Hej.
Intressant problem som dök up jag kan lika gärna dela med mig då detta kan drabba flera. Har leasat en Audi E-Tron sedan 2020 som lämnades tillbaka i maj. Skulle bara ha den 24 månader men satt och väntade på Q6 E-Tron som aldrig dök upp så förlängde 6 månader. Nu till det spännande. Avtalet med Audi E-Tron Charging Services är helt separat och har ingenting med din bil att göra annat än att det är kopplat till ditt VIN nummer. Dessutom, med Transit taxa så förlängs avtalet 1 år i taget. När jag returnerade bilen så sade säljaren att det är bara att avsluta. Drog ett mail, tackade för mig. Noterade att dom fortsatte dra pengar, skickade ett nytt mail, inget svar. Spärrade betalningen och då hörde dom av sig....
Vad sade dom: Jo tack, det går inte att säga upp. Ditt avtal är förlängt med 12 månader. Så nu har jag ett avtal för 189.45:-/månad som jag får betala för utan att det för den sakens skull ger mig något. Jag kan bara misstänka att detta är något som även finns hos Kia, Volvo, VW osv som använder Ionity's laddnätverk. Personligen tycker jag det är under all kritik att förlänga ett avtal med 1 år i taget. Det är en sak att man går in i ett avtal med 1 års bindningstid men att man binder vidare 1 år i taget är vad jag skulle kalla negativ avtalsbindning och tveksamt om det ens är lagligt. Nu tar inte ARN fall under 1000:- så det är meningslöst att gå vidare där.
Jag vill inte att någon annan ska råka ut för detta så kolla gärna så ni inte åker på samma nit som jag. För min del är det mest irriterande. Jag kommer aldrig mer att ha något med Audi att göra, det är så jag fungerar. Jag tror att flera kommer åka på den här niten speciellt som alla glada privatleasare som plockade elbilar 2020 och 2021 snart ska lämna tillbaka dom, se till så att ni inte gör bort er när det är dags att lämna tillbaka bilen.
Audi Charging Services - VARNING!
Moderator: Redaktion
Audi Charging Services - VARNING!
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Audi Charging Services - VARNING!
Kanske dags att säga upp mitt Hyundai-kort.
(De har aldrig dragit något dock)

(De har aldrig dragit något dock)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Om du skaffar annan bil så måste de ju kunna ändra vin till det så du kan använda tjänsten, även om det inte är en Audi. Kan de inte leverera ska de ju inte heller ha betalt.
Sen blir ju månadsbeloppet * 12 mer än 1000 kr så borde gå bra anmäla till ARN.
Sen blir ju månadsbeloppet * 12 mer än 1000 kr så borde gå bra anmäla till ARN.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Jag blir av med det till 1/10 så från juni - oktober blir det på håret. Lämnade bilen i maj så den månaden får man väl stå ut med. Oavsett, bra att hålla koll på vänner och andra som har köpt bilar med laddkort inkluderat. 1:a året ingår ju gratis...men inte sista 

Framtiden: Tips emottages
Du kan ju fortfarande ladda andra bilar än din Audi med kortet. Så har du en annan elbil så är det bara fortsätta nyttja kortet tills det är uppsagt när du ändå får betala månadsavgiften?
VIN används enbart för att registrera gratis året (samt att verifiera att du äger en Audi vid avtalsstart) samt Plug & charge. Så det går utmärkt att nyttja kortet som vanligt för att ladda vilken bil man nu vill
Annars tycker jag det var ganska tydliga villkor vid aktiveringen om 12 mån bindningstid som automatiskt förnyas om det inte sägs upp inom avsedd tid. Så jag har svårt att se att det går att hävda något annat?
Dock har man vid bytet till Elli tagit bort den automatiskt förlängningen på avtalet.
VIN används enbart för att registrera gratis året (samt att verifiera att du äger en Audi vid avtalsstart) samt Plug & charge. Så det går utmärkt att nyttja kortet som vanligt för att ladda vilken bil man nu vill
Annars tycker jag det var ganska tydliga villkor vid aktiveringen om 12 mån bindningstid som automatiskt förnyas om det inte sägs upp inom avsedd tid. Så jag har svårt att se att det går att hävda något annat?
Dock har man vid bytet till Elli tagit bort den automatiskt förlängningen på avtalet.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Off Grid Byggaren
Ja avtalet tecknas med Digital Charging Solutions GmbH
Brunnenstraße 19-21, 10119 Berlin, Tyskland
Har du tecknat ett 12 månaders avtal så verkar det inte gå att avbryta. Tidigare var det även 1 månads uppsägningstid.
Men du borde ligga kvar på det låga 3,10 per kWh på Ionity så det är ju bara att ladda för fullt där med din nya elbil.
Brunnenstraße 19-21, 10119 Berlin, Tyskland
Har du tecknat ett 12 månaders avtal så verkar det inte gå att avbryta. Tidigare var det även 1 månads uppsägningstid.
Men du borde ligga kvar på det låga 3,10 per kWh på Ionity så det är ju bara att ladda för fullt där med din nya elbil.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
12 månader är 12 månader. Med en månads uppsägningstid ska man säga upp minst en månad innan nästa 12-månadersperiod börjar. Så funkar många avtal. Men laddaren vet som sagt inte vilken bil som laddar, så det är ju bara att fortsätta med nästs bil.
Frågan är hur länhe man kan förlänga trots att man böre annat märke? Är det först när någon annan reggae samma VIN det tar stopp?
Frågan är hur länhe man kan förlänga trots att man böre annat märke? Är det först när någon annan reggae samma VIN det tar stopp?
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
- Off Grid Byggaren
Priset har ju höjts rejält och vem som helst kan ju teckna avtal på Ionity numer.
Kanske måste VIN nummer tas bort, hur gör de som har Plug and charge aktiverat?
Kan nya ägaren fortsätta ladda på ditt avtal under hela 12 månaders perioden?
Porsche har väl lägsta priset på sitt laddkort för Ionity.
Men nu finns ju alternativ i Sverige, det var över ett år sedan jag sist besökte Ionity.
Kanske måste VIN nummer tas bort, hur gör de som har Plug and charge aktiverat?
Kan nya ägaren fortsätta ladda på ditt avtal under hela 12 månaders perioden?
Porsche har väl lägsta priset på sitt laddkort för Ionity.
Men nu finns ju alternativ i Sverige, det var över ett år sedan jag sist besökte Ionity.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22