Renault Scenic E-tech

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Renault Scenic E-tech

Inlägg av taliz »

Syskonbil till Nissan Ariya. Lite större och kantigare än Megane.
60 kWh battery is used here. In the Scenic, this battery is offered with a 125 kW electric motor (Mégane: 160 kW), the combination should provide up to 420 kilometres WLTP range. The top-of-the-range Scenic uses an 87 kWh battery and a 160 kW motor, which should give up to 620 WLTP kilometres.

Renault specifies a maximum charging power of 130 kW for the 60 kWh battery and 150 kW for the 87 kWh battery.

The vehicle is 4.47 metres long, which is slightly shorter than a VW ID.4 or a Tesla Model Y, for example. Renault gives the height as 1.57 metres, the width as 1.86 metres and the wheelbase as 2.79 metres. Thanks to the flat interior floor and the slim battery in the CMF-EV, the interior is said to offer “excellent space”. The French company estimates the rear legroom at 27.8 centimetres and headroom at up to 88.4 centimetres. The boot holds between 545 and 1,607 litres.
Bild
Bild
Bild

https://www.electrive.com/2023/09/04/re ... t-the-iaa/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Renault Scenic E-tech

Inlägg av HelectriC »

Är det samma löjliga lösning med framhjulsdrift som på Megane, så går den fetbort!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Vad är det som så löjligt! Tråkig kommentar tycker jag.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

HelectriC skrev: 04 sep 2023 17:32
Är det samma löjliga lösning med framhjulsdrift som på Megane, så går den fetbort!
Ja FWD på en EV lockar absolut noll.

Låg balanserad tyngdpunkt är ingen direkt fördel för en FWD som redan dras med nackdelen av att ha drivning och styrning på samma Axel.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Teslared skrev: 04 sep 2023 19:24

Framhjulsdrift på en elbil är löjligt. Om du inte har erfarenhet av det, så vet du inte.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag fortsätter vara negativ här men var inte Renault Scenic en rolig liten familjebuss på sin tid? Nu verkar det vara en medelstor SUV som ser ut som vilken bil som helst. Ibland får jag känslan att det inte görs annat än SUV:ar nu för tiden.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

HelectriC skrev: 04 sep 2023 21:40

Framhjulsdrift på en elbil är löjligt. Om du inte har erfarenhet av det, så vet du inte.
Jo det har jag, 12000 mil, tycker fortfarande att det är en löjlig kommentar!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Teslared skrev: 04 sep 2023 22:12
HelectriC skrev: 04 sep 2023 21:40

Jo det har jag, 12000 mil, tycker fortfarande att det är en löjlig kommentar!
Jag har haft 2 eGolfar och en Hyundai Kona (Kona hade t.o.m. en sportknapp, som inte gick att använda eftersom all extra kraft spann bort) med framhjulsdrift. Alla tre var helt värdelösa så fort marken var lite våt. Testade också Polestar 2 med framhjulsdrift en dag. Kom aldrig ut av en utfart utan hjulspinn, helt omöjligt att ge full gas om man behövde det. Bakhjulsdrift på elbil är helt klockrent om man inte har fyrhjulsdrift. Min fru vägrar köra en framhjulsdriven elbil, kommer jag släpandes med en sådan, så tar hon min bil säger hon.
Så jag håller fast vid att framhjulsdrift på elbil är löjligt och ett mycket dåligt val av Renault.
Model 3-24/Polestar 3-24
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

HelectriC skrev: 05 sep 2023 06:51
Jag har haft 2 eGolfar och en Hyundai Kona (Kona hade t.o.m. en sportknapp, som inte gick att använda eftersom all extra kraft spann bort) med framhjulsdrift. Alla tre var helt värdelösa så fort marken var lite våt. Testade också Polestar 2 med framhjulsdrift en dag. Kom aldrig ut av en utfart utan hjulspinn, helt omöjligt att ge full gas om man behövde det. Bakhjulsdrift på elbil är helt klockrent om man inte har fyrhjulsdrift. Min fru vägrar köra en framhjulsdriven elbil, kommer jag släpandes med en sådan, så tar hon min bil säger hon.
Så jag håller fast vid att framhjulsdrift på elbil är löjligt och ett mycket dåligt val av Renault.
Det är väl ändå så att det som framförallt är dåligt med framhjulsdrift är full gas vid vårt underlag, då får antispinn kliva in och det blir en tråkig upplevelse. Det rullar ju massvis framhjulsdrivna Polestar och XC40/C40 i Sverige och de har då inga som helst problem att ta sig fram. Sen är det kanske inte på det trevligaste sättet, men det stör inte många ointresserade bilister.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Är ju samma plattform som Ariya, och den har ju FWD och AWD-alternativ.
Tycker den ser bättre ut än Ariya, och den har android automotive som infotainment AFAIK.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Oavsett vad man tycker om framhjulsdrift eller inte på en elbil så är ändå den största nackdelen för Renault att det är Hedin Bil som servar dem (i alla fall i den regionen där jag bor).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Erxon skrev: 05 sep 2023 08:53
Oavsett vad man tycker om framhjulsdrift eller inte på en elbil så är ändå den största nackdelen för Renault att det är Hedin Bil som servar dem (i alla fall i den regionen där jag bor).
Ja det där är ett problem minst sagt.
Jag väntar på delar till min Renault, har väntat i 3 månader hitintills.
Bilia som är de som skall fixa säger att mkt av problemen hänger ihop med att Hedin nu är ansvariga för reservdelshantering.

BTC
elbilist

Inlägg av BTC »

Ser ganska intetsägande ut exteriört. Som en blandning av en Skoda och Toyota, vilket iofs borde kunna slå stort i Sverige. Invändigt ser det bättre ut.

Som vanligt gällande legacy-tillverkarna blir priset den avgörande faktorn. Bilen i sig är säkert tillräckligt bra för de allra flestas behov. Likt i princip alla andra modeller på marknaden.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jerka skrev: 04 sep 2023 21:51
Jag fortsätter vara negativ här men var inte Renault Scenic en rolig liten familjebuss på sin tid? Nu verkar det vara en medelstor SUV som ser ut som vilken bil som helst. Ibland får jag känslan att det inte görs annat än SUV:ar nu för tiden.
Det stämmer, det blev årets bil när den kom och jag köpte en direkt :)
Jäkligt kul att bygga billjud i också :mrgreen: den hade ju dubbla golv så det
fanns massor med utrymme under golvet och dessutom bra luckor framför baksätet
som gjorde att man kom åt bra (var väl egentligen till för att förvara saker i, typ kamera
eller liknande när man parkerade), plus att batteriet fanns där också under passagerarsätet i fram :)
Praktisk bil och en helt ny biltyp då (bla löstagbara säten i bak).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Användarvisningsbild
ElYachte
Teslaägare

Inlägg av ElYachte »

Återupplivar denna tråd lite
Underskattad bil! kändes bra på provkörning och den var snygg , så inväntar att hämta ut min. Behövde lämna tillbaka Model Y som jobbet stod för.
Prismässigt var Renaultn konkurrenskraftig under privatleasing kampanj

Är framhjulsdrift lika tokigt som på laddhybrider (dålig vikt fram) eller vad menar ni? Tänker att regen är skönare på framhjulen. Upplevde bilen som trevlig att köra, inge problem med däckfästet under provkörningen.

Är det någon som har en som vill berätta om sin upplevelse? 😁
Användarvisningsbild
ElYachte
Teslaägare

Inlägg av ElYachte »

Inte så mycket aktivitet här, men någon kanske är intresserad 😊

Har nu haft min Renault Scenic E-tech Esprit Alpine (?😆) i några veckor. Är i överlag nöjd.
Kommer från Model Y rwd '23.
Gick även ifrån odubbat till dubbat, vilket var helt rätt val här ute i skogen.
Kort och gott upplever jag tryggare och bekvämare körning i Scenicen. Teslan lastar mer och är enklare när det gäller saker runt om kring bilen.
Båda är bra bilar. Erbjudandet och försäkring på Scenicen gjorde att den var prisvärd och märkbart billigare TCO, än om jag valt en Model Y igen.

Renault Scenic E-tech 87 kWh
+Flera regenlägen. Skönt att kunna släppa gaspedalen vid snö/is utan att få sladd.
+Adaptiva farthållaren funkar kanon. Så mycket bättre i bilköer. Mjuk och fin, håller tillräckligt kort/långt avstånd.
+Filhållningsassistenten funkar ok, men skär kurvor ibland.
+Fungerande vindruteautomatik
+Parkeringssensorer
+Svängradie
+Kurvtagning/körkänsla
+Android Automotive OS funkar bra. Men blir förvirrande när man får det och Android Auto parallellt.
+Fysiska reglage, riktiga knappar, men..

-Onödigt många spakar/reglage. Växelspak, helljusspak, stereospak, vindrutetorkarspak, regen paddlar. Wtf 😅
-Helljuset är svagt ut mot vägkanterna. Inte nice i skogen.
-Appen funkar till att värma/kyla bilen och kolla % SoC men inte mycket mer.
-Ratten hade gärna få komma ut några centimeter till, är ca 180 med långa ben.

Model Y rwd
+Lastutrymmen
+Infotainmentsystemet
+Tydliga laddstopp med batterikonditionering om man kör superchargers.
+Bra laddhastighet med hög effekt ofta (120-170 kW)
+Starkt och brett helljus. Adaptiva var kanon.
+Autopilot funka ganska bra på motorväg och på kurviga vägar
+Bra app

-Autopiloten spökbromsar , buggar i tunnlar, och funkar uselt i bilköer.
-För mycket behöver göras på skärmen vilket flyttar fokus. Eller pratas in med röststyrning, om den fattar.
-Vindrutetorkarautomatiken, knappt automatisk.
-Något känslig i styrningen.

Övriga kommentarer:
*Sambon ville knappt köra Teslan men Scenicen känner hon sig tryggare med.
*Jag har inte lyckats trimma in högtalarljudet på Scenic som jag vill ha det än. Bra bas men låter annars ihåligt/burkigt. Det tog ett par timmars pillande även på Model Y.
Senast redigerad av ElYachte, redigerad totalt 2 gång.
BTC
elbilist

Inlägg av BTC »

ElYachte skrev: 01 mar 2025 13:34
Japp! 8-)

Av någon anledning så ligger i alla fall jag alltid en bil före i planeringen mot vad jag faktiskt kör här och nu. (Det är iofs en del av det roliga.)

Scenic E-tech verkar riktigt prisvärd på begagnatmarknaden. Läget lär knappast försämras närmaste åren heller.

Hur är det med servicescheman och annat jox?
Användarvisningsbild
ElYachte
Teslaägare

Inlägg av ElYachte »

BTC skrev: 01 mar 2025 16:27
ElYachte skrev: 01 mar 2025 13:34
Japp! 8-)

Av någon anledning så ligger i alla fall jag alltid en bil före i planeringen mot vad jag faktiskt kör här och nu. (Det är iofs en del av det roliga.)

Scenic E-tech verkar riktigt prisvärd på begagnatmarknaden. Läget lär knappast försämras närmaste åren heller.

Hur är det med servicescheman och annat jox?
Gällande service tror jag det är 1 år / 3000 mil första året och sedan varje år/2000 mil.

Har kört en långresa t-o-r fjällen (65 mil x2). Riktigt trevlig och trygg att köra långt i. Laddhastighet o räckvidd var kanon, trots dubbdäck. Hade gott om batteri när det var dags för käk/toa och mer än nödvändigt när man skulle bege sig vidare. Den nådde 144 kW som mest.

Laddade 2 ggr på Hedin Supercharger gratis med voucher jag fick vid köp, vilket är trevligt.
Skriv svar