Hej,
min Tesla Y kommer snart, och jag funderar lite på hur jag ska lösa problemet att den inte erbjuder någon internetdelning från mobiltnät för passagerare (vilket t ex min Volvo XC60 gör). Jag vet att jag kan dela ut från telefonen, men vill gärna slippa fippla med den varje gång, dessutom vill jag gärna att det fungerar även när jag inte är med i bilen.
Den uppenbara lösningen verkar ju vara att lägga en mobil router i handskfacket (och ta ström från USB-uttaget där), t ex en Netgear Nighthawk, som har batteribackup och startar automatiskt när den får ström igen (om batteriet har laddat ur).
Är det någon som har erfarenhet av en sådan lösning? Jag är lite fundersam på 4G-mottagningen i handskfacket, klarar man sig utan extern antenn?
WiFirouter/hotspot i handskfacket?
Moderator: Redaktion
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: WiFirouter/hotspot i handskfacket?
Vad är egentligen behovet av hotspot i bilen?
Jag slutade med det när barnen fick 40 gb för 145kr/ månad.
Jag slutade med det när barnen fick 40 gb för 145kr/ månad.
Tesla MYLR -23
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag har externa antenner i små sidorutorna bak och kopplat den till 12v-uttaget bak. En Teltonikarouter som bara tickar och går, men jag får ingen superfart. Barnens plattor har inte 4G och fello-abonnemangen de kör med har bara 3GB per månad, i routern sitter ett tvillingkort jag har med helt fri trafik.
Svårt att säga om det blir bättre mottagning eller inte dock, men jag kör bilen mot routern istället för egna 4g-uppkopplingen.
Routern används även i stugan där det är riktigt urusel 4G-mottagning, vi var där två veckor i sommar med hela familjen + barnens kusiner, det gick åt flera hundra GB i trafik
Svårt att säga om det blir bättre mottagning eller inte dock, men jag kör bilen mot routern istället för egna 4g-uppkopplingen.
Routern används även i stugan där det är riktigt urusel 4G-mottagning, vi var där två veckor i sommar med hela familjen + barnens kusiner, det gick åt flera hundra GB i trafik

Model Y LR AWD 2022
Jag har använt en router med 100 GB för någonstans mellan 500 och 600 kr/år. Det fungerar fint.
Tack för svar!
Att inte ha wifi i bilen alls tror jag inte kommer att funka, saldot på ungarnas abonnemang kommer att ta slut på första långresan.
Ska kolla vidare på om det går att lägga routern bak, och dra upp antenner till sidorutorna om jag får för dålig signalkvalitet.
Att inte ha wifi i bilen alls tror jag inte kommer att funka, saldot på ungarnas abonnemang kommer att ta slut på första långresan.
Ska kolla vidare på om det går att lägga routern bak, och dra upp antenner till sidorutorna om jag får för dålig signalkvalitet.
Beställt en Tesla Model Y LR (vit)
Funderar på denna, borde gå att sätta med dubbelhäftande tejp i trekants rutan bak. 
https://www.hallon.se/mobiler/huawei-e5785

MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Tack för tipset! Betydligt bättre pris än Netgear Nighthawk, men verkar ha ungefär samma features (framförallt batteridrift med laddning via USB).MY_piraya skrev: ↑31 aug 2023 14:27Funderar på denna, borde gå att sätta med dubbelhäftande tejp i trekants rutan bak.
Beställt en Tesla Model Y LR (vit)
- Trean
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tony98579
Nighthawk är också batteridriven med USB-laddning. Har själv en sådan som emellanåt får ligga under armstödet i mittkonsolen. Funkar finfint. Ungarna är glada att få 5G-uppkoppling.
Jag kör familjeabonnemang med delad data. Ungarna har 100G / månad. Priset på mobildata har gått ner.007 skrev: ↑31 aug 2023 11:06Tack för svar!