla bil så mår batteriet mycket bra.
* Priset är rimligt. Min "KVD-snurra" ger vid handen att den skulle gå för ca 467-476k via KVD. Det är ovanligt att "påslaget" hos handlare inte är större än så här.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jim Profit
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 aug 2023 10:36
Ort: Stockholm

Re: Köp av Modell 3 - är denna rätt?!

Inlägg av Jim Profit »

Stort tack för era svar!

Hur är det med garantier, kan man vara trygg med att även om det händer något dyrt med batterier eller annat så kommer det huvudsakligen täckas upp av batterigaranti eller försäkringens maskinskada de närmsta 3 åren? Ser att bilens vagnskadegaranti löper ut i december men en vanlig helförsäkring (If) borde väl skydda mot det mest kostsamma?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köp av Modell 3 - är denna rätt?!

Inlägg av taliz »

Jim Profit skrev: 29 aug 2023 11:45
Stort tack för era svar!

Hur är det med garantier, kan man vara trygg med att även om det händer något dyrt med batterier eller annat så kommer det huvudsakligen täckas upp av batterigaranti eller försäkringens maskinskada de närmsta 3 åren? Ser att bilens vagnskadegaranti löper ut i december men en vanlig helförsäkring (If) borde väl skydda mot det mest kostsamma?
Det är 8 år eller 19200 mil garanti på drivlinan(batteri&motorer).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köp av Modell 3 - är denna rätt?!

Inlägg av AAKEE »

Jim Profit skrev: 29 aug 2023 11:45
Stort tack för era svar!

Hur är det med garantier, kan man vara trygg med att även om det händer något dyrt med batterier eller annat så kommer det huvudsakligen täckas upp av batterigaranti eller försäkringens maskinskada de närmsta 3 åren? Ser att bilens vagnskadegaranti löper ut i december men en vanlig helförsäkring (If) borde väl skydda mot det mest kostsamma?
Det är min gamla, hela bilen har garanti till 8000 mil, dvs ca 1400 mil ytterligare, eller till 2024-12-30.

Batterigaranti/motorer enligt taliz
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köp av Modell 3 - är denna rätt?!

Inlägg av taliz »

Jag hade nog väntat med köp ett par veckor, med tanke på Highland.
Tråkigt att plocka ut en "ny" bil som plötsligt är gamla modellen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köp av Modell 3 - är denna rätt?!

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 29 aug 2023 13:41
Jag hade nog väntat med köp ett par veckor, med tanke på Highland.
Tråkigt att plocka ut en "ny" bil som plötsligt är gamla modellen.
Ifall du (Jim Profit dvs) inte vet:
Highland är en så kallad refresh/facelift av Model 3. Det ryktas om att Model 3 kommer få annat utseende farm och bak. Samt lite annat nytt.

Se t.ex den här tråden:
viewtopic.php?t=32739&start=400
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köp av Modell 3 - är denna rätt?!

Inlägg av SwedishAdvocate »

bjelkeman skrev: 29 aug 2023 11:03
Du kan inte få dragkrok på den. Annars så är det inte så mycket man kan välja som extra på en Model 3. Den verkar ha ultraljudsensorer på bilden som man inte får på nyare modeller.

Blir nog ett bra köp tror jag.
Förtydligar för säkerhets skull:
Enda sättet att kunna dra lagligt med en Model 3 är om den har drag monterat från fabriken. Det går(?) att eftermontera drag för t.ex. cykelhållare, men dessa kan man inte dra släp lagligt med.

De bilar som kan ha drag monterade från fabrik är basversionen samt LR. Tror det finns ngra få ex. av ngn slags specialversion av tidiga Performance som kan ha drag monterat från fabrik, men har inte så bra koll på just dessa.

Ifall du beställer ny bil ska det gå att beställa drag som monteras i fabrik på basmodellen och LR.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köp av Modell 3 - är denna rätt?!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jim Profit skrev: 29 aug 2023 10:47
...]

Kan jag få lite feedback på den?
-Har den "måste ha" utrustningn eller saknar den något viktigt?
-Skall man sikta på någon viss årsmodell?
-Osäker på Long Range vs Performance? (gillar utseendet på Performance med de fälgarna men är LR kanske vettigare..)
-Annat bra att veta?

Supertacksam för er input då jag behöver all hjälp jag kan få. 🙂
Det som skiljer mellan 'grundmodellen' av Model 3 och övriga är typ 'stora' stereon och dimljus. Kanske även värme i baksätet och ratten, men osäker på det.

Finns en brytpunkt då interiören uppgraderades. Tror de fick värmepump då med.

Parkeringssensorer har nämnts. Nyare bilar har ett kamerabaserat system istället (som är unikt för Tesla, dvs inte 360-kameror).

Helförsäkring för Tesla kan variera en del. Kan kosta mer än man kan tro – och även variera kraftigt mellan olika bolag. Den biten kanske du vill kolla upp innan köp. Finns en del skrivet om det här på forumet.

Det här kan också vara bra att känna till:
viewtopic.php?p=694950#p694950

Samt en tidigare tråd där det kan finnas lite mer allmän info (el. kanske bara en upprepn. av det som finns ovan...):

viewtopic.php?t=32241
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köp av Modell 3 - är denna rätt?!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vissa försäkringsbolag (eller alla?) gör åldersavdrag för batteriet.

Se t.ev det här inlägget i det jag tror är senaste tråden om försäkringar och Tesla. Den tråden kan dock även handla om andra (dyrare) modeller än Model 3...

viewtopic.php?p=725673#p725673
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jim Profit
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 aug 2023 10:36
Ort: Stockholm

Re: Köp av Modell 3 - är denna rätt?!

Inlägg av Jim Profit »

Wow - Jag måste bara säga att jag är imponerad över vilken hjälpsamhet som finns här! Stort tack. Tyvärr bjöd Carla väldigt dåligt för min gamla fossilare men det kanske är ett bra tillfälle för att sätta en plan för att sälja den själv och sikta på nya modellen istället. Har drömt (för)länge om en Tesla nu! 🙂
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köp av Modell 3 - är denna rätt?!

Inlägg av Dinsdale »

Letar du begagnad? Kolla chassinumret (tex genom att slå upp regnumret på transportstyrelsen). Om det börjar med LRW är bilen tillverkad i kina, dvs sitter ihop bra. Är de tre första tecknen något annat är den byggd i USA och kan då vara lite sned och vind, bör inspekteras på plats.

Ett enkelt sätt att se om bilen är ganska ny är att titta om det sitter fuskträ på insidan av förardörrarna eller ej. Fuskträ på dörrarna = dubbelglas i förardörrarna, rattvärme osv.
Du kan även kolla bromsljusen, är det bara två smala streck eller lyser hela lyktan upp? Hela lyktan = nyare än ett streck.
Titta efter parkeringssensorer, om du ändå köper begagnat kan du lika gärna köpa en fullutrustad.

SR+ med fuskträ på dörrarna har hårdvara för rattvärme men man måste låsa upp det för 3000 kr i appen (om inte föregående ägare gjort det). Model 3 rwd har rattvärme som standard, kostar inget extra att låsa upp.
Model 3 SR+ 18" 2021
Jim Profit
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 aug 2023 10:36
Ort: Stockholm

Re: Köp av Modell 3 - är denna rätt?!

Inlägg av Jim Profit »

Update: Har lagt ut min bil till försäljning och har seriösa spekulanter så mitt Tesla köp närmar sig.
Men ju mer jag läser på desto mer förvirrad blir jag... :lol:

Siktet har varit på en M3 Performance men det diffar väldigt mkt på priserna.

Denna är den jag tycker är snyggast, har ägts av pedant men jag tvekar lite pga milen den gått.
Hur blir den att sälja om 2-3 år om den rullat runt 10 000?..
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1000153588

Denna ser fin ut med mindre mil (3300 i skrivande stund) men är priset för högt för en 2021?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /109228259

Eller borde jag istället lägga till lite och köpa en Y Performance? Kanske håller värdet bättre?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1000401763

*Hjälp!* :mrgreen:
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av pejvic »

hej!

ja den första skulle jag som du säger backa lite på för du är snart uppe i 8000 mil.

andra är bättre isf. Ja du kanske skall tänka på en YP. inte lika rolig att köra, bara nästan, men sväljer så extremt mycket mer.

tänk också på att du aldrig får på en Dragkrok på Model 3 Performance,
YP du länkade till kan du eftermontera drag på - Dock kan den kännas något dyr om den du länkade till EJ har drag redan.

Skrik till om du vill köpa syrrans röda model 3 21:a med endast 2600 mil. Finns i sthlm och är ej ute på annons ännu. Finns finans att överta hos Dnb om man vill med valfri insats och bra ränta, minimum 40.000 tror jag kontantinsatsen måste vara. Det är dock en LR och priset hamnar på ungefär 465 med vinterdäck till. Tänk på kostnaden för för vinterdäck när du jämför. Skicka ett pm isåfall så kan jag ge hennes nr.

Låga mil är jäkligt värt tycker jag allafall m tanke på garantin som löper ut på 8000 mil. Känner att det är värt en hel del. Sen krymper ju också batterikapaciteten generellt ju mer mil man har kört med bilen. Såvitt jag känner till.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av taliz »

Om du inte har nån brådska så vänta på att nya Performance kommer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jim Profit
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 aug 2023 10:36
Ort: Stockholm

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av Jim Profit »

taliz skrev: 20 sep 2023 16:22
Om du inte har nån brådska så vänta på att nya Performance kommer?
Känns som att det kommer att dra iväg en hel del till? Med v-däck så borde den väl landa runt 700" minst tänker jag?

Vad kan vara rätt pris på den vita M3P ovan, vore 525" ett bra pris?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av Legato »

Jag skulle definitivt välja bil 1. Det är forumets batteriexpert Aake som haft den och batteriet är antagligen i perfekt skick. Han skrev även att den har nästan nya däck. Dessutom är den ju sänkt så då slipper du göra det själv ;)

Har köpt två 3P sista veckan och samlat mycket data via KVD. Bil 1 var nära att jag själv köpte (slutade med två lågmilade 21or).

Edit: jag hade ju redan svarat det mesta ser jag :D Jag vidhåller helt enkelt det jag skrev innan. Bara att slå till :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av pejvic »

Jag ändrar mig om vad jag skrev ovan. Är det AAKES gamla så känns den trygg. Och prisskillnaden gör att jag nu själv skulle valt den istället för vita med mindre mil. Även om det skulle kännas lite jobbigt när den närmar sig garanti-stoppet.

Det är ju helt klart den minst degraderade med de milen allafall.
Haft alla 3/Y
Jim Profit
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 aug 2023 10:36
Ort: Stockholm

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av Jim Profit »

Jo, AAKEE har varit väldigt tillmötesgående och berättat om bilen, betvivlar inte att den är bra men frågan är vad det är värt när det finns en ägare mellan och milen kryper upp?..

Batteriet oroar mig faktiskt inte så mkt, känns spontant som de flesta bilar oavsett inte degenererar särskilt mkt?

Känns som att den vita är lite finare i skicket med mindre stenskott etc.
Om jag säger så här, till vilket pris hade den vita varit ett bättre val?

(Lite tacksamt också att jag kan byta in min bil där istället för att rodda med att först sälja till en annan firma osv)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av pejvic »

Jim Profit skrev: 20 sep 2023 19:15
Jo, AAKEE har varit väldigt tillmötesgående och berättat om bilen, betvivlar inte att den är bra men frågan är vad det är värt när det finns en ägare mellan och milen kryper upp?..

Batteriet oroar mig faktiskt inte så mkt, känns spontant som de flesta bilar oavsett inte degenererar särskilt mkt?

Känns som att den vita är lite finare i skicket med mindre stenskott etc.
Om jag säger så här, till vilket pris hade den vita varit ett bättre val?

(Lite tacksamt också att jag kan byta in min bil där istället för att rodda med att först sälja till en annan firma osv)
Detta är en superlätt fråga för @legato som kan alla model3 priser bäst av alla på forumet.
En gissning från mig som Legato kan rätta är att en P kanske bör vara värd 50 mer än syrrans med lägre mil så 515 då?
Trots att röda färgen kostar mycket...
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av pejvic »

pejvic skrev: 20 sep 2023 20:51
Jim Profit skrev: 20 sep 2023 19:15
Jo, AAKEE har varit väldigt tillmötesgående och berättat om bilen, betvivlar inte att den är bra men frågan är vad det är värt när det finns en ägare mellan och milen kryper upp?..

Batteriet oroar mig faktiskt inte så mkt, känns spontant som de flesta bilar oavsett inte degenererar särskilt mkt?

Känns som att den vita är lite finare i skicket med mindre stenskott etc.
Om jag säger så här, till vilket pris hade den vita varit ett bättre val?

(Lite tacksamt också att jag kan byta in min bil där istället för att rodda med att först sälja till en annan firma osv)
Detta är en superlätt fråga för @legato som kan alla model3 priser bäst av alla på forumet.
En gissning från mig som Legato kan rätta är att en P kanske bör vara värd 50 mer än syrrans LR-21 med lägre mil så 515 kanske då?
Trots att röda färgen kostar mycket...
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av Legato »

Jim Profit skrev: 20 sep 2023 19:15
Jo, AAKEE har varit väldigt tillmötesgående och berättat om bilen, betvivlar inte att den är bra men frågan är vad det är värt när det finns en ägare mellan och milen kryper upp?..

Batteriet oroar mig faktiskt inte så mkt, känns spontant som de flesta bilar oavsett inte degenererar särskilt mkt?

Känns som att den vita är lite finare i skicket med mindre stenskott etc.
Om jag säger så här, till vilket pris hade den vita varit ett bättre val?

(Lite tacksamt också att jag kan byta in min bil där istället för att rodda med att först sälja till en annan firma osv)
Min modell säger ungefär 470k värde på den röda och ungefär 510k värde på den vita.

"Pillar delete" och "kolfiberinredningen" på den vita (liksom sänkningen på den röda) tillför tyvärr i praktiken nära noll extra andrahandsvärde.

Färg tillför inte heller något, däremot verkar faktiskt vit interiör ha något lägre andrahandsvärde än svart...

Som referens kan jag säga att båda de vita 2021 P jag köpt i veckan hade gått under 2000 mil och båda kostade under 510k. Den ena faktiskt från handlare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jim Profit
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 aug 2023 10:36
Ort: Stockholm

Re: Köpråd min första Tesla

Inlägg av Jim Profit »

Legato skrev: 20 sep 2023 21:06

Min modell säger ungefär 470k värde på den röda och ungefär 510k värde på den vita.

"Pillar delete" och "kolfiberinredningen" på den vita (liksom sänkningen på den röda) tillför tyvärr i praktiken nära noll extra andrahandsvärde.

Färg tillför inte heller något, däremot verkar faktiskt vit interiör ha något lägre andrahandsvärde än svart...

Som referens kan jag säga att båda de vita 2021 P jag köpt i veckan hade gått under 2000 mil och båda kostade under 510k. Den ena faktiskt från handlare.
Väldigt intressant, om det går att hitta lågmilare för under 510" så bör man kanske ha is i magen och avvakta, eller är du en duktig prutare hos handlarna? 😅 När jag försökta pruta hos Carla var det kalla handen.

Hur är det med importer, hur mkt billigare bör de vara?
Skriv svar